maandag 26 januari 2015

Interclassics - Topmobiel 2015 Part I : 80 Years Jaguar

InterClassics - TopMobiel
2015

 

Voorwoordje:

Victrace  Retro Media was er in 2005, 2011, 2012 , 2013 , 2014  bij
 en was dit  jaar, voor de 6e keer op rij,
 weer van de partij  en wel op d.d. 09 januari,
The Longest Day...

Herstellend van een recent opgelopen 
door-mijn-rug-gegaan rugblessure, 
met "mallen & mollen" en niergordel 
kom je immers een heel eind, 
weer vroeg uit de veren "Heading Maastricht"
dit keer in gezelschap van Eline en Pieter.
"
Het heeft weer even geduurd, maar dan krijg je ook wat..
InterClassics - TopMobiel in maar liefst 5 Parts !
Opvolgend doorgelinked ...

I Hope You will Enjoy it!

Kijkt U nog even mee (terug) naar al het
moois wat U heeft (kunnen) (ge)zien ?




           
*Note:
 Because it is a very long report,
 and they have to scroll too much, 
I break it down into 5 parts ...
I'll still hope you will enjoy it





Eline weet inmiddels ook de weg...
 
Jaguar E-Type S2 Roadster 1961/ Lincoln K Model V12 544 1935
 
Der Mercedes-Benz W 25 war ein Rennwagen, den Mercedes 1934 für die
 „750-kg-Formel“ baute. Er besaß einen Achtzylinder-Motor mit 3,7 l Hubraum 
und 400 PS. Beim ersten Einsatz des Wagens auf dem Nürburgring 
gewann Manfred von Brauchitsch auf Anhieb.
(bron: Giganten aus Stahl)




Mercedes-Benz formule racewagen
 W125 uit 1937

Even bijtanken en weer gaaaaan...

 
 Op 8, 9, 10 en 11 januari  2015 vond 
de 22th Edition van
InterClassics-TopMobiel
 plaats, met het thema 


80 years of Jaguar:
William Lyons established the ‘Swallow Sidecar Company’ 
in Blackpool(UK) in 1922, producing sidecar 
combinations for motorbikes. 
   
 
Swallow Sidecar Company:
Austin Swallow Saloon 1930
4 Cyl. 747 cc 7.8 Hp at 2600 Rpm

- SS -
 


  
Een hele leuke Jaguar SSII Coupe uit 1932
(Foto's Archief 2012))

 


 
De Jaguar SS1 Tourer 2663 cc coach cabriolet uit 1934

The latter model marked Jaguar's definitive path towards
 a sporty image, and many successes were 
  
 achieved with these cars in the Monte Carlo Rally, 
the RAC Rally, and the Scottish and Welsh Rallies. 





 
Jaguar SSI Airline 1934
6 Cyl. 3663 cc 
(Foto's : 2014)







Jaguar SSI Airline 1934 6 Cyl. 3663 cc 




 
Jaguar SSII Coupe uit 1934







 
 Jaguar SS90 1935
 








Jaguar SS 100 3.5 1937

``Happy ``











Jaguar SS90 Roadster 1935




 
.  
 

 




Jaguar SS 100 Coupe 1938




 



`Hamster`



Jaguar SS 100 Coupe 1938


  


Jaguar SS 100 Coupe 1938:

Eenmalig prototype.
De meest bijzondere Jaguar Coupe ooit gebouwd 
en van een onschatbare waarde.
Deze auto was de ster van de 1938 
Earls Court Motorshow en vandaag de dag
de ster van de vooroorlogse Jaguars.



In 1945, after the war, the name was changed to 
Jaguar Cars Ltd 
in light of the negative associations of SS,
 and production began again in earnest.


One Off
Jaguar MK IV 3.5  Litre Drophead 
Coupe Van den Plas 1947

 



In collaboration with the Jaguar Daimler Club Holland,
 the event celebrated the 80th anniversary of the English car brand.

(1987)
 

De Jaguar SS 1  Roadster 1933 


 

De Jaguar SS1 Tourer 2663 cc 
coach uit 1934
(video-8 snaphots JDCH 10 jaar 1987)

 
Jaguar XK 120 OTS SE 1954






 
Jaguar MK II "Shooting Brake"
by former Roadster Group


 
Maroon red ones..

"De Zwakman Staff" 
Anno 2015


Pieter Zwakman en zijn fraaie Jaguar XK
(video-8 snapshots)
Anno 1988


Some of the most illustrious rally Jaguars 
of all time on display in Maastricht:





The Famous "NUB 120"



Ze won ook een begeerde Coupe des Alpes 1951 Alpine Rally: 

NUB 120 en de Appleyards herhaald hun vorige jaar succes.
Tulip Rally: De Appleyards nam eerste plaats in de Tulip Rally,

 met Zwitserse gevechtspiloot Rolf Habisreutinger
  als tweede man.

   




Jaguar XK120 'NUB 120', open tweezitter uit 1950

   


 - De XK120 was meer dan elk ander exemplaar dé auto waarmee Jaguar 

zijn sporen in de rallysport heeft verdiend met Ian Appleyard en zijn 
vrouw Patricia (dochter van William Lyons) als bemanning. 
De twee pakten met de NUB 120 een Coupes des Alpes in de Alpine Rally
 van 1950 en wonnen er de RAC Rally en de Tulpenrally mee. 
Het geheim van het wedstrijdsucces was zijn uiterst stijve chassis, 
de uitzonderlijke betrouwbaarheid van zijn toen nieuwe 3,4 liter motor 
met dubbele nokkenas, en het lage gewicht van zijn volledig aluminium
 carrosserie (voor de latere productiewagens stapte men over op staal). 





• 1950 Jaguar XK120 'NUB 120' open two-seater 
– More than any other rally car, the NUB 120 was the car that landed Jaguar 
on the rally racing map, crewed by Ian Appleyard and his wife Patricia, 
the daughter of William Lyons. The duo was awarded a Coupes des Alpes 
in the 1950 Alpine Rally and won the RAC Rally and the Tulip Rally in their
 NUB 120. The secret to the car’s competition success was its extremely 
rugged chassis, the extraordinary reliability of its then-new 3.4-litre 
twin-cam engine, and the light weight of its all-alloy bodywork 
(later production cars were made of steel).








 
Following numerous successes with the Jaguar C-type
 
#42 H. Van der Ham tijdens de 2e Nationale Sportwagen Race Circuit Zandvoort 1959
en tijdens de Heuvelklim Zuid-Limburg
*( Met Dank aan  Ed Von Tongelen Autosport)



  



Jaguar C-Type
(Goodwood Revival 2014)

• 1953 Jaguar C-Type, which brought Jaguar its first win in the 24-hour Le Mans race 
– Using the proven engine, transmission, and front suspension of the XK120, 
Jaguar developed a more rigid and lightweight tubular chassis 
fitted with streamlined aluminium body.







(Louwman Collection 2012)

 and the Jaguar D-type in the 1950's 

 

 

 

  

 



• 1957 Jaguar D-Type XKD 606, winner of the 1957 Le Mans race 
– A classic from the Louwman Museum’s collection, the private Ecurie Ecosse team 
won the 1957 Le Mans in this car. After a lengthy restoration carried out with 
great respect for the history of the car, the Louwman Museum managed 
to reunite the original components.




XJS TWR Jag.
 
Tom Walkingshaw Racing  Jaguar XJS  V12
(Autorai 1985)

(Advert)



The 1970s saw the launch of the Jaguar V12, 
and the Tom Walkinshaw Racing team
 won the 24 Hours of Le Mans in that car in 1986. 






(Le Mans 1988)





  

Niet langer bereid om met een slechte auto in de Formule 1 te rijden, stapte Lammers in 1983 over op de Sportcars.Op Le Mans schrijft hij 1988 samen met Andy Wallace en Johnny Dumfries racehistorie: hij zit 13 van de 24 uur achter het stuur, verslaat de sinds 1982 ongeslagen Porsches en weet de SilkCut 


Jaguar ondanks een kapotte versnellingsbak als eerste over de finish te brengen. Het is de eerste overwinning voor Jaguar sinds 1957. Lammers wordt in Engeland dan ook ontvangen op het paleis en krijgt, net als Enzo Ferrari en Juan Manuel Fangio, de zelden aan buitenlanders uitgereikte titel Honorary Member of the BRDC.


(bron: Wikipedia)
• Jaguar Silk Cut XJR9, which Jan Lammers drove to victory at the 1988 Le Mans race – In 1988 Jaguar went full force at Le Mans, entering five participating XJR9 cars, each with a 7-litre Jaguar V12 engine that generated 760 horsepower. The winning Jaguar – driven by Jan Lammers, Johnny Dumfries, and Andy Wallace – drove 394 laps and covered a distance of 5,332.79 kilometres. By comparison, the winning 1957 D-Type covered only 4,397 kilometres.
 
 




Le Mans 1988


(Historisch Automobiel Festival Eindhoven 1989)



Video-8 Filmbeelden uit 1989 van een soortgelijke 
Jaguar XJR-9 LM tijdens de een stratenrace 
3e Historisch Automobiel Festival Eindhoven 1989.



 

Note:
The XK120 'NUB 120', the C-Type, and the Silk Cut XJR9 are on loan from Jaguar Daimler Heritage Trust in the United Kingdom. The D-Type XKD 606 was graciously loaned out by the Louwman Museum in The Hague.

Historic Grand Prix Zandvoort 2014 :

Richard Eyre Jaguar XJR 16 






 
Jaguar XJ 220 1996  => 
met slechts 5500 km op de teller ! Euri 205.000
 
(Editie 2013)



XK SS 100
(5a Coppa d'Ítalia Autostoriche 1989)
 
 

Start: Padova

Autodrome di Misano
 
Rocca S. Casciano
Jaguar XK SS (USA) 
(video-8 snaphots 1989)




XK 120 1954
(Concours sportif  Circuit Zandvoort 1985)

XK 120 1955
(Circuit Zandvoort 2014)

 The XK120 was brought onto the market in 1948. 
This model formed the impetus for the enormous
 post-war success of Jaguar; 
an extremely streamlined model with 
a new, powerful engine and terrific speed. 


 Jaguar introduced the E-type in 1961, 
a sports car born from 
the company's racing experiences.
 






 E-type

(2013)

(5a Coppa d'Ítalia Autostoriche 1989)

(Le Mans classic 2014)

 The E-type became one of the most iconic cars from Great Britain.

 
E-type V12 Serie II
 
 MK II 3.8 1963 / MK II 1960


(Goodwood Revival 2014)






(Classic Wings Wheels Gala 2013)
met Jan Lammers in de F-type Convertible 2013



F-Type Coupe



 
Kan ook nog voor 12.000 Euri :)



* GO TO PART II

Met Speciale Dank aan Eline Spauwen &
 Pieter Kleintjes voor hun Fotobijdragen.
Foto- &  Tekstbewerking,
Videoclips,
VRM Archief Foto's /video Snapshots:
 Motoring George Spauwen.
STEEDS VERRASSEND, ALTIJD DICHTBIJ

SO
Sponsored by
Motoring George Spauwen
Facebook