Volvo Klassieker Beurs
28 - 29 september 2013
Autotron
Rosmalen
Rosmalen
De Volvo Klassieker Beurs (VKB) 1988 is terug bij
'waar het allemaal begon', het Autotron in Drunen.
VICTRACE was er door de jaren heen
met regelmaat te vinden.
Op zaterdag 28 september was VICTRACE RETRO MEDIA
er wederom bij, op de 22e editie, om naderhand dit Foto-Report
te kunnen Publiceren.
Welnu wat extra vroeg uit de veren vertrokken we,
Pr-man Jan de Bruijn en ondergetekende
geheel in klassiekerstijl, ri. Rosmalen.
De zon was ook al bijtijds wakker...
en ook Volvo Cars Nederland liet van zich horen
te kunnen Publiceren.
Welnu wat extra vroeg uit de veren vertrokken we,
Pr-man Jan de Bruijn en ondergetekende
geheel in klassiekerstijl, ri. Rosmalen.
De zon was ook al bijtijds wakker...
en ook Volvo Cars Nederland liet van zich horen
via een digitaal Mega-Groot Billboard langs de A2.
* Toch maar mooi even geregeld ! 😎
In de afgelopen jaren is de VKB uitgegroeid tot één van de grootste
* Toch maar mooi even geregeld ! 😎
In de afgelopen jaren is de VKB uitgegroeid tot één van de grootste
evenementen voor liefhebbers van klassieke en young-timer Volvo's.
Georganiseerd door Volvo liefhebbers onder auspiciën van
Zweden op z’n best !
VKB2013
Op de VKB vond u oude en nieuwere Volvo's en
onderdelen evenals verwante artikelen
zoals smeermiddelen, gereedschappen, literatuur en miniaturen.
Naast onderdelenleveranciers, restaurateurs, autobedrijven, handelaren
in automobilia en particuliere aanbieders zijn ook de Nederlandse en
Belgische Volvo verenigingen aanwezig.
onderdelen evenals verwante artikelen
zoals smeermiddelen, gereedschappen, literatuur en miniaturen.
Naast onderdelenleveranciers, restaurateurs, autobedrijven, handelaren
in automobilia en particuliere aanbieders zijn ook de Nederlandse en
Belgische Volvo verenigingen aanwezig.
De activiteiten zijn verdeeld over het Expodome met vide (9200 m2)
en de Spijkerhal (1500 m2) met als buitengebeuren het grote grasveld
achter de beurshallen om een uniek tableau van Volvo's op te bouwen.
En de VKB is al lange tijd de (internationale) ontmoetingsplaats
en de Spijkerhal (1500 m2) met als buitengebeuren het grote grasveld
achter de beurshallen om een uniek tableau van Volvo's op te bouwen.
En de VKB is al lange tijd de (internationale) ontmoetingsplaats
voor liefhebbers van Volvo’s, een plaats om oude bekenden
te ontmoeten en nieuwe relaties aan te knopen.
Vroege vogels.... nog even geduld voor de opening...
alwaar de laatste voorbereidingen werden gedaan om het publiek
ruimschoots in grote getale te kunnen verwelkomen.
Ok we gaan even rond...loopt U even mee ?
Mooi Gezellig...met Cecile & Elise.
Op de Volvo Klassieker Beurs 2013 stpond de Volvo Duett in de schijnwerpers!
Dit jaar viert de combiversie van de Katterug zijn zestigste verjaardag.
Ter gelegenheid van dit heuglijke feit presenteerde de VKB een selectie van de diverse
bouwjaren en modellen van de Duett, die centraal in de beurshal is te bewonderen!
U zult hier een groot aantal bijzondere Duetten kunnen bekijken, van pick up tot ambulance.
Een buitenkans om een groot aantal Volvo Duetten onder één dak te kunnen bewonderen.
Twee auto's in een: De Volvo Duett
Een van de tot nu toe meest geliefde Volvo's was de katterug bestel beter bekend als “Duett”.
Gedurende 20 jaar bleef deze kruising tussen familie- en bestelauto in produktie, typisch Volvo! Nog steeds mag de Duett zich, vooral in Noord-Europa, verheugen in een bovengemiddelde belangstelling. Het is zeer goed mogelijk dat je op een willekeurige plaats in Zweden plotseling een Duett tegenkomt, vaak zelfs nog zakelijk in gebruik.
De vraag naar een Katterug waarmee men veel kon vervoeren was bij
de Noorderlingen altijd al groot.
Duett historie:
Al voor het Katterug-tijdperk hield Assar Gabrielsson zich aI bezig met
de bouw van een lichte bestelwagen, een idee dat toen nog niet uitvoerbaar bleek. Zoals vele andere autofabrikanten leverde Volvo van zijn personenwagens ook steeds losse chassis aan klanten, die daarop dan hun eigen carrosserie lieten bouwen.
Met de komst van de PV444 was dit niet meer mogelijk, want de 444
had een zelfdragende carrosserie en de nog steeds gebouwde PV60
en PV800 waren aanmerkelijk duurder en ook groter.
Een PV61 chassis was te duur om te gebruiken als basis voor een lichte bestelwagen.
De vraag naar een los chassis van de PV444 werd echter steeds groter
en Volvo zou Volvo niet zijn als niet onmiddellijk op deze vraag werd ingespeeld. Dus construeerden de technici een apart chassis met een
totaalgewicht van 725kg en een netto laadvermogen van 550kg.
Op dat moment achtte Volvo de tijd nog niet rijp voor een bestelwagen en
dus liet men het bouwen daarvan over aan gespecialiseerde carrosseriebouwers.
De belangrijkste wijzigingen ten opzichte van de PV444 waren de montage
van bladveren in plaats van schroefveren en een aangepaste, korte achterasoverbrenging.
Ook de benzinetank werd verplaatst naar een plek voor de achteras.
Op 9 september 1949 werd het eerste chassis aan een klant afgeleverd.
De typeaanduiding was PV445. ln 1949 werden in totaal 3 chassis geproduceerd,
in 1950 waren dit er al 565.
De carrosseriebouwers waren, gezien de enorme vraag, al snel aan de grenzen van hun capaciteit beland en dit was het moment voor Volvo om de stap te nemen en zelf een DUETT bestelauto te introduceren.
Een jaar na de introduktie was de verkoop van chassis gedaald tot 549 stuks
en in 1955 werdenzelfs nog maar 90 exemplaren aan de man gebracht.
Tot 1962 werden steeds ongeveer deze aantallen gebouwd en het laatste exemplaar werd op 17 mei 1962 aan een klant afgeleverd.
Het wegvallen van de vraag naar losse chassis komt door de introduktie van de PV445, die beduidend goedkoper aangeboden kon worden.
De reden dat men toch nog zo lang losse chassis bleef leveren moet gezocht worden in het feit dat de Duett alleen als gesloten wagen geleverd werd en er toch een beperkt aantal klanten was dat speciale wensen had ten aanzien van de carrosserie, denk aan ambulance's,begrafenisauto's en takelwagens en juist deze wagens konden alleen de carrosseriebouwers leveren.
De optische overeenkomst tussen de Katterug en de PV445 beperkte zich tot de voorkant, omdat Volvo het chassis afleverde inclusief spatborden en motorkap. Deuren, ramen enz werden door de carrosseriebouwer geleverd. Hierdoor ontstond een ontelbaar aantal verschillende varianten en
het is dan ook niet meer mogelijk alle bedrijven op te noemen die zich bezighielden
met de bouw van speciale carrosseriëen.
Het laatste 445 chassis(nr 4025) werd op 9 mei 1960 geproduceerd, er volgden nog 169 chassis van het type P2101 . Het allerlaatste chassis(nr 4194) werd op 17 mei 1962 geproduceerd, ondanks het feit dat de Duett(P210) tot 1969 in produktie bleef.
Toen in 1962 de legendarische B1B motor geintroduceerd werd,voorspelden velen het einde
van de Duett. De opvolger was immers al klaar,in de vorm van de Amazon-kombi.
Bij Volvo was echter duidelijk dat een Amazon-kombi geen opvolger was
voor de Duett, immers de laadruimte was veel kleiner. En dus ging de produktie door,
tot oktober 1965, toen delaatste PV544 geproduceerd werd.
Nu zou Volvo wel stoppen met de Duett, dacht iedereen.
^Zweedse Spoorwegen P210 DLT 1964 / Brandweerwagen 1967
Dus niet en ondanks drie kombi-modellen, Amazon, P145 en Duett produceerde Volvo verder. Verantwoordelijk hiervoorwaren onder ondere grote bedrijven als Televerket,
waarvan we de oranje Duetten nog steeds,zij het in andere functies zien rondrijden.
ln 1969 was het dan toch afgelopen! Voor de echte Duett rijders, en dit waren er veel,betekende dit bijna hetzelfde als de ondergang van de wereld.
Björn Eric Lindh schreef heel passend in zijn boek: “beter als een Duett? Bestaat niet!'”
De P210 was het laatste model van de legendarische Duett.
In Zweden werd jarenlang beweerd dat Volvo met het stopzetten van de Duett produktie degrootste fout in zijn geschiedenis gemaakt had,
het model had immers nog minstens tien jaargebouwd kunnen worden.
Dit zou economisch echter niet verantwoord zijn geweest en feitelijk
was ook de Duett vanaf het stopzetten van de PV544 produktie achterhaald.
(Bron: Richard Janssen)
Dit jaar viert de combiversie van de Katterug zijn zestigste verjaardag.
Ter gelegenheid van dit heuglijke feit presenteerde de VKB een selectie van de diverse
bouwjaren en modellen van de Duett, die centraal in de beurshal is te bewonderen!
U zult hier een groot aantal bijzondere Duetten kunnen bekijken, van pick up tot ambulance.
Een buitenkans om een groot aantal Volvo Duetten onder één dak te kunnen bewonderen.
Twee auto's in een: De Volvo Duett
Een van de tot nu toe meest geliefde Volvo's was de katterug bestel beter bekend als “Duett”.
Gedurende 20 jaar bleef deze kruising tussen familie- en bestelauto in produktie, typisch Volvo! Nog steeds mag de Duett zich, vooral in Noord-Europa, verheugen in een bovengemiddelde belangstelling. Het is zeer goed mogelijk dat je op een willekeurige plaats in Zweden plotseling een Duett tegenkomt, vaak zelfs nog zakelijk in gebruik.
De vraag naar een Katterug waarmee men veel kon vervoeren was bij
de Noorderlingen altijd al groot.
Duett historie:
Al voor het Katterug-tijdperk hield Assar Gabrielsson zich aI bezig met
de bouw van een lichte bestelwagen, een idee dat toen nog niet uitvoerbaar bleek. Zoals vele andere autofabrikanten leverde Volvo van zijn personenwagens ook steeds losse chassis aan klanten, die daarop dan hun eigen carrosserie lieten bouwen.
Met de komst van de PV444 was dit niet meer mogelijk, want de 444
had een zelfdragende carrosserie en de nog steeds gebouwde PV60
en PV800 waren aanmerkelijk duurder en ook groter.
Een PV61 chassis was te duur om te gebruiken als basis voor een lichte bestelwagen.
De vraag naar een los chassis van de PV444 werd echter steeds groter
en Volvo zou Volvo niet zijn als niet onmiddellijk op deze vraag werd ingespeeld. Dus construeerden de technici een apart chassis met een
totaalgewicht van 725kg en een netto laadvermogen van 550kg.
Op dat moment achtte Volvo de tijd nog niet rijp voor een bestelwagen en
dus liet men het bouwen daarvan over aan gespecialiseerde carrosseriebouwers.
De belangrijkste wijzigingen ten opzichte van de PV444 waren de montage
van bladveren in plaats van schroefveren en een aangepaste, korte achterasoverbrenging.
Ook de benzinetank werd verplaatst naar een plek voor de achteras.
Op 9 september 1949 werd het eerste chassis aan een klant afgeleverd.
De typeaanduiding was PV445. ln 1949 werden in totaal 3 chassis geproduceerd,
in 1950 waren dit er al 565.
De carrosseriebouwers waren, gezien de enorme vraag, al snel aan de grenzen van hun capaciteit beland en dit was het moment voor Volvo om de stap te nemen en zelf een DUETT bestelauto te introduceren.
Een jaar na de introduktie was de verkoop van chassis gedaald tot 549 stuks
en in 1955 werdenzelfs nog maar 90 exemplaren aan de man gebracht.
Tot 1962 werden steeds ongeveer deze aantallen gebouwd en het laatste exemplaar werd op 17 mei 1962 aan een klant afgeleverd.
Het wegvallen van de vraag naar losse chassis komt door de introduktie van de PV445, die beduidend goedkoper aangeboden kon worden.
De reden dat men toch nog zo lang losse chassis bleef leveren moet gezocht worden in het feit dat de Duett alleen als gesloten wagen geleverd werd en er toch een beperkt aantal klanten was dat speciale wensen had ten aanzien van de carrosserie, denk aan ambulance's,begrafenisauto's en takelwagens en juist deze wagens konden alleen de carrosseriebouwers leveren.
De optische overeenkomst tussen de Katterug en de PV445 beperkte zich tot de voorkant, omdat Volvo het chassis afleverde inclusief spatborden en motorkap. Deuren, ramen enz werden door de carrosseriebouwer geleverd. Hierdoor ontstond een ontelbaar aantal verschillende varianten en
het is dan ook niet meer mogelijk alle bedrijven op te noemen die zich bezighielden
met de bouw van speciale carrosseriëen.
Het laatste 445 chassis(nr 4025) werd op 9 mei 1960 geproduceerd, er volgden nog 169 chassis van het type P2101 . Het allerlaatste chassis(nr 4194) werd op 17 mei 1962 geproduceerd, ondanks het feit dat de Duett(P210) tot 1969 in produktie bleef.
Toen in 1962 de legendarische B1B motor geintroduceerd werd,voorspelden velen het einde
van de Duett. De opvolger was immers al klaar,in de vorm van de Amazon-kombi.
Bij Volvo was echter duidelijk dat een Amazon-kombi geen opvolger was
voor de Duett, immers de laadruimte was veel kleiner. En dus ging de produktie door,
tot oktober 1965, toen delaatste PV544 geproduceerd werd.
Nu zou Volvo wel stoppen met de Duett, dacht iedereen.
^Zweedse Spoorwegen P210 DLT 1964 / Brandweerwagen 1967
Dus niet en ondanks drie kombi-modellen, Amazon, P145 en Duett produceerde Volvo verder. Verantwoordelijk hiervoorwaren onder ondere grote bedrijven als Televerket,
waarvan we de oranje Duetten nog steeds,zij het in andere functies zien rondrijden.
ln 1969 was het dan toch afgelopen! Voor de echte Duett rijders, en dit waren er veel,betekende dit bijna hetzelfde als de ondergang van de wereld.
Björn Eric Lindh schreef heel passend in zijn boek: “beter als een Duett? Bestaat niet!'”
De P210 was het laatste model van de legendarische Duett.
In Zweden werd jarenlang beweerd dat Volvo met het stopzetten van de Duett produktie degrootste fout in zijn geschiedenis gemaakt had,
het model had immers nog minstens tien jaargebouwd kunnen worden.
Dit zou economisch echter niet verantwoord zijn geweest en feitelijk
was ook de Duett vanaf het stopzetten van de PV544 produktie achterhaald.
(Bron: Richard Janssen)
Duett 1959 / Dichte Duett met achterbank 1965 ^
Een van de laatste die in Nederland geleverd is 1965.
PV 445 DH 1953
PV 445C 1954 Floda Carrosserie
PV445 11 M1 1.6 4 cyl 3 versn. 1959 60.000 km
Deze Volvo 445 is gebouwd in 1959 door Gripp Karrosserifabrik
Een 445 chassis werd verleng, een extra deur (tov de standaard "Duett") werd gemonteerden de auto is vollediog ingericht als ziekenwagen, de acterbank is in twee delen neerklapbaar,zodat de brancard id de auto past.
De binnenkant is afgwerkt met aluminium om beschadiging te voorkomen.
De binnenkant is afgwerkt met aluminium om beschadiging te voorkomen.
aan de buitenkant is de auto herkenbaar door de zwaailamp en extra knipperlichten en het zoeklichtop het dak en de extra antennes voor gebruik van zenders. Deze auto heeft vele jaren dienst gedaan in Zweden.
De kilometrage van deze wagen is aantoonbaar 60.000 km.
Er zijn vermoedelijk nog maar enkele van deze exemplaren overgebleven.
PV544 uit 1963 met Airco & Cruise Control !
Een leuke 245 GLT met US grille en lampen 1984
"Time Flies "
Volvo 244 1987 167.000 Km
Piet Mozes was er dus ook...
Volvo Amazon P130 1970
De "Oude Garde" P1800-boys bij "The Swedish Cook".
Onderdelen...
Modellen...
voor Groot & Klein...
Documentatie...
Chroom...
Gadgets...
Wielen...
Stuurwielen...
Automobielen...
Big Front Radio's...
...
De Nieuwere Generaties...
met Bram.
met Bram.
"Old Stock" Abarth uitlaten...
Klokken / Verlichting-units...
Plaatwerk...
Hallo !
"Verse eieren uit Barneville City"
Originele Floby Pick-up Carroserie 1959
B4B motor 4 cyl 1420 cc
Deze Pick-up heeft tot 1992 in Zweden gereden.
In 2009 naar Belgie ge-exporteerd en sinds september 2013
naar in Nederland gehaald.
Volvo Amazon Coureur Gerard Lepron (F) weer te lijf !
Le Grand Prix de l'age d'or Autodrome de Linas Montlhery 23-26 juin 1989
Rara waar zijn we nu aangeland ?
Brabants Krantje...
Brabants Krantje...
Eindelijk Koffie... bij Carlo !
V70 R AWD 1997 48.800 Km.
760 Turbo Overdrive 1986
Amazon 122 S 1967 B18 20.770 Km op de teller.
244 GL 1980
Finishing Touch..
VOlVO 264 2.8 GLE Automaat 1979 91.000 Km op de teller
Volvo Forum
Volvo Crew
Familie-uitje
^245 Polar 1993 /245 GLT 1984 ^
*(Dilemma bijna 10 jaar verschil)
PV 544 1.6 1964 ^
*(Dilemma bijna 10 jaar verschil)
PV 544 1.6 1964 ^
"Snoep-Goed"
De Club Stands:
V700 vereniging
Prachtige PV444 CS 1951 met Koekoek, 1414 cc
^ Simon & Harrie
De Katterugclub-stand Info
PV544
De Ledenadministratie op volle "Volvo" kracht...
Het Paradepaardje onder de Amazons
de sportieve 115 PK sterke 123GT uit 1967
Waren onze Belgische Vrinden ook weer van de partij...
Kofferbakverkoop
Airco vullen...
de Nieuwe Generatie Volvo's..
Buiten was ook nog veel moois te zien...
In 1950, lanceerde Volvo een bijgewerkte versie van de taxi's in de 800-serie.
De belangrijkste nieuwe aanpassing is het ontwerp van de voorkant,
die een lager profiel kreeg en koplampen in vluegels van voorkant.
Een nieuwe versie van de Volvo PV830 haar optreden in 1953.
Het was bedoeld als exclusieve auto voor grote bedrijven, om te kunnen gebruiken bij het transport van belangrijke bezoekers. Het belangrijkste kenmerk dat de buitenkant onderscheidt in deze versie is de kleur, kastanjebruin metalic of donker blauw.
Voor het interieur werd exclusieve stoffen bekleding gebruikt.
De achterpassagiers hadden een uitklapbare armsteun en er waren textiele tapijten op de vloer. Standaard uitrusting kwam ook met een radio.
Als taxi's werden deze auto's beschouwd als vrijwel onverwoestbaar en een paar van hen werden daadwerkelijk gebruikt tot de jaren 1980.
In aanvulling op de taxi-versie, kon de 800-serie ook worden geleverd als een kaal chassis, bestemd voor de dienst, zoals ambulances, landerij auto's of kleine bestelwagens.
Model: Volvo PV 831-4
Varianten: Volvo PV 831 (Taxi met glas divisie), Volvo PV 832 (Taxi zonder glas divisie), Volvo PV 833 Chassis, Volvo PV 834 Chassis, verlengd
Productiejaar: 1950 -1958
Volume: 6216
Body: 7 of 8-zits de taxi of het chassis, bestemd voor bijvoorbeeld ambulance recht.
Motor: 6-cilinder-in-lijn, kant schuiven, 3670 cc; 84.14x110 mm, 90 pk bij 3600 tpm.
Transmissie: 3-speed manual, stuurkolom versnelling veranderen.
(Bron: Mannessen Engines)
Tja... de 123 GT BTN = Better Than New ?
Groot gezin ? Het kan er allemaal in !
PV 444 1954 met "Gangsterkappe"
Klassiekers van de Toekomst !
Zurich
Harrie Polling
Met Dank aan:
Marinus Brouwer
voor zijn "zondag" Fotobijdrage.
Foto- & Tekstbewerking,
VRM Archief Foto's:
VRM Archief Foto's:
Motoring George Spauwen.
SO
STEEDS VERRASSEND, ALTIJD DICHTBIJ