AutoRai 2015
Persbericht:
AutoRAI Historie:
Wegdromen bij exclusieve modellen.
Proefzitten in je volgende auto.
Je laten meevoeren naar de toekomst door conceptcars
Op de AutoRai kan het allemaal.
In bijna 120 jaar tijd is de AutoRai uitgegroeid tot een begrip
en een bijzonder evenement waar velen naar uitkijken.
1930
De eerste nationale autotentoonstelling is in 1895 in het Paleis voor
Volksvlijt aan het Frederiksplein in Amsterdam.
De in 1893 opgerichte vereniging ‘De Rijwiel-Industrie’
neemt het initiatief als vervolg op de vele lokale shows.
Een begrip:
Onder voorzitterschap van Johan Leonard Lang, de latere Fiat-importeur,
is de Rijwiel-Industrie Vereniging in 1900 omgedoopt in Rijwiel- en Auto
Industrie Vereniging. Die organiseert tot de Eerste Wereldoorlog
elf exposities van fietsen, motorfietsen en auto’s.
Amsterdam RAI groeit snel uit tot een begrip onder liefhebbers
van alles met wielen.
Oude RAI:
Door ruimtegebrek in het Paleis voor Volksvlijt wijkt de RAI Vereniging
uit naar een ander expositiecentrum. In 1922 is een eigen gebouw geopend
aan de Ferdinand Bolstraat in Amsterdam.
Bijna veertig jaar biedt deze locatie onderdak aan de AutoRAI.
Op deze locatie is nu een bejaarden-/verzorgingstehuis gevestigd,
met de naam Oude RAI.
Bezoekers:
De jaarlijkse RAI-tentoonstelling trekt steeds meer exposanten en bezoekers.
Na de Tweede Wereldoorlog nemen ook de gespecialiseerde vakbeurzen van
andere branches een enorme vlucht. Vanwege de grote vraag naar standruimte
besluit RAI Vereniging in 1950 om voor personenauto’s en bedrijfsauto’s
elk een aparte tentoonstelling te organiseren.
Het RAI Verenigingsgebouw barst uit z’n voegen.
(AutoRai 1950)
Nieuwe RAI:
RAI Vereniging polst in de jaren vijftig de gemeente Amsterdam om partner
te worden in een nieuw tentoonstellingscomplex.
Die participeert graag vanwege de gunstige gevolgen
voor de economie van de regio.
In 1956 vormen RAI Vereniging en de gemeente Amsterdam
een commanditaire vennootschap voor de exploitatie van de nieuwe RAI.
Er kwam nieuwbouw aan het Europaplein.
Prins Bernhard opent het nieuwe complex in 1961 tijdens de eerste AutoRAI.
Tot 1960 is de show telkens in de even jaren gehouden, sinds de start
aan het Europaplein is de AutoRAI in de oneven jaren.
In 1983 is het hoogste bezoekersaantal tot dusver genoteerd: 553.247 mensen
passeren de kassa’s van het RAI-complex. De volgende exposities trekken ook
veel belangstelling met steevast 400.000 tot 500.000 bezoekers per keer.
1971
Alfa Romeo ELF/SRT 2000 GTAm. / DNRT Alfa Romeo 1600 GTA
Alfa Romeo GTA van Liane Engeman/ DNRT Alfa GTA van Han Akersloot
(AutoRAI 1971)
Alfa Romeo GTA van Liane Engeman
Han Akersloot, Nederlands Kampioen 1970 ^^
en de GTA ook op Posterformaat.
Renault Alpine A110 1600
Note:
Let op de punaise-gaatjes !
Waar o waar zouden die foto's gehangen hebben?
Op de Autorai 1971 kon ik
de 40 ème Rallye Automobile de Monte-Carlo 1971 winners :
automobielen de Renault Alpine A110 1600
aanschouwen, fotograferen en bijna aanraken.
1973
Marcos op de Autorai stand in 1973
Het betreft hier een Marcos 1800 GT
met een Volvo B18 motor.
1985
Tom Walkingshaw Racing Jaguar XJS V12
(Editie 1987)
1930
De eerste nationale autotentoonstelling is in 1895 in het Paleis voor
Volksvlijt aan het Frederiksplein in Amsterdam.
De in 1893 opgerichte vereniging ‘De Rijwiel-Industrie’
neemt het initiatief als vervolg op de vele lokale shows.
Een begrip:
Onder voorzitterschap van Johan Leonard Lang, de latere Fiat-importeur,
is de Rijwiel-Industrie Vereniging in 1900 omgedoopt in Rijwiel- en Auto
Industrie Vereniging. Die organiseert tot de Eerste Wereldoorlog
elf exposities van fietsen, motorfietsen en auto’s.
Amsterdam RAI groeit snel uit tot een begrip onder liefhebbers
van alles met wielen.
Oude RAI:
Door ruimtegebrek in het Paleis voor Volksvlijt wijkt de RAI Vereniging
uit naar een ander expositiecentrum. In 1922 is een eigen gebouw geopend
aan de Ferdinand Bolstraat in Amsterdam.
Bijna veertig jaar biedt deze locatie onderdak aan de AutoRAI.
Op deze locatie is nu een bejaarden-/verzorgingstehuis gevestigd,
met de naam Oude RAI.
Bezoekers:
De jaarlijkse RAI-tentoonstelling trekt steeds meer exposanten en bezoekers.
Na de Tweede Wereldoorlog nemen ook de gespecialiseerde vakbeurzen van
andere branches een enorme vlucht. Vanwege de grote vraag naar standruimte
besluit RAI Vereniging in 1950 om voor personenauto’s en bedrijfsauto’s
elk een aparte tentoonstelling te organiseren.
Het RAI Verenigingsgebouw barst uit z’n voegen.
(AutoRai 1950)
Nieuwe RAI:
RAI Vereniging polst in de jaren vijftig de gemeente Amsterdam om partner
te worden in een nieuw tentoonstellingscomplex.
Die participeert graag vanwege de gunstige gevolgen
voor de economie van de regio.
In 1956 vormen RAI Vereniging en de gemeente Amsterdam
een commanditaire vennootschap voor de exploitatie van de nieuwe RAI.
Er kwam nieuwbouw aan het Europaplein.
Prins Bernhard opent het nieuwe complex in 1961 tijdens de eerste AutoRAI.
Tot 1960 is de show telkens in de even jaren gehouden, sinds de start
aan het Europaplein is de AutoRAI in de oneven jaren.
In 1983 is het hoogste bezoekersaantal tot dusver genoteerd: 553.247 mensen
passeren de kassa’s van het RAI-complex. De volgende exposities trekken ook
veel belangstelling met steevast 400.000 tot 500.000 bezoekers per keer.
1971
Alfa Romeo ELF/SRT 2000 GTAm. / DNRT Alfa Romeo 1600 GTA
Alfa Romeo GTA van Liane Engeman/ DNRT Alfa GTA van Han Akersloot
Alfa Romeo GTA van Liane Engeman
Han Akersloot, Nederlands Kampioen 1970 ^^
en de GTA ook op Posterformaat.Renault Alpine A110 1600
Note:
Let op de punaise-gaatjes !
Waar o waar zouden die foto's gehangen hebben?
Op de Autorai 1971 kon ik
de 40 ème Rallye Automobile de Monte-Carlo 1971 winners :
automobielen de Renault Alpine A110 1600
aanschouwen, fotograferen en bijna aanraken.
1973
Marcos op de Autorai stand in 1973
Het betreft hier een Marcos 1800 GT
met een Volvo B18 motor.
1985
Tom Walkingshaw Racing Jaguar XJS V12
(Editie 1987)
De Volvo 480 ES
(Video-8 snapshot)
Van Nederlandse bodem was er mooi nieuws, de Volvo 480 ES,
een opmerkelijk gelijnde coupe met veel elektronica aan boord.
De 480 ES zag er sportief uit met zijn aerodynamische neus met inklapbare
koplampen en een lange daklijn, maar was geen pure sportwagen;
het was eerder een sportieve coupe. De ontwerpers hadden voorbeelden
zoals de legendarische Volvo P1800 en de futuristische Reliant Scimitar.
Het moest de voortrekker worden voor een nieuwe serie kleinere Volvo
gezinswagens.
De 480 ES was de eerste
voorwielaangedreven Volvo.
(Video-8 snapshot)
De Volvo 480 is onder leiding van Rob Koch ontworpen op de stylingafdeling
van Volvo Car (later NedCar) in Helmond (Nederland) en werd gebouwd door
de fabriek van dit bedrijf in Born Nederlands-Limburg.
De Volvo 480 is dus een geliefde Youngtimer
De Donkervoort S8A
(Video-8 snapshot)
Van 29 maart - 9 april werd dat jaar de Autorai gehouden.
Victrace Retro Media was er even bij en
maakte destijds ook hiervan enkele plaatjes...
Volvo XC60 Concept
Alfa Romeo 8C Spider Concept
Audi R8
Rolls Royce Phantom
Spyker C12 Zagato
Bugatti Veyron 16.4 407 KM/uur 1.8 miljoen Euro
*Note:
In de loop der jaren wel veel vaker naar de AutoRai geweest
dit waren slechts enkele "Highlights.
In 2009 lijkt het er heel even op dat het evenement niet doorgaat.
De organisatie besluit daarom de show radicaal om te gooien waardoor
de kosten voor de autofabrikanten dalen. In 2011 is er weer een ‘gewone’
AutoRAI met in totaal 47 merken en zo’n 100 Nederlandse primeurs.
Door de aanhoudende recessie en dalende autoverkopen, besluiten
de auto-importeurs om in 2013 toch geen AutoRAI te houden.
Voor het eerst in de lange historie blijven de deuren gesloten.
2015
In 2015 wordt er weer een AutoRAI
gehouden in Amsterdam RAI.
Autoliefhebbers kunnen een compleet
overzicht van primeurs,
speciale uitvoeringen, supercars en
klassiekers verwachten.
Terug in de klassiekerhal :
Haal je hart op in in de speciale Klassiekerhal.
Bekijk de mooiste designiconen uit de jaren
1900 - 1940, ’50, ’60, ’70, ’80 en ’90 en ontdek
de charme van deze bijzondere voertuigen!
Speciale aandacht is er voor design,
inclusief design iconen uit heden en verleden.
Ook wordt het mogelijk om zelf te rijden
in de nieuwste modellen en de laatste
technologische ontwikkelingen te ervaren.
AutoRAI 2015 wordt gehouden van
vrijdag 17 tot en met zondag 26 april
in Amsterdam RAI.
(Bron: Autorai & Victrace Retro Media)
Dragers: VIDEO-8
TAPENR: 012 Videofootage: 1.02.35 min
(COPYRIGHTS MGS)
Foto- & Tekstbewerking,
De Volvo 480 ES
(Video-8 snapshot)
Van Nederlandse bodem was er mooi nieuws, de Volvo 480 ES,
een opmerkelijk gelijnde coupe met veel elektronica aan boord.
De 480 ES zag er sportief uit met zijn aerodynamische neus met inklapbare
koplampen en een lange daklijn, maar was geen pure sportwagen;
het was eerder een sportieve coupe. De ontwerpers hadden voorbeelden
zoals de legendarische Volvo P1800 en de futuristische Reliant Scimitar.
Het moest de voortrekker worden voor een nieuwe serie kleinere Volvo
gezinswagens.
De 480 ES was de eerste
voorwielaangedreven Volvo.
(Video-8 snapshot)
(Video-8 snapshot)
De Volvo 480 is onder leiding van Rob Koch ontworpen op de stylingafdeling
van Volvo Car (later NedCar) in Helmond (Nederland) en werd gebouwd door
de fabriek van dit bedrijf in Born Nederlands-Limburg.
De Volvo 480 is dus een geliefde Youngtimer
De Donkervoort S8A
(Video-8 snapshot)
Van 29 maart - 9 april werd dat jaar de Autorai gehouden.
Victrace Retro Media was er even bij en
maakte destijds ook hiervan enkele plaatjes...
Volvo XC60 Concept
Alfa Romeo 8C Spider Concept
Audi R8
Rolls Royce Phantom
Spyker C12 Zagato
Bugatti Veyron 16.4 407 KM/uur 1.8 miljoen Euro
*Note:
In de loop der jaren wel veel vaker naar de AutoRai geweest
dit waren slechts enkele "Highlights.
In 2009 lijkt het er heel even op dat het evenement niet doorgaat.
De organisatie besluit daarom de show radicaal om te gooien waardoor
de kosten voor de autofabrikanten dalen. In 2011 is er weer een ‘gewone’
AutoRAI met in totaal 47 merken en zo’n 100 Nederlandse primeurs.
Door de aanhoudende recessie en dalende autoverkopen, besluiten
de auto-importeurs om in 2013 toch geen AutoRAI te houden.
Voor het eerst in de lange historie blijven de deuren gesloten.
2015
2015
In 2015 wordt er weer een AutoRAI
gehouden in Amsterdam RAI.
Autoliefhebbers kunnen een compleet
overzicht van primeurs,
speciale uitvoeringen, supercars en
klassiekers verwachten.
Terug in de klassiekerhal :
Haal je hart op in in de speciale Klassiekerhal.
Bekijk de mooiste designiconen uit de jaren
1900 - 1940, ’50, ’60, ’70, ’80 en ’90 en ontdek
de charme van deze bijzondere voertuigen!
Speciale aandacht is er voor design,
inclusief design iconen uit heden en verleden.
Ook wordt het mogelijk om zelf te rijden
in de nieuwste modellen en de laatste
technologische ontwikkelingen te ervaren.
AutoRAI 2015 wordt gehouden van
vrijdag 17 tot en met zondag 26 april
in Amsterdam RAI.
(Bron: Autorai & Victrace Retro Media)
Dragers: VIDEO-8
(COPYRIGHTS MGS)
Foto- & Tekstbewerking,