VICTRACE : ACCEPT THE CHALLENGE...SO THAT YOU MAY FEEL THE EXHILARATION OF VICTORY !

maandag 30 juni 2014

A Dutch Teal Bugatti

A Dutch Teal Bugatti

Op vrijdag 13 juni l.l. kwam Hans van Dijk met zijn  fraaie Teal Bugatti
uit 1972 even langs om gezellig even bij te kletsen

 onder het genot van Koffie met  Limburgse Vlaai.
Hans was onderweg van uit Brielle op weg naar Garderen
alwaar hij met zijn Assendelftse Oldtimervrienden 
een lang weekend zou doorbrengen.

Nou is het voor mij niet de eerste keer dat er
 dat er "Bugatti" op bezoek komt. 
Bugatti Type 57 Ventoux uit 1937
(1990)

Namelijk in 1990 en in 1995 kwam 
Jean "Showroom" Prick logeren op weg naar de PAC-rit.


De pre-war Triumph Speed Twin 500 uit 1939
 en de Bugatti Type 57 Ventoux 1937 
(57498) OAU 914 (B)
 van Jean "Showroom" Prick in Utrecht.
 (2005)

Hij is altijd leuk om dit soort Automobielen en "de Mens achter de Machine"
te zien te ervaren met de vele verhalen die dan de Revue passeren.


Even een korte  TEAL Historie:

Begin 1983 in de Pack Horse Inn:

Alan Hunter vertelde aan zijn vrienden Ian Foster en Tony Rogers

 dat hij tijdens zijn bezoek aan de States een Bugatti replica T35 
had gezien,een op VW gebaseerde glasvezel kitcar.

Na de vraag of ze hierin geïnteresseerd waren 

klonk een duidelijk Ja!!


Kortom na 6 weken arriveerde de body kit uit America
 en het trio stapte naar de Heywood botenbouwer 
om een kopie van de kit te maken en 
gaven hem de opdracht het te produceren.

Ian Hunter had de eerste 12 chassis klaar, 

een dubbel ladder box stalen chassis en 
de GRP body dat uit vijf delen bestond werd gemonteerd.

Voor de  motor was er een keus uit de Morris 1,3 of 1,8 ltr.

De remmen versnellingsbak en de kleinere achtspaaks wielen 
kwamen van de Morris Marina.

De Worsley was geboren!!


De eerste advertenties waren geplaatst, foto's en brochures gemaakt

en de Granada TV besteedde er een artikel aan, het was halverwege 1983.

Ian herinnerde zich later dat in Brummie dialect de naam “Worsley”
eigenlijk betekende: een vrijdagauto en een beetje sloom!

Dus er moest een ander naam komen die werd gevonden
 in de afkorting van :
Trafford Engeneering Automotive Limited.

 TEAL !!

Dit is in het kort het verhaal over het ontstaan 

van de TEAL een Bugatti replica.


Enfin hierbij een kort foto-report van het bezoek
van Hans van Dijk en zijn Teal Bugatti...





De B van Bugatti...


      
  

 





   




De pre-war  Matchless Model X Sports Tourer 
990 cc V Twin 1937  "Black Train"
 versus de Black Teal Bugatti  6 cyl 1972
 (2014)


  


 









Tekst /Fotobewerking:
 Motoring George Spauwen

Copyrights MGS'014 


STEEDS VERASSEND, ALTIJD DICHTBIJ
Motoring George Spauwen

Tenslotte een andere B...

Sponsored by


dinsdag 3 juni 2014

Zandvoort op 3 juni 1939 decor eerste Nederlandse autoraces

Zandvoort op 3 juni 1939 
decor eerste Nederlandse autoraces
ZANDVOORT (3 juni 2014) 
           
 Vandaag is het precies 75 jaar geleden dat in Zandvoort de eerste officiële
 autoraces van Nederland plaatsvonden. De races en demo’s werden verreden
 op een stratencircuit, naast de huidige locatie van Circuit Park Zandvoort.
 Met de ‘Prijs van Zandvoort’ werd als het ware de eerste steen gelegd voor 
het legendarische circuit, dat in 1948 werd geopend.

Over historie gesproken: 

Tijdens de Historic Grand Prix Zandvoort komen de mooiste, 
snelste en meest tot de verbeelding sprekende raceklassen van 
enkele decennia autosportgeschiedenis in actie. 
Mis het niet, op 29, 30 en 31 augustus!

De Zandvoortse burgemeester H. van Alphen had een goed idee om 
zijn dorp in de schijnwerpers te plaatsen. 
Hij wilde een autosportevenement organiseren. 

Een circuit bouwen was op dat moment geen optie. 
De keuze viel op een achtvormig stratentraject, dat onder meer liep over de
 Vondellaan en de huidige Van Lennepweg. De 2.284 meter lange baan kwam
 onder meer langs de plek waar zich nu de hoofdingang van Circuit Park Zandvoort,
 uiteraard aan de Burgemeester van Alphenstraat, bevindt.
 Met steun van de KNAC werd de basis gelegd voor de eerste echte autoraces van Nederland.

De organisatie van het evenement had flink wat voeten in de aarde. 
Er werden bijvoorbeeld vier tribunes langs het traject gebouwd, 
er werd een groot aantal militairen opgetrommeld die de rol van ‘official’
 vervulden en langs het parcours waren speakers neergezet.
De ‘Prijs van Zandvoort’ vond plaats op 3 juni 1939, 
onder het toeziend oog van Z.K.H. Prins Bernhard.
#038 Maus met zijn Gatford aan de start in 1939
Circuit Zandvoort op oude Foto's
Copyrights Rob Bossink






 
Maus Gatsonides te Gast bij de Austin Healey Owners Club Holland
 met hier de presentatie van zijn boek "Race zonder Finish"
tijdens  "De Luttenbergrally" 1991
met als Speaker: Hans Ribbens uit Almelo.

Races en demo’s:

Het publiek vergaapte zich op de zonnige racedag aan diverse races en
 indrukwekkende demo’s. C. Rijshouwer won de eerste race met zijn DKW.
 Daarna zegevierden H. Richten (MG), L. Bena (Lancia Aprilia) en R. Tielens (Delahaye).
 Piet Nortier (BMW 328) greep de winst in de sportklasse boven 1,5 liter.


 
 

Mercedes-Benz W 154
Silver Arrows

Mercedes-coureur Manfred von Brauchitsch was naar Zandvoort gekomen 
voor een demonstratie met zijn Mercedes-Benz W154 Grand Prix-auto. 
Niet minder indrukwekkend was de demo van Hans Stück met zijn buitenaards
 ogende Auto Union Typ C Stromlinie. 


IMPRESSIE van de GROTE PRIJS VAN ZANDVOORT 1939

Groot succes:

De ‘Prijs van Zandvoort’ was een groot succes, zo meldde 
het KNAC-orgaan ‘De Auto”:
Luisterrijk weer, een luisterrijke dag! 
De eerste automobielwegwedstrijd in Nederland zonder een wanklank of incident verloopen! 
Door deze, op bescheiden schaal door de K.N.A.C. georganiseerde nationale races,
 is de weg gebaand voor een grootschen opzet van internationale wedstrijden.

De betreffende redacteur had een vooruitziende blik. 
In 1948 werd het circuit van Zandvoort officieel geopend, 
vier jaar later vond al de eerste van in totaal 30 Formule 1 Grand Prix’ plaats. 




75 jaar na dato is Circuit Park Zandvoort nog altijd het decor van
 aansprekende nationale en internationale evenementen. 


 The 2nd Historic Grand Prix Circuit Zandvoort 2013
 Historic Grand Prix Cars pre '61 

Kijk bijvoorbeeld naar de Historic Grand Prix Zandvoort, op 29, 30 en 31 augustus. 
Aan de start verschijnen onder meer drie startvelden met Formule 1- 
en Grand Prix-auto’s, Groep C en overige ‘Le Mans’ sportprototypes.



Ook is op de website meer informatie te vinden over het evenement, 
waaronder het volledige tijdschema.


(bron: Circuit Park Zandvoort)
Historic Grand Prix Zandvoort: ‘International:
 Historic Motoring Awards’




You still CAN also have a look at:

 Edition 2012 Part I & II
&
Edition 2013 Part I & II & III 








SO

STEEDS VERASSEND, ALTIJD DICHTBIJ


Motoring George Spauwen
Sponsored by