Wings, Wheels & Goggles
Vliegveld Teuge
2013
Stofbril op tijdens eerste rally voorvooroorlogse auto’s en
klassieke vliegtuigen! Op 8 & 9 juni organiseerde
klassieke vliegtuigen! Op 8 & 9 juni organiseerde
Classic Events voor de eerste maal Wings Wheels and Goggles.
Een uniek evenement dat nog nooit eerder in Nederland plaats vond
wellicht zelfs in de Wereld. Een rally voor vooroorlogse
auto’s en historische vliegtuigen…
Het was geen race, maar een evenement waarbij nauwkeurigheid
en vaardigheid voorop staan in een gezellige ambiance.
Historie-Onststaan:
Vrijdagmiddag 5 april vond de informatie bijeenkomst plaats
en waren we te gast op het Skydeck Vliegveld Teuge.
Een nieuw evenement, maar niet van een nieuwkomer.
Organisator Bart Rietbergen
en zijn Team Classic Events organiseert immers
al jaren evenementen in binnen- en buitenland.
Programma:
Vooroorlogse auto’s en historische vliegtuigen zijn mooi,
maar als je er iets mee kunt doen, worden deze geweldig!
Er naar kijken kan immers altijd nog.
Dat is het uitgangspunt van Wings Wheels and Goggles.
Er gaat van alles gebeuren tijdens deze dagen,
maar het middelpunt is de rally.
Deze rally gaat niet om pure snelheid, maar om nauwkeurigheid
en vaardigheid. Bovendien speelt samenwerking een belangrijke rol,
want iedere auto vormt een team met een deelnemend vliegtuig.
Locatie:
De allereerste editie van Wings Wheels and Goggles vond plaats op een
centrale locatie, namelijk vliegveld Teuge (nabij Apeldoorn).
Het vliegveld was zowel het start- als het eindpunt en er werden hier
tal van andere activiteiten georganiseerd om het publiek
en de sponsoren te amuseren.
Amusement:
Tijdens Wings Wheels and Goggles was er niet alleen plaats voor auto’s
en vliegtuigen, maar ook voor lekker eten, goede verhalen,
bijzonder entertainment
en heerlijke muziek en nog veel meer zaken die ervoor
zorgen dat het leven de moeite waard is.
Zo is er een airobatics team,
The Breitling Wing Walkers.
De Antonov AN-2 uit 1956.
Rondvluchten in historische vliegtuigen,
pistons and props summerfair en
demonstraties van enkele bijzondere vliegtuigen.
De bedoeling is dat Wings Wheels and Goggleszowel voor bezoekers als voor de deelnemers
het evenement van het jaar zal zijn!
VICTRACE RETRO MEDIA
was er zaterdag 8 Juni bij en maakte een volgende verslag...
Wij waren er al vroeg bij en
het was aanvankelijk nog wat frisjes...
maar dat ging snel veranderen.
het was aanvankelijk nog wat frisjes...
maar dat ging snel veranderen.
Het was nog even aftasten wat waar en wanneer zou plaats vinden...
De Boeing Stearman is één van de bekendste dubbeldekkers ter wereld.
Dankzij het uitgekiende ontwerp en het gebruiksgemak is de Stearman
al sinds de jaren 30 van de vorige eeuw een veelgebruikt toestel.
Dankzij het uitgekiende ontwerp en het gebruiksgemak is de Stearman
al sinds de jaren 30 van de vorige eeuw een veelgebruikt toestel.
Niet voor niets staat deze door Lloyd Stearman
ontworpen klassieker vandaag de dag bekend als
“The biplane built like a truck that flies like an angel”.
Deze vliegende legende bewees zijn waarde onder andere
al als postvliegtuig, trainingstoestel en sproeivliegtuig.
De Old Crow is een van de weinige, vliegende Boeing Stearmans in Nederland.
Deze in 1943 gebouwde dubbeldekker is in bezit van The Storyteller en
wordt gebruikt voor een scala aan activiteiten,
waaronder vliegtochten, luchtvaarttheater en airshows.
The Storyteller :
Het luchtvaartverhaal van Hans Nordsiek,
de man achter The Storyteller, kent opmerkelijke wendingen.
de man achter The Storyteller, kent opmerkelijke wendingen.
Bouwde in zijn jeugd vliegtuigmodellen, werd zweefvlieger
en volgde luchtvaartopleidingen.
Werkte in het vliegtuigonderhoud, werd piloot, bestuurde
allerlei vliegtuigen en werd gezagvoerder Boeing 777.
en volgde luchtvaartopleidingen.
Werkte in het vliegtuigonderhoud, werd piloot, bestuurde
allerlei vliegtuigen en werd gezagvoerder Boeing 777.
Een jongensdroom vervulde hij in 1990 met de koop
van een tweedekker uit 1943:
Een Boeing N2S-3 Stearman, genaamd de "Old Crow".
Zijn ervaringen hebben hem geleerd: van een tweedekker uit 1943:
Een Boeing N2S-3 Stearman, genaamd de "Old Crow".
Het echte luchtvaartverhaal is een mensenverhaal.
Met dit verhaal van dromen en doen, van vallen en opstaan,
trekt The Storyteller de wereld in.
trekt The Storyteller de wereld in.
Zijn werkwijze is even uniek als gevarieerd.
Duizenden op evenementen in binnen- en buitenland
genoten al van zijn wervelende variétéshows vol met inspirerende
vertellingen, humorvolle acts en spontane invallen.
Duizenden op evenementen in binnen- en buitenland
genoten al van zijn wervelende variétéshows vol met inspirerende
vertellingen, humorvolle acts en spontane invallen.
(Bron: The Old Crow)
"The New Crew"
Beechcraft 200 Super King Air
Beechcraft 200 Super King Air
Cessna 210N Silver Eagle
Cessna 421C Golden Eagle
KIJK eens hoe ver ik al ben...
Persoonlijke rondleiding doorGer Hoogland
van de Stichting Exploitatie Catalina
van de Stichting Exploitatie Catalina
Veel belangstelling...
De Consolidated PBY-5A "Catalina":
Het is het oudste (1941) en zonder twijfel de mooiste nog
vliegende Catalina van de wereld.
Het is het tweede exemplaar op het Europese vasteland.
Ook u kunt meevliegen en een landing op het water ervaren,
met het bedrijf als sponsor, of als particulier donateur,
en zo bijdragen tot het behoud van dit historisch erfgoed.
Dat is ook de hoofddoelstelling van onze uit vrijwilligers
bestaande Stichting Exploitatie Catalina PH-PBY.
Unieker kunnen wij het niet maken
(Bron: Stichting Exploitatie Catalina)
De PBY-5A Catalinavliegende Catalina van de wereld.
Het is het tweede exemplaar op het Europese vasteland.
Ook u kunt meevliegen en een landing op het water ervaren,
met het bedrijf als sponsor, of als particulier donateur,
en zo bijdragen tot het behoud van dit historisch erfgoed.
Dat is ook de hoofddoelstelling van onze uit vrijwilligers
bestaande Stichting Exploitatie Catalina PH-PBY.
Unieker kunnen wij het niet maken
(Bron: Stichting Exploitatie Catalina)
Ja dat stuur is dus echt zo... ^
PBY-5A Catalina
*"Splash & Dash"
*Het unieke uitzicht wat je hebt tijdens
een rondvlucht hebt vanuit de blisters.
Prachtige Foto's...
*Met Dank aan John Redeker
^ De Cockpit met uitzicht ^
en ja...
" je gaat sneller met een propeller(s)"
en ja...
" je gaat sneller met een propeller(s)"
De Fly-in van Antonov AN-2 Piloot Rob de Man
was al eerder te zien !
was al eerder te zien !
de Antonov AN-2 uit 1956 .
De Antonov An-2 (Russisch: Ан-2) (NAVO-codenaam: Colt) is een toestel dat
door hoofdontwerper Oleg Antonov is ontworpen. Hij schetste het ontwerp
tijdens de Tweede Wereldoorlog. Na de oorlog zette Oleg het Antonov Aviation Scientific-Technical Complex op om de Antonov-tweedekker te fabriceren. De Antonov An-2 werd in vele varianten gebouwd; er werden toestellen gebruikt voor passagiers, vracht, exploratie, ambulancedienst en landbouw. Het toestel kon uitgerust worden met wielen, ski's of drijvers. Het toestel bleek uiterst geschikt te zijn voor het harde leven in de Sovjet-Unie. Bovendien bleek het zo'n succes dat het ook in andere landen zoals Polen en China in licentie gebouwd werd. Er zijn in totaal zo'n 18.000 stuks gebouwd die veelal gebruikt werden in de voormalige Oostbloklanden. Na de val van het communisme in Europa zijn veel toestellen opgekocht door westerlingen. Ze worden gebruikt door parachutespringers en in Canada en Amerika worden ze als transportvliegtuigen gebruikt naar de wildernissen van Alaska en het hoge noorden van Canada. Ook in Nederland bevinden zich twee vliegwaardige exemplaren van dit toestel, de Hongaars geregistreerde HA-ANI heeft haar thuisbasis op Texel Airport.
Sinds 2003 is er een tweede Antonov 2 in Nederland te zien met registratie
D-FONL, dat vanuit Teuge opereert.
De firma Classic Wings, in het bezit van een vervoersvergunning vliegt
met deze An2 door heel Nederland en aangrenzende landen.
Het toestel wordt tegenwoordig weer gemaakt door een Russische firma,
die het toestel uitrust met een turbopropmotor en een nieuwe digitale cockpit.
Dit toestel wordt de an3-t genoemd.
De Antonov An-2 (Russisch: Ан-2) (NAVO-codenaam: Colt) is een toestel dat
door hoofdontwerper Oleg Antonov is ontworpen. Hij schetste het ontwerp
tijdens de Tweede Wereldoorlog. Na de oorlog zette Oleg het Antonov Aviation Scientific-Technical Complex op om de Antonov-tweedekker te fabriceren. De Antonov An-2 werd in vele varianten gebouwd; er werden toestellen gebruikt voor passagiers, vracht, exploratie, ambulancedienst en landbouw. Het toestel kon uitgerust worden met wielen, ski's of drijvers. Het toestel bleek uiterst geschikt te zijn voor het harde leven in de Sovjet-Unie. Bovendien bleek het zo'n succes dat het ook in andere landen zoals Polen en China in licentie gebouwd werd. Er zijn in totaal zo'n 18.000 stuks gebouwd die veelal gebruikt werden in de voormalige Oostbloklanden. Na de val van het communisme in Europa zijn veel toestellen opgekocht door westerlingen. Ze worden gebruikt door parachutespringers en in Canada en Amerika worden ze als transportvliegtuigen gebruikt naar de wildernissen van Alaska en het hoge noorden van Canada. Ook in Nederland bevinden zich twee vliegwaardige exemplaren van dit toestel, de Hongaars geregistreerde HA-ANI heeft haar thuisbasis op Texel Airport.
Sinds 2003 is er een tweede Antonov 2 in Nederland te zien met registratie
D-FONL, dat vanuit Teuge opereert.
De firma Classic Wings, in het bezit van een vervoersvergunning vliegt
met deze An2 door heel Nederland en aangrenzende landen.
Het toestel wordt tegenwoordig weer gemaakt door een Russische firma,
die het toestel uitrust met een turbopropmotor en een nieuwe digitale cockpit.
Dit toestel wordt de an3-t genoemd.
(Bron: Wikipedia)
de Antonov AN-2R
PH-KHV Beech D-18S/3NM Expeditor
#30 Kris van den Bergh / Peter Celis North American T 28 1954
#30 Kris van den Bergh / Peter Celis North American T 28 1954-1955
(*Shooting done with my Photocamera)
#30 Kris van den Bergh / Peter Celis North American T 28 1954-1955
(*Shooting done with my Photocamera)
Porsche 550 Spyder 1500 RS 1956
115 Pk 220 km/uur
Explore Tanzania.
Hij is fijn...
Pim Kisjes & dochter Carlijn op hun stand.
Pim Kisjes & dochter Carlijn op hun stand.
Aston Martin Martin Vanquish V12 versus een DB 5 Project.
Aston Martin Volante 1996
De "winkelstraat"
Wings & Goggles
Even goed inlezen...is wel een must !
Mercedes 190 SL 1958 in BRG
(2012 was 60 jaar Super Leicht)
(2012 was 60 jaar Super Leicht)
Packard Racer 1914
Wolseley Nine Tourer 1935 /Talbot Lago T120 1932
Alvis Speed 25 1932
Jaguar XK 150 3.4 Roadster 1958
Een fraaie verzameling miniatuur
zelfbouw vliegtuigen was er te zien..
zelfbouw vliegtuigen was er te zien..
Fokker F VII A 1924
Fokker F VII A 1924
(Victrace Archief: Aviodrome 2003)
Fokker F VII A 1924
De Fokker F.VII is een hoogdekker passagiersvliegtuig gebouwd door de Nederlandse vliegtuigbouwer Fokker en zijn Amerikaanse dochteronderneming Atlantic Aircraft Corporation. De eerste vlucht vond plaats op 11 april 1924. De F.VII is door verschillende vliegtuigbouwers in licentie geproduceerd.
(Victrace Archief: Aviodrome 2003)
Fokker F VII A 1924
De Fokker F.VII is een hoogdekker passagiersvliegtuig gebouwd door de Nederlandse vliegtuigbouwer Fokker en zijn Amerikaanse dochteronderneming Atlantic Aircraft Corporation. De eerste vlucht vond plaats op 11 april 1924. De F.VII is door verschillende vliegtuigbouwers in licentie geproduceerd.
nee... dit is dan een heuse Tiger Moth
De Morgan stand met o.m. de Threewheelers uit het heden & verleden
Morgan Aero 8 V8 2002
De Threewheeler
*(maar niet voor lange mensen helaas)
*Kjeld Cornelius Jessen,
hier in zijn Bugatti Brescia Type 13 1925,
was ook van de partij...
En gaf uitgebreid "College aan zijn Pupillen"
Bugatti Brescia Type 13
1925
Chassis No. 2442.
Vervolgens maar een "Paris-Madrid Troostritje"
Bugatti Brescia Type 13 1925
(*Shooting done with my Photocamera)
Hee waar heb ik die eerder gezien ?
Bugatti Club Nederland Rally 1991 & in Houten 2012..
Een heel fraai gerestaureerde Bentley..
Bentley jaren dertig...de "Peking to Paris" Knox dus...
Een fraaie Line-up der Automobielen
Blijft mooi...
Bentley Mulsanne / Bentley Continental GT V8
op...
PH- DTW Aerostar Yak-52
(*Shooting done with my Photocamera)
PH-PEP Pitts S2B Special
Stuntvliegen met de
PH-PEP Pitts S2B Special
Formatievliegen PH-KWI PH-DTX PH-DTW Aerostar Yak-52
Formatievliegen PH-KWI PH-DTX PH-DTW Aerostar Yak-52
(*Shooting done with my Photocamera)
PH- DTX Aerostar Yak-52
PH- DTW Aerostar Yak-52
PH-KWI Aerostar Yak-52
Check your Camera...
PH-SMX Sukhoi SU-26MX
Even met de Sympathieke Deen Autovriend Kjeld Cornelius Jessen
op de foto.We kennen elkaar al sinds 1986.
Even een klein moment voor je zelf...Expresso
De door de Engelsen beschikbaar gestelde Jeep
waarmee Prins Bernhard vanaf december 1944
het bevrijde gebied van nederland doorkruiste.
.
#30 Kris van den Bergh / Peter Celis
North American T 28 1954
Mooi was het he Bart ?
The Breitling Wingwalkers :
SE-BOG Boeing B.75N-1 Stearman Breitling Wingwalker
SE-BOG Boeing B.75N-1 Stearman Breitling Wingwalker
The Breitling Wing Walkers
(*Shooting done with my Photocamera)
Bart Rietbergen en Jan-Peter Balkende genoten op en met volle "Teuge"...
HEROES :
Danielle & Freya
Wij dus ook...
J.P. Nijmeijers en Jort "Hoe heurt 't eigenlijk "Kelder.
( Hoe Scheurt het Eigenlijk 2012 )
ALVIS 4.3 SC 1939
En ik maakte nog snel een "Staatsieportret"
Wij maakten ons klaar voor
de Start van de 2e Heat...
#43 ?? Alvis Speed 25 1939
#40 Leo Schildkamp /Robert Schildkamp
Lancia Lambda 1929
#58 Harm Altena / Els de Bruin Bentley 1933
#43 Dirk Lindenbergh / Herman Schipper
Bentley 5,3 4.5 le Mans 1928
(*Shooting done with my Photocamera)
Bentley 5,3 4.5 le Mans 1928
(*Shooting done with my Photocamera)
Met een werkende Sigaren-aansteker is wel handig,
Tenslotte moet de uitlaat ook blijven roken ! :)
"Snelle Jongens"
#58 Klaas de Boer / Jan de Boer Bentley Speed Six 6 1928
Carrozzeria Touring 1932 :
One of the works entries for 24 hours of Le Mans 1932,
rebodied in 1933/34 by Castagna intoa DH Coupé and brought back to its
original 'Carrozzeria Touring Style' around 16 years ago.
Tja..Shooting.
#57 Ron Cryns / Reinhilde Cryns (B B) Lagonda
Bart met zijn Alvis & The Wing Walkers...
Austin Healey SilverstoneAustin Healey Silverstone 1950
#63 Benno Schmitz / TBA NL / Dodge De luxury liner 1946
# 50 Herbert Hartwig / Willy Hartwig NL NL/ Riley 12/4
Invicta 1932
Sgt.Wilson Army Show
Austin Ten Saloon Car "Tilly"
Alvis 12/70 Special 1940
Morgan Tricycle 1928
# 38 Cees Lubbers Morgan Runabout 1914
Austin Healey Silverstone 1950
Lagonda LG45 1937
Onderhoud na de race...
Oude Tijden herleefden...
Enkele Britse "oude Brommers" van the Army & the Royal Airforce
BSA = Bij Storm Afstappen
en wat Army-Vehicles stonden paraat
Inclusief "Hospitaal-tentje"
Inclusief "Hospitaal-tentje"
om uit te rukken..met zelfs een Duck !
En zo gingen ook wij stilaan op huis aan...
Met Dank aan Jan de Bruijn
voor zijn fraaie fotobijdrage
Nawoord:
Het was de eerste keer...
Het was voor ons nog even aftasten wat,
waar en wanneer stond te gebeuren...
Prachtige Lokatie en het weer werkte volledig mee.
Zonder meer een geslaagd evenement dat m.i. mogelijk wat meer
automotive bewegingen zou kunnen hebben...
Zeker voor herhaling vatbaar...
Wat te denken van de welbekende Vredestein Sprint op
de Start- & Landingsbanen...
MGS
Het was de eerste keer...
Het was voor ons nog even aftasten wat,
waar en wanneer stond te gebeuren...
Prachtige Lokatie en het weer werkte volledig mee.
Zonder meer een geslaagd evenement dat m.i. mogelijk wat meer
automotive bewegingen zou kunnen hebben...
Zeker voor herhaling vatbaar...
Wat te denken van de welbekende Vredestein Sprint op
de Start- & Landingsbanen...
MGS
VICTRACE RETRO MEDIA ARCHIEF
COPYRIGHTS MGS'013
Foto's & Videoclips,
Foto- & Video- & Tekstbewerking
Motoring George Spauwen
Motoring George Spauwen
(*Ik had zelf nog nooit gevlogen...