Begin 1983 in de Pack Horse Inn:
Alan Hunter vertelde aan zijn vrienden Ian Foster en Tony Rogers
dat hij tijdens zijn bezoek aan de States een Bugatti replica T35
had gezien,een op VW gebaseerde glasvezel kitcar.
Na de vraag of ze hierin geïnteresseerd waren
klonk een duidelijk Ja!!
Kortom na 6 weken arriveerde de body kit uit America
en het trio stapte naar de Heywood botenbouwer
om een kopie van de kit te maken en
gaven hem de opdracht het te produceren.
Ian Hunter had de eerste 12 chassis klaar,
een dubbel ladder box stalen chassis en
de GRP body dat uit vijf delen bestond werd gemonteerd.
Voor de motor was er een keus uit de Morris 1,3 of 1,8 ltr.
De remmen versnellingsbak en de kleinere achtspaaks wielen
kwamen van de Morris Marina.
De Worsley was geboren!!
De eerste advertenties waren geplaatst, foto's en brochures gemaakt
en de Granada TV besteedde er een artikel aan, het was halverwege 1983.
Ian herinnerde zich later dat in Brummie dialect de naam “Worsley”
eigenlijk betekende: een vrijdagauto en een beetje sloom!
Dus er moest een ander naam komen die werd gevonden
in de afkorting van :
Trafford Engeneering Automotive Limited.
TEAL
Dit is in het kort het verhaal over het ontstaan
van de TEAL een Bugatti replica.
Meer informatie is te vinden
op de officiële website:
www.skyblueteal
The Ferry to Holland.
Teals to Tulips Tour 2014
Op uitnodigen van de Orca (Oldtimer en Replica Club Assendelft)
kwamen 11 Teals uit Engeland op bezoek naar Nederland
om en tour te rijden door Zuid en Noord-Holland.
Er was een mooi programma opgesteld om de Engelse Gasten
een mooi stukje Nederland te laten zien.
Op Dinsdag 15 April kwamen ze per boot aan in Rotterdam en
werd er verzameld in Scheveningen om een bezoek
te brengen aan de Keukenhof.
Overnacht werd er in Noordwijkerhout
Hotel Leeuwenhorst.
Woensdag 16 April was mijn dag.
Op uitnodiging van Hans van Dijk mocht ik deze dag mee in zijn
mooie Teal om een Tour te maken langs de bollenvelden bij Lisse.
Om half negen stond Hans voor de deur en
vertrokken we naar Noordwijkerhout om samen
met de groep een mooie Tour te maken.
Het liep echter iets anders, aangekomen bij het
hotel bleek er een waterslang te lekken
en moesten de klem ringen vervangen worden,
daarna water bijvullen en warm draaien
om te kijken of het was opgelost.
De Keukenhof
Onder tussen was de groep al op weg naar de
bollenvelden en besloten wij om alvast
naar het volgende punt te rijden
het Ford Museum in Hillegom.
Onderweg kwamen we een van de Engelse deelnemers
tegen, een kranige man van 81 jaar met wat problemen
met een achterwiel.
Bij het Ford Museum het achterwiel er afgehaald en
samen met een later gearriveerde Engelsman de boel
weer gefikst, Europees en Engels gereedschap, ja ja !
Dan aan de koffie met een lekkere appelpunt
en het Museum werd bezocht.
Beslist een aanrader
om er eens een bezoek aan te brengen.
Op verzoek van de eigenaar van het Museum
een mooie opstelling
van alle Teals gemaakt om foto's te maken.
Ondertussen was het al half vier en werd de tour vervolgd,
op naar Lisse stad centrum voor een wandeling en shopping.
Het was erg druk op de het parkeerterrein en
om vijf uur besloten we toch maar om naar
mijn huis in Krommenie te rijden,
want Hans moest daarna ook nog terug naar
Brielle en de lekkage zat hem toch niet lekker.
Het was een lange maar geweldige dag, het rijden in een open sportwagen
is een belevenis op zich en heb er met volle teugen van genoten !!
Hans Sneep.
Donderdag 17 April
De dag begon met een bezoek aan het Circuit Park Zandvoort,
ik woon er niet zo ver vandaan en besloot om ze daar op te wachten
om wat leuke foto's op het circuit te kunnen maken,
Music Roadhouse Blues : Sweet Mama
Na het vertrek ze nog even opgevangen op de boulevard
en een filmpje gemaakt.
Daarna onder weg naar het poldergemaal Cruquius
voor een bezichtiging en foto's.
In de middag ging het via Vijfhuizen – Zwanenburgerdijk – Spaarndammerweg
richting de sluizen van IJmuiden voor een bezoek.
Eindbestemming van de dag was Hotel “Het Hoge Duin”
in Wijk aan Zee voor de overnachting.
Vrijdag 18 April
Het thema voor vandaag, Duinen Polders en Oude steden
Via Heemskerk–Castricum–Egmond en Bergen op weg naar Alkmaar
voor een bezoek aan de kaasmarkt op het Waagplein.
Van Alkmaar door de polder richting Stompetoren
voor een bezoek aan het Molen Museum.
Door de Middenbeemster op weg naar Edam
en later door naar Volendam.
De afsluiting van de dag was een bezoek aan de Zaanse Schans
echter de lengte van de Tour en een regenbui
gooiden wat roet in het eten en er werd besloten
door te rijden naar het Assendelft's Cultureel Raadhuis
waar na het diner een
“Meet and Greet”was georganiseerd met de Orca leden.
Ook mijn wederhelft en ik waren uitgenodigd,
onder het genot van lekkere hapjes en drankjes
werd er nagepraat over de Tour en de Engelse deelnemers
ontvingen een fraaie kalender vol met foto's van de historische
auto's van de Orca leden.
Ik had voor allemaal een paar mooie foto's afgedrukt als herinnering
en dat werd met dank aanvaard.
Na afloop vertrokken de Engelsen weer naar Hotel Het Hoge Duin.
Zaterdag 18 April
De laatste dag van de Tour werd alsnog een bezoek gebracht
aan de Zaanse Schans.
Om daarna naar het Station Zaandam te rijden en met de trein naar
Amsterdam te vertrekken voor een rondvaart door de grachten,
een bezoek aan het Monument en het Paleis op de Dam.
En natuurlijk een bezoek aan de Irish Pub “Dirty Nelly” ja ja...
en Café Old Sailor om af te sluiten met shopping op
de Kalverstraat en Nieuwedijk.
Zondag was de dag van vertrek met de boot terug naar Engeland,
maar er kon worden teruggekeken op een zeer geslaagde
Teals To Tulips Tour !
Photo's: David Ward (GB)
Text & Photo's :Hans Sneep
Text & Photo's :Hans Sneep
*Shooting is done with a digital photocamera by
Victrace Retro Media Guest-Photographer:
Hans Sneep
Tekst /Foto /Videobewerking:
Hans Sneep
Tekst /Foto /Videobewerking:
Motoring George Spauwen
Copyrights MGS'014