*Eindelijk gevonden ...
In mijn * zoektocht geholpen door Martin Bijleveld
die aangaf dat er een film bestond, en Paul Huisintveld
kwam met info: Motors-tv , Raceworld, Filmcollectief.
En op Raceworld heb ik hem dan uiteindelijk ook gevonden.
De Geweldige Racefilm van Raceworld:
programma Classic Events Liane Engeman
Met interviewer Bert Devies, Liane Engeman en
*Frans Lubin, Frami Racing
*(mijn oud-Buurman van destijds uit Ambij/Mestreech)
op Circuit Zandvoort 1970... met o.m ook
Toine Hezemans en toenmalig Wedstrijdleider Ben Huisman.
Toine Hezemans en toenmalig Wedstrijdleider Ben Huisman.
Film van ca. 60 min => geproduceerd in opdracht
can Chevron & Castrol motor oils
can Chevron & Castrol motor oils
Pannetje Castrol-olie op het vuur,
Kent Sigaretje of Willem II sigaartje,
Kent Sigaretje of Willem II sigaartje,
NOTE :
ER HEEFT HIER EEN LINK GESTAAN DIE EEN TIJD WERKTE
Maar helaas nu niet meer...
Er gaat gauw weer nieuwe link werken !
*(andere tijden) :)
(Ford Kalender)
(Ford Kalender)
(1965)
(Victrace: Castrol Achievements 1965)
( 1969 )
*Frans Lubin: FraMi Racing.
Frans Lubin aan de leiding, 1969.Slotraces Circuit Zandvoort 1970.
Liane Engeman, Frans Lubin en Ernst Berg
in de""dikke"" Ford Escorts Twin Cam
tijdens de Slotraces Circuit Zandvoort 1970.
tijdens de Slotraces Circuit Zandvoort 1970.
*Frans Lubin: FraMi Racing.
Frans Lubin aan de leiding, 1969.
"pootje omhoog"
FOTO: Martin van der Hulst
Frans & Liane
(Niet FIA maar FIO=For Insiders Only ! )
*Frans Lubin 😇was onze buurman in Amby/Mestreech aan
de bergerstraat waar hij, naar zijn eigen zeggen,
eigenlijk zijn 1e vrouw Miep 👩, destijds
een VB =Vrije Benzinepomp runde en begon met
FraMi. (*FraMi staat voor Frans & Miep).
de bergerstraat waar hij, naar zijn eigen zeggen,
eigenlijk zijn 1e vrouw Miep 👩, destijds
een VB =Vrije Benzinepomp runde en begon met
FraMi. (*FraMi staat voor Frans & Miep).
Hij woonde er in een bedrijfsruimte,
terwijl het eigenlijk niet mocht.
Maar het was net niet Maastricht maar gebied gemeente Ambij,
waar mijn vaderzaliger de scepter zwaaide en die liet het gewoon toe,
vertelde hij mij onlangs nog Dankbaar.
Heel vroeger zat er een Houtzagerij Gilissen.
Ik herinner me nog een heel oude GMC Truck als takelwagen.
Aan de andere kant stond de chique Villa Aldegonda.
(Pa hier bij de opening in 1952 van, destijds Rootes-Dealer
Garage Jan Jakob ook aan de bergerstraat in Ambij)
waar mijn vaderzaliger de scepter zwaaide en die liet het gewoon toe,
vertelde hij mij onlangs nog Dankbaar.
Heel vroeger zat er een Houtzagerij Gilissen.
Ik herinner me nog een heel oude GMC Truck als takelwagen.
Aan de andere kant stond de chique Villa Aldegonda.
Garage Jan Jakob ook aan de bergerstraat in Ambij)
Het prachtige was dat die raceauto's gewoon, vaak in de avond,
op de openbare weg werden getest,de bergerstraat af de Rasberg op,
waaraan NSU TT rijder Frank van der Mast woonde ri. Berg & Terblijt
waar weer Rallyerijder Man Bergsteijn zijn Opel-garage runde .
waar weer Rallyerijder Man Bergsteijn zijn Opel-garage runde .
De Ford Lotus Cortina, de "dikke"Ford Escort en de Capri
kwamen allemaal wel, in testritjes, voorbij 💨💨💨
Dat kon toen allemaal nog !
Ford Lotus Cortina en van de Jim Clark Formule Renwagen...
en ja ook een ouderwets dikke Lotus-Logo sticker,
trots zijnde, op de kettingkast
van mijn toen net verworven hagelnieuwe volwassen
engelse Raleigh-fiets om in Maastricht naar school te gaan!
Maar wij waren ook de braafsten niet en crossten op het onverharde
bergmansweggetje met brommers ri. de sigarenkistjesfabriek ,
en de Motorcrosser Willy van Ommeren 😇,
KNMV Enduro zesdaagse rijder & locale BMW Motorfiets Dealer.
Techneut broer Henri zaliger op de opgevoerde Berini M23
(Foto's: Paul Spauwen => Mei 1967)
En als wij Boer in de Braekt 😇geholpen hadden
bij het plukken van de tuinbonen en
het rooien van de aardappels, om wat zakgeld te verdienen,
reden wij ook over die akkers om ze "alvast om te ploegen".
*Dat zakgeld gebruikten we natuurlijk om bij die VB pomp
weer enige litertjes te tanken.
(Foto's: Paul Spauwen => Mei 1967)
En als wij Boer in de Braekt 😇geholpen hadden
bij het plukken van de tuinbonen en
het rooien van de aardappels, om wat zakgeld te verdienen,
reden wij ook over die akkers om ze "alvast om te ploegen".
*Dat zakgeld gebruikten we natuurlijk om bij die VB pomp
weer enige litertjes te tanken.
Het was ook de tijd van
Pino Ortmans en Frank van der Mast,
Aral-pomphouder op de Scharnerweg t.o.
de huidige FraMi zaak n.b, racete met de NSU TT 1200.
Willy van Ommeren (Amby)
(Credits: Motorcrossadvies)
Voor de Motorrijders onder ons...was het de tijd van Willy van Ommeren,
BMW Motordealer uit Ambij, die bij Hotel Ons Krijtland te Epen
de KNMV zesdaagse-rit reed en voor Kruidenier Frank Sutherland
die met zijn Norton Wasp met zijspan de internationale
Motorcross te Gulpen reed op de "terrassenweidevelden" tegen
de Gulpenerberg op... Jaja dat waren prachtige tijden..
En Pa ging gewoon gezellig mee! 😅
(Credits: Motorcrossadvies)
Voor de Motorrijders onder ons...was het de tijd van Willy van Ommeren,
BMW Motordealer uit Ambij, die bij Hotel Ons Krijtland te Epen
de KNMV zesdaagse-rit reed en voor Kruidenier Frank Sutherland
die met zijn Norton Wasp met zijspan de internationale
Motorcross te Gulpen reed op de "terrassenweidevelden" tegen
de Gulpenerberg op... Jaja dat waren prachtige tijden..
En Pa ging gewoon gezellig mee! 😅
Wij kwamen toen eigenlijk niet op Circuit Zandvoort dat was te ver weg.
Frans vertelde mij dat hij er toen eigenlijk ook alleen maar kwam voor
zijn race in het Nederlands Kampioenschap.
Er waren toen nog bijna geen autosnelwegen
en het was daarom wel ca. 3,5 uur rijden naar Zandvoort.
Frans vertelde mij dat hij er toen eigenlijk ook alleen maar kwam voor
zijn race in het Nederlands Kampioenschap.
Er waren toen nog bijna geen autosnelwegen
en het was daarom wel ca. 3,5 uur rijden naar Zandvoort.
Nee wij zijn eens naar de Nurburgring geweest en terwijl mijn moeder naar
het Concours Hippique ging met mijn broertje, die van paarden hield,
ging ik 's morgens in alle vroegte met mijn vader naar
de 24 Heures du Francorchamps,
het Concours Hippique ging met mijn broertje, die van paarden hield,
ging ik 's morgens in alle vroegte met mijn vader naar
de 24 Heures du Francorchamps,
het Autorennen....en later ook het motorrennen, waar ik
weer Giacomo Agostini op zijn MV Agusta heb zien "dubbelen".
weer Giacomo Agostini op zijn MV Agusta heb zien "dubbelen".
Verder ging ik met Pa o.m. ook naar de Heuvelklim...
En mijn vader was deels verantwoordelijk voor de inzet
politiemanschappen bij de doorkomst van de toenmalige
editie Rallye van Monte Carlo langs Maastricht !
Ik heb daar goede herinneringen aan overgehouden.
In de loop der jaren heb ik Frans nog wel eens op Zandvoort,
Historisch Automobiel Festivals te Eindhoven en
dit jaar bij InterClassic-Topmobiel in het Mecc ontmoet.
In de loop der jaren heb ik Frans nog wel eens op Zandvoort,
Historisch Automobiel Festivals te Eindhoven en
dit jaar bij InterClassic-Topmobiel in het Mecc ontmoet.
Sterker nog lees ook:
Naderhand heeft het virus dus echt toegeslagen.
Voor FraMi Racing werd het later
een "dikke" Ford Capri
een "dikke" Ford Capri
Recentere Foto's van de bekende FraMi Ford Capri van
Liane Engeman & Frans Lubin o.m. gesponsored door Kent.
(AutoRAI 1971)
Alfa Romeo GTA van Liane Engeman/ DNRT Alfa GTA van Han Akersloot
(posterdeel)
De poster in zijn geheel :) nou ja wat er nu nog, na ca.40 jaar, van over is.
Destijds, tijdens een Middelbare School spijbeldag gekocht bij de
(G) = Gruyter in Delft terwijl ik uit Maastricht kwam !:)
Han Akersloot, Nederlands Kampioen 1970
en de GTA ook op Posterformaat.
#76 Nico Chiotakis in Nederlands snelste
toerwagen de Ford Capri 2600 RS.
Tuning : Henk van Zalinge.
NOTE:
Frans Lubin, nog steeds actief in de Autosportwereld.
Hij heeft verplichtingen op Circuit Terleamen te Zolder
Beste George,
De reportage is geweldig, j
e herinnert mij weer aan dingen
toen we daar woonden.
Mijn dochter is nog in de klantestiene bungalow geboren
en ik heb daar tot 1973 gewoond.
We hadden daar toen ook de WITTE POMP, (red.VB )
met
voor die tijd ongelooflijke week =
omzetten van 80.000 tot 100.000 liter per
week.
Ook was dat in het begin de thuishaven van FRAMI RACING,
later zijn we naar Geleen verkast, waar we werkplaatsen,
motorstand, woonruimtes
voor de monteurs hadden.
24 Heures Du Francorchamps 1978:
Avond Pitsstop-Rijderswissel met Ford Racing Team met o,m. helemaal links met petje op
Man Bergstein , Frans Lubin met integraalhelm
en Jacques Cleutjens
achter het stuur van de #17 Ford Capri III 3.0 S
Hoop je op korte termijn , of eventueel later in het
jaar , in Maastricht te zien,
dan kunnen we eens door foto's heenlopen die jij
misschien niet hebt.
Gr
Frans Lubin
REACTIE VAN MGS:
Beste Oud-Buurman/ Oud-Coureur Frans Lubin,
Hele Leuke reactie!
Victrace.blogspot.com is inmiddels nog weer wat ge-updated en
jouw reactie zet ik er onderaan ook op!
“”Geleen”” heb ik nooit geweten..
Wij zijn immers later verhuisd naar
Gulpen...en ik moest in 1973 naar Dld, de Dienst in...
Wel naderhand “pand van de Gruyter” op de Scharnerweg te Maastricht.
Wel naderhand “pand van de Gruyter” op de Scharnerweg te Maastricht.
Daar heb ik je nog wel eens in de loop der jaren ontmoet met mijn
“”Limburg-laten-zien &
amp; op-bezoek-bij Autovriend Jean Prick”” met door het mij opgericht motorclubje:
The Dutch Vintage Motorcycle Association uit Utrecht e.o.
(S-VHS CCDII Videosnapshots 1990)
(1993)
Wedstrijdleider Frans Lubin &
HAFE Secretaris Nico van Dinther
Maar toch wel leuk zo met de Studebaker Bullet Nose 1950
van mijn Oud-buurman Ex-Coureur Frans Lubin
oet Mestreech op de achtergrond hier
bij het einde en vertrek Paleis Soestdijk:
Tocht der Honderd 9 juni 2013 j.l.
- Veer goan naor hoes ! -
amp; op-bezoek-bij Autovriend Jean Prick”” met door het mij opgericht motorclubje:
The Dutch Vintage Motorcycle Association uit Utrecht e.o.
(S-VHS CCDII Videosnapshots 1990)
(1993)
Wedstrijdleider Frans Lubin &
HAFE Secretaris Nico van Dinther
Verder was je bij de Historische Automobiel Festivals te Eindhoven,
ge-organiseerd door Rob Koch, toen ik daar filmde...
en zag ik je wel eens op Circuit Park Zandvoort en dus het laatst op
ge-organiseerd door Rob Koch, toen ik daar filmde...
en zag ik je wel eens op Circuit Park Zandvoort en dus het laatst op
IC-Topmobiel Mecc dit jaar 2012 =>14 januari...
Ik ga je vast nog eens zien en spreken... over vroeger!
Alles wat IK van Frans Lubin & Liane Engeman in mijn archiefje heb,
is opgesnord & gepubliceerd tot nu aan toe.
KNAC Tocht der Honderd
2013
2013
Utrecht-Haarzuilens-soestdijk
#29 Equipe (Oud-Buurman) Ex-Coureur Frans Lubin met zijn kleinzoon
in de Studebaker Bullet Nose 4 deurs 1950
Studebaker Bulletnose 4 deurs 1950
een zeldzame verschijning in Nederland.
een zeldzame verschijning in Nederland.
#29 Equipe (Oud-Buurman) Ex-Coureur
Frans Lubin met kleinzoon Tim
in de Studebaker Bullet Nose 4 deurs 1950
(Ingezonden Foto met Dank aan:
Pim van der Veer)
Maar toch wel leuk zo met de Studebaker Bullet Nose 1950
van mijn Oud-buurman Ex-Coureur Frans Lubin
oet Mestreech op de achtergrond hier
bij het einde en vertrek Paleis Soestdijk:
Tocht der Honderd 9 juni 2013 j.l.
- Veer goan naor hoes ! -
(2014)
InterClassics
Een hele eer om met mijn Oud-Buurman Frans "FraMi" Lubin,
wie-o-wie kent hem niet, op de foto te mogen !
Beste Frans...Hardstikke Bedankt &
Met Groet Succes in de Handel in de Autosport..
& Zeker weer eens Tot Ziens!
Met Groet Succes in de Handel in de Autosport..
& Zeker weer eens Tot Ziens!
Groet aan Allen.
Motoring George Spauwen.
(2015)
Ik was zo ziek als een hond, mollen & mallen
maar de Zaterdag om 15.30 uur had ik nou eenmaal een afspraak met Frans
om hem duidelijk te maken zelf een FraMi FB groep op te richten
Dus ik zou en moest naar het MECC in Maastricht
Kleinzoon Tim was druk met zijn studie en had er aanvankelijk nog geen trek in.
Toch is het er uiteindelijk wel van gekomen...
Oud-Buurman Ex-Auto Coureur Frans "FraMi" Lubin
(2017 )
WEL NU :
Op 10 februari 2017 kreeg ik een Email
van ANDERE TIJDEN , NTR Hannah Dogger
Geachte heer Spauwen,
Voor het televisieprogramma Andere Tijden Sport maken wij een aflevering over Liane Engeman.
Nu begreep ik dat u een film hebt gevonden waarin zij te zien is, een racefilm uit 1970.
Uiteraard ben ik erg benieuwd naar deze beelden en wil dan ook vragen of ik hem kan zien.
Ik hoop dat u mij kan helpen.
Met vriendelijke groet,
Hannah Dogger
researcher Geschiedenis NTR
Keep on Dreaming..
STEEDS VERRASSEND, ALTIJD DICHTBIJ
Motoring George Spauwen