Accept the Challenge, so that You may Feel the Exhilaration of Victory !

woensdag 4 februari 2015

AutoRAI 2015: Persbericht

AutoRai 2015
Persbericht:
  
 AutoRAI Historie:
Wegdromen bij exclusieve modellen.
Proefzitten in je volgende auto.
Je laten meevoeren naar de toekomst door conceptcars
Op de AutoRai kan het allemaal.
In bijna 120 jaar tijd is de AutoRai uitgegroeid tot een begrip
en een bijzonder evenement waar velen naar uitkijken.


1930
De eerste nationale autotentoonstelling is in 1895 in het Paleis voor 
Volksvlijt aan het Frederiksplein in Amsterdam. 
De in 1893 opgerichte vereniging ‘De Rijwiel-Industrie’ 
neemt het initiatief als vervolg op de vele lokale shows.

Een begrip:
Onder voorzitterschap van Johan Leonard Lang, de latere Fiat-importeur, 
is de Rijwiel-Industrie Vereniging in 1900 omgedoopt in Rijwiel- en Auto
 Industrie Vereniging. Die organiseert tot de Eerste Wereldoorlog 
elf exposities van fietsen, motorfietsen en auto’s.
Amsterdam RAI groeit snel uit tot een begrip onder liefhebbers
 van alles met wielen.

Oude RAI:

Door ruimtegebrek in het Paleis voor Volksvlijt wijkt de RAI Vereniging 
uit naar een ander expositiecentrum. In 1922 is een eigen gebouw geopend 
aan de Ferdinand Bolstraat in Amsterdam. 
Bijna veertig jaar biedt deze locatie onderdak aan de AutoRAI. 
Op deze locatie is nu een bejaarden-/verzorgingstehuis gevestigd, 
met de naam Oude RAI.

Bezoekers:
De jaarlijkse RAI-tentoonstelling trekt steeds meer exposanten en bezoekers.
 Na de Tweede Wereldoorlog nemen ook de gespecialiseerde vakbeurzen van
 andere branches een enorme vlucht. Vanwege de grote vraag naar standruimte
 besluit RAI Vereniging in 1950 om voor personenauto’s en bedrijfsauto’s 
elk een aparte tentoonstelling te organiseren. 
Het RAI Verenigingsgebouw barst uit z’n voegen.


(AutoRai 1950)
Nieuwe RAI:

RAI Vereniging polst in de jaren vijftig de gemeente Amsterdam om partner 
te worden in een nieuw tentoonstellingscomplex. 
Die participeert graag vanwege de gunstige gevolgen 
voor de economie van de regio.
In 1956 vormen RAI Vereniging en de gemeente Amsterdam 
een commanditaire vennootschap voor de exploitatie van de nieuwe RAI. 
Er kwam nieuwbouw aan het Europaplein. 
Prins Bernhard opent het nieuwe complex in 1961 tijdens de eerste AutoRAI.
Tot 1960 is de show telkens in de even jaren gehouden, sinds de start 
aan het Europaplein is de AutoRAI in de oneven jaren. 
In 1983 is het hoogste bezoekersaantal tot dusver genoteerd: 553.247 mensen
 passeren de kassa’s van het RAI-complex. De volgende exposities trekken ook
 veel belangstelling met steevast 400.000 tot 500.000 bezoekers per keer.



1971
 
 Alfa Romeo ELF/SRT 2000 GTAm. / DNRT Alfa Romeo 1600 GTA
 Alfa Romeo GTA van Liane Engeman/ DNRT Alfa GTA van Han Akersloot

(AutoRAI 1971)
 
Alfa Romeo GTA van Liane Engeman




 
 Han Akersloot, Nederlands Kampioen 1970 ^^
 en de GTA ook op Posterformaat.

Renault Alpine A110 1600
 Note:
Let op de punaise-gaatjes !
Waar o waar zouden die foto's gehangen hebben?
Op de Autorai 1971 kon ik 
de 40 ème Rallye Automobile de Monte-Carlo 1971 winners :
automobielen de Renault Alpine A110 1600
aanschouwen, fotograferen en bijna aanraken.
1973
 
Marcos op de Autorai stand in 1973
Het betreft hier een Marcos 1800 GT
 met een Volvo B18 motor.


1985
 
Tom Walkingshaw Racing  Jaguar XJS  V12




(Editie 1987)

 De Volvo 480 ES
(Video-8 snapshot)

Van Nederlandse bodem was er mooi nieuws, de Volvo 480 ES,
een opmerkelijk gelijnde coupe met veel elektronica aan boord.
De 480 ES zag er sportief uit met zijn aerodynamische neus met inklapbare
 koplampen en een lange daklijn, maar was geen pure sportwagen; 
het was eerder een sportieve coupe. De ontwerpers hadden voorbeelden 
zoals de legendarische Volvo P1800 en de futuristische Reliant Scimitar. 
Het moest de voortrekker worden voor een nieuwe serie kleinere Volvo
 gezinswagens. 

De 480 ES was de eerste
voorwielaangedreven Volvo. 
(Video-8 snapshot)

De Volvo 480 is onder leiding van Rob Koch ontworpen op de stylingafdeling 
van Volvo Car (later NedCar) in Helmond (Nederland) en werd gebouwd door
 de fabriek van dit bedrijf in Born Nederlands-Limburg. 
De Volvo 480 is dus een geliefde Youngtimer



De Donkervoort S8A
(Video-8 snapshot)


Van 29 maart - 9 april werd dat jaar de Autorai gehouden.
Victrace Retro Media was er even bij en 
maakte destijds ook hiervan enkele plaatjes...
Volvo XC60 Concept
 Alfa Romeo 8C Spider Concept
 Audi R8
Rolls Royce Phantom

 
Spyker C12 Zagato
Bugatti Veyron 16.4  407 KM/uur 1.8 miljoen Euro

*Note:
In de loop der jaren wel  veel vaker naar de AutoRai geweest
dit waren slechts enkele "Highlights.

In 2009 lijkt het er heel even op dat het evenement niet doorgaat. 
De organisatie besluit daarom de show radicaal om te gooien waardoor 
de kosten voor de autofabrikanten dalen. In 2011 is er weer een ‘gewone’
 AutoRAI met in totaal 47 merken en zo’n 100 Nederlandse primeurs.
Door de aanhoudende recessie en dalende autoverkopen, besluiten 
de auto-importeurs om in 2013 toch geen AutoRAI te houden. 
Voor het eerst in de lange historie blijven de deuren gesloten.

2015

In 2015 wordt er weer een AutoRAI 
gehouden in Amsterdam RAI.
 Autoliefhebbers kunnen een compleet
 overzicht van primeurs, 
speciale uitvoeringen, supercars en
 klassiekers verwachten. 

Terug in de klassiekerhal :
Haal je hart op in in de speciale Klassiekerhal. 
Bekijk de mooiste designiconen uit de jaren
 1900 - 1940, ’50, ’60, ’70, ’80 en ’90 en ontdek 
de charme van deze bijzondere voertuigen!
Speciale aandacht is er voor design, 
inclusief design iconen uit heden en verleden. 
Ook wordt het mogelijk om zelf te rijden 
in de nieuwste modellen en de laatste 
technologische ontwikkelingen te ervaren. 
AutoRAI 2015 wordt gehouden van 
vrijdag 17 tot en met zondag 26 april 
in Amsterdam RAI.

(Bron: Autorai & Victrace Retro Media)

Dragers: VIDEO-8
TAPENR: 012 Videofootage: 1.02.35 min
(COPYRIGHTS MGS)
Foto- &  Tekstbewerking,
VRM Archief Foto's /video Snapshots:
 Motoring George Spauwen.

SO
STEEDS VERRASSEND, ALTIJD DICHTBIJ
Motoring George Spauwen
Sponsored by
VICTRACE RETRO MEDIA