Int. Bugatti Rallye Club Nederland 1991

Int. Bugatti Rallye Club Nederland 1991
VICTRACE : ACCEPT THE CHALLENGE...SO THAT YOU MAY FEEL THE EXHILARATION OF VICTORY !

maandag 21 januari 2013

InterClassics - TopMobiel 2013: PART II Bugatti Grand Prix Cars


InterClassics - TopMobiel
2013
PART II 
Bugatti Grand Prix Cars


Voorwoordje:

De Tijden veranderen...

Terwijl tegenwoordig hele drommen mensen het "vliegmachine pakken"
om op de "Canarische Weilanden" tijdelijk de winter te ontvluchten,
een heuse Race-Club,"The Racing Divas", in "the 24 Heures du Dubai"
de race van hun leven rijden, nog weer anderen een verlate 
Nieuwjaarspartij bezoeken om aldaar de hopenlijk verse 
in welliswaar motorolie traditioneel gebakken oliebollen
 naar binnen te slaan, vertrekken wij  wederom in alle vroegte 
per snelle "Turbeau" besteller naar het 
"warme Zuiden des Lands" Mestreech, my former Hometown,

De Dominicanerkerk .

de stad waar het voor mij 1963-2013  =
maar ook om die 12e januari de 
20th Anniverserary Edition van
met als thema's 
 Bugatti Grand Prix Cars...
te bezoeken!

Victrace Retro Media  was o.m.in 2005, 20112012 van de partij 
en hierbij daarom dan ook mijn Extended Report van 2013.

Voor degenen die niet geweest zijn, laten zien wat ze gemist hebben.

En voor anderen terugkijken en nagenieten...


I hope You'll Enjoy it !

Motoring George.
    ICTM jubilee  

Bugatti Type 57 Ventoux uit 1937
(1990)
De pre-war Triumph Speed Twin 500 uit 1939 en de Bugatti Ventoux uit 1937
 van Jean "Showroom" Prick in Utrecht.
 (2005)
(Foto's: Victrace-archief) 
 Op 11,12 en 13 januari  2013 vond de 20th Anniverserary Edition van
plaats, met als thema's 
100 Jaar Aston Martin Bugatti Grand Prix Cars...
bugatti logo breed
Bugatti Grand Prix Cars

Bugatti was eind jaren ’20, begin jaren ’30 het meest toonaangevende raceteam. 
De successen waren ongekend groot met duizenden overwinningen. 
Het Bugatti Paviljoen
 
Ettore Bugatti

From the William 'Pim' Hascher Collection


Chassis no. 43303

Engine no. 130

Colour: Blue

Cylinders: 8; 2,262cc

Gears: 4 + reverse

Power: 120bhp (approximately)

Produced: 1927-32

Production: 160 (including Type 43A)

(Bron: Bonhams)
1963

Een stukje Historie:

Vroeger ging ik met mijn vader naar vele autoshows en tentoonstellingen.
We gingen naar vele dealershows, Expo-gebouw Bunde, Het Staargebouw..
maar vooral ook de Domincanerkerk ,vlakbij het Vrijthof te Maastricht.
Deze kerk werd in de zestiger jaren niet als kerk gebruikt,
maar deed dienst als ruimte waar tentoonstellingen
werden gehouden en o.m. ook carnaval werd gevierd.
In die Dominicanerkerk werd toendertijd
een autotentoonstelling gehouden.


Anno 2013:
 een Boekhandel

Daar stond destijds ook de Ford Lotus Cortina van 
FRAMI Racing => Frans Lubin.
Mijn vader en ik gingen er naar toe...

Ik kan het mij nog redelijk goed herinneren....

Het moet koud geweest zijn want bij de ingang zwaaide je een grote zijdeur
 open met vervolgens na die deuropening een klein donker portaal 
en een hangend dik velours gordijn dat diende 
als tochtgordijn om de kou tegen te houden.

En meteen daarna rechts schuin
in de hoek daar stond ie dan...
(Foto's: Hier Pa (Guillaume) & Ma Prick
tijdens de Bugatti Rally Denemarken 1966 )
(Pa & Ma Prick)
Het Automobiel die mijn passie, voor alles wat
relateert aan historische & klassieke voertuigen,
aangewakkerd heeft. Daar heeft het virus toegeslagen...
Ik was toen nog 9 jaar en zou dat jaar 10 worden.

Helaas heb ik daar geen foto's van.
(*Maar Jean Prick dus wel)

Het was de, inmiddels legendarische,
Bugatti Type 43 GS uit 1929
van Guillaume Prick.
Jean "Showroom" Prick, wie kent hem niet,
(Bron:NCRV Showroom 1980)

zoon van de Paus der Bugattisten, Guillaume Prick...
bevestigde het onlangs nog ; moet dus in 1963 geweest zijn.
Guillaume Prick,



(Guillaume Prick & Ma de jonge Jean)

Die ik zelf maar een keer heb mogen ontmoeten
de Fotozaak van Jean Prick & zijn toenmalige

vrouw *Patricia,
*(Patricia woonde bij ons in de straat en
zat bij mij in de klas op de middelbare school).

aan het "Petit Paris" Amorsplein van Maastricht.
Jean had namelijk foto's geschoten van de Klatsch Rally 1982.
Die foto's ben ik in zijn winkel op gaan halen.

Enfin in 1963 is het voor mij dus allemaal begonnen...

1986
Later ben ik desbetreffende Bugatti
nog diverse malen tegen gekomen
onder meer bij de
Internationale Bugatti Rally 1986
te Rolduc-Maasmechelen,
georganiseerd door de 

met de toenmalige eigenaar 
Pim Hascher en zijn vriendin 
hier arriverend op Rolduc...
Pim Hascher

De auto was toen in handen van Kunstverzamelaar
en Collectioneur Pim Hascher.

Pim Hascher genoot enige faam als cellist bij het Nederlands Philharmonisch
 Orkest, maar het geld maakte hij in stenen en andere beleggingen. 
Hij verzamelde tijdens zijn leven werkelijk van alles:
 schilderijen, klassieke auto's, automobilia, scheeps-antiek en rariteiten 
zoals kermisobjecten, speeldozen en orgels en dus ook prachtige 
Automobielen als o.m Bugatti's en ook oude Motorfietsen.

Ook kwam ik die Bugatti tegen bij een 
tentoonstelling in het Autotron...
Dat was in het jaar
2004
De "Grand Sport"

2000
Daarna was hij te aanschouwen tijdens het

The Members of the Jury ...


De toenmalige Eigenaar Pim Hascher
heb ik toen nog even geinterviewd.

Ik vond het reuze de auto na zoveel jaren weer terug te zien en Pim Hascher
 even te mogen spreken. Daarna ben ik nog even bij, de net van Blaricum naar
 Hilversum verhuisde Pim Hascher op bezoek geweest om hem mijn reeds twee
 geproduceerde Internationale Bugatti Rallies 1986 & 1991
 & Het Loo 2000 videofilms aan te bieden.

Hij was zeer verrast omdat zijn Vriendin er dus ook op stond..
Ik heb zijn verzameling incl. de Bugatti type 101 mogen aanschouwen,
en beloofd nog eens terug te komen voor opnamen...
Maar de tijd ging te snel...

2005

Naderhand kwam Pim Hascher 
in 2005 weer tegen op de..
(V.l.n.r. Wolfgang Kiefer, Pim Hascher,
Jean Prick, Michel Oprey, Hr.Cohen)

Presse-Bugatti-International-Huiskamer-Stand
van Jean Prick, Bugattist pur sang no: II,
IC-Topmobiel in het Mecc te Maastricht .

U ? Zeg maar "Ouwe Pim" zei ie nog...
2007
Na zijn dood in de herfst van 2007...

zijn de Pim Hascher's auto's,
waaronder twee Bugatti's,
geveild in Parijs.
(Bron: Bonhams)

Deze uiterst fraaie Bugatti, met een nederlandse historie,
werd geveild bij Bonhams en is gelukkig voor nederland 
behouden geblevenen sinds februari 2008 terecht 
gekomen bij de rasechte Bugattisten,

Bugattist/Coureur Bart Rosman & zijn Vrouw Tubien.

Bugatti Type 37 1925

(Videosnapshots/Fotoscan:
3e Historische Automobiel Festival Eindhoven 1990)

Voor nog meer info
hier een schitterende publicatie !

2013 


   

  
 


Speciaal voor het beursthema ‘Bugatti Grand Prix Cars’ kwam de Bugatti T32 over uit Frankrijk 
om tentoon te worden gesteld op de beurs. De Bugatti T32 is een uiterst bijzondere Bugatti.  
Er werden er slechts 5 van geproduceerd. Van deze 5 modellen is er nog maar 1 in originele staat. 
De enige overgebleven originele Bugatti T32 was te zien op 
de jubileumeditie van InterClassics & TopMobiel!

Ettore Bugatti, oprichter van Bugatti, ontwierp de T32 voor de Grand Prix van Lyon in 1923. 
De T32 was het eerste voorbeeld in de geschiedenis van de aerodynamica toegepast op de auto-industrie:
 Bugatti observeerde de sectie van een vliegtuigvleugel en had het idee om een auto te ontwerpen 
met dezelfde vorm om de luchtstromen te vergemakkelijken.
   De auto kreeg vanwege zijn bijzondere uiterlijk de bijnaam ‘tank’.

De Bugatti T32 was snel. De auto werd geklokt op 117 mph, 
ofwel 188 km/u, over een lengte van 1 kilometer. 
Helaas kregen de coureurs problemen met het besturen van de auto, 
veroorzaakt door de korte wielbasis.  
Daarna heeft de T32 niet meer meegedaan aan andere autoraces. 

(Bron IC-Topmobiel)

   
"De Tank"
         

   

 
*Bugatti T32 TANK 8 Cyl. 1991 cc 1923  ca.170 km/uur

 
*( Verzekerd voor zo'n 6 miljoen Euro ! )
 

  






 
Bugatti Type 37 4 cyl 1496 cc 1926 Top 150 km/uur
(Ex-Benoit Prick / 50 jaar in Maastricht)
Anno 2011

Hier een foto van Benoit Prick met zijn Bugatti Type 37  (#37223) samen met een Lotus Dealer uit Kapellen, bij Antwerpen, en niemand minder dan de oud-Franse Autocoureur, tweemaal Winnaar Grand Prix du Monaco 1955 en 1958, 
Maurice Trintignant, 
hiet tijdens een Breitling Event op het Chateau van Seneffe in *1991


Hier Benoit Prick met Jean Bugatti

(Fotos: Paul Hooft)


 This is Maurice Trintignant's 625 which he raced to victory at the 1955 Monaco Grand Prix. 

* er zijn meer 1991 foto's maar ach... TIJD!


 
(2013) 
Deze auto is verkocht en wordt gerestaureerd.

Bugatti rollengelagerde krukas type 51/35/43


bugatti logo breed
(Video-8 Snapshots 1988  )



 





Bugatti Type 51 Grand Prix racer 
8 cyl. 2262 cc DOHC met Compressor 1931
Topsnelheid 220 km/uur
(Scuderia MO, Zandvoort 1993)

 
"Scuderia MO"
#33 Michel Oprey in zijn snelle 
Bugatti Grand Prix Type 51 2300 cc uit 1932
Top 220 km/uur




Michel Oprey (1938) beleefde met zijn Bugatti T51 (1932) veel plezier tijdens de
 Historic Grand Prix Zandvoort 2012. “Dit jaar wordt jij  75. 
Als het enigszins mogelijk is, is weer van de partij bij de Historic Grand Prix 2013.”

De Bugatti T51 had al heel veel meegemaakt voordat Michel Oprey de auto in 1975 kocht.
 “Onder meer Achille Varzi heeft met deze auto gereden”, aldus Oprey. 
Varzi was met name in de jaren ’30 een grootheid in de internationale autosport. 
De Bugatti werd in zijn beginjaren ingezet in onder meer de Targa Florio en 
in races op Spa-Francorchamps, de Nürburgring en Monaco.

Bewogen oude dag
Toen Oprey de Bugatti kocht, brak er geen rustige oude dag aan voor de historische raceauto. 
“Ik heb veel met de auto gereden op diverse circuits, waaronder Circuit Park Zandvoort”, 
blikte Oprey terug. “Ik heb ook drie keer samen met de vijfvoudig wereldkampioen 
Formule 1 Juan Manuel Fangio een demo verzorgd. 
Ik reed met mijn Bugatti, hij met zijn Mercedes W196 Formule 1-auto uit de jaren ’50.”

Michel Oprey stond wereldwijd in de schijnwerpers na een bijzonder incident tijdens 
de historische Grand Prix van Monaco. 
“Destijds werd de historische Grand Prix enkele uren voor de Formule 1 
Grand Prix van Monaco verreden”, aldus Michel. 
“Helaas blies ik de  motor van mijn Bugatti op. 
Er lag olie op de baan, dat leidde ertoe dat de start van de Grand Prix 
met een kwartier moest worden uitgesteld.”

Goede sfeer:
Oprey vermaakte zich uitstekend tijdens de Historic Grand Prix Zandvoort. 
“Dit is een hele mooie gelegenheid om met mijn Bugatti te rijden”, 
aldus de deelnemer aan de races van de klasse Grand Prix Cars pre ’61. 
“De Historic Grand Prix is een mooi evenement”, stelde hij vast. 
“De sfeer is goed. Het is ook mooi om te zien dat er veel publieke belangstelling is. 
Hij hoopt dus dat hij dit jaar wederom van de partij kan zijn.”




Bugatti Baby Grand Prix 1928
met elektromotor top 20 km.u


Bugatti T37A 
  
"gepatineerde Monaco mai 2008 serie"


"de erg origineel ogende" T35 Grand Prix Bugatti  
is deze Bugatti T35 GP  8 cyl. 1991 cc uit 1925
Chassisnr:n 4449./motornr: 27 Top 170 km/uur
van Luc Slijpen uit Maastricht
.

"waarschijnlijk niet dus!"


 
Bugatti Type 54  8 cyl 4972 cc met Compressor 1931 Top 240 km/uur





Autovriend Kjeld Cornelis Jessen hier in zijn 
Bugatti Brescia Type 13  1496 cc 1925
Chassis No. 2442. Top 150 km/uur.

  


 








 
Bugatti Type 35C 8 cyl met Compressor 1929 Top 200 km/uur
In details is deze 35C #14 op het MECC origineler. 



Die auto is helaas in 1990 door de vorige eigenaar welliswaar
overgespoten maar  Bart & Tubien Rosman 
wonnen wel de eerste prijs in hun klasse op Het Loo 2012!







Publicatie: Auto Motor Klassiek mrt 2013

Back to Part I
or 
GO to PART III


Foto's: Jan de Bruijn
Foto's/Videosnapschots & Fotobewerking:
Motoring George Spauwen


VICTRACE RETRO MEDIA ARCHIEF
COPYRIGHTS MGS'013


SO


SEE YOU NEXT YEAR!
100 YEARS MASERATI

STEEDS VERASSEND, ALTIJD DICHTBIJ


Motoring George Spauwen

Sponsored by
Victrace Sitebuilding