donderdag 12 januari 2012

The 2nd Historic Zandvoort Grand Prix 1987




EVEN EEN STUKJE HISTORIE:

The 2nd Historic Zandvoort Grand Prix 
29-30 augustus 1987
Circuit Zandvoort


In het weekend van 29-30 augustus 1987 werd de 
2e Historische Zandvoort Grand Prix verreden.


De HARC was er in geslaagd een topveld van 
Historische Grand Prix wagens, glorierijke dagen van weleer,
in de zandvoortse duinen te laten herleven.
Zandvoort 1953

Daarnaast is men er in geslaagd de uiterst spectaculaire
Super Sports Cup, dikke Can Am en Le Mans monsters met
uiterst vijf tot acht cylinder brullende motoren ,
 onder de sponsornaam van
"International Steigenberger Super Sports Cup"
en vervolgens de Duitse 
"Shell Pokal fur Historische Tourenwagen"
naar Zandvoort te krijgen.


Allemaal spannende spectaculaire races.


- Speed is my Creed -

*VICTRACE (Sinds 1986) BESTAAT NU 
30+ JAAR en
 pakt daarom maar eens extra uit 
met een zeer uitgebreid
beeldverslag ...

*Victrace was erbij en maakte uit zijn video-8 filmbeelden
van The 2nd Historic Zandvoort Grand Prix 
29-30 augustus 1987 Circuit Zandvoort uiterst veel 
(*ca.1659) snapshots waarvan nu een ruim aantal getoond.

Kortom... Kijk en Geniet...
Herkent U ze allemaal nog?

Fiat Abarth 850 TC 982 cc 1964
Henk Izaks (NL)


DIKKE Austin/Mini  COOPERS S-jes


De Fiat Abarth's


De Steyr Puchs



Mini Marcos 1965  - DKW F11 1961


BMW 700  1963 - Steyr Puch 700 cc 1961 


"Steyr Puch - Super Power"
Breadvan
 Mini Cooper S MK I 1964

Renault Dauphine Gordini - NSU TT 1200



Fiat Abarth - Ed Swart

Highlights Training van zaterdag:
GROUP IV SHELL-Pokal 
Historische Tourenwagen - Division I


Dat begint dus eh...niet goed. 









Bas Jan Luyendijk
Fiat Abarth 1000 TC
 Corsa 997 cc 1964

Highlights Training van zaterdag:
GROUP V SHELL-Pokal 
Historische Tourenwagen - Division II






Cees had "brand in zijn kettingkast" - kortsluiting...


Rob kon de 
Lancia Flavia voorblijven.



GROUP III  
Historic GTS Cars:

Diversen zijn in eerdere events al eens 
uitgebreid beschreven.

Stuk voor stuk fraaie Sportscars...van 
Alfa, Austin, Chevrolette, Ferrari, Jaguar,Lancia,Lotus,
Marcos, MG, Porsche, Renault,Triumph,Turner...
met Internationale rijders.

Enfin..kijk zelf maar...


Paul Schouwenburg

Marcos Gullwing


Ferrari 250 GT SWB Berlinetta



Ferrari 250 GT SWB Berlinetta
Austin Healey - MG TC



The Marcos "Ugly Duckling" G128  Gullwing

*Jem Marsh heb ik ook diverse keren gefilmd tijdens
the European Historic Grand Prix

1960 - The first Marcos GT cars are strikingly different from other cars and have gullwing doors, high roof (required by Jem's height) and 4 piece split windscreen. Known as the 'Ugly Duckling' they are powered by Ford 1 litre and 1.2 litre engines and achieve considerable racing success in the hands of Jem Marsh, Jackie Stewart and others.





Highlights van zaterdag:
Historic Grand Prix Cars



Wij gaan terug naar tijden van weleer... 
Er was genoeg te beleven in de pits...





- 1957 -

 
One of only three surviving examples, must be
the ultimate front-engined Grand Prix car,
especially with its factory-fitted V12 engine.

Rev counter dominates plain aluminium instrument 
panel; Corner uses a smaller steering wheel
because he chafed his knuckles on the cockpit 
surround wiyh original wood-rim.

  
- 1987 -

30 jaar later dus...

De werkelijk allemachtig prachtige
Ferrari Dino 3 Ltr V12 2992 cc uit 1960
van de Engelsman Neil Corner .






de Maserati 250 F 2500 cc 1952
van Charles Lucas (GB)...


Dit "Britisch Racing Green" exemplaar
was vorig jaar (2011) op de Techno Classica 
te bewonderen. 



De *ERA type B 1488 cc 1936
(*English Racing Automobiles)
van Peter Mann (GB)...

effe warm draaien...



maar ook Nederlandse inbreng van o.m.
Michel Oprey met zijn snelle GP
Bugatti Type 51 2300 cc uit 1932 

Ferrari's Mighty Dino
Maranello's finest front-engined single-seater


De prachtige Ferrari Dino 3 Ltr V12 2992 cc uit 1960
Neil Corner (GB)...
Chris Mann (GB) Lotus 16 2500 cc 1959....


Christopher Mayman (GB) Ferrari 625  2495 cc 1952...


 Maserati 250 F 2500 cc 1952
 Charles Lucas (GB)...






 Michel en zijn vrouw (!) Doris.


 Bart Rosman & Family.


 Opstellen achter de Pitboxen...

   







   
 Highlights Races Zondag:

GROUP I  
Historic Grand Prix Cars
1e Heat




 Maserati 250 F 2500 cc 1952
 Charles Lucas (GB)





                         Bugatti Type 37 1490 cc 1925
                                                       Bart Rosman (NL)...

altijd even spectaculair driftend de bocht door...



Bugatti Type 51 2300 cc uit 1932 
Michel Oprey (NL)...



Alfa Romeo Typo B  2900 cc 1932
Keith Duly (GB)...


Ferrari Dino 3 Ltr V12 2992 cc uit 1960
Neil Corner (GB): 
"I am a great romantic and like noise, 
but the V12's sound must strike terror into anyone 
behind with those four megaphone exhausts blasting away".


Hieronder dan nog enkele snapshots van een onfortuinlijke rijder
Adrian Watney tijdens de training op zaterdag in front of my camera...




Alles liep gelukkig goed af....






"Hollands Glorie"...

Bugatti Type 51 2300 cc uit 1932 
Michel Oprey (NL)


Ferrari 625 2495 cc 1952
Christopher Mayman (GB)






Ferrari 625 1952

 BRM P25  2499 cc 1959
John Harper (GB)


"Britisch Racing Motors"

Ferrari Dino 1960


                     Alfa Romeo Tipo B 2900 cc 1932
 Keith Duly (GB)


 Maserati 4 CL 1492 cc 1939
Bob Wood (GB)

Lotus 16 2495 cc 1959
Anthony Mayman (GB)
Talbot Lago T26 4482cc 1950
Richard Pilkington (GB)

Neil Corner...again.

Alfa Romeo Tipo B 2900 cc 1932
Ferrari Dino 2992 cc 1960
Prachtig...

Neil Corner
Talbot Lago  T26 4482 cc 1938
Trisha Pilkington (GB)

GROUP VI  
International Steigenberger
Super Sports Cup

Hans Hugenholtz (jr) & (sr) vergezeld van  
toenmalig HARC-Voorzitter Anthony Mak van Waay
op weg naar de keuring...(zaterdag)
met de Racing Team Holland
Lola T70 MK III b 5700 cc uit 1969. 




Echter tijdens de training op zaterdag uitgevallen...


Zie je deze kelken...?

Dat zijn inlaatkelken van "Huge Engines!"
Motoren met een inhoud/cc varierend van
ca. 1600 tot wel 8000 cc ! 

Kortom CAN AM en LE MANS POWER....



De Engelse Computermagnaat & Circuit-eigenaar *John Foulston
in zijn Lola T260  8000 cc uit 1971

*John Foulston, father of Nicola Foulston and then owner of Brands Hatch
 was killed while driving a McLaren M23 Formula One car at Silverstone in 1987.

Dat zijn geen Auto's meer maar Vliegdekschepen
met enorm vermogen en dito snelheid...

LOLA


LOLA's


N.A.R.T. = North American Racing Team



Ed Zwart (NL/USA) in de N.A.R.T. Ferrari LM.






MCLaren MB 5000 cc 1968
David Franklin (GB)





Hier wordt niet gewoon gestart..



maar een kort rondje achter de Pace-car..


dan valt de vlag en 

 is er een oorverdovende "vliegende" start...


een bruut geweld van uiterst krachtige motoren met duizenden PK's.











Ed Swart in de N.A.R.T.- Ferrari













#188 Hans Hugenholtz (jr) Lola T70 MK III b 5700 cc uit 1969. 









McLaren  MGC 5000 cc 1969
Edward Williams (GB)





Diverse Chevrons B8 1990 cc 1967/1968


LOLA T260 8000 cc 1971
John Foulston (GB)

 Vanguard P3 1600 cc 1968
Frank Reuscher (D)
 McLaren M6B 5000 cc 1968
David Franklin (GB)

Lola T212 1790 cc 1970
Chris Beauvoisin (GB)






GROUP IV 
Shell Pokal 
Historic Touring Cars
Division I


Mini Coopers - Fiat Abarth's






Opstellen voor de start...



GO...










Lekker dwars gaan... NSU TT 1200



Renault Dauphine Gordini 1964
Alfred van der Gaast


Austin Mini Cooper S MKI 1275 cc 1964
Piet-Jan van Duren



 De supersnelle Opel A Kadett 1098 cc uit 1964
van Cor van Kuijk


  
     Ein  DKW F 11 1961 - Martin Hesse (D)
                                                   

 ... und ein schnelle Bee eM Wee 700 1965



           Tja..Lekke band...


 Standard 10 948 cc 1958
Mark Collins (GB)
  Fiat Abarth 850 TC 1965
Henk Izaks

"aircooled"

nogmaals ..."Bruut Geweld onderin"


*GROUP III  
Historic GTS Cars
*Sorry I saved my tapes & energy
for the next more interesting races.


 

GROUP V 
Shell Pokal 
Historic Touring Cars
Division II


Der Uwe...





- Jurgen Zerha (D) Alfa Romeo 1600 GTA


Een succesvol Racing Team:

De Europees Kampioen
Sir John Whitmore met inschrijver Alan Mann
en de winnende Lotus Cortina.
(Castrol Achievements 1965/Victrace Archives)


De Boeken van de beroemde Ford Lotus Cortina rijder
Sir John Whitmore worden hier gesigneerd.


Uwe  - Chris


Cees - Rob


Willem - Hans 






De Start...






Sir John Whitmore
en zijn beroemde goud-rode
Ford Lotus Cortina 1995 cc 1965








Uwe Schaper in zijn inmiddels befaamde rode Volvo "katterug"



Ford Lotus Cortina - Jurgen Haase (D)

Harry "Scheuring" houdt "de schuur" dicht...






Great British...

Willem van Spanje heeft haast in zijn Volvo Amazon uit 1965

"The Volvo Boys and Their Toys"...


Harry Schuring aan het werk in zijn zware Jaguar Mark II 3800 cc 1963

Sir John Whitmore  (GB) - Ford Lotus Cortina 1964

Een heuse MG Magnette uit 1957
Peter Price (GB)







GROUP I  
Historic Grand Prix Cars
2e Heat













Setje Lotussen...



ERA





Bugatti Type 35 B  2262 cc 1930
John Horton (GB)



Michel helemaal in zijn element...
Bugatti Type 51 2300 cc  1931
Michel Oprey




Ferrari Dino... Reusachtig





Maserati 250F...Fantastisch


 ERA  Type B...Beautiful


Ferrari 625...Fabuleus


Maserati 4CL...Machtig


Bugatti Type 37 1490 cc 1925... 


Ziehier de spectaculair rijdende 
Bugattist Bart Rosman


Bonkers...


Pech voor Anthony Mayman en zijn Lotus 16


Ferrari Dino -  Neil Corner


Riley Dixon 1933



Talbot Lago


Era Type B  1936 - Peter Mann


Lotus 16

Bugatti Type 35 B


Bugatti's...


Bugatti - Bart Rosman


Maserati 250 F 1952
Charles Lucas


Maserati 4CL


BRM P25 1959 - Connaught C 1956



Ferrari 625 2495cc 1952
Christopher Mayman (GB)
This was it!
I hope You did Enjoy it...
MGS
Videodragers:
VIDEO-8

TAPENR: 024 Videofootage: 1.33.00 Min
TAPENR: 025 Videofootage:1.29.31 Min

(VIDEO-8 SNAPSHOTS COPYRIGHTS MGS'87 )

SO







- SP - 123 GT


WELNU :

NAGENOEG EXACT
 25 JAAR LATER....

ZANDVOORT

 1 en 2 september 2012 zal Circuit Park Zandvoort in samenwerking met de HARC (Historische Auto Ren Club) eer doen aan haar rijke autosporthistorie.
 Grand Prix Formule 1-bolides uit heel Europa zullen hun opwachting maken tijdens de Historic Grand Prix Zandvoort. 
Tijdens deze 2012 Editie, Circuit Park Zandvoort is de tel kwijt,
  zal de nadruk vooral liggen op de Grand Prix geschiedenis van het Circuit van Zandvoort van de jaren 1948 tot en met 1985. 
Daarnaast zullen er toonaangevende races met historische sportscars, 
toerwagens en GT's worden georganiseerd, alsmede een rally voor historische auto's, waardoor de Historic Grand Prix een voor de liefhebber van klassieke 
autosport niet te missen evenement wordt.

VICTRACE RETRO MEDIA 

STEEDS VERRASSEND, ALTIJD DICHTBIJ

Motoring George Spauwen




Sponsored by