In Memoriam
Jan Lammerse
(29.06.1946-10.08.2013)
Met droefheid hebben we kennis genomen van het overlijden van
Jan Lammerse .
Jan is in de nacht van 9 op 10 augustus overleden en werd 67 jaar.
Jan Lammerse is bij velen bekend als Historisch Racer met Abarths,
Jan Lammerse is bij velen bekend als Historisch Racer met Abarths,
vooral in zijn Fiat Abarth 1000 Zagato Monomille uit 1962,
FOTO:
The 6th Historic Zandvoort Trophy
15-16 mei 1982
Circuit Zandvoort
#39 Jan Lammerse : Fiat Abarth Monomille 982 cc 1962
#42 Nico Kramer: Fiat Abarth Monomille 982 cc 1959
waarin hij vanaf midden de jaren zeventig-negentig veelvuldig
in binnen en buitenland deelnam.
Jan's laatste race was overigens ruim twintig jaar later in
Tsjecho-Slowakije, waarmee hij ook het Europese Historische
1000 cc GT kampioenschap behaalde.
Met betrekking tot de foto's:
in binnen en buitenland deelnam.
Jan's laatste race was overigens ruim twintig jaar later in
Tsjecho-Slowakije, waarmee hij ook het Europese Historische
1000 cc GT kampioenschap behaalde.
Met betrekking tot de foto's:
De Abarth Monomille "FA-95-42" is inderdaad de oude
auto van Jan Lammerse.
Ron Verzijlbergen heeft de auto jaren geleden overgenomen
van Jan.
De foto met beide Monomilles was een unieke aangelegenheid,
de ene
Monomille was net uit de VS gekomen en de Monomille van Ron
werd korte tijd
daarna juist verkocht aan de VS !
We hebben beide auto's voor 1 keer bij elkaar
gebracht op een mooie
zomerdag in de Rotterdamse haven.
Ron had de tweede
Monomille net rijklaar gemaakt voor de
nieuwe Nederlandse eigenaar. Niet lang
daarna besloot Ron zijn Monomille
(ex Lammerse) te verkopen. Grant Gauld heeft
de verkoop voor zijn
rekening genomen en ik heb voor de nieuwe Amerikaanse
eigenaar
een rapport gemaakt van de auto en alle accessoires die erbij zaten
voordat de reis naar de VS werd ondernomen.
Voor zover bekend heeft de auto daar
nu een goed leven,
naast enkele Abarth familiegenoten in dezelfde collectie.
(Tekst & Foto's: Alex van de Wetering)
Abarth Monomille 982 cc 1962
Jan Lammerse Fiat Abarth Monomille 982 cc 1962
(Video-8 Snapshots 1988):
The 14th European Historic Grand Prix 1988 Circuit Zolder
Jan Lammerse Fiat Abarth Monomille 982 cc 1962
Jan... ten voeten uit.
(Video-8 Snapshots 1998):
Jan Lammerse Fiat Abarth Monomille 982 cc 1962
(Video-8 Snapshots 1989):
HARC Training 9 april 1989 Circuit Zandvoort
Jan Lammerse Fiat Abarth Monomille 982 cc 1962
Maar Jan Lammerse, werkzaam bij Interparts,
was met zijn technische opleidingen,
ook jarenlang de steunpilaar van de Technische Commissie
die de keuring bij de HARC races deed.
was met zijn technische opleidingen,
ook jarenlang de steunpilaar van de Technische Commissie
die de keuring bij de HARC races deed.
Zijn 'veel betekend zwijgend' onder de motorkap staren, af en toe een blik
op de FIA papieren werpend, was voor velen al genoeg om eventuele
discussiepunten vast met "onderbouwing" aan te geven.
Zodat Jan kon volstaan met een "ja,ja", maar misschien is het
voor de volgende keer toch beter als....."
Zelden een probleem, als je hem niet slinks probeerde te beduvelen.
(1988 ) Marco Bakker (2012)
Zo vroeg hij ooit aan een bekend operazanger,
die met een Alfa Romeo bij de keuring kwam,
of hij nog lang van plan was te blijven zingen.
Het antwoord laat zich raden.
Waarop Jan zei:
"dan moet je wel de wielmoeren vast zetten,
want die zitten wel los 😉..."
want die zitten wel los 😉..."
Jan zat ook jaren in het bestuur van de HARC, maar ondanks dat hij met
zijn 'ideale rechte lijn' menige bestuursworsteling wist te overleven,
was dit na enkele tientallen jaren toch ook voor Jan genoeg.
Zo zwijgzaam, bijna introvert, als Jan kon overkomen,
zo breed kon hij zich uiten in artikelen in diverse klassieke autobladen,
het HARC-Journaal, "Kennemer Autoclub" en onderzoeken
voor de auto historici en publicisten van de CONAM.
In 1993 verscheen van Jans hand het boek 'Autodesign in Nederland',
waarmee hij voor velen een nog steeds een onmisbaar naslagwerk schiep
van bijkans alle auto's die ooit in en door Nederlanders gebouwd zijn.
Daarmee alleen al heeft Jan zijn plek als
belangrijk Autohistoricus ten volle verdiend.
belangrijk Autohistoricus ten volle verdiend.
Niet onvermeld mag blijven dat Jan ook een groot
Motorenthousiast was, af en toe aan wedstrijden deelnam en
ook de Historische (race)motorvereniging De Stichting Eenhoornfederatie
graag in de HARC evenementen opnam.
Dat blijkt ook wel aan wie bij Jan thuis op bezoek kwam.
In de echt niet al te grote woonkamer stonden twee heuse klassiek racemotoren opgesteld.
graag in de HARC evenementen opnam.
Dat blijkt ook wel aan wie bij Jan thuis op bezoek kwam.
In de echt niet al te grote woonkamer stonden twee heuse klassiek racemotoren opgesteld.
Het kan haast niet anders dan dat Jan, zeker de laatste tijd,
daar liever naar keek dan de TV die er naast stond.
daar liever naar keek dan de TV die er naast stond.
Maar ook zijn Dinky-Toy collectie mocht er zijn.
Jan wist nog precies dat zijn eerste Dinky Toy de Tempelman Giftset
met een Cooper Bristol GP was.
met een Cooper Bristol GP was.
Dat moet iets voor raceauto's in hem hebben losgemaakt.
Jan Lammerse met Willem Blankevoort
Het deed Jan ook bijzonder pijn dat hij door een herseninfarct getroffen de
laatste jaren niet meer in zijn unieke BMW "Touring Schultz" stationcar kon rijden, maar nog meer dat zijn geheugen snel achteruit ging en hij,
ook door de medicijnen, zich niet alles meer zo kon herinneren
en steeds meer in zichzelf keerde.
Helaas heeft zijn ziekteproces zich versneld en is daardoor met Jan
een groot klassiek race-enthousiast en gewaardeerd historicus
en schrijver te vroeg van ons heen gegaan.
Jan heeft veel voor de historische motor- en autoracerij betekend.
We zullen hem missen en hopen dat hij zich inmiddels verenigd
heeft met al die andere bevriende enthousiasten,
die hem naar het racewalhalla zijn voorgegaan.
ook door de medicijnen, zich niet alles meer zo kon herinneren
en steeds meer in zichzelf keerde.
Helaas heeft zijn ziekteproces zich versneld en is daardoor met Jan
een groot klassiek race-enthousiast en gewaardeerd historicus
en schrijver te vroeg van ons heen gegaan.
Jan heeft veel voor de historische motor- en autoracerij betekend.
We zullen hem missen en hopen dat hij zich inmiddels verenigd
heeft met al die andere bevriende enthousiasten,
die hem naar het racewalhalla zijn voorgegaan.
DAG JAN....
Laatste afscheid:
De crematie vond plaats op vrijdag 16 augustus 2013
om 10.30 uur in het Crematorium van Haarlem,
Vergierdeweg 271 2026 BJ Haarlem.
om 10.30 uur in het Crematorium van Haarlem,
Vergierdeweg 271 2026 BJ Haarlem.
In Memoriam Tekst: Pim van de Werd
Met Speciale Dank aan Alex van de Wetering
Pim van de Werd voor hun fotobijdragen.
Pim van de Werd voor hun fotobijdragen.
Foto- en Video-8 Snapshots archief
en Tekstbewerking
Motoring George Spauwen