Accept the Challenge, so that You may Feel the Exhilaration of Victory !

maandag 6 augustus 2012

Race-film jaren 70 Frans Lubin & Liane Engeman ,Race-film jaren 70, FraMi Autosport Amby


*Eindelijk gevonden ...

In mijn * zoektocht geholpen door Martin Bijleveld
die aangaf dat er een film bestond, en Paul Huisintveld 
kwam met info: Motors-tv , Raceworld, Filmcollectief.
En op Raceworld heb ik hem dan uiteindelijk ook gevonden.

De Geweldige Racefilm van Raceworld: 
programma Classic Events Liane Engeman

Met interviewer Bert Devies, Liane Engeman en
 *Frans Lubin, Frami Racing
*(mijn oud-Buurman van destijds uit Ambij/Mestreech) 
op Circuit Zandvoort 1970... met o.m ook 
Toine Hezemans en toenmalig Wedstrijdleider Ben Huisman. 

 Film  van ca. 60 min => geproduceerd in opdracht
can Chevron & Castrol motor oils 

Pannetje Castrol-olie op het vuur, 
Kent Sigaretje of  Willem II sigaartje,

Mooi Genieten  =>KIJKEN DUS 

NOTE  :

ER HEEFT HIER EEN LINK GESTAAN DIE EEN TIJD WERKTE
Maar helaas nu niet meer...
Er gaat gauw weer nieuwe link werken ! 
 *(andere tijden) :)


(Ford Kalender)

(1965)


(Victrace: Castrol Achievements 1965)

( 1969 ) 

*Frans Lubin: FraMi Racing.
 Frans Lubin aan de leiding, 1969.

Slotraces Circuit Zandvoort 1970.


Liane Engeman, Frans Lubin en Ernst Berg  
in de""dikke"" Ford Escorts Twin Cam 
tijdens de Slotraces Circuit Zandvoort 1970.


*Frans Lubin: FraMi Racing.
 Frans Lubin aan de leiding, 1969.

"pootje omhoog"
 FOTO: Martin van der Hulst

Frans & Liane 
(Niet FIA maar FIO=For Insiders Only ! )

*Frans Lubin 😇was onze buurman in Amby/Mestreech aan 
de bergerstraat waar hij, naar zijn eigen zeggen,
 eigenlijk zijn 1e vrouw Miep 👩, destijds 
een VB =Vrije Benzinepomp runde en begon met 
FraMi. (*FraMi staat voor Frans & Miep).

 Hij woonde er in een bedrijfsruimte, 
terwijl het eigenlijk niet mocht.
Maar het was net niet Maastricht maar gebied gemeente Ambij,
 waar mijn vaderzaliger de scepter zwaaide en die liet het gewoon toe,
 vertelde hij mij onlangs nog Dankbaar.
Heel vroeger zat er een Houtzagerij Gilissen.
Ik herinner me nog een heel oude GMC Truck als takelwagen.
Aan de andere kant stond de chique Villa Aldegonda.

(Pa hier bij de opening in 1952 van, destijds Rootes-Dealer
 Garage Jan Jakob  ook aan de bergerstraat in Ambij)



Het prachtige was dat die raceauto's gewoon, vaak in de avond, 
op de openbare weg werden getest,de bergerstraat af de Rasberg op,
 waaraan NSU TT rijder Frank van der Mast woonde ri. Berg & Terblijt
 waar weer  Rallyerijder Man Bergsteijn zijn Opel-garage runde .

De Ford Lotus Cortina, de "dikke"Ford Escort en de Capri
kwamen allemaal wel, in testritjes, voorbij 💨💨💨
 Dat kon toen allemaal nog !

Ik had destijds en nu nog  een Corgi van de East African Safari
 Ford Lotus Cortina en van de Jim Clark Formule Renwagen...
en ja ook een ouderwets dikke Lotus-Logo sticker, 
trots zijnde, op de kettingkast 
van mijn toen net verworven hagelnieuwe volwassen 
engelse Raleigh-fiets om in Maastricht naar school te gaan!

Maar wij waren ook de braafsten niet en crossten op het onverharde
 bergmansweggetje met brommers ri. de sigarenkistjesfabriek ,
 en de Motorcrosser Willy van Ommeren 😇, 
KNMV Enduro zesdaagse rijder & locale BMW Motorfiets Dealer.

 

Techneut broer Henri zaliger op de opgevoerde Berini M23 
(Foto's: Paul Spauwen => Mei 1967)

En als wij Boer in de Braekt 😇geholpen hadden
 bij het plukken van  de tuinbonen en 
het rooien van de aardappels, om wat zakgeld te verdienen,
reden wij ook over die akkers om ze "alvast om te ploegen".
*Dat zakgeld gebruikten we natuurlijk om bij die VB  pomp
 weer enige litertjes te tanken.

Het was ook de tijd van
 Pino Ortmans en Frank van der Mast,
 Aral-pomphouder op de Scharnerweg t.o.
de huidige FraMi zaak n.b, racete met de NSU TT 1200.



Willy van Ommeren (Amby)

(Credits: Motorcrossadvies)

Voor de Motorrijders onder ons...was het de tijd van Willy van Ommeren, 
BMW Motordealer uit Ambij, die bij Hotel Ons Krijtland te Epen
 de KNMV zesdaagse-rit reed en voor Kruidenier Frank Sutherland
die met zijn Norton Wasp met zijspan de internationale
Motorcross te Gulpen reed op de "terrassenweidevelden" tegen
de Gulpenerberg op... Jaja dat waren prachtige tijden..
En Pa ging gewoon gezellig mee! 😅




Wij kwamen toen eigenlijk niet op Circuit Zandvoort dat was te ver weg.
Frans vertelde mij dat hij er toen eigenlijk ook alleen maar kwam voor
 zijn race in het Nederlands Kampioenschap. 
Er waren toen nog bijna geen autosnelwegen 
en het was daarom wel ca. 3,5 uur  rijden naar Zandvoort.
Nee wij zijn eens naar de Nurburgring geweest en terwijl mijn moeder naar
 het Concours Hippique ging met mijn broertje, die van paarden hield, 
ging ik 's morgens in alle vroegte met mijn vader naar
 de 24 Heures du Francorchamps,
het Autorennen....en later ook het motorrennen, waar ik
 weer Giacomo Agostini op zijn MV Agusta heb zien "dubbelen".

Verder ging ik met Pa o.m. ook naar de Heuvelklim...
En mijn vader was deels verantwoordelijk voor de inzet
 politiemanschappen bij de doorkomst van de toenmalige
editie Rallye van Monte Carlo langs Maastricht !

Ik heb daar goede herinneringen aan overgehouden.

In de loop der jaren heb ik Frans nog wel eens op Zandvoort,
Historisch Automobiel Festivals te Eindhoven en 
dit jaar bij InterClassic-Topmobiel in het Mecc ontmoet.



^ Man Bergsteijn in de Opel Kadett...

#16  met de Opel Monza in 1984 

met Navigator Dirk Buwalda .

Sterker nog lees ook:

Maastricht

( 1963 )

Naderhand heeft het virus dus echt toegeslagen.

Voor FraMi Racing werd het  later
 een "dikke" Ford Capri
 
(Deze Foto's: Autosport.nl)

Recentere Foto's van de bekende FraMi  Ford Capri van
 Liane Engeman & Frans Lubin o.m. gesponsored door Kent.

(N.B. een foto: uit een Computer-game !) 


(AutoRAI 1971)


 Alfa Romeo GTA van Liane Engeman/ DNRT Alfa GTA van Han Akersloot





(posterdeel)
 

De poster in zijn geheel :) nou ja wat er nu nog, na ca.40 jaar, van over is.
Destijds, tijdens een Middelbare School spijbeldag gekocht bij de
(G) = Gruyter in Delft terwijl ik uit Maastricht kwam !:)



 Han Akersloot, Nederlands Kampioen 1970
 en de GTA ook op Posterformaat.

#76 Nico Chiotakis in Nederlands snelste
toerwagen de Ford Capri 2600 RS.
Tuning : Henk van Zalinge.

NOTE:

Frans Lubin, nog steeds actief in de Autosportwereld.
Hij heeft verplichtingen op Circuit Terleamen te Zolder





REACTIES VAN FRANS LUBIN:

Beste George, 

 De reportage is geweldig, j
e herinnert mij weer aan dingen toen we daar woonden. 
 Mijn dochter is nog in de klantestiene bungalow geboren 
 en ik heb daar tot 1973 gewoond.
We hadden daar toen ook de WITTE POMP,  (red.VB )
 met voor die tijd ongelooflijke week = 
omzetten van 80.000 tot 100.000 liter per week.
Ook was dat in het begin de thuishaven van FRAMI RACING, 
 later zijn we naar Geleen verkast, waar we werkplaatsen,
 motorstand, woonruimtes voor de monteurs hadden.


24 Heures Du Francorchamps 1978: 

Avond Pitsstop-Rijderswissel met Ford Racing Team 
met o,m. helemaal links met petje op 
Man Bergstein , Frans Lubin met integraalhelm 
en Jacques Cleutjens 
achter het stuur van de #17 Ford Capri III 3.0 S

Hoop je op korte termijn , of eventueel later in het jaar , in Maastricht te zien, 
dan kunnen we eens door foto's heenlopen die jij misschien niet hebt.

Gr
Frans Lubin

REACTIE VAN MGS:

Beste Oud-Buurman/ Oud-Coureur Frans Lubin,

Hele Leuke reactie!
Victrace.blogspot.com is inmiddels nog weer wat ge-updated en
 jouw reactie zet ik er onderaan ook op!

“”Geleen”” heb ik nooit geweten.. 
Wij zijn immers later verhuisd naar Gulpen...en ik moest in 1973 naar Dld, de Dienst in... 
Wel naderhand “pand van de Gruyter” op de Scharnerweg te Maastricht.
Daar heb ik je nog wel eens in de loop der jaren ontmoet met mijn “”Limburg-laten-zien &
amp; op-bezoek-bij Autovriend Jean Prick”” met door het mij opgericht motorclubje:
The Dutch Vintage Motorcycle Association uit Utrecht e.o.


(S-VHS CCDII Videosnapshots 1990)


Frans Lubin in een onderonsje 
met Patrick Huisman


 (1990)


(1993)



Wedstrijdleider Frans Lubin & 
HAFE Secretaris Nico van Dinther


Verder was je bij de Historische Automobiel Festivals te Eindhoven, 
ge-organiseerd door Rob Koch, toen ik daar filmde... 
en zag ik je wel eens op Circuit Park Zandvoort en dus het laatst op 
IC-Topmobiel Mecc dit jaar 2012 =>14 januari...

Ik ga je vast nog eens zien en spreken... over vroeger!
Alles wat IK van Frans Lubin & Liane Engeman in mijn archiefje heb,
is opgesnord & gepubliceerd tot nu aan toe.






KNAC Tocht der Honderd 
2013 
Utrecht-Haarzuilens-soestdijk

 
#29 Equipe  (Oud-Buurman) Ex-Coureur Frans Lubin met  zijn kleinzoon
in de Studebaker Bullet Nose 4 deurs 1950

 
 
Studebaker Bulletnose 4 deurs 1950
een zeldzame verschijning in Nederland.

 
#29 Equipe  (Oud-Buurman) Ex-Coureur
 Frans Lubin met kleinzoon Tim
in de Studebaker Bullet Nose 4 deurs 1950

(Ingezonden Foto met Dank aan: 
Pim van der Veer)

 Maar toch wel leuk zo met de Studebaker Bullet Nose 1950
 van mijn Oud-buurman Ex-Coureur Frans Lubin 
oet Mestreech op de achtergrond hier
bij het einde en vertrek Paleis Soestdijk: 
Tocht der Honderd 9 juni 2013 j.l.

- Veer goan naor hoes ! -


(2014) 
InterClassics



Een hele eer om met mijn Oud-Buurman Frans "FraMi" Lubin,
 wie-o-wie kent hem niet, op de foto te mogen !


Beste Frans...Hardstikke Bedankt & 
Met Groet Succes in de Handel in de Autosport.. 
& Zeker weer eens Tot Ziens!
Groet aan Allen.

Motoring George Spauwen.


(2015)
 
Autosport Advokaat Breus van der Horst
 

Ik was zo ziek als een hond, mollen & mallen
maar de Zaterdag om 15.30 uur had ik nou eenmaal een afspraak met Frans
om hem duidelijk te maken zelf een FraMi FB groep op te richten
Dus ik zou en moest naar het MECC in Maastricht
Kleinzoon Tim was druk met zijn studie en had er aanvankelijk nog geen trek in.
Toch is het er uiteindelijk wel van gekomen...


Oud-Buurman Ex-Auto Coureur Frans "FraMi" Lubin

(2017 )




WEL NU :

Op 10 februari 2017 kreeg ik een Email
 van ANDERE TIJDEN , NTR Hannah Dogger

Geachte heer Spauwen,

Voor het televisieprogramma Andere Tijden Sport maken wij een aflevering over Liane Engeman. 
Nu begreep ik dat u een film hebt gevonden waarin zij te zien is, een racefilm uit 1970. 
Uiteraard ben ik erg benieuwd naar deze beelden en wil dan ook vragen of ik hem kan zien. 

Ik hoop dat u mij kan helpen. 


Met vriendelijke groet,

Hannah Dogger

researcher Geschiedenis NTR




Keep on Dreaming..

STEEDS VERRASSEND, ALTIJD DICHTBIJ

Motoring George Spauwen







Sponsored by