Accept the Challenge, so that You may Feel the Exhilaration of Victory !

dinsdag 22 november 2011

Auto Italia Houten 2011



Auto Italia Houten 2011

Op 19-20 november van dat jaar werd traditiegetrouw
de Auto-Italia- Houten beurs gehouden.

Reeds 20 jaar onder bezielende




De zeer fraaie Maserati 3500 GT







Lamborghini Gallardo Spider.




uiterst strak vormgegeven...

net als deze gezellige
 Dames Claire & Marcella.


Vele standhouders...

met unieke exemplaren op schaal miniatuur...

maar vooral

Modellen 1 : 1


" Volbloed Italiaans "







Talbot-Lago T26 Grand Sport Dubos convertible
Bouwjaar: 1951 4500 cc 190 pk automaat






De uiterst zeldzame Panhard CD 1963


(KNAC Concourse d Élegance 1989 
1e Prijs Winnaar)
(vide0-8 snapshots 1989)






Panhard CD
(2015)

Voor de eerste keer ditmaal ook met een vleugje Frans.
Victrace was ook uitgenodigd en maakte wederom een verslag...
In Houten kon men kennis maken met werkelijk alle facetten
van de Italiaanse auto-industrie. Ruim 20 Italiaanse autoclubs
presenteerden zich in Houten alsmede vrijwel de gehele Italiaanse
autobranche van Nederland met grote merken als:
Alfa Romeo, Abarth, Bizzarrini, De Tomaso, Ferrari, Fiat,
Lamborghini, Lancia, Maserati. Stuk voor stuk bijzondere auto’s.




Fiat 8V "Otto Vu"  1953






Demo Races TT 
Circuit Assen 1986






Maar ook de hippe scooters van Vespa,
zeldzame onderdelen,


Italiaanse kleding,
wijnen, sieraden en delicatessen.
De geur van pizza en espresso.




Facel Comete Monte Carlo 1954










De werkelijk prachtige...
Bugatti Type 57C Galibier Saloon 1939

1939 was dan ook een heel goed jaar ! 😎

Retrolegends

Er waren dat jaar voor het eerst ook 
Franse Automobielen te bewonderen.

o.m. de Delahaye Type 115 MS 1950


Designer: Chapron
(6 cyl 3557 cc)

Italiaanse auto-ontwerpers en kunstenaars
gingen naar Frankrijk en andersom.


Welke Italië-liefhebber is nou niet gecharmeerd van 
een klassieke Bugatti, Talbot, Delahaye, Renault Alpine, 
Gordini, Facel Vega, Panhard of Citroën-Maserati.


Gabriel Voisin


Voisin C7L Torpedo Sportive 1926 
4 cyl 1550 cc


Daarom zijn vanaf nú (echte) Franse auto’s met 
Mediterraan of Italiaans bloed óók welkom in Houten !







ook voor Bugatti Bumperdelen







Moretti  Spider 1200 S 1955


(2017)

Pebble Beach USA 2017 / Chantilly élégance  France 2017 
Credits: Classic Car Collections Around the World

Maserati 3500 GT Spider



Vervolgens de panelen van


Auto Art Albertus.J.Holsheimer


Renault 2cv4




Stand: Fiat 500 Club Nederland


Fiat 500 Giardiniera....


Badge Engineering:
Steyr-Puch 500 Giardiniera



Welkom bij de
Fiat Topolino Club Nederland


een leuke fraaie "Toop"...



een kleine Anekdote:

"Het Mariawagentje"

Vroeger had ik een Peettante, Tante Maria,
getrouwd met een hele rijke apotheker.
Zij woonden in Tilburg.
Zij kwam speciaal naar Maastricht rijden om
haar jarige petekind, met haar eigen autootje,
voor die tijd toch wel bijzonder,
een Fiat Topolino cabrio uit 1953, op te zoeken
om ook daar zelfs nog een toertje te maken...


En nu pas ik er nog in ook met mijn 1.93 mtr...



Simca Cinq Decouvrable


Badge engineering


Simca Cinq 1948






Heftig zo'n motor...


La Fourgonette...goed voor een kistje wijn;
"de melk voor de grijsaard"


met 3e deur...
prachtige restauratie.


Auto Tekenaar: Henk Brinkman
Classic Car Art
Bathmen






De Gebroeders Brinkman...
uit Bathmen & Elst


Lancia Flaminia Spider


Te Koop: Lancia Fulvia


Lancia-man Martin Poort




met unieke onderdelen...



De nieuwe Fiat 500 Abarth
 kan veel spannender...




Fiat Abarth 1000 TC


uiteraard met motorkapje open.



"The Lambo Boys"


and their toys...


Imposante Lamborghini Miura V12 engine...



Lamborghini 350 GT 1964-1966


Moderne .... Maserati 3200 GT


Ferrari 456 GT


Ferrari Daytona Spider


Ferrari 330 GT 1965


Rosso

Alfa Romeo Giuletta Spider


Negro



Auto Renovatie: Jan Steutel




Alfa Romeo Spider 1992


1991 versie (klaar rijden maar)



Scuderia del Portello: Racing ready...


Alfa Romeo Montreal met "koplamplouvres"
2593 cc V8 met ca. 220 pk 220 km/uur



Winner 1993

Alfa Romeo Corsa 155 DTM engine 430 pk


jaren 1969-1972
Alfa Romeo GT 1300 Junior Zagato


Alfa Romeo Tubulare Zagato


Alfa Romeo Giulia Super


Tja...


The Official Ferrari Opus


een schitterend boekwerk 
van reuze formaat.




"Winter-evening time is reading Time"


Heb jij nog wat te "schroeven" ?


nou ?


ikke wel !


Lancia Aurelia B20 GT 
Nardi uitvoering 1955



Lancia HF Integrale


Ferrari 250 GT SWB Berlinetta 1961


Ferrari 250 GT from Thailand

FRANS HENDRIKS ART


Schilderij...of de echte


Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint GTV Veloce 1966 ?


Bob "Bugatti" en Vader Arno waren er ook.
Yep...Ik mag een keer meerijden als Bob zijn dan
klassieke Bugatti Veyron bij elkaar gespaard heeft!


The Ferrari Calfornia Spider old & new edition.


Ferrari California 2011



Dolci Baci

Doe jij het licht uit ?

Kijken wat er volgende keer
 weer te beleven valt...

SO
STEEDS VERRASSEND, ALTIJD DICHTBIJ

Nog even wat Netwerken.

SO

Sponsored by
Motoring George Spauwen
Facebook


maandag 21 november 2011

A Marcos 1600 GT 1968



A Marcos 1600GT uit 1968,
4 cilinders (blok Ford Crossflow),
1599cc, gew. 700 kg 130 hp.

Marcos is in 1959 opgericht door de Heren 
Jem Marsh* en Frank Costin.

The Marcos "Ugly Duckling" G128 Gullwing

*Jem Marsh heb ik diverse keren gefilmd tijdens
the European Historic Grand Prix op Circuit Terleamen te Zolder (B)
en ook tijdens de 2e Historic Grand Prix Zandvoort 1987 .



(Video-8 Snapshots 1987)

1960 - The first Marcos GT cars are strikingly different from other cars and have gullwing doors, high roof (required by Jem's height) and 4 piece split windscreen. Known as the 'Ugly Duckling' they are powered by Ford 1 litre and 1.2 litre engines and achieve considerable racing success in the hands of Jem Marsh, Jackie Stewart and others.

MGS
-------
Laatstgenoemde heeft ook onder andere de body ontworpen van de Lotus XI,
een aantal Lister Jaguars, de Maserati 450S Coupé LM ’57 en de Vanwall.
De eerste Marcossen zagen er niet uit, maar waren wel snel vanwege hun goede stroomlijn en lage gewicht. De auto’s waren zo licht dankzij hun monocoque van vliegtuigmultiplex, naar het voorbeeld van de De Havilland Mosquito, een jachtbommenwerper waaraan Costin in de oorlog had meegewerkt.




Mijn exemplaar is gebouwd in 1968, en is inderdaad nog voorzien van een houten chassis. Overigens schijnt in het historisch racen een houten chassis veiliger te zijn dan een stalen; hout heeft betere energie-absorberende eigenschappen dan staal. Ook is het beter bestand tegen de tand des tijds dan een stalen chassis. Marcos is ook alleen maar overgestapt op staal omdat dat goedkoper was; het oude chassis bestond uit maar liefst 386 onderdelen, die allemaal aan elkaar moesten worden verlijmd. Mijn auto heeft de Cortina GT-motor (beetje getuned), en levert ongeveer 130 pk. De auto weegt 700 kg, dus dat is helemaal niet gek.
Nu wilde ik al ongeveer twintig jaar een Marcos hebben, maar toen ik eenmaal had besloten dat de tijd rijp was, heb ik toch nog ongeveer een jaar gezocht voordat ik mijn exemplaar vond bij iemand in Zweden die al een aantal van deze auto’s had gerestaureerd. Mijn Marcos verkeerde in slechte staat, dus ik dacht ‘m met een gerust hart te kunnen achterlaten, nadat er wat afspraken waren gemaakt over de te verrichten werkzaamheden, zoals het oplappen van het chassis, motor en het kaalmaken en spuiten van de body. De afspraak was dat de restauratie ongeveer een half jaar zou duren, omdat veel onderdelen al gereviseerd en wel op de plank lagen.
De Marcos in goed gezelschap van
de TVR Taimar en MG MG RV8

Drie jaar en ontelbare telefoontjes later was de Marcos nog steeds niet af. Daarom ben ik ‘m gewoon maar gaan halen op een trailer. De eerste indruk was niet slecht, op een verzakking in de motorkap na zag het spuitwerk er mooi uit, alleen stond de Marcos vrij hoog op z’n pootjes. Eenmaal in Nederland bleek er toch wel meer aan de hand; de motor liep niet mooi, de remmen werkten niet goed, hij stuurde slecht etc. Gelukkig kwam ik via via op het spoor van een monteur die veel met Ford Cortina GT’s doet, en zich met liefde over de Marcos ontfermde.



Bij nadere beschouwing bleek de motor dusdanig slecht dat we ‘m bij het oud ijzer hebben gezet. Trommels achter waren links/rechts verwisseld en ondersteboven gemonteerd enz enz. Afgelopen winter is dan ook besteed aan het compleet demonteren van de aandrijflijn en het opbouwen van een nieuw Ford Crossflowblok. Inmiddels rijdt de Marcos een stuk beter, hoewel we deze winter het onderstel stevig onder handen zullen nemen.
Ondanks dat er nog wel het een en ander aan moet gebeuren, is het rijden in de Marcos bijzonder. De zithouding is erg comfortabel, ook op langere ritten. De stoelen maken deel uit van het chassis en zijn dus niet verstelbaar; in plaats daarvan verschuif je de pedalen dmv een grote draaiknop op het dashboard. Het zicht rondom is lang zo slecht niet als je zou vermoeden. Maar onderweg een goed gesprek voeren zit er niet in, omdat het motorgeluid vrijwel ongedempt doordreunt in de cockpit. Dat is ook wel weer lekker bij het terugschakelen. Heel hard rijden over bochtige weggetjes is heerlijk (zolang ze maar netjes geasfalteerd zijn) vanwege het directe stuurgedrag en de uitgebalanceerde wegligging, alleen het drukke Nederlandse verkeer vindt-ie niet fijn.



Al met al is het een bijzondere auto. De restauratie leverde flink wat problemen op, maar het eind komt nu in zicht, en onderweg heb ik veel geleerd over het bezit van een klassieke auto, dus misschien is het wel goed dat het niet allemaal van een leien dakje is gegaan.
 Komend voorjaar maar eens zien wat de Marcos vindt van Stelvio.


Thanks to VRM Guest-Writer: Remco Bruins.

Marcos op de Autorai stand in 1973
(kleur-scan)
Victrace-archief
Copyrights MGS'73

Het betreft hier een Marcos 1800 GT
 met een Volvo B18 motor.
(zwart-wit scan)

SO





STEEDS VERRASSEND, ALTIJD DICHTBIJ

Motoring George Spauwen


Sponsored by
VICTRACE RETRO MEDIA

A MOTORING SPIRIT !


Facebook