dinsdag 27 januari 2015

InterClassics - TopMobiel 2015 Part II : Grand Prix Classics




InterClassics - TopMobiel 2015: 
Part II
Grand Prix Classics



Oude Tijden...
( Zandvoort 1953)


Voorwoordje:

Zelfs op het IC-TM MECC word je eenvoudigweg door een overijverige
HARC-ledenwerf-Dame van het "rennerskwartier" weggestuurd.
Terwijl de "Zandvoort Direkteur" maar gewoon toekijkt ...
Wil je dat niet meer doen !

Ik doe al 35 jaar niet anders...
(*Dat heet Circuit Zandvoort promotie !)



Here are just a few of the most famous Grand Prix classics 
of all time that visitors will get to see up close:

Tazio Nuvolari's 1933 Alfa Romeo 8C 2300 Monza


 
 
Alfa Romeo 8C 2300 Monza 1933
The Alfa Romeo 8C is a series of eight-cylinder sports cars built in the 1930s. The racing version of the 8C 2300 Spider, driven by Tazio Nuvolari, won the Targa Florio race in Sicily in 1931 and 1932. The two-seater GP, a shortened version of the Spider, earned its 'Monza' moniker by winning the Italian Grand Prix at Monza in 1931.




Oud-Autocoureur/ Dutch Racing-School Owner 
Hans Deen, Freek Aleweijn.

 
Alberto Ascari's  Ferrari 340 F1  1950 

Alberto Ascari's  Ferrari 340 F1  1950 
This experimental Ferrari made its debut at the Grand Prix des Nations
 in Geneva with Alberto Ascari behind the wheel.
 Despite the promising start in second position, after six laps the 340 F1
 finished some ways behind competitor Juan Manuel Fangio. 





Ferrari 375 Grand Prix F1 4.5 Ltr 1951
(1988)
Dries van der Lof : Ferrari 375 Grand Prix F1 4.5 Ltr 1951
Tijdens 1e Historisch Automobiel Festival Eindhoven 1988
& Ferrari Club Nederland Internationale Zandvoort Meeting 1989


^ ^ ^ ^
Ferrari then knew that it needed to build a 4.5 L engine, 
and the 375 F1 was born. After the race in Geneva, 
the 340 F1 was used only one more time.




Stirling Moss 1956 Maserati 250F



Victories like Monaco 1956 in the Maserati 250F
 made Stirling Moss vice champion of Formula 1.



This car you've seen at the show 
has been in family hands since 1975.

 This Maserati 250F is still 100% original, right down to its 2.5 L six-cylinder
 engine with double ignition and 270 horsepower. 
This model is among the highlights of the age of front-engine cars. 
The 250F was active on the Formula 1 circuit from 1954 to 1960. 




# 008 Alexander van der Lof : Maserati 250F 2500 cc 1956
The 3rd Historic Grand Prix Circuit Zandvoort 1988
(video-8 snapshots 1988)
 
Alexander van der Lof voegt wat extra Octane toe in zijn Maserati 250 F1





Little Dutch Goodwood
Classic Wings & Wheels Gala 2013 
Vliegbasis Gilze-Rijen

 
 
#52 Alexander van der Lof 
Maserati 250 F1 1956




 


Jacky Stewart's March 701 and and original Tyrell from 1970

Jacky Stewart put the first of the three 701s delivered to the Ken Tyrell Team,
chassis 701/2, in pole position in March's first Grand Prix in South Africa. 
He followed this up with a victory in the Race of the Champions at 
Brands Hatch. At Jarama in Spain, Stewart drove the 701/2 to March's 
first Grand Prix victory ever. After that, the reigning world champion 
took it to a few more pole positions before switching to chassis 701/4.

 


Revolutionaire Auto Union Type A/35 
op het Grand Prix Paviljoen.
 
 De Auto Union Type A was een revolutionaire Grand Prix auto
 met de motor in het midden en beleefde zijn debuut op Avus in 1934. 
Auto Union coureur Hans Stuck nam de leiding tijdens de zeer natte 
eerste ronde en had na één ronde al één minuut voorsprong opgebouwd.

 
Achter hem twee Alfa Romeo's die voor de tweede plaats vochten 
en uiteindelijk om de overwinning, omdat Stuck koppelingsproblemen had.
 Met toestemming van Audi Tradition mocht de auto worden nagebouwd 
met enkele voorwaarden. De auto mocht enkel gebouwd worden door
 C&G en moest beschikbaar zijn voor Audi Tradition. 
Alleen voor racewagens die tussen 1933 en 1939 werden gefabriceerd, 
werd de naam Auto Union gebruikt.
James Hunt's 1977 McLaren M26
#11 Christophe D'Ansembourg McLaren M26 1976
McLaren "Marlboro" M26 ex-James Hunt. 
 
The McLaren M26 was designed to replace the outdated M23, 
and was driven by iconic driver James Hunt, 
who won three victories with it (Germany, the USA, and Japan) 
as well as two other podium finishes. 
Problems with the car kept Hunt from victories in Austria and Canada, 
even though he led in those races. 
The McLaren M26 finished third in the builders' championship.


(HGPZ 2013)
 
De golden Arrows A3 1980: Ricardo Patrese

The ex-Riccardo Patrese 1980 Arrows A3 chassis #3.
The Arrows Grand Prix International team, based in Milton Keynes (UK),
was founded in 1977 by Italian financier Franco Ambrosio, 
Jackie Oliver, Dave Wass and Tony Southgate 
(from whose surnames' initials the team took its name) 
when Rees, Oliver, Wass and Southgate left the Shadow team 
together with young and up-coming Italian driver Riccardo Patrese .

#29 Marc Devis Arrows A3 1980
HPGZ 2014
De Ligier JS11 van Jacques Laffite-Didier Pironi 
The Team Surtees TS16 Cosworth 
Ford DFV V8 of Dieter Quester
The history of Grand Prix racing
 
Ettore Bugatti


Bugatti Type 35 B
Also on hand at InterClassics & TopMobiel 
will be pre-war racers like the 

de Bugatti T35 Grand Prix  8 cyl. 1991 cc uit 1925
Chassisnr:n 4449./motornr: 27 Top 170 km/uur
van Luc Slijpen uit Maastricht





(2013)
Bugatti Type 37 
(Ex-Benoit Prick / 50 jaar in Maastricht)

 

 

 
(2015)


 
(2013) 
Deze auto is toen verkocht en werd gerestaureerd.
 
Bugatti Type 37 4 cyl 1496 cc 1926 Top 150 km/uur
( 2011)
Benoit Prick in zijn Bugatti Type 37 bij de Finish van de allereerste
European Veteran Rally 1991 op de Vrijthof in Maastricht
geïnterviewd door Rob "MG T-type" Leclercq 
(1991)
(Foto: Paul Hooft)
Hier een foto van Benoit Prick met zijn Bugatti Type 37  (#37223)
samen met een Lotus Dealer uit Kapellen, bij Antwerpen, 
en niemand minder dan de oud-Franse Autocoureur, 
tweemaal Winnaar Grand Prix du Monaco 1955 en 1958, 
hiet tijdens een Breitling Event op het 



and type 54.
Bugatti Type 54  8 cyl 4972 cc met 
Compressor 1931 Top 240 km/uur
(2013)
 

The exquisite 
Ferrari F92A formerly driven by Jean Alesi


The Ferrari F92A was a Formula One car designed by Jean-Claude Migeot 
for the Ferrari for use in the 1992 Formula One season. 
There were two versions of the car, the original version raced in the first 
eleven races of the season, with the updated F92AT version racing 
in the latter stages of the season.
The car was driven by Jean Alesi for the entire season, 
and by Ivan Capelli for most of the season, 
before he was sacked and replaced by Nicola Larini.

 a Connaught A-Type 1952.



#77 Adrian van der Kroft Connaught A3
(2014)



 
 Gordini T16, 




 
 
#17 Marc Valvekens & Gordini T16-31
HPGZ 2013




Cooper Bristol Mk2 T23 1953, 
the Cooper Mk V   ^^ 


 
Cooper Bristols :#32 Guy Plante Cooper-Bristol Mk 2 1953 ^


 


 
and the Talbot Lago T26C 1950.
 










 
Talbot Lago T26C Louis Chiron GP 1951 France
Talbot Lago T26C  Louis Rosier  Grand Prix 1950
Talbot Lago T26C 4482cc 1950 Tricia Pilkington (GB)
(video-8 snapshots)
2nd Historic Grand Prix 1987
Circuit Zandvoort
And don't miss the three phenomenal 
Lotus:




 


The ex-Camoradi Team, Ian Burgess,
1960-61 Lotus-Climax Type 18 Formula 1

 
Great British 2012
 
de Camarodi Lotus 18 van Ian Burges UIT 1961,
die in datzelfde jaar aan de Grande Prix van Zandvoort
heeft deelgenomen.
 
 a Lotus 18/21 from that Graham Hill drove 1961:
1961 Lotus 18/21 Formula One Car.  
This car was built as a Formula One Lotus 18/21, and is not an upgraded F1
 or F2 Lotus 18.  It has the smoother 21 bodywork and top link rear suspension. 
 This car (#918) has a top period racing record, having been driven by 
Stirling Moss, Graham Hill, Masten Gregory, and Maurice Trintignant. 
 It is a Grand Prix winner.  It has been completely rebuilt and raced successfully since then, accumulating an impressive Historics record.



Lotus 49 R3  1967
 
Graham Hill & Jim Clark (Lotus 49) - 1967
 - United States GP (Watkins Glen)

Lotus P49 R3  1967










 and the Type 79 that won the world title in 1978. 
FIA Masters Historic F1 Championship
De type 79 F1-wagen werd in 1978 ontworpen en gebouwd door 
Team Lotus.Vergeleken met een wing heeft een venturi
 slechts minimale invloed op de luchtweerstand.
‘Iets voor niets’





Mario Andretti Lotus 79

Colin Chapman noemde het ground effect ‘iets (neerwaartse kracht) 
voor niets (weerstand)’. Grote neerwaartse kracht met lage weerstand 
is de heilige graal voor F1-designers. Voor de zoveelste keer had Team Lotus 
de lat hoger gelegd; nog wel met een 'oneerlijk voordeel', 
omdat rivaliserende teams deze vernieuwing niet onmiddellijk konden
 kopiëren. Met name Ferrari stuitte hierbij op problemen vanwege de vlakke
 configuratie van zijn 12-cilindermotoren, die luchtstroomoptimalisatie onder
 de wagen onmogelijk maakte. Motoren met 'V'-configuratie waren ideaal;
 onbedoeld blies het ground effect de oudgediende maar perfect geprofileerde
 Ford Cosworth DFV-motor nieuw leven in.
Chassisnummer 3 (van 5):

JPS TEAM Lotus F1  Type 79/chassis 3 (of 5) 


Chassis 3, te zien op InterClassics & TopMobiel, 
was Andretti’s belangrijkste chassis, 
waarmee hij in zijn kampioensseizoen van 1978 zeven races reed. 
Vier keer startte hij ermee op poleposition en hij behaalde er 
de eerste plaats mee in Spanje, Frankrijk en Duitsland.





* GO TO PART III
Met Speciale Dank Eline Spauwen &
 Pieter Kleintjes
voor hun Fotobijdragen.
Foto- & Tekstbewerking,
Videoclips,
VRM Archief Foto's /video Snapshots:
 Motoring George Spauwen.
STEEDS VERRASSEND, ALTIJD DICHTBIJ


SO




Sponsored by