Zwedenreis
14 - 21 mei 1989
Van 14 t/m 21 mei 1989 besloten een aantal stoere mannen
een "roadtrip to Sweden" te gaan maken om daar op zoek te gaan
naar een paar Swedish "Oldies".
14 - 21 mei 1989
Van 14 t/m 21 mei 1989 besloten een aantal stoere mannen
een "roadtrip to Sweden" te gaan maken om daar op zoek te gaan
naar een paar Swedish "Oldies".
Victrace was erbij en maakte destijds een videoverslag...
waarvan hier enkele snapshots...
waarvan hier enkele snapshots...
VOLVO 740 GL
Flensburg....
"Grote Lappen" = Lekkere Schnitzels
Grena - Varberg
The Ferry
Good old England ? No Sweden ! :)
Sidecarracing with a bus ? ;) ^
Lion Princess - Varberg (S)
Bilskroten
*
Opel
Opel Olympia
Austin / Fiat 1100
< Goteborg
"LINIEFLYG"
Liseberg Goteborg
Volvohallen Goteborg
Model vroege Volvo Amazon
Volvo Jakob 1927 OV4
C4 Cyl. 1,94 Ltr 28 PK Top 60 km.uur
(Volvo Klassieker Beurs 2006) ^
30 SEK
PV600 Serie
VOLVO PV831-4 (1950-1958) :
Cylinder in line, side valves, 3670 cc 90 bhp at 3600 rpm.
3-speed manual, steering column gear change.
Hydraulic drums on all the wheels.
(VKV 2014)
VOLVO PV831
VOLVO PV831
PV56 1938-1945
6 Cyl. 3.6 Ltr Zijklepper 50 PK
360
480
(1987)
De Volvo 480 is onder leiding van Rob Koch ontworpen op de stylingafdeling
440
700 serie
740 GLT 16 klepper
780 Bertone
AutoRAI 1987
Jan / Charles / Henk
Dags för en lunch och kaffe !
^ Duett pv 210
En route...på rida
Stuga.. Satuna
^ Volvolaantje
"Swedish Style"
142 uit 1973 18.000 SEK ...aaargh
PV 444
" Sleeping Swedish Beauties..."
Amazon Combi P220
Saab V4 "Leeuwenkopje"
"Batteriet är Klote"
"Knallpris"
^ Sweden ? :)
Chevrolet 30- tiger jaren...
Chevrolet Pick-up Truck 1930
Simca Aronde / Renault Forgonnette / Panhard Dyna Z
Austin
Ford Anglia
" Sleeping Swedish Beauties..."
" Sleeping Swedish Beauties..."
Sparewheels needed ?
Fiat 600 ^
Morris Minor
^ "Old Chevies Never Die": Apache ^
Fiat Topolino / Alweer klaar in 2011 ;)
^ Toch wel bijzondere Volvo Limousines uit de begin jaren 30-tig ! (barnfind)
PV671 1930
En route...på rida
Proefritje PV544
Åh nej inte till salu !
En route...på rida
Private collection
PV 210 Duett
Handel & wandel...
PV 210 Duett
Testritje met Monteur Henk..
SOLD !
Check Your oil Levels..
Twee auto's in een: De Volvo Duett
Een van de tot nu toe meest geliefde Volvo's was de katterug bestel beter bekend als “Duett”.
Gedurende 20 jaar bleef deze kruising tussen familie- en bestelauto in produktie, typisch Volvo! Nog steeds mag de Duett zich, vooral in Noord-Europa, verheugen in een bovengemiddelde belangstelling. Het is zeer goed mogelijk dat je op een willekeurige plaats in Zweden plotseling een Duett tegenkomt, vaak zelfs nog zakelijk in gebruik.
De vraag naar een Katterug waarmee men veel kon vervoeren was bij
de Noorderlingen altijd al groot.
Duett historie:
Al voor het Katterug-tijdperk hield Assar Gabrielsson zich aI bezig met
de bouw van een lichte bestelwagen, een idee dat toen nog niet uitvoerbaar bleek. Zoals vele andere autofabrikanten leverde Volvo van zijn personenwagens ook steeds losse chassis aan klanten, die daarop dan hun eigen carrosserie lieten bouwen.
Met de komst van de PV444 was dit niet meer mogelijk, want de 444
had een zelfdragende carrosserie en de nog steeds gebouwde PV60
en PV800 waren aanmerkelijk duurder en ook groter.
Een PV61 chassis was te duur om te gebruiken als basis voor een lichte bestelwagen.
De vraag naar een los chassis van de PV444 werd echter steeds groter
en Volvo zou Volvo niet zijn als niet onmiddellijk op deze vraag werd ingespeeld. Dus construeerden de technici een apart chassis met een
totaalgewicht van 725kg en een netto laadvermogen van 550kg.
Op dat moment achtte Volvo de tijd nog niet rijp voor een bestelwagen en
dus liet men het bouwen daarvan over aan gespecialiseerde carrosseriebouwers.
De belangrijkste wijzigingen ten opzichte van de PV444 waren de montage
van bladveren in plaats van schroefveren en een aangepaste, korte achterasoverbrenging.
Ook de benzinetank werd verplaatst naar een plek voor de achteras.
Op 9 september 1949 werd het eerste chassis aan een klant afgeleverd.
De typeaanduiding was PV445. ln 1949 werden in totaal 3 chassis geproduceerd, in 1950 waren dit er al 565.
De carrosseriebouwers waren, gezien de enorme vraag, al snel aan de grenzen van hun capaciteit beland en dit was het moment voor Volvo om de stap te nemen en zelf een DUETT bestelauto te introduceren.
MG MGB....Voorbestemd ? :)
"Leuke Automobil"
En route...på rida
Stuga Goteborg
een vroege Volvo Amazon "two-tone"
een "Kattenrug" PV 444 "splitwindow"
En route...på rida
PV 544
In augustus 1958 werd de Volvo PV544 geïntroduceerd
als moderne versie van de PV444.
SOLD !
En route...på rida
Bezoek Volvo Fabriek.
"Volvo 142 "Kustom bil"
En route...på rida
Stena Line Ferry: Goteborg (S) - Frederikshaven (DK)
Charles / Jan / Henk
"Scandinavisch Design"
Frederikshaven...
Na een lange rit over de Duits Autobahn
kwamen we goed en wel weer thuis:
Oost West, Thuis Best !
That's All Fooks..
NOTE:
SO
STEEDS VERRASSEND,
Met Dank aan Jan, Henk & Charles.
Caresto Jakob Hot Rod :)
Flensburg....
"Grote Lappen" = Lekkere Schnitzels
Grena - Varberg
The Ferry
Good old England ? No Sweden ! :)
Sidecarracing with a bus ? ;) ^
Lion Princess - Varberg (S)
Bilskroten
*
Opel
Opel Olympia
Austin / Fiat 1100
< Goteborg
"LINIEFLYG"
Liseberg Goteborg
Volvohallen Goteborg
Model vroege Volvo Amazon
Volvo Jakob 1927 OV4
C4 Cyl. 1,94 Ltr 28 PK Top 60 km.uur
(Volvo Klassieker Beurs 2006) ^
30 SEK
PV600 Serie
VOLVO PV831-4 (1950-1958) :
Cylinder in line, side valves, 3670 cc 90 bhp at 3600 rpm.
3-speed manual, steering column gear change.
Hydraulic drums on all the wheels.
(VKV 2014)
VOLVO PV831
VOLVO PV831
PV56 1938-1945
6 Cyl. 3.6 Ltr Zijklepper 50 PK
360
480
(1987)
De Volvo 480 is onder leiding van Rob Koch ontworpen op de stylingafdeling
van Volvo Car (later NedCar) in Helmond (Nederland) en werd gebouwd door
de fabriek van dit bedrijf in Born Nederlands-Limburg.
De Volvo 480 is dus een geliefde Youngtimer
met Clubs Worldwide.
440
700 serie
740 GLT 16 klepper
780 Bertone
AutoRAI 1987
Jan / Charles / Henk
Dags för en lunch och kaffe !
^ Duett pv 210
En route...på rida
Stuga.. Satuna
^ Volvolaantje
"Swedish Style"
142 uit 1973 18.000 SEK ...aaargh
PV 444
" Sleeping Swedish Beauties..."
Amazon Combi P220
Saab V4 "Leeuwenkopje"
"Batteriet är Klote"
"Knallpris"
^ Sweden ? :)
Chevrolet 30- tiger jaren...
Chevrolet Pick-up Truck 1930
Simca Aronde / Renault Forgonnette / Panhard Dyna Z
Austin
Ford Anglia
" Sleeping Swedish Beauties..."
" Sleeping Swedish Beauties..."
Sparewheels needed ?
Fiat 600 ^
Morris Minor
^ "Old Chevies Never Die": Apache ^
Fiat Topolino / Alweer klaar in 2011 ;)
^ Toch wel bijzondere Volvo Limousines uit de begin jaren 30-tig ! (barnfind)
PV671 1930
En route...på rida
Proefritje PV544
Åh nej inte till salu !
En route...på rida
Private collection
PV 210 Duett
Handel & wandel...
PV 210 Duett
Testritje met Monteur Henk..
SOLD !
Check Your oil Levels..
Twee auto's in een: De Volvo Duett
Een van de tot nu toe meest geliefde Volvo's was de katterug bestel beter bekend als “Duett”.
Gedurende 20 jaar bleef deze kruising tussen familie- en bestelauto in produktie, typisch Volvo! Nog steeds mag de Duett zich, vooral in Noord-Europa, verheugen in een bovengemiddelde belangstelling. Het is zeer goed mogelijk dat je op een willekeurige plaats in Zweden plotseling een Duett tegenkomt, vaak zelfs nog zakelijk in gebruik.
De vraag naar een Katterug waarmee men veel kon vervoeren was bij
de Noorderlingen altijd al groot.
Duett historie:
Al voor het Katterug-tijdperk hield Assar Gabrielsson zich aI bezig met
de bouw van een lichte bestelwagen, een idee dat toen nog niet uitvoerbaar bleek. Zoals vele andere autofabrikanten leverde Volvo van zijn personenwagens ook steeds losse chassis aan klanten, die daarop dan hun eigen carrosserie lieten bouwen.
Met de komst van de PV444 was dit niet meer mogelijk, want de 444
had een zelfdragende carrosserie en de nog steeds gebouwde PV60
en PV800 waren aanmerkelijk duurder en ook groter.
Een PV61 chassis was te duur om te gebruiken als basis voor een lichte bestelwagen.
De vraag naar een los chassis van de PV444 werd echter steeds groter
en Volvo zou Volvo niet zijn als niet onmiddellijk op deze vraag werd ingespeeld. Dus construeerden de technici een apart chassis met een
totaalgewicht van 725kg en een netto laadvermogen van 550kg.
Op dat moment achtte Volvo de tijd nog niet rijp voor een bestelwagen en
dus liet men het bouwen daarvan over aan gespecialiseerde carrosseriebouwers.
De belangrijkste wijzigingen ten opzichte van de PV444 waren de montage
van bladveren in plaats van schroefveren en een aangepaste, korte achterasoverbrenging.
Ook de benzinetank werd verplaatst naar een plek voor de achteras.
Op 9 september 1949 werd het eerste chassis aan een klant afgeleverd.
De typeaanduiding was PV445. ln 1949 werden in totaal 3 chassis geproduceerd, in 1950 waren dit er al 565.
De carrosseriebouwers waren, gezien de enorme vraag, al snel aan de grenzen van hun capaciteit beland en dit was het moment voor Volvo om de stap te nemen en zelf een DUETT bestelauto te introduceren.
MG MGB....Voorbestemd ? :)
"Leuke Automobil"
En route...på rida
Stuga Goteborg
een vroege Volvo Amazon "two-tone"
een "Kattenrug" PV 444 "splitwindow"
En route...på rida
PV 544
In augustus 1958 werd de Volvo PV544 geïntroduceerd
als moderne versie van de PV444.
SOLD !
En route...på rida
Bezoek Volvo Fabriek.
"Volvo 142 "Kustom bil"
En route...på rida
Stena Line Ferry: Goteborg (S) - Frederikshaven (DK)
Charles / Jan / Henk
"Scandinavisch Design"
Frederikshaven...
Na een lange rit over de Duits Autobahn
kwamen we goed en wel weer thuis:
Oost West, Thuis Best !
That's All Fooks..
Fotoscans/Videosnapshots:
VRM Archief , Tekstbewerking:
VRM Archief , Tekstbewerking:
Motoring George Spauwen.
Heya Roger, CHECK For many Mo(o)re
Extended Volvo Reports on this Weblog !
SO
STEEDS VERRASSEND,
ALTIJD DICHTBIJ
Met Dank aan Jan, Henk & Charles.
Caresto Jakob Hot Rod :)
Videodragers:
VIDEO-8
TAPENR: 074 Videofootage: 1.33.06 Min
TAPENR: 075 Videofootage 1.33.57 Min
TAPENR: 075 Videofootage 1.33.57 Min