dinsdag 22 mei 2012

10e Concours d'Elegance Paleis Het Loo 2012 : Persbericht

2018

PERSBERICHT:
10e Concours d'Elegance Paleis Het Loo 2012
 
In het weekend  van 23-24 juni 2012 werd voor de
 10e keer het Concours d'élegance Paleis Het Loo 
te Apeldoorn gehouden.

Voorwoord:
Een Event, dat naast InterClassics-Topmobiel  Maastricht
Techno Classica Essen , British Cars & Lifestyle  Rosmalen
 ook Auto Italia Houten, een prestigieus Autofestijn is
van Internationale allure dat tegenwoordig 
tweejaarlijks georganiseerd wordt door
 de Classic Events, nu onder bezielende leiding van
jongere generatie Organisatoren

Victrace heeft aan de "wieg" van dit event gestaan door 
videofilmbeelden aan te leveren voor o.m. een promofilm en 
in 2000, 2001 & 2004 heeft Victrace genoemde Edities - 
extended reports - verfilmd en destijds op video uitgebracht.
Motoring George Spauwen.



Concours d‘ élégance 2012 
Paleis Het Loo in Apeldoorn 

Mercedes-Benz komt met unieke verzameling 300 SL’s naar Apeldoorn 
Het Concours d’ Élégance Paleis Het Loo in Apeldoorn 
heeft voor zijn 10 editie een attractie van formaat weten te trekken: 
Mercedes-Benz zal er de geschiedenis van 60 jaar 
Mercedes-Benz SL tonen, onder meer met de oudste 300 SL ter wereld. 

Mercedes-Benz neemt de oudste 300 SL ter wereld
 mee naar Apeldoorn. Een auto die g
ekoesterd en 
vertroeteld wordt door de fabrikant uit Duitsland.

Daarnaast zal er aandacht zijn voor ongerestaureerde 
klassiekers, van bijzondere auto’s en
viert Ferrari er zijn 65 jarig bestaan en 
is er ruimte voor Spyker met zijn 
Peking-Parijs auto uit 1907
 plus de gelijknamige 
conceptauto van het merk.
De tiende editie van het concours belooft met recht
 een bijzonder feestelijke bijeenkomst van 
bijzondere auto's en mooie merken te worden. 

Organisator Classic Event heeft wederom 
zeer veel smakelijke ingrediënten
bij elkaar te brengen om van de jubileumeditie 

van het Concours, die 23 en 24 juni wordt gehouden,
een groot autofeest te maken. 


Allure:
  De Organisatie van 
het Concours: 
“We hebben wederom een bijzonder verzameling 
klassieke auto’s bij elkaar weten te brengen,
 mede door het evenement te verplaatsen.

We hebben echt de crème de la crème, ruim 80 auto’s van 

zeer hoge kwaliteit en van internationaal allure weten te vinden,
zelfs auto’s die niet eerder in Nederland te zien zijn geweest. 
Dit in combinatie met een aantal mooie merken als onder 

meer Mercedes-Benz, Vredestein en 


Maserati, 
betekent dat we dagen aftellen totdat 
we de poorten weer kunnen openen. 

Het belooft wederom prachtig te worden”.  


En bijzonder wordt het in Apeldoorn...
Onder meer dankzij de komst van de Siata 208S 8V.

Deze beauty was klassewinnaar op het prestigieuze
 Concours van Villa d’Este in Italië. 

  

 Voorts zullen er veel Ferrari’s te zien zijn op de velden voor het paleis.
Onder meer unieke auto’s als de 512 BBLM, 250 GT Lusso,
 250 Monza, 250 FT Boano, 250 California Spyder, 212
Export Vignale Berlinetta en de 195 Inter Coupe Ghia SL.

 




Mercedes-Benz  300 SL (W194) 
Rensportwagen 1952
2996 cc 170 Pk Top 230 km/uur.

Een van de meest bijzondere auto’s op het concours zal ongetwijfeld
de Mercedes-Benz 300 SL vleugeldeur (W194) zijn. 

Bij Mercedes-Benz wordt de uit 1952 stammende auto de ‘2’ 
 genoemd, omdat het de tweede geproduceerde 
SL, overigens ook meteen de oudste SL ter wereld. 



Tijdens de volledige restauratie heeft Mercedes-Benz als 
eigenaar van de auto er alles aan gedaan om de auto 
zo origineel mogelijk te houden. Het resultaat mag er zijn:
Een  prachtig stuk geschiedenis met sporen uit zijn 60 jarige bestaan.  

Jury:
 Al het autoculturele erfgoed zal door een zeer bekwame en
internationale jury worden 
beoordeeld. 

Uiteindelijk zal er per klasse een winnaar worden aangewezen 

waarvan een auto zich ‘best of show’ mag noemen. 

In de jury zitten onder meer Anne Asensio van 
Dassault Systemes en ontwerper van onder meer 
de eerste Renault Scenic,
 Fedde Talsma van Volvo Design, 
de bekende Franse  autoboekenschrijver Serge Bellu 
en Christian Philipsen van het Louis Vuitton Concours.

Natuurlijk zullen zij worden bijgestaan door nationale
juryleden met een grote kennis van klassieke vierwielers.


 Peking-Parijs:
 Om het tienjarig bestaan van het grootste klassiekerfeest van
Nederland extra luister bij te z
etten, zullen er naast de deelnemende
Concoursauto’s op de velden voor het paleis ook
  zeer interessante displays te vinden zijn.
Zo zal er een worden gewijd aan het oer-Nederlandse Daf en
ook diverse Spykers waaronder de oude Peking-Parijs-deelnemer uit
1907 en de gelijknamige conceptcar van het Nederlandse merk,
zullen te zien zijn.

Bussen:

"Dit jaar tonen we een unieke collectie autobussen. 

Deze bussen geven een prachtig beeld van het openbaar vervoer van vroeger.
 We zullen tevens een aantal oude stadsbussen inzetten om de bezoekers
 van de diverse parkeerplaatsen in Apeldoorn heen en weer te shuttelen".
Vervoer op niveau zullen we maar zeggen. 


Daarnaast is er een zeer interessante klasse die we ‘Lost Italians’ noemen, 
dat zijn auto van prachtige merken die in de vergetelheid zijn geraakt,
of modellen van grote merken die wat minder bekend zijn. 



  Dwergauto’s:
Het blad Autovisie is eveneens van de partij met zijn 
Nationale Concours, onderverdeeld in zeven klassen.
Lezers van het blad worden opgeroepen om in te schrijven 
met hun mooiste roadster, dwergauto, 


MG MGB, (bestond 50 jaar!)





of met de stationwagon. 



Ook de leukste auto’s uit de rijke geschiedenis van
de Auto van het Jaar-verkiezing doen mee in de verkiezing.
De inschrijvingen voor het Nationale Concours 
worden apart beoordeeld en de winnaar mag deelnemen 
aan het Internationale Concours.



PK-Monsters:

 Autovriend Kjeld Cornelius Jessen 
hier in zijn Bugatti Type 13  Brescia
 1925
(chassisnr: 2442)
meerdere malen deelgenomen aan de Vredestein Sprint.
 

"Brutus op Het Loo 2010"
Onder de projectnaam ‚Brutus’ werd in de werkplaats van het Auto & Technik MUSEUM SINSHEIM een uitzonderlijk voertuig gebouwd in de stijl van de zogenaamde 'Blitzen Benz', zoals dat ook al het geval was met de raceauto’s van Maybach. Na de 2e Wereldoorlog waren er veel vliegtuigmotoren voorhanden omdat Duitsland geen vliegtuigen mocht bezitten. Deze werden op verschillende chassis gemonteerd en gebruikt in de autosport. Bij het project Brutus wordt de basis gevormd door een chassis met kettingaandrijving uit 1908. Hierop werd een 12-cilinder vliegtuigmotor gemonteerd met een inhoud van 46 liter en een vermogen van 500 PK. Deze motor werd gevonden in Spanje door Hans Dittes, een van de leden van onze museumvereniging. Het bijzondere van dit voertuig schuilt in het feit dat bij een toerental van slechts 800 toeren per minuut een snelheid wordt bereikt van ver over de 100 km per uur. Na meerdere jaren noeste arbeid was het voertuig gereed voor actie en heeft dat al bij verschillende evenementen laten zien.
(Bron: Museum Sinsheim)

 Veel spektakel, donkere klanken van oude pk-monsters en
de geur van olie, benzine en 
rubber zijn de ingrediënten voor de door 
DVSCC = Dutch Vintage Sports Car Club georganiseerde 
Vredestein Classic Sprint op de laan voor het paleis.
Driemaal per dag zullen ruim veertig vooroorlogse auto’s 

 sprintdemonstraties  geven op de laan voor het paleis.
Tussendoor zijn de deelnemende bolides te bewonderen 
in de Royal Paddock.   

 
Gratis parkeren:



Parkeren was gratis op de velden 
rond het paleis. 



 

STEEDS VERRASSEND, ALTIJD DICHTBIJ
SO
Sponsored by
Motoring George Spauwen
Facebook

Geen opmerkingen:

Een reactie posten