* The Historic Grand Prix
Circuit Zandvoort
30 august - 01 sept 2013
*Note:
Because it is a very long report,
and they have to scroll too much,
I break it down into 2 parts ...
I'll still hope you will enjoy it
Circuit Zandvoort
30 august - 01 sept 2013
*Note:
Because it is a very long report,
and they have to scroll too much,
I break it down into 2 parts ...
I'll still hope you will enjoy it
Voorwoord:
Victrace was in 1982 al actief en gedurende de afgelopen jaren vele malen bij.
Over de 2nd Historic Grand Prix 1987 is een " Foto-report" gepubliceerd.
Ook in 2012 is er een Extended Part I & Part II Report gepubliceerd en
dit jaar 2013, er ook weer bij om een uitgebreid * Verslag te doen.
EXTENDED REPORTS !
De vrijdag was nog wat aanvankelijk nog wat grijs
maar later op de dag brak de zon door
en was was het weer perfect!
Dus vroeg uit de veren en met de "snelle besteller"
op weg naar Zandvoort...dachten we.
Dus vroeg uit de veren en met de "snelle besteller"
op weg naar Zandvoort...dachten we.
Edoch een zoekgeraakte GSM van collega wierp roet in het eten.
Dus dan maar gauw spijkers met koppen geslagen en
met een Guestphotographer gauw ri.Zandvoort gereden,
met een Guestphotographer gauw ri.Zandvoort gereden,
waar we wat later dan gepland arriveerden.
Ditmaal waren wij weer Welkom en mochten wij zowaar enkel
Ditmaal waren wij weer Welkom en mochten wij zowaar enkel
de vrijdag dan, met fotohes, de bochten in om wat "platen te trekken".
Op de Zondag mochten we enkel de Pits: restricted en Paddock in
waar we wij tot twee keer toe weer onterecht weggejaagd werden
door overijverige Pitsstraatbazen, zodat we de momenten supreme
van rijderswissels nagenoeg gemist hebben...
Tja en vanachter kippengaas blijft het toch moeilijk platen trekken!
Tja en vanachter kippengaas blijft het toch moeilijk platen trekken!
Maar toch weer...
Voor hen die geweest nog een keer terugkijken
naar al het moois dat er te genieten viel,
en voor hen die niet geweest zijn te laten
zien wat ze gemist hebben !
Kijk en geniet vooral mee en/of na...
Vrijdag 30 augustus 2013 Free Practise:
NKHGT /Gentlemen Drivers:
Het NK Historische Toerwagens & GT's, is de topklassklasse van
de Nederlandse historische Autosport. Geen enkele deenemers wil de
Historic Grand Prix missen, dus reken op meer dan 50 auto's...
Het NK Historische Toerwagens & GT's, is de topklassklasse van
de Nederlandse historische Autosport. Geen enkele deenemers wil de
Historic Grand Prix missen, dus reken op meer dan 50 auto's...
#29 Morgan plus 4 SLR
#95 AC Cobra
#57 Bizzarini 5300 GT 1965
Austin Healey / Ferrari 250 GT SWB
#14 Mini Cooper S 1965
#95 & #96 AC Cobra's
^ #4 Apal Porsche
Vrijdag 30 augustus 2013 Free Practise:
PRE-66 Touring Cars
en de machtige V8 Ford Falcons. Verschillende klassen
verdeelt in motor inhoud. Een ware lust voor het publiek.
V8 Ford Falcons
Mini Coopers S
Mini Cooper S
Ford Lotus Cortina / Volvo PV 544 "Katterug"
World Sportcars Masters Qualification:
de prototypes die in dejaren '60 in actie kwamen
tijdens onder meer de 24 Heures du Mans.
KMW Porsche SP20
Ford GT 40
"de Daverende Hard Groep"
met David Hart aan het stuur.
Cooper / Lola
Chevron
Lola T70
Ginetta G16
Prachtige Alfa Romeo Tipo 33/2
daarachter de Chevrolet Corvette
daarachter de Chevrolet Corvette
Lola T70
Cooper Monaco King Cobra
Chevron B8
Supermooi..
Targa Florio Winner
Targa Florio Winner
Prachtige Alfa Romeo Tipo 33/2
History:
A road version, dubbed Alfa Romeo 33 Stradale, was also introduced.
At the 24 Hours of Daytona, the Porsche 907 with 2.2L engines were
dominating the overall race, but Alfa took the 2-litre class win, with
Udo Schütz and Nino Vaccarella; after that the car was named as "Daytona".
Win was repeated at the Targa Florio, where Nanni Galli and Ignazio Giunti
also took second place overall, followed by teammates Lucien Bianchi and
Mario Casoni. Galli and Giunti then won the class at the Nürburgring 1000 km,
where the 2.5L version finished for the first time, 4th place in the 3.0L class
with Schütz and Bianchi. However, in most races, the Alfa drivers were
outclassed by their Porsche rivals which used bigger engines. In 1968, the car
was used mainly by privateers, winning its class in the 1000km Monza,
Targa Florio and Nürburgring races. At the end of season Alfa Romeo had
finished third in the 1968 International Championship for Makes.
A total of 28 cars were built during 1968, allowing the 33/2 to
be homologated as a Group 4 Sports Car for 1969
(Bron : Wikipedia)
Lola T70 MK I Spider
Lola T70 MK II Spider
Prachtige Lola T70's MK IIIb
in Le Mans stijl met de lichten aan...
Ford GT 40
De werkelijk schitterende Maserati 250 F
Moeders de Vrouw steekt zich ook in een overall en werkt volop mee
aan de successen van haar Man Bristol Driver...
aan de successen van haar Man Bristol Driver...
Cooper T51
Aston Martin DBR4 1959
Het verhaal ging dat de rijder niet was komen opdagen omdat
zijn hond te ziek was vanwege een kwaal aan de nieren.
Enkele weken later op Goodwood onfortuinlijk crashte
Unfortunately Hubert Fabri crashed rather heavily in his DBR4 on Sunday during the Richmond Trophy at the Goodwood Revival. This occured half-way along the Lavant straight which would, I imagine, be flat out. From what I could see the car was quite badly damaged particularly the front suspension. Fortunately, considering the impact Hubert only suffered a fractured collar bone and a couple of cracked ribs.
(Bron: Goodwood)
#56 John Evans - Cooper T56 1961
Gordini T16-31 1956
ter nagedachtenis aan de beide Britse Formule 1-coureurs Piers Courage
en Roger Williamson, die respectievelijk in 1970 en 1973 tijdens
de Formule 1-Grands Prix van Nederland op Zandvoort verongelukten.
Tot de gasten bij de onthulling van het monument behoorden Formule 1-
teameigenaar Sir Frank Williams alsmede vele nabestaanden van
Piers Courage en mensen die bij de carrières van de beide coureurs
betrokken waren. Ook succesvolle Nederlandse coureurs als Michael
Bleekemolen, Jan Lammers, Gijs van Lennep en Arie Luijendijk
waren bij de onthulling aanwezig. Het monument is geplaatst bij de
ingang van de tunnel die van de toegangsweg van het circuit
naar het rennerskwartier voert.
deed haar uiterste best om alles scherp
in beeld te krijgen....
Vrijdag 30 augustus 2013 QUALIFICATION
HISTORIC GRAND PRIX CARS PRE '61:
Deze klasse Grand Prix cars is een lust voor het oog en oor.
De auto's hadden de motor nog voorin. Merken zoals Cooper,
Maserati, Ferrari en Lotus dellden destijds de lakens uit.
Deze klasse Grand Prix cars is een lust voor het oog en oor.
De auto's hadden de motor nog voorin. Merken zoals Cooper,
Maserati, Ferrari en Lotus dellden destijds de lakens uit.
Ik hoor net in mijn oortje dat we weer gaan racen...
Cooper Bristols MK II 8/53 1953
Cooper T45
^ Emerson F2/F1 1960 / Lotus 16 368 1959 ^
^ Lister Jaguar Monzanapolis 1958 / Gordini T16-31 1956
^ Julian Bronson
^ #30 Julian Bronson met de beroemde Scarab Offenhauser 1960
#20 Lotus 16 1959 ^
^#20 Lotus 16 1959 / #22 Maserati 250F CM7 1958 ^
#52 Maserati 250F 1956 Alexander van de Lof
#4 de werkelijk prachtige pre-war Maserati 4CM 1521 uit 1934
met Stephan Rettenmaier aan het stuur ...
met Stephan Rettenmaier aan het stuur ...
^ #2 Rod Jolley (GB) Lister Jaguar Monzanapolis 1958
*voormalig Cooper T51 driver
*voormalig Cooper T51 driver
Gordini T16-31 1956
Cooper Bristol MK II 8/53 1953
Maserati 4CM 1521 uit 1934
Prachtig weer...
Scarab / Cooper T43
Cooper Bristols
#1 Philip Walker Lotus 16 368 1959
Allemachtig...Maserati mooi !
HPGPA
GRAND PRIX CARS 61-65:
De Historic Grand Prix Cars association kwam met een mooi startveld
van Formule ! bolides uit de periode 1961-1965.
De Legendarische tijdden van Jim Clark, Stirling Moss herleefden.
De Historic Grand Prix Cars association kwam met een mooi startveld
van Formule ! bolides uit de periode 1961-1965.
De Legendarische tijdden van Jim Clark, Stirling Moss herleefden.
Lotus 24 1962
Cooper T53 61 / Cooper T45 1958
Cooper T53 / Cooper T53
Cooper T45
Lotus 24 1962
#37 Eddy Perk Heron F1 1960
Historie:
Eddy Perk vond de Formule 1-auto als wrak, na een intensieve restauratie
neemt hij al jarenlang deel aan de klasse Grand Prix Cars ‘61-‘65.
“Ik ben ontzettend gelukkig dat ik in deze auto mag rijden.”
Het Engelse merk Heron bouwde in 1960 een auto ter voorbereiding op
het seizoen 1961, het jaar dat de Formule 1 overstapte op motoren met
een cilinderinhoud van 1.500 cc. “De auto, voorzien van een Climax-motor,
werd nog in 1960 naar Zuid-Afrika geëxporteerd”, blikt Perk terug op de
historie van zijn auto. “In Zuid-Afrika werd de motor vervangen door een
Alfa Romeo-krachtbron. Dat had te maken met een assemblagefabriek
van Alfa in het land. Qua basis is het een standaard 1.290 cc Alfa-motor,
die is uitgeboord tot 1.488 cc en op diverse punten is aangepast.”
(Bron : Historic Grand Prix Zandvoort)
^ BRM 1964 / Cooper T66 1963 ^
Lotus 21 1961
Lotus / Brabham
Typische Lotus kleuren: Lotus 25 R4 1962
GRAND PRIX MASTERS F1 68-85:
Deze Fia Grand Prix Masters klasse liet de gouden tijden van de
Formule 1 -races op zandvoort herleven.
Formule 1 auto's uit 1968 tot 1985, tevens het laatste jaar
van de Grand Prix van Nederland.
Deze Fia Grand Prix Masters klasse liet de gouden tijden van de
Formule 1 -races op zandvoort herleven.
Formule 1 auto's uit 1968 tot 1985, tevens het laatste jaar
van de Grand Prix van Nederland.
#14 Ensign 180 1980 Ex-Jan Lammers
hiet met bandenman Kees van der GrintKees van de Grint haalde grote successen met zevenvoudig wereldkampioen F1 Michael Schumacher en Ferrari.
Toen Bridgestone zich terug trok uit de Formule 1 kreeg Van de Grint tijd voor andere zaken.
Hij is momenteel CIK FIA vice-president van de karting.
Daarnaast is hij fervent liefhebber van historische karts.
#14 Simon Fish Ensign 180 1980
(Ex-Jan Lammers)
Tyrell / Token
Amon
Mc Laren M26 1976
Hesketh 1978
Shadow 1973
Surtees TS 9 1971
Hesketh / Trojan
^ Lotus 80 1979 / Hesketh 1975 ^
Ensign 175 1977
Tyrell 002 1971 ( ex- Jacky Stewart)
Tyrell 012 1983 (ex-Lauda)
Ensign 175 1977
Lotus 91 1982 / Hesketh 1978
Token 1973
Hesketh 1975
Surtees 1971
#71 Lotus 91 1982 / #12 Lotus 92 1983
Mc Laren M26 1976
Arrows A3 1980
(Ex-Jan Lammers)
#77 Ad van der Kroft HWM
DAVID HAM (GB)
Met zijn HWM Alta F2 1960 cc uit 1952
tijdens de 10th Historic Zandvoort Trophy 10-11 may 1986.
Voormalig Hillman Imp racers (Anneke) & Floris-Jan Hekker
hier met zijn Cooper Rayberg Formula Junior 1959
Rayberg Formule Junior van Floris-Jan Hekker veel aandacht.
Hekker maakt dit seizoen zijn rentree met de auto,
nadat hij deze bijna 25 jaar geleden restaureerde
en raceklaar in een hoek parkeerde.
U hoeft zich niet te schamen als u nog nooit van Rayberg heeft gehoord.
“Dit is de enige auto van het merk”, aldus Hekker.
“De Formule Junior uit 1959 is deels gebouwd met onderdelen van Cooper.”
Het chassis en de carrosserie is door het merk zelf ontwikkeld.
Hekker kocht de formuleauto in 1984. Aanvankelijk had hij er weinig plezier
van. “In het begin had de auto veel problemen. Zo ging de motor telkens
na circa drie races stuk. Ik heb de problemen er uitgehaald.“
Hij racete vervolgens tot 1990 met zijn bijzondere formuleauto.
“Daarna heb ik de Rayberg gerestaureerd en raceklaar opgeslagen.”
Sindsdien reed Hekker in diverse moderne raceklassen.
Veel belangstelling:
Dit jaar haalde hij zijn Formule Junior weer van stal.
“De Historic Grand Prix Zandvoort is mijn derde evenement dit jaar
met de Rayberg, na circa 23 jaar stilstand.”
Tijdens de Historic Grand Prix Zandvoort had Hekker over belangstelling
niet te klagen. “We hebben de hele dag aanloop in het rennerskwartier.
We krijgen veel vragen over de auto.”
Hier Anneke met de Hillman Imp tijdens
de 12e HZT 14-15 Mei 1988De zeer ervaren Hekker huldigt de belangrijke ‘meedoen is belangrijker dan winnen-gedachte’. “Ik heb deze auto niet gekocht om ermee te winnen.
Ik heb hem aangeschaft omdat ik hem mooi vind en omdat ik er lekker mee wil racen.” In de eerste race eindigde hij desondanks als derde in zijn klasse (dertiende algemeen)
(Bron : Historic Grand Prix Zandvoort)
We nemen en kijkje bij de "Daverende Hard Groep"...
en...
werpen vooral ook een close-up blik op deze prachtige pre-war racer..
de Maserati 4CM 1521 uit 1934
NKHGT /Gentlemen Drivers Qualification:
Het NK Historische Toerwagens & GT's, is de topklassklasse van
de Nederlandse historische Autosport. Geen enkele deelnemers wil de
Historic Grand Prix missen, dus reken op meer dan 50 auto's...
#165 Alfa Romeo 1600 GTA 1965
Nog even een onderonsje met Alexander van der Lof Racing over
het VRM filmpje van Opa /Vader Dries van der Lof ...(1989)
#57 Bizzarini 5300 GT 1965
#7 Mini Cooper S 1965
#108 Porsche 911 1965
#23 Austin Healey 1959
Lotus Elan / MG MGB
Triumph TR4 1963 / Lotus Elite 1960
Ford Shelby Mustang 1965 / Iso Rivolta 1965
Ford Falcon 1964 / Ford GT40 1965
Porsche 911 1965 / Lotus Elan 26 R 1963
Porsche 911 1965 / Lotus Elan 26 R 1963
TVR 1800 S
Lotus Elan
Lotus Elite
Apal Porsche ^
NKHGT /Gentlemen Drivers Qualification:
Het NK Historische Toerwagens & GT's, is de topklassklasse van
de Nederlandse historische Autosport. Geen enkele deelnemers wil de
Historic Grand Prix missen, dus reken op meer dan 50 auto's...
We gaan weer racen.....
Ford GT40 1965 /Ford Falcon 1964
Ford Shelby Mustang 1965/ Ford Falcon 1964
Lotus Elite 1960
Porsche 904 1965
Ford Falcon 1964
Ford Mustang /MG MGB
MG MGB 1964 / Mini Cooper S 1964
Iso Rivolta 1965 / Marcos 1800 GT 1965
Porsches 911 1965
Lotus Elan
Lotus Cortina 1965
Ford Mustang 1965
Lotus Elan 1965 / Ford Lotus Cortina 1964
MG MG B 1965 / Austin Healy 1960
Morgan +4S 1964 / Ford Shelby Mustang 1965
MG MG B 1964
Porsche 904 1965
Triumph TR4 1963 ^
^MG MGB 1964 / Mini Cooper S 1965 ^
Marcos 1800 GT 1965
#57 Bizzarini 5300 GT 1965 / Jaguar E-type 1961
MG MG B 1964 versus Ford GT 40 1965
Lotus Elite
Mini Coopers S
#57 Bizzarini 5300 GT 1965
Austin Cooper S 1965 / Renault Alpine A110 1965
Alfa Romeo 1600 GTA 1965 / Ford GT 40 / MG MGB
Lotussen: Elite & Elan
Jaguar E-type / Ford Mustang
Morgans
Tja...
Lotus Elans
Ford Mustang / Mini Cooper S
"Big Healeys"
#57 Bizzarini 5300 GT 1965
Youngtimer Trophy Qualification:
Een bomvol startveld met auto's van 1966 tot 1988.
Denk daarbij aan de BMW 2002 , Ford Escort en NSU 1200TT
Een bomvol startveld met auto's van 1966 tot 1988.
Denk daarbij aan de BMW 2002 , Ford Escort en NSU 1200TT
BMW's 2002 Ti ^
^ Ford GT 40
Porsches 911
NSU 1200 TT
Opel Kadett C Coupe ^
NSU 1200 TT versus Ford Escort
Mooi...
Formula Junior Qualification:
De Formula Junior was destijds een betaalbare opstapklasse
die gebaseerd waren op onderdelen van alledaagse auto's.
een startveld van meerdan 30 auto's werd verwacht
De Formula Junior was destijds een betaalbare opstapklasse
die gebaseerd waren op onderdelen van alledaagse auto's.
een startveld van meerdan 30 auto's werd verwacht
Lola MK II
Volpini-Fiat FJ ^
^Jolus FJ / Lotus 22
#19 Jan Biekens Stanguellini FJ ^
^ Lotus 18 / Lightning Envoyette ^
^ Jolus FJ / Lotus 20 ^
#4 Floris Jan Hekker Rayberg Cooper FJ ^
Elva 200 / Lotus 18 FJ
Kieft / Lola MK II
Alexis HF 1
Even "bijtanken"....en rondje Paddock maken..
Kroymans
Jaguar D-type / Jaguar F-type
Jaguar XK 120 Roadster 1955 Alu. / Maserati 250 F Picolo
Ferrari Daytona
Aston Martin DB2
Van der Lof Racing
Colani F1
Ford GT 40
Er werd hier en daar weer druk gesleuteld...
Arie Luyendijk Special Transport
Met Speciale Dank aan:
Eline Spauwen
voor haar "vrijdag" Fotobijdrage.
Foto- & Tekstbewerking,
VRM Archief Foto's / video Snapshots:
Motoring George Spauwen.
Het zit en staat er allemaal op...
Wij gaan huiswaarts💨💨💨
is my Creed