Accept the Challenge, so that You may Feel the Exhilaration of Victory !

zaterdag 4 september 2010

A Triumph Super 7 Gnat Roadster 884 cc 1930

Okay... it's a Vintage Car

but what is it ?

It's A Gnat ! a what ? A GNAT!

Eerst nog even een stukje historie dan:
 
1975

It looks like a pre-historic excavation...


Hey.. There is a rear axle...

and oh yes... it has wheels...


and an engine...


and a kind of steering wheel too!



Oh dear.. than it must be a car!


Well ... let's bring it home!


Gekocht in 1980 van iemand uit St.Albans (GB),
die het niet zag zitten, naar aanleiding van 
een advertentie in het pre-forty Triumph 
Owners Club magazine.
Let's have a look... and restore it!
(report in a glance)
Start restoratie in 2001:
Allereerst te beginnen met het chassis
(zie ook foto's boven) schoonmaken 
stralen primer grondverf en chassislak,
dan van de carrosserie was nagenoeg
 niets meer van over,
begonnen met het maken van 
de essenhouten body,



vervolgens een geheel nieuwe aluminium body uit de hand maken,
eerst mallen maken, aluminiumplaat er over maken,
 tiglassen met een ac/dc tig lasapparaat. 
Alle panneeltjes eerst in model op een houten blok met een holte erin 
en vervolgens met de English Wheel glad maken en in model houden.
Daarna alle losse carrosserie-delen aan elkaar lassen en 
zodanig ,dat het allemaal netjes past. 
Met een beetje aanleg en vooral veel doorzettingsvermogen 
kom je een heel eind. 
Intussen ben ik twee keer een week naar Engeland
 geweest voor nascholing.




De eerste keer voor dashboard fineer/notenhout en aflakken in Crewe 
(Bentley & Rolls Royce). De tweede keer voor ervaring met the English wheel
 en aluminium tiglassen (Peterborough). Verder heb ik de spatborden en de
 motorkap uit de hand gemaakt uiteraard ook met the English wheel en tiglassen. Die zijn overigens van mild steel (zeg maar plaatijzer).
Voor de louvres ben ik naar iemand geweest die daar een mooi apparaat voor
 had, dat kwam bij Fokker vandaan. Kwestie van aanpakken/gewoon doen,
en als het een keer niet gaat (if you doubt,cut it out) gewoon over doen.
 Misschien heb ik bepaalde moeilijke dingen wel drie keer gedaan, 
net zolang tot het naar mijn zin was.
Plamuren heb ik niet veel gedaan,want als je je plaatwerk netjes maakt hoeft er
 maar weinig plamuur op. Om kosten te besparen heb ik alle voorbereiding
 voor het afspuiten zelf gedaan. De "schilder"= spuiter heeft er vervolgens iets
 moois van gemaakt. Het bekleedwerk heb ik uitbesteed, wel heb ik zelf 
de kaptoom gemaakt om het juiste model van de kap te krijgen, 
anders krijg je zo’n Ford Escort kapje.

Het reviseren van het draaiende gedeelte van de motor 
heb ik aan de specialist overgelaten.
Dat is allemaal goed gegaan. 
Onderdelen kwamen van de pre-forty Triumph Owners Club,
of via andere relaties. Achteras/differentieel uit elkaar gehaald 
alles goed schoongemaakt weer netjes in elkaar gezet en afgesteld.
De lagers waren nog goed. Idem dito voor de bak.



Het afmonteren na het spuiten is een klus op zich. 
Alles netjes voorbereiden en dan lukt het wel een keer. 
Ik heb geen ongelukjes gehad met de lak of zo, 
daar was ik wel af en toe bang voor. 
De vooras ook; alles netjes uit elkaar halen, 
schoonmaken weer netjes aflakken en weer in elkaar zetten.
Ik heb geen fuseepennen of kogels vernieuwd,
dat zag er aardig uit. 
Kwestie van nieuwe smeerkogels (BSF) en goed doorsmeren.

Het lijkt zo wel een pre-war racertje...

Wat de remmen betreft ,daar moet ik nog eens goed naar kijken.
 Ik ben intussen bezig met nieuwe masterbreak/wheelcylinder. 
Ook dat komt binnenkort voor elkaar. Dan nog de wireloom. 
Die heb ik met de hulp van een bijzondere vakman gemaakt 
volgens model 1930. Verder heb ik alle onderdelen origineel 
bij elkaar weten te scharrelen, zoals ruitenwisser motor,
 Lucas koplampen, Altette-claxon, dashboard- klokken... 
You name it !... en het zit er origineel op. 
Het tunen van de motor ging eigenlijk vanzelf. 
Mijn systeem is motor goed, kleppen goed, carburateur goed,
ontsteking op tijd volgens fabrieksgegevens en dan loopt hij zo goed.




Do You ?


Maandag 16 juni 2008

The two-seater Triumph Super 7 Gnat Roadster 884 cc 1930


Dr.Tiger Roelofski Hazeleger


"Oom Dagobert" The Proud Owner
(The backyard Barn-Engineer)




De Gnat met de "Neefjes" Kwik, Kwek & Kwak
(The pre-forty T.O.C Magazine issue oct 2008)

Groenekan, 14 september 2008
So Far So Good

A Triumph Gnat... be proud of that!


Welnu...
Op zondag 28 Juni 2009 was het dan zover...
"Dr.Roelofski", de nestor van de DVMA en net 57 :) geworden,

is in gezelschap van Piet- Hein Copijn in het "Engelenland' gearriveerd,


de hele reis was als uit een "Jongensboek",


om vervolgens deel te nemen aan:


The Annual General Club Meeting 28th June
- The Annual Rally at Rockingham Castle


"Velen waren weer geroepen doch weinigen uitverkoren!"


A very rare & expensive
*Triumph Dolomite 6/8 Special 1934
(Pebble Beach 750.000 US Dollar)
(*Triumph Dolomite "Straight Eight". In de periode van 1934 - 1935
zijn er slechts 3 prototypes gebouwd van deze enorme auto)

Dhr. Smit uit Westbroek
A "Dutch" Triumph Southern Cross 1934.


Maar onze D.V.M.A. Nestor ging er dus 
wel met de 1e prijs van door...

Dr.Tiger Roelofski Hazeleger

All - Credits:
 pre-1940 Triumph Motor Club



De grote wisselbeker Super Cup series:

1e prijs voor de fraaiste auto overall.
Mooiste auto uit de categorie:



Super Seven Saloons Roadsters Gnats Compressors/
Bootails all of them/verder alle Super Eights, Super Nine, Super Ten...
dan zit je in 1934, dan beginnen de Gloria's...


GREAT JOB !

Het was bijna een onmogelijke klus...
Maar als het echt wilt en zet je schouders er onder dan lukt alles.

So a Gnat ? Be proud of that!

HIS NEXT PROJECT IS ALREADY WAITING

MGS zegt wel eens:
Accept the challenge...
So that You may feel the Exhilaration of Victory

(Victrace)
(Gen. George S. Patton)


THE MOTOR Magazine


Triumph Gloria 9.5 4 cyl Saloon 1934
25 juni 2007

They're already enjoying the Gloria!
In 1930 the company changed its name to the Triumph Motor Company. 
It was clear to Holbrook that there was no future in pursuing the mass 
manufacturers and so decided to take the company upmarket with the
 Southern Cross and Gloria ranges. At first these used engines made by
 Triumph but designed by Coventry Climax but from 1937 they started to make
 them to their own designs by Donald Healey who had become the company’s
 Experimental Manager in 1934.

Bron: Wikipedia GB


Gloria 12 car is produced in 1232cc (40 bhp) and 1496cc (42 bhp),
four cylinder engines (made through 1937). 
One ragtop model was called the Monte Carlo.
Also introduced were the Gloria 6, 1476cc (52 bhp), all six cylinders.


Bron:
Ian Chadwick Triumph Timeline


Dr.Tiger Roelofski Hazeleger,
 the backyard Barn-engineer,
 in his Workshop.


Hij wil de Gloria volgend jaar af hebben, 
of in ieder geval zo veel mogelijk af.
Volgend jaar moet die naar de clubdag in Engeland.




So...
Ik ben binnen...

Steeds Verrassend, Altijd Dichtbij

en bij goed weer lig ik buiten!
Zonder een weinig fanatisme brengt 
niemand ooit iets tot stand
Motoring George Spauwen



Sponsored by