woensdag 16 oktober 2013

The Historic Grand Prix 2013 Part I

* The  Historic Grand Prix 

Circuit Zandvoort


30 august - 01 sept 2013





*Note:
 Because it is a very long report,
 and they have to scroll too much, 
I break it down into 2 parts ...
I'll still hope you will enjoy it



Voorwoord:
Victrace was in 1982  al actief en  gedurende de afgelopen jaren vele malen bij.
Over de 2nd Historic Grand Prix 1987  is een " Foto-report" gepubliceerd.
Ook in 2012  is er een Extended Part I & Part II Report gepubliceerd en 
dit jaar 2013, er ook  weer  bij om een uitgebreid * Verslag te doen.
EXTENDED REPORTS !

De vrijdag was nog wat aanvankelijk nog wat grijs
 maar later op de dag brak de zon door
en was was het weer perfect!
Dus vroeg uit de veren en met de "snelle besteller" 
op weg naar Zandvoort...dachten we.
Edoch een zoekgeraakte GSM van collega wierp roet in het eten.
Dus dan maar gauw spijkers met koppen geslagen en 
met een Guestphotographer  gauw ri.Zandvoort gereden,
waar we wat later dan gepland arriveerden.
Ditmaal waren wij weer Welkom en mochten wij zowaar enkel 
de vrijdag dan, met fotohes, de bochten in om wat "platen te trekken".

Op de Zondag mochten we enkel de Pits: restricted en Paddock in 
waar we wij tot twee keer toe weer onterecht weggejaagd werden
door overijverige Pitsstraatbazen, zodat we de momenten supreme
van rijderswissels nagenoeg gemist hebben...
Tja en vanachter kippengaas blijft het toch moeilijk platen trekken!

Maar toch weer...


*(een ruime selektie uit heel veel plaatjes!)
 Victrace Video Archief  
Voor hen die geweest nog een keer terugkijken
naar al het moois dat er te genieten viel,
en voor hen die niet geweest zijn te laten
zien wat ze gemist hebben !
Kijk en geniet vooral mee en/of na...



(Circuit Anno:2012)

(Met Dank aan Aat Marree)



Vrijdag 30 augustus 2013  Free Practise:
NKHGT /Gentlemen Drivers:

Het NK Historische Toerwagens & GT's, is de topklassklasse van
 de Nederlandse historische Autosport. Geen enkele deenemers wil de 
Historic Grand Prix missen, dus reken op meer dan 50 auto's...
 

 


 

#29 Morgan plus 4 SLR
#95 AC Cobra

#57 Bizzarini 5300 GT 1965
 
Austin Healey / Ferrari 250 GT SWB
#14 Mini Cooper S 1965
 
#95 & #96  AC Cobra's
 

 
 
^ #4 Apal Porsche

Vrijdag 30 augustus 2013  Free Practise:
PRE-66 Touring Cars

Toerwagens tot 1966 zoals de Mini Cooper S, de Lotus Cortina
en de machtige V8 Ford Falcons. Verschillende klassen 
verdeelt in motor inhoud. Een ware lust voor het publiek.




 
V8 Ford Falcons
 
Mini Coopers S
  
Mini Cooper S
 

 
Ford Lotus Cortina / Volvo PV 544 "Katterug"

World Sportcars Masters Qualification:

De Fia Word Sporstcar Masters is het domein van 
de prototypes die in dejaren '60 in actie kwamen 
tijdens onder meer de 24 Heures du Mans.

 
Lola T70

KMW Porsche SP20
Ford GT 40

"de Daverende Hard Groep"

met David Hart aan het stuur.
Cooper / Lola
Chevron

Lola T70
Ginetta G16
Prachtige Alfa Romeo Tipo 33/2 
daarachter de Chevrolet Corvette
Lola T70
Cooper Monaco King Cobra

Chevron B8

Supermooi..
Targa Florio Winner
 
Prachtige Alfa Romeo Tipo 33/2

History:

In 1968, Alfa's subsidiary, Autodelta, created an evolution model called 33/2.
 A road version, dubbed Alfa Romeo 33 Stradale, was also introduced. 
At the 24 Hours of Daytona, the Porsche 907 with 2.2L engines were 
dominating the overall race, but Alfa took the 2-litre class win, with
 Udo Schütz and Nino Vaccarella; after that the car was named as "Daytona".
 Win was repeated at the Targa Florio, where Nanni Galli and Ignazio Giunti
 also took second place overall, followed by teammates Lucien Bianchi and
 Mario Casoni. Galli and Giunti then won the class at the Nürburgring 1000 km,
 where the 2.5L version finished for the first time, 4th place in the 3.0L class 
with Schütz and Bianchi. However, in most races, the Alfa drivers were

 outclassed by their Porsche rivals which used bigger engines. In 1968, the car
 was used mainly by privateers, winning its class in the 1000km Monza, 
Targa Florio and Nürburgring races. At the end of season Alfa Romeo had
 finished third in the 1968 International Championship for Makes.
A total of 28 cars were built during 1968, allowing the 33/2 to 
be homologated as a Group 4 Sports Car for 1969

(Bron : Wikipedia)


Lola T70 MK I Spider
Lola T70 MK II Spider
 
Prachtige Lola T70's MK IIIb
 
in Le Mans stijl met de lichten aan...
 

 
Ford GT 40

 



HISTORIC GRAND PRIX CARS PRE '61:


 
De werkelijk schitterende Maserati 250 F
 

  


 

 
Moeders de Vrouw steekt zich ook in een overall en werkt volop mee 
aan de successen van haar Man Bristol Driver...
" Workshop"

Cooper T51

  
Aston Martin DBR4  1959

Het verhaal ging dat de rijder niet was komen opdagen omdat
zijn hond te ziek was vanwege een kwaal aan de nieren.


Enkele weken later op Goodwood onfortuinlijk crashte

Unfortunately Hubert Fabri crashed rather heavily in his DBR4 on Sunday during the Richmond Trophy at the Goodwood Revival. This occured half-way along the Lavant straight which would, I imagine, be flat out. From what I could see the car was quite badly damaged particularly the front suspension. Fortunately, considering the impact Hubert only suffered a fractured collar bone and a couple of cracked ribs.

(Bron: Goodwood)

 
(History)

Lotus 18/21 1961


 
#56 John Evans - Cooper T56 1961




Gordini T16-31 1956
Coventry Climax engine


 
In aanwezigheid van tal van prominenten werd een monument onthuld 
ter nagedachtenis aan de beide Britse Formule 1-coureurs Piers Courage 
en Roger Williamson, die respectievelijk in 1970 en 1973 tijdens 
de Formule 1-Grands Prix van Nederland op Zandvoort verongelukten. 
Tot de gasten bij de onthulling van het monument behoorden Formule 1-
teameigenaar Sir Frank Williams alsmede vele nabestaanden van 
Piers Courage en mensen die bij de carrières van de beide coureurs 
betrokken waren. Ook succesvolle Nederlandse coureurs als Michael
 Bleekemolen, Jan Lammers, Gijs van Lennep en Arie Luijendijk 
waren bij de onthulling aanwezig. Het monument is geplaatst bij de 
ingang van de tunnel die van de toegangsweg van het circuit 
naar het rennerskwartier voert.
Tja met o.m Arie Luyendijk en Jan Lammers sta
je niet elke dag op de foto... he Eline

VRM Guest-Photographer Eline
deed haar uiterste best om alles scherp
in beeld te krijgen....


Vrijdag 30 augustus 2013  QUALIFICATION
HISTORIC GRAND PRIX CARS PRE '61:

Deze klasse Grand Prix cars is een lust voor het oog en oor.
De auto's hadden de motor nog voorin. Merken zoals Cooper,
Maserati, Ferrari en Lotus dellden destijds de lakens uit.

Ik hoor net in mijn oortje dat we weer gaan racen...
 
Cooper Bristols MK II 8/53 1953
Cooper T45
 
^ Emerson F2/F1 1960 / Lotus 16 368 1959 ^
 
^ Lister Jaguar Monzanapolis 1958 /  Gordini T16-31 1956
  
^ Julian Bronson   
 
^ #30 Julian Bronson met de beroemde Scarab Offenhauser 1960
#20 Lotus 16 1959 ^
 
^#20 Lotus 16 1959 / #22  Maserati 250F CM7 1958 ^
  
#52  Maserati 250F 1956 Alexander van de Lof
 
#4 de werkelijk prachtige pre-war Maserati 4CM 1521 uit 1934
met Stephan Rettenmaier aan het stuur ...




 
^ #2 Rod Jolley (GB) Lister Jaguar Monzanapolis 1958
*voormalig Cooper T51 driver


Gordini T16-31 1956
 

 
Cooper Bristol MK II 8/53 1953
  
Maserati 4CM 1521 uit 1934
 
Prachtig weer...

  
oei...
Emeryson F2/F1 1960
 
 
Scarab / Cooper T43
 
Cooper Bristols

#1 Philip Walker Lotus 16 368 1959 
 
 

Allemachtig...Maserati mooi !

HPGPA

 GRAND PRIX CARS 61-65:
De Historic Grand Prix Cars association kwam met een mooi startveld
van Formule ! bolides uit de periode 1961-1965.
De Legendarische tijdden van Jim Clark, Stirling Moss herleefden.
Lotus 24 1962
 
Cooper T53 61 / Cooper T45 1958
  
Cooper T53 / Cooper T53
Cooper T45 
 
Lotus 24 1962
 
#37 Eddy Perk Heron F1 1960

Historie:

Het merk Heron had grootse plannen, maar bouwde uiteindelijk slechts één auto. 
Eddy Perk vond de Formule 1-auto als wrak, na een intensieve restauratie
 neemt hij al jarenlang deel aan de klasse Grand Prix Cars ‘61-‘65. 
“Ik ben ontzettend gelukkig dat ik in deze auto mag rijden.”


Het Engelse merk Heron bouwde in 1960 een auto ter voorbereiding op 
het seizoen 1961, het  jaar dat de Formule 1 overstapte op motoren met 
een cilinderinhoud van 1.500 cc. “De auto, voorzien van een Climax-motor,
 werd nog in 1960 naar Zuid-Afrika geëxporteerd”, blikt Perk terug op de 
historie van zijn auto. “In Zuid-Afrika werd de motor vervangen door een
 Alfa Romeo-krachtbron. Dat had te maken met een assemblagefabriek 
van Alfa in het land. Qua basis is het een standaard 1.290 cc Alfa-motor, 
die is uitgeboord tot 1.488 cc en op diverse punten is aangepast.”

(Bron : Historic Grand Prix Zandvoort)
 
^ BRM 1964 / Cooper T66 1963 ^
Cooper T51 1959/60
  
Lotus 21 1961
 
Dwarsgaan ^
  

 
Lotus / Brabham

 
Lotus / Brabham
  
Typische Lotus kleuren: Lotus 25 R4 1962
 
Cooper / Lotus

Oordoppen in...

 GRAND PRIX MASTERS F1 68-85:

Deze Fia Grand Prix Masters klasse liet de gouden tijden van de 
Formule 1 -races op zandvoort herleven. 
Formule 1 auto's uit 1968 tot 1985, tevens het laatste jaar 
van de Grand Prix van Nederland.
#14 Ensign 180 1980 Ex-Jan Lammers
hiet met bandenman Kees van der Grint

Kees van de Grint haalde grote successen met zevenvoudig wereldkampioen F1 Michael Schumacher en Ferrari. 
Toen Bridgestone zich terug trok uit de Formule 1 kreeg Van de Grint tijd voor andere zaken.
Hij is momenteel CIK FIA vice-president van de karting. 
Daarnaast is hij fervent liefhebber van historische karts. 



 

 
#14  Simon Fish Ensign 180 1980 
(Ex-Jan Lammers)
 

 
Tyrell / Token
 
Amon
 
Mc Laren M26 1976
 
Hesketh 1978
 
Shadow 1973

 
Surtees TS 9 1971
  
Hesketh / Trojan
 
^ Lotus 80 1979  / Hesketh 1975 ^

  
Lotus 92/5 1983 (ex-Nigel Mansell) ,
  
Ensign 175 1977
 
Tyrell 002 1971 ( ex- Jacky Stewart)
 
Tyrell 012 1983 (ex-Lauda)
 

  
March 751 1975
 
Ensign 175 1977
 
Lotus 91 1982 / Hesketh 1978 
 
 Token 1973 
 
Hesketh 1975
 
Surtees 1971
 
#71 Lotus 91 1982 / #12 Lotus 92 1983
 
Mc Laren M26 1976
   
Arrows A3 1980
 
#14  Simon Fish Ensign 180 1980 
(Ex-Jan Lammers)


 
#77 Ad van der Kroft HWM


DAVID HAM (GB) 
Met zijn HWM Alta F2 1960 cc uit 1952
tijdens de 10th Historic Zandvoort Trophy 10-11 may 1986.
  

Voormalig Hillman Imp racers  (Anneke)  & Floris-Jan Hekker
hier met zijn Cooper Rayberg Formula Junior 1959

Tijdens de Historic Grand Prix Zandvoort trok de prachtig glimmende
Rayberg Formule Junior van Floris-Jan Hekker veel aandacht.
 Hekker maakt dit seizoen zijn rentree met de auto, 
nadat hij deze bijna 25 jaar geleden restaureerde 
en raceklaar in een hoek parkeerde.

U hoeft zich niet te schamen als u nog nooit van Rayberg heeft gehoord. 
“Dit is de enige auto van het merk”, aldus Hekker. 
“De Formule Junior uit 1959 is deels gebouwd met onderdelen van Cooper.” 
Het chassis en de carrosserie is door het merk zelf ontwikkeld.

Hekker kocht de formuleauto in 1984. Aanvankelijk had hij er weinig plezier 
van. “In het begin had de auto veel problemen. Zo ging de motor telkens 
na circa drie races stuk. Ik heb de problemen er uitgehaald.“
 Hij racete vervolgens tot 1990 met zijn bijzondere formuleauto.
“Daarna heb ik de Rayberg gerestaureerd en raceklaar opgeslagen.” 
Sindsdien reed Hekker in diverse moderne raceklassen.

Veel belangstelling:

Dit jaar haalde hij zijn Formule Junior weer van stal. 
“De Historic Grand Prix Zandvoort is mijn derde evenement dit jaar 
met de Rayberg, na circa 23 jaar stilstand.”

Tijdens de Historic Grand Prix Zandvoort had Hekker over belangstelling 
niet te klagen. “We hebben de hele dag aanloop in het rennerskwartier.
 We krijgen veel vragen over de auto.”


Hier Anneke met de Hillman Imp tijdens 
de 12e HZT 14-15 Mei 1988


De zeer ervaren Hekker huldigt de belangrijke ‘meedoen is belangrijker dan winnen-gedachte’. “Ik heb deze auto niet gekocht om ermee te winnen. 
Ik heb hem aangeschaft omdat ik hem mooi vind en omdat ik er lekker mee wil racen.” In de eerste race eindigde hij desondanks als derde in zijn klasse (dertiende algemeen)

(Bron : Historic Grand Prix Zandvoort)

Ford GT 40
 
We nemen en kijkje bij de "Daverende Hard Groep"...
 

en...
   
werpen vooral ook een close-up blik op deze prachtige pre-war racer..

 
de Maserati 4CM 1521 uit 1934
 

NKHGT /Gentlemen Drivers Qualification:

Het NK Historische Toerwagens & GT's, is de topklassklasse van
 de Nederlandse historische Autosport. Geen enkele deelnemers wil de 
Historic Grand Prix missen, dus reken op meer dan 50 auto's...

 


 
#72 Morgan +4S  1964

 
#165 Alfa Romeo 1600 GTA 1965
 

 
Nog even een onderonsje met Alexander van der Lof Racing over
het VRM filmpje van Opa /Vader Dries van der Lof ...



(1989)
#57 Bizzarini 5300 GT 1965


 
#7 Mini Cooper S 1965
 
#108 Porsche 911 1965
  
#23 Austin Healey 1959
 
Lotus Elan / MG MGB
 
Triumph TR4 1963 / Lotus Elite 1960
 
Ford Shelby Mustang 1965 / Iso Rivolta 1965
 
Ford Falcon  1964 / Ford GT40  1965
 
Porsche 911 1965 / Lotus Elan 26 R 1963
 
TVR 1800 S 
 
Lotus Elan


Lotus Elite
 
Apal Porsche ^


NKHGT /Gentlemen Drivers Qualification:


Het NK Historische Toerwagens & GT's, is de topklassklasse van
 de Nederlandse historische Autosport. Geen enkele deelnemers wil de 
Historic Grand Prix missen, dus reken op meer dan 50 auto's...

We gaan weer racen.....

 
Ford GT40  1965 /Ford Falcon  1964
 
Ford Shelby Mustang 1965/ Ford Falcon  1964
 
Lotus Elite 1960



  
Porsche 904 1965
 
 Ford Falcon  1964
 
Ford Mustang  /MG MGB
 
MG MGB 1964 / Mini Cooper S 1964
 
Iso Rivolta 1965 / Marcos 1800 GT 1965 
 
Porsches 911 1965 
 
Lotus Elan
 
Lotus Cortina 1965
 
Ford Mustang 1965
 
Lotus Elan 1965 / Ford Lotus Cortina 1964
 
MG MG B 1965 / Austin Healy 1960
 
Morgan +4S  1964 / Ford Shelby Mustang 1965
 
MG MG B 1964 

Porsche 904 1965


 
Triumph TR4 1963 ^
 

 
^MG MGB 1964 / Mini Cooper S 1965 ^
 
Marcos 1800 GT 1965
 
#57 Bizzarini 5300 GT 1965  / Jaguar E-type 1961


 
MG MG B  1964 versus Ford GT 40 1965
 


Lotus Elite

 

  


 
Mini Coopers S
 

#57 Bizzarini 5300 GT 1965
 
Austin Cooper S  1965 / Renault Alpine A110 1965
 
Alfa Romeo 1600 GTA 1965 / Ford GT 40 / MG MGB
 

 
Lotussen: Elite & Elan 
 
Jaguar E-type / Ford Mustang
 

 
Morgans
 

 

Tja...
Lotus Elans

 
Ford Mustang / Mini Cooper S
 
"Big Healeys"
 

#57 Bizzarini 5300 GT 1965


Youngtimer Trophy Qualification:

Een bomvol startveld met auto's van 1966 tot 1988.
Denk daarbij aan de BMW 2002 , Ford Escort en NSU 1200TT


 
 
BMW's 2002 Ti ^
 
^ Ford GT 40
Porsches 911
 

 

NSU 1200 TT
 

 
Opel Kadett C Coupe ^
 
NSU 1200 TT versus Ford Escort
 

 
Mooi...



Formula Junior  Qualification:

De Formula Junior was destijds een betaalbare opstapklasse 
die gebaseerd waren op onderdelen van alledaagse auto's.
een startveld van meerdan 30 auto's werd verwacht

 

Lola MK II
 
Volpini-Fiat FJ ^
 
^Jolus FJ / Lotus 22
 
#19 Jan Biekens Stanguellini FJ ^
 
^ Lotus 18 / Lightning Envoyette ^

 
^ Jolus FJ  / Lotus 20 ^
 
 #4  Floris Jan Hekker Rayberg Cooper FJ ^

Elva 200 / Lotus 18 FJ

 
Kieft / Lola MK II

Alexis HF 1

    
Even "bijtanken"....en rondje Paddock maken..
Kroymans
 
Jaguar D-type / Jaguar F-type
 
Jaguar  XK 120 Roadster 1955 Alu. / Maserati 250 F Picolo
Ferrari Daytona
 
Aston Martin DB2


 
Van der Lof Racing


Colani F1


 
Ford GT 40

 

 

 
Er werd hier en daar weer druk gesleuteld...
   

Arie Luyendijk Special Transport

Wij gingen met onze eigen "bus"Huiswaarts

* GO TO PART II



Met Speciale Dank aan: 

Eline Spauwen
voor haar "vrijdag" Fotobijdrage.
Foto- &  Tekstbewerking,
VRM Archief Foto's / video Snapshots:
 Motoring George Spauwen.

Het zit en staat er allemaal op...
Wij gaan huiswaarts💨💨💨

is my Creed

STEEDS VERRASSEND, ALTIJD DICHTBIJ

Motoring George Spauwen

SO
Sponsored by