Volvo Klassieker Beurs
13-14 oktober 2012
Home Boxx
Exhibition Centre
Nieuwegein.
In het weekend van 13 en 14 oktober 2012
werd in de Homeboxx te Nieuwegein
de Volvo Klassieker Beurs (VKB) gehouden.
VICTRACE was er door de jaren heen
Het was al een vroeg komen van de "Zweden"!
Zweden op z’n best !
In alle Typen & Kleuren (Rood:) ) waren ze te vinden...
De Volvo Klassieke autoliefhebber heeft de gewoonte
met zijn of haar eigen bolide naar de jaarlijkse
Volvo Klassieker Beurs af te reizen .
"Hey Roger, There is Much Mo(o)re behind my Door!"
Line-up Amazons
Interessante Palmares...
Tja..
Over smaak valt te twisten...t'is wel een beetje heel apart!
Ik kon door de lampen,
de lampen bijna niet meer zien..
Leek me toch wat frisjes zo voor Beate...
Maar geen nood de SMV Caravan Club
bracht uitkomst!
"Kunst(en)maker" in de Hal.
De Info-Stand Volvo Klassieker Vereniging,
Sommigen waren wijselijk te Volvo-fiets.
(*terwijl ik me letterlijk de zolen onder
mijn schoenen vandaan liep)
Verder treft u op de beurs o.a. een Techniekforum,
verzorgd door de technische commissie van de VKV,
met workshops en reparatie onderricht,
(motorenrevisiebedrijf)
en natuurlijk de stand met de Clubartikelen.
Hier lagen o.m. de "Roffels" lagen klaar...
Volvo 850 Club Nederland
Standaard 850 GLT
T5
"baas boven baas"!
Het Volvo Coupe Bertone Register
Kwamen wij deze "gemodificeerde" Coupe verderop tegen.
Nu even wat anders...
we gaan racen...
Nou ja we ?
Dit doet namelijk Jochen Pethke al met zijn"...
Ex-Jan Lammers BTCC =
"British Towing Car Championship,
Volvo Estate 850 "Bakkerswagen"
met heel veel enthousiasme!
Jochem is ca. 6 jaar geleden bij de Volvo 360 cup van
het Dutch National Racing Team met
Volvo's 360 GLT's gaan stoeien...
en nu dan zo'n 2 jaar alweer,
racete hij onder eigen "vlag"
Pethconi Racing !
(Met Dank voor deze Foto's: Copyrights
Jeroen van der Mije & Wouter Drijfhout)
Redelijk 2.3 standaardmotor en bak maar...
wel met een extra groot "Turbootje" => 300 PK !
Gezellig effe kletsen...
PR-Man Jan de Bruijn kwam ook een kijkje nemen.
(en MGS met Jochen op de foto en mocht ook even "proeven" in de auto
met stuurtje: lekker laag zitten en sturen => Great!)
(1996)
Die van Rickard zat ook best !
De Katterugclub
Idd...incl. Schuurvondst met "wat" werk!
Het Volvo 480 Register
Designer : Rob Koch
Autorai 1987
Een Stukje Nederlandse Auto-Historie:
(uniek)
De huidige eigenaren...
Kwam ik wat oude bekenden tegen bij het...
Het Volvo P1800 ES Register
Waren onze Belgische Vrinden ook van de partij...
"Ik heb mijn wagen vol(t)-geladen !"
^ was "Guus Meeuwis" er ook.
In de vide had de V700 vereniging en thema-tentoonstelling
verzorgd ter ere van het 30 jarig bestaan van deze club!
Een vereniging met zo'n 550 leden, die begonnen is met eigenaren van 7 serie
Volvo's en waar tegenwoordig ook de 9 serie een warm welkom wordt geheten.
Ook nodig: van de diverse types zijn er niet veel meer in Nederland:
940: 7687 - 960: 1430 - S90: 239 -V90: 251.
Zo uit de Folder!
Volvo 780 Bertone
Volvo Carlo Schmidt was ook aanwezig met enkele fraaie
aparte automobielen uit zijn unieke verzameling...
Need I say More?
" Volvo 760 GLE-E "
Deze bijzondere 760 Estate heeft Carlo gekocht van een Engels Limousine
verhuurbedrijf dat de auto hoofdzakelijk verhuurde aan
een rijke familie uit het midden-oosten voor vervoer
van hun kinderen naar o.a. hun kostschool.
245 DL => US -Front met uiterst aparte kleur.
en natuurlijk veel stands met onderdelen,
met ^ "De Baard" en "De Kale" ^,
(en zelfs nog een baard!),
nieuwe en gebruikte,
Overrider of een Grille nodig...
Sportief Minilite of verbreed velgje...
Carbjes... dubbel of enkel...
een waslijntje sturen...
met een fraai glimmend houten of 123 GT stuurtje?
Het hield niet op...
"klokje kijken"...
pft... en weer verder.
Kortom...het was er allemaal.
Onderdelen teveel om op te noemen...
van privépersonen (Zeeland) en handelaren
uit binnen- en buitenland.
Deed ook het Volvo-Forum goede zaken.
Was er de "Kofferbakverkoop"...
maar waren er ook complete prive-auto's..
te koop...projekt ?
of toch klaar en rijden maar!
Zoals onder meer deze toch fraaie 240 GLT met Turbo velgjes..
of weer een leuk WP-tje! ^
Fraaie Amazons Combi
Ambities ?
"The Swedish Cook"
Ook aan de inwendige mens werd uitgebreid aandacht besteed!
Egbert Jan Zwiers verzorgde de Catering
Op de verdieping was een kinderhoek ingericht en een aantal
activiteiten waren speciaal gericht op de vrouwelijke bezoekers.
Om te stimuleren dat er meer vrouwen de beurs kwamen bezoeken
was voor hen de toegangsprijs verlaagd naar 5 euro,
kinderen tot 12 jaar hadden gratis entree.
Op "zolder", diezelfde Bovenverdieping,
kwamen wij nog een heuse "Barnfind" tegen
Het betrof een Volvo P1800 Jensen uit 1965
De auto was in 1980 opnieuw gespoten en getectyleerd.
Deze auto heeft daarna 22 jaar stilgestaan
en is nu, zou later blijken,
op de beurs verkocht.
(1994)
De Jakob 1927
werd in de Homeboxx te Nieuwegein
de Volvo Klassieker Beurs (VKB) gehouden.
VICTRACE was er door de jaren heen
met regelmaat te vinden
Het was al een vroeg komen van de "Zweden"!
Zweden op z’n best !
Op de parkeerplaatsen van
Homebox Nieuwegein was het goed toeven.
Homebox Nieuwegein was het goed toeven.
In alle Typen & Kleuren (Rood:) ) waren ze te vinden...
De Volvo Klassieke autoliefhebber heeft de gewoonte
met zijn of haar eigen bolide naar de jaarlijkse
Volvo Klassieker Beurs af te reizen .
"Hey Roger, There is Much Mo(o)re behind my Door!"
Prachtige Volvo P1800S 1969
Line-up Amazons
Interessante Palmares...
Tja..
Over smaak valt te twisten...t'is wel een beetje heel apart!
- SP -
*(ik reed vroeger al in mijn eigen SPortregister).
123 GT RTS uit 1967
Ik kon door de lampen,
de lampen bijna niet meer zien..
Leek me toch wat frisjes zo voor Beate...
Maar geen nood de SMV Caravan Club
bracht uitkomst!
"Kunst(en)maker" in de Hal.
De Info-Stand Volvo Klassieker Vereniging,
Sommigen waren wijselijk te Volvo-fiets.
(*terwijl ik me letterlijk de zolen onder
mijn schoenen vandaan liep)
Verder treft u op de beurs o.a. een Techniekforum,
verzorgd door de technische commissie van de VKV,
met workshops en reparatie onderricht,
(motorenrevisiebedrijf)
en natuurlijk de stand met de Clubartikelen.
Hier lagen o.m. de "Roffels" lagen klaar...
Volvo 850 Club Nederland
Standaard 850 GLT
T5
"baas boven baas"!
Kwamen wij deze "gemodificeerde" Coupe verderop tegen.
Nu even wat anders...
we gaan racen...
Nou ja we ?
Dit doet namelijk Jochen Pethke al met zijn"...
Ex-Jan Lammers BTCC =
"British Towing Car Championship,
Volvo Estate 850 "Bakkerswagen"
met heel veel enthousiasme!
Jochem is ca. 6 jaar geleden bij de Volvo 360 cup van
het Dutch National Racing Team met
Volvo's 360 GLT's gaan stoeien...
en nu dan zo'n 2 jaar alweer,
racete hij onder eigen "vlag"
Pethconi Racing !
(Met Dank voor deze Foto's: Copyrights
Jeroen van der Mije & Wouter Drijfhout)
Redelijk 2.3 standaardmotor en bak maar...
wel met een extra groot "Turbootje" => 300 PK !
Gezellig effe kletsen...
PR-Man Jan de Bruijn kwam ook een kijkje nemen.
(en MGS met Jochen op de foto en mocht ook even "proeven" in de auto
met stuurtje: lekker laag zitten en sturen => Great!)
(1996)
Die van Rickard zat ook best !
De Katterugclub
Idd...incl. Schuurvondst met "wat" werk!
Het Volvo 480 Register
Designer : Rob Koch
Autorai 1987
Een Stukje Nederlandse Auto-Historie:
Nadat DAF werd overgenomen door Volvo Zweden werd Rob Koch
chief styling bij Volvo Car BV in Nederland.
chief styling bij Volvo Car BV in Nederland.
De 480 ES zag er sportief uit met zijn aerodynamische neus
met inklapbare koplampen en een lange daklijn,
maar was geen pure sportwagen; het was eerder een sportieve coupe.
De ontwerpers hadden voorbeelden zoals de legendarische
Volvo P1800 en de futuristische Reliant Scimitar.
Het moest de voortrekker worden voor een nieuwe serie kleinere Volvo gezinswagens.
De 480 ES was de eerste voorwielaangedreven Volvo.
De Volvo 480 is onder leiding van Rob Koch ontworpen op de stylingafdeling
van Volvo Car (later NedCar) in Helmond (Nederland) en
werd gebouwd door de fabriek van dit bedrijf in Born Nederlands-Limburg.
Het was het eerste model van de 400-serie,
met inklapbare koplampen en een lange daklijn,
maar was geen pure sportwagen; het was eerder een sportieve coupe.
De ontwerpers hadden voorbeelden zoals de legendarische
Volvo P1800 en de futuristische Reliant Scimitar.
Het moest de voortrekker worden voor een nieuwe serie kleinere Volvo gezinswagens.
De 480 ES was de eerste voorwielaangedreven Volvo.
De Volvo 480 is onder leiding van Rob Koch ontworpen op de stylingafdeling
van Volvo Car (later NedCar) in Helmond (Nederland) en
werd gebouwd door de fabriek van dit bedrijf in Born Nederlands-Limburg.
Het was het eerste model van de 400-serie,
die later werd aangevuld met de 440 en 460.
Alle 400-modellen zijn gebouwd op een en het zelfde onderstel.
Voor het model van de 480 zijn door verschillende ontwerpstudio's
meerdere ontwerpen gemaakt.
Alle 400-modellen zijn gebouwd op een en het zelfde onderstel.
Voor het model van de 480 zijn door verschillende ontwerpstudio's
meerdere ontwerpen gemaakt.
De uiteindelijke versie is getekend door de Nederlander
John de Vries onder leiding van Rob Koch .
Dit ontwerp werd verkozen boven de andere ontwerpen van Bertone,
Coggiola en Volvo-Zweden.
John de Vries onder leiding van Rob Koch .
Dit ontwerp werd verkozen boven de andere ontwerpen van Bertone,
Coggiola en Volvo-Zweden.
(video-8 snapshot Autorai 1987)
Volvo 480 ES Cabrio
Dit resulteerde in de Volvo 480 ES.
De Volvo 480 ES Cabrio,
is helaas nooit echt op de markt gekomen.
De Volvo 480 is dus een geliefde Youngtimer
met Clubs Worldwide.
Na de 480 ES was Rob verantwoordelijk voor de 440, 460, de S40 en de V40.
(uniek)
De huidige eigenaren...
Kwam ik wat oude bekenden tegen bij het...
Het Volvo P1800 ES Register
Waren onze Belgische Vrinden ook van de partij...
"Ik heb mijn wagen vol(t)-geladen !"
^ was "Guus Meeuwis" er ook.
In de vide had de V700 vereniging en thema-tentoonstelling
verzorgd ter ere van het 30 jarig bestaan van deze club!
Een vereniging met zo'n 550 leden, die begonnen is met eigenaren van 7 serie
Volvo's en waar tegenwoordig ook de 9 serie een warm welkom wordt geheten.
Ook nodig: van de diverse types zijn er niet veel meer in Nederland:
940: 7687 - 960: 1430 - S90: 239 -V90: 251.
Zo uit de Folder!
Volvo 780 Bertone
Volvo Carlo Schmidt was ook aanwezig met enkele fraaie
aparte automobielen uit zijn unieke verzameling...
Need I say More?
" Volvo 760 GLE-E "
Deze bijzondere 760 Estate heeft Carlo gekocht van een Engels Limousine
verhuurbedrijf dat de auto hoofdzakelijk verhuurde aan
een rijke familie uit het midden-oosten voor vervoer
van hun kinderen naar o.a. hun kostschool.
245 DL => US -Front met uiterst aparte kleur.
en natuurlijk veel stands met onderdelen,
met ^ "De Baard" en "De Kale" ^,
(en zelfs nog een baard!),
nieuwe en gebruikte,
Overrider of een Grille nodig...
Sportief Minilite of verbreed velgje...
Carbjes... dubbel of enkel...
een waslijntje sturen...
met een fraai glimmend houten of 123 GT stuurtje?
Het hield niet op...
"klokje kijken"...
pft... en weer verder.
Kortom...het was er allemaal.
Onderdelen teveel om op te noemen...
van privépersonen (Zeeland) en handelaren
uit binnen- en buitenland.
Deed ook het Volvo-Forum goede zaken.
Was er de "Kofferbakverkoop"...
maar waren er ook complete prive-auto's..
te koop...projekt ?
of toch klaar en rijden maar!
Zoals onder meer deze toch fraaie 240 GLT met Turbo velgjes..
of weer een leuk WP-tje! ^
Fraaie Amazons Combi
Ambities ?
"The Swedish Cook"
Ook aan de inwendige mens werd uitgebreid aandacht besteed!
Egbert Jan Zwiers verzorgde de Catering
Op de verdieping was een kinderhoek ingericht en een aantal
activiteiten waren speciaal gericht op de vrouwelijke bezoekers.
Om te stimuleren dat er meer vrouwen de beurs kwamen bezoeken
was voor hen de toegangsprijs verlaagd naar 5 euro,
kinderen tot 12 jaar hadden gratis entree.
Op "zolder", diezelfde Bovenverdieping,
kwamen wij nog een heuse "Barnfind" tegen
Het betrof een Volvo P1800 Jensen uit 1965
De auto was in 1980 opnieuw gespoten en getectyleerd.
Deze auto heeft daarna 22 jaar stilgestaan
en is nu, zou later blijken,
op de beurs verkocht.
(1994)
De Jakob 1927
De Jakob 1927 stond er in 2012 niet echt...dan maar een plaatje trekken.
De keuze was reuze !
Tja..en nu dan maar naar huis...
Fam.de Jong....
"Beate" stond inmiddels
gezellig warm binnen..
En ik besloot ook naar huis te gaan en
de volgende dag nog even terug te komen
en toch een laatste foto-rondje te doen!
Tenslotte nog enkele X-tra Plaatjes....
Roger Moore kwam ik niet echt tegen...
Het was een groot feest,
maar nu was het dan ook wel mooi geweest !
Tja..en nu dan maar naar huis...
Fam.de Jong....
Terug naar Friesland!
"Beate" stond inmiddels
gezellig warm binnen..
En ik besloot ook naar huis te gaan en
de volgende dag nog even terug te komen
en toch een laatste foto-rondje te doen!
Tenslotte nog enkele X-tra Plaatjes....
Roger Moore kwam ik niet echt tegen...
Het was een groot feest,
maar nu was het dan ook wel mooi geweest !
VOLVO FOR LIFE: