Accept the Challenge, so that You may Feel the Exhilaration of Victory !

woensdag 23 mei 2012

59e International Historic Tulpenrallye 2012

59e International  Historic Tulpenrallye 2012


Op zaterdag 12 mei vond er de doorkomst

Lunch-stop plaats bij Audi Centrum De Meern
van de 59e editie 
International Historic Tulpenrallye 2012
Prachtig Weer...
Goed verzorgde Catering...


Stukje Historie :

Victrace heeft meerdere malen "stages" o.m.
1986,1987,1996,1999
 van de International Historic Tulpenallye verfilmd 
maar ook de hele Edities 1992 & 1993 



op videofilm uitgebracht precies toen de Tulp
overstap maakte  naar Historisch Rallye rijden ! 
Ik heb ze op weg geholpen...

en Mooie Automobielen...

Nu echter was ik er ook even bij, een thuiswedstrijd,
om een en ander op foto vast te leggen.


Een stukje Historie:


(1990)
 Rallyecrack Maurice  "Maus Gatso"Gatsonides 
tijdens de presentatie van zijn boek
"Race zonder Finish" aangereikt
door speaker Hans Ribbens uit Almelo.

The Roots of The Tulip:

Eind jaren veertig spreekt Maus (Gatso) Gatsonides,
 Nederlands meest bekende rallyrijder, de Franse Simcarijder Marc Angelvin. 
Onder het drinken van glas goede wijn brengt Maus in het midden 
dat er in de Lage Landen geen bergen zijn om rally's te rijden. 
Angelvin schijnt toen gezegd te hebben dat je vanuit Nederland overal
naar toe kan rijden en dat de Tulpen een 
mooi symbool zouden kunnen voor een rally. 
Hoe dan ook, feit is dat in 1949 door de Regionale Automobiel Club West 
(RAC-WEST) een Rallye des Tulipes georganiseerd werd. 
De grondslag van de rally lag dus in Frankrijk 
en vandaar de naam Tulpenrallye. 
Met 159 equipes aan de start werd dit evenement direct een succes en 
een rijke traditie was geboren. 
Gatso was uiteraard bij de organisatie betrokken 
maar het grote werk werd gedaan door Lex van Strien,
Jos van Calsteren, Jaques Lioni en door "Mr. Tulpenrallye" Piet Nortier.
De rally heeft in afgelopen jaren vele gedaanten gekend: 
als racepartij en vele jaren als een internationaal bekende snelheidsrally op klassementsproeven. 


(1992 )
In 1992 werd het concept veranderd in een sfeervolle historische 
wedstrijd waarbij personenauto's mogen deelnemen 
die gebouwd zijn voor 1 januari 1972.


Renger Guliker


BMW 2000 CS 1966

Diverse oude bekenden onmoet 
en dat doet goed!

 
De Tijdcontrole...




 
"MG Tie-rip sluiting"


Team: Holtrigter-Schets 
#222 MG Magnette uit 1936

 
 

 


 
Team: Lankhorst-Wensink # 142 MG MGA 1600 Roadster 1962
 
Team: van der Knoop #137 MG MGA 1600 Roadster 1960

 


Team: De Jong -Liefhebber #191 MG MGB Roadster 1967

 
Team: van der Weerd-Salentijn #209 MG MGC GT  1969
?? MG MG B Roadster
Team: De Zoete-Hogendam 
#46 MG MG C GT 1968



 
Team: Wester-Hemmen #166 Volvo Amazon 1967




De RTL4 Helden:
Team: Wester-Hemmen
 #166 Volvo Amazon 1967

  
Roelof Hemmen &  Frits Wester gaan weer op pad...

Note:
Deze Volvo Amazon bleek zelfs voorzien te zijn 
van Elektrische Ramen!

Blijft een "coole bak" zo'n  Swedish Beauty!
 
Team Groot-Raat #185 Volvo P1800 E 1970
 
Team: Hufman # 173 Volvo Amazon Favorit 1968

1e Prijs in de Sporting Klasse :
Team Pothoven-van Leusden 
#103 Volvo PV544 Sport 1961






 

Team Verkaik -Brons #130 Aston Martin DB2/4 MKI 1954

 

 
 ^ #10  Team Vermeulen   / # 141 Team ten Bruggencate-Kesselaer ^
Jaguars MK I 1961 / MK II 1962

 
Team Koops-Veldstra #133 Jaguar XK 150 Fixed Head 1958

""Verfroll(er)-over-Beethoven"" Great!
Team Pratt-Wood (GB) #2 Triumph TR2 1954

Team Axhausen (D) #69 Triumph TR3 1957


  ^Team  Rupert #138 Sunbeam Alpine S1 1960 / ^ Team Korrison-Granger (GB) # 42 Sunbeam Tiger 1965 
 
Team Meijer-Siebesma #146 Ford Anglia De Luxe 1962




(uit eigen archief)




 


^ Mark Schmidt leert bij 😉

Team van den Bosch
 #100 Morris  Mini Cooper S 1967




 
Team den Herder #162 Austin  Mini Cooper S 1967



Team de Rooij-Offinga 
#41Austin  Mini Cooper S 1967


 
 ^ Team Oldenmark-Hak #59 Datsun 240 Z 1971   /  ^ Team Lagemaat #66 Peugeot 203c 1956 
 
Team  Hageraats-Liefferink  #202   Mercedes Benz 350 SLC 1971





Team Muller  #230 Alvis Sport 20/70 1939 





 
Team Perels-van de Bos  #217 Bentley Blower Le Mans 1930 


 
Team Rietbergen-van der Laan  #229 Alvis 4.3 SC 1938 




    



 







2e in de Vintage Klasse:
Team Brouwers-Soree 
#232 Talbot Lago T26 Grand Sport 1949

 
Han Brouwers, die man die al een aantal raceted en rallyed
onder meer met de Dutch Vintage Sportcar Club
in zijn Riley TT Sprite 1935 op het TT- Circuit Assen 1998.

 

    


Team Meulen-Leurs  #57 Alvis Speed 25 1939 
  




Team Janssen  #219 Bentley Speed Six 1934 



 
""Dikke PK's van onder uit die diepe blokken ! "" => 847 cc !

 
1e in de Vintage Klasse:
Team Dinaux-van Straaten  #218 Morris Minor 1932 
 


Team Altena-de Bruijn  #225 Bentley  Derby Special 1937 

 







 


# 215 - Mathis GM Sport 1925

 






Imposante Palmares...weer.

 
Team Koster-Blom  #188 Daf 55(5) Marathon 1970



Team Mertens-Jurriens 
#95 Alfa Romeo Giulia 1300ti 1967
 
Team Dutman-van Rooijen #58 Alfa Romeo Giulia Super 1600 1971


 
Yolanthe was er ook...

Team Diepeveen-van de Lustgraaf 
#114 Alfa Romeo Giulia 1300 Super 1970

Team Roos-de Laat 
#165 Alfa Romeo Giulia Sprint 1600 GT Veloce 1970

 


Team van Kouwen-Bouwman 
#1 Alfa Romeo 1900 SuperTi 1953






 
Team van der Mast #7 Alfa Romeo Giulietta Spider 1959

 
^  Team Winkel-Stegeman #68 Fiat 1100 103 E 1957
Team Theelen #163 Fiat 1500 1967  ^


"There's no Substitute for Cubic inches"



  
Team Middelbeek-van Dijk #157 Olsmobile Toronado 1966
 




Team Lopes Cardozo-Stekelenburf #18 Ford Mustang 1964


Team van der Kloet (NL/B)
 #89 Ford Mustang Fastback 1966







 
Team Morsink #135 Porsche 356 1959
 (oude bekende)
 
Team Emer-Kretzer (D) #135 Porsche 356 B  coupe1962


Team Vorspaget-Mansvelt #78 Porsche 356 coupe 1963


Team Pavlik-Limpens #21 Porsche 356 SC 1965


Team Melse #87 Porsche 356 1962



 
Team van Erkel #22 Porsche 911 Coupe 1965
 


Team Perridon-Verhoef #33 Porsche 911 1966




 
Team Vermaas van Houtum #6 Lenham GT 1958
 
Team Dekker-Graper #134  Austin Healey 100/6 roadster 1959 


3e Plaats Expert klasse...
 Team Vaandrager  #4  Austin Healey 3000 roadster MK I 1957 

 
"" Big Healeys ""

^ Team Hemke #71 Austin Healey 3000 roadster MK I 1960 
Team Visser-Mol  #11 Austin Healey 3000 MK II 1962   ^





Rinus is nu gestopt met racen vertelde hij.

      
 The International Historic Tulpenrallye 1993

"Primrose Yellow: 
Dutch Healey Competitions"
 Rinus Sinke hier aan de Start & Finish editie
IHTR 1993 samen met Hans van de Kerkhof









 
NL & B 

 



" Kijk... dit is nou mijn huidige werkplekje! "





" Hotter than Your Daughter "

 

 
De Winnaars: 
1e in de Expert Klasse

Team Sinke-den Hartog (NL/B) 
#3 Austin Healy 100/6 Roadster 1957

HEREN PROFICIAT !
Tijd voor een nieuw 
Vaderdag Hardtoppie ?




 


  
``Rinus op weg naar de Finush! ``






De Uitvallers...


 !UPDATED! 



Van "Victrace-on-Location-Photographer" 
Erik M. kreeg ik nog enkele foto's toegestuurd 
als de "stille getuigen" gearriveerd 
bij Huis ter Duin te Noordwijk.
Deze wil ik U dan ook zeker niet onthouden...



1e Prijs in de Sporting Klasse :
Team Pothoven-van Leusden #103 Volvo PV544 Sport 1961

 
 ^Team: Wester-Hemmen #166 Volvo Amazon 1967 /
                               Team: Petit-Weitmann #49 Volvo Amazon  1969 ^  

 
PV444

 
PV444
 
Tean: Simon # 76 Volvo PV544 Sport 1963
 
Volvo 142 Touring 1971 /   Volvo Amazon 122 S 1965

 
Team Verweij-Visser #189 Volvo 142 1970

 





 
Team de Jong-Verplanken #034Volvo 123 GT 1967 ^



 

 
^ "Big" Austin Healey 3000 
 
MG MGB GT versus MG MGC GT

 
Porsche's 911
 
 Porsche 356 ^

  
Ferrari 250 SWB



Team Vermeulen #10 Jaguars MK I 1961

 
Mercedes Benzen  ???  /250SE 1965/ 300 SE 1963
 
Team Theelen #163 Fiat 1500 1967  ^
 ^Team Melieste-Nuys #170  NSU RO 80 1968

 
Team Blauwkuip-vehmeijer # 167 Alfa Romeo 1300 Spider 1969

 
Team Eijsbouts-Hardjowisastro  #86 Citroen DS 21 1965
  
^ Team Van Den Dool-Mulder Citroen ID19 1958
                                                                                           ???    Citroen DS  ^


Citroen XM


 
Team Brouwers-Soree #232 Talbot Lago T26 Grand Sport 1949


Team Verkaik -Brons #130 Aston Martin DB2/4 MKI 1954




 
Bentleys for sure!


 ^Team Brons-Geelhuysen  #215 Mathis GM Sport 1925 
                                     Team Janssen  #219 Bentley Speed Six 1934 ^




Team: Bieneman-Roos 
# 145 Rolls Royce Silver Cloud II 1964
"Chinese Eyes"


Cadillac Eldorado convertible



Met Dank aan "Victrace-on-Location Photographer"
Huis ter Duin te Noordwijk Erik M. 

(COPYRIGHTS MGS'012)
SO

* Ik was er even met mijn B-tje .

STEEDS VERRASSEND, ALTIJD DICHTBIJ
Sponsored by
VICTRACE RETRO MEDIA

A MOTORING SPIRIT !
Motoring George Spauwen
Facebook


dinsdag 22 mei 2012

10e Concours d'Elegance Paleis Het Loo 2012 : Persbericht

2018

PERSBERICHT:
10e Concours d'Elegance Paleis Het Loo 2012
 
In het weekend  van 23-24 juni 2012 werd voor de
 10e keer het Concours d'élegance Paleis Het Loo 
te Apeldoorn gehouden.

Voorwoord:
Een Event, dat naast InterClassics-Topmobiel  Maastricht
Techno Classica Essen , British Cars & Lifestyle  Rosmalen
 ook Auto Italia Houten, een prestigieus Autofestijn is
van Internationale allure dat tegenwoordig 
tweejaarlijks georganiseerd wordt door
 de Classic Events, nu onder bezielende leiding van
jongere generatie Organisatoren

Victrace heeft aan de "wieg" van dit event gestaan door 
videofilmbeelden aan te leveren voor o.m. een promofilm en 
in 2000, 2001 & 2004 heeft Victrace genoemde Edities - 
extended reports - verfilmd en destijds op video uitgebracht.
Motoring George Spauwen.



Concours d‘ élégance 2012 
Paleis Het Loo in Apeldoorn 

Mercedes-Benz komt met unieke verzameling 300 SL’s naar Apeldoorn 
Het Concours d’ Élégance Paleis Het Loo in Apeldoorn 
heeft voor zijn 10 editie een attractie van formaat weten te trekken: 
Mercedes-Benz zal er de geschiedenis van 60 jaar 
Mercedes-Benz SL tonen, onder meer met de oudste 300 SL ter wereld. 

Mercedes-Benz neemt de oudste 300 SL ter wereld
 mee naar Apeldoorn. Een auto die g
ekoesterd en 
vertroeteld wordt door de fabrikant uit Duitsland.

Daarnaast zal er aandacht zijn voor ongerestaureerde 
klassiekers, van bijzondere auto’s en
viert Ferrari er zijn 65 jarig bestaan en 
is er ruimte voor Spyker met zijn 
Peking-Parijs auto uit 1907
 plus de gelijknamige 
conceptauto van het merk.
De tiende editie van het concours belooft met recht
 een bijzonder feestelijke bijeenkomst van 
bijzondere auto's en mooie merken te worden. 

Organisator Classic Event heeft wederom 
zeer veel smakelijke ingrediënten
bij elkaar te brengen om van de jubileumeditie 

van het Concours, die 23 en 24 juni wordt gehouden,
een groot autofeest te maken. 


Allure:
  De Organisatie van 
het Concours: 
“We hebben wederom een bijzonder verzameling 
klassieke auto’s bij elkaar weten te brengen,
 mede door het evenement te verplaatsen.

We hebben echt de crème de la crème, ruim 80 auto’s van 

zeer hoge kwaliteit en van internationaal allure weten te vinden,
zelfs auto’s die niet eerder in Nederland te zien zijn geweest. 
Dit in combinatie met een aantal mooie merken als onder 

meer Mercedes-Benz, Vredestein en 


Maserati, 
betekent dat we dagen aftellen totdat 
we de poorten weer kunnen openen. 

Het belooft wederom prachtig te worden”.  


En bijzonder wordt het in Apeldoorn...
Onder meer dankzij de komst van de Siata 208S 8V.

Deze beauty was klassewinnaar op het prestigieuze
 Concours van Villa d’Este in Italië. 

  

 Voorts zullen er veel Ferrari’s te zien zijn op de velden voor het paleis.
Onder meer unieke auto’s als de 512 BBLM, 250 GT Lusso,
 250 Monza, 250 FT Boano, 250 California Spyder, 212
Export Vignale Berlinetta en de 195 Inter Coupe Ghia SL.

 




Mercedes-Benz  300 SL (W194) 
Rensportwagen 1952
2996 cc 170 Pk Top 230 km/uur.

Een van de meest bijzondere auto’s op het concours zal ongetwijfeld
de Mercedes-Benz 300 SL vleugeldeur (W194) zijn. 

Bij Mercedes-Benz wordt de uit 1952 stammende auto de ‘2’ 
 genoemd, omdat het de tweede geproduceerde 
SL, overigens ook meteen de oudste SL ter wereld. 



Tijdens de volledige restauratie heeft Mercedes-Benz als 
eigenaar van de auto er alles aan gedaan om de auto 
zo origineel mogelijk te houden. Het resultaat mag er zijn:
Een  prachtig stuk geschiedenis met sporen uit zijn 60 jarige bestaan.  

Jury:
 Al het autoculturele erfgoed zal door een zeer bekwame en
internationale jury worden 
beoordeeld. 

Uiteindelijk zal er per klasse een winnaar worden aangewezen 

waarvan een auto zich ‘best of show’ mag noemen. 

In de jury zitten onder meer Anne Asensio van 
Dassault Systemes en ontwerper van onder meer 
de eerste Renault Scenic,
 Fedde Talsma van Volvo Design, 
de bekende Franse  autoboekenschrijver Serge Bellu 
en Christian Philipsen van het Louis Vuitton Concours.

Natuurlijk zullen zij worden bijgestaan door nationale
juryleden met een grote kennis van klassieke vierwielers.


 Peking-Parijs:
 Om het tienjarig bestaan van het grootste klassiekerfeest van
Nederland extra luister bij te z
etten, zullen er naast de deelnemende
Concoursauto’s op de velden voor het paleis ook
  zeer interessante displays te vinden zijn.
Zo zal er een worden gewijd aan het oer-Nederlandse Daf en
ook diverse Spykers waaronder de oude Peking-Parijs-deelnemer uit
1907 en de gelijknamige conceptcar van het Nederlandse merk,
zullen te zien zijn.

Bussen:

"Dit jaar tonen we een unieke collectie autobussen. 

Deze bussen geven een prachtig beeld van het openbaar vervoer van vroeger.
 We zullen tevens een aantal oude stadsbussen inzetten om de bezoekers
 van de diverse parkeerplaatsen in Apeldoorn heen en weer te shuttelen".
Vervoer op niveau zullen we maar zeggen. 


Daarnaast is er een zeer interessante klasse die we ‘Lost Italians’ noemen, 
dat zijn auto van prachtige merken die in de vergetelheid zijn geraakt,
of modellen van grote merken die wat minder bekend zijn. 



  Dwergauto’s:
Het blad Autovisie is eveneens van de partij met zijn 
Nationale Concours, onderverdeeld in zeven klassen.
Lezers van het blad worden opgeroepen om in te schrijven 
met hun mooiste roadster, dwergauto, 


MG MGB, (bestond 50 jaar!)





of met de stationwagon. 



Ook de leukste auto’s uit de rijke geschiedenis van
de Auto van het Jaar-verkiezing doen mee in de verkiezing.
De inschrijvingen voor het Nationale Concours 
worden apart beoordeeld en de winnaar mag deelnemen 
aan het Internationale Concours.



PK-Monsters:

 Autovriend Kjeld Cornelius Jessen 
hier in zijn Bugatti Type 13  Brescia
 1925
(chassisnr: 2442)
meerdere malen deelgenomen aan de Vredestein Sprint.
 

"Brutus op Het Loo 2010"
Onder de projectnaam ‚Brutus’ werd in de werkplaats van het Auto & Technik MUSEUM SINSHEIM een uitzonderlijk voertuig gebouwd in de stijl van de zogenaamde 'Blitzen Benz', zoals dat ook al het geval was met de raceauto’s van Maybach. Na de 2e Wereldoorlog waren er veel vliegtuigmotoren voorhanden omdat Duitsland geen vliegtuigen mocht bezitten. Deze werden op verschillende chassis gemonteerd en gebruikt in de autosport. Bij het project Brutus wordt de basis gevormd door een chassis met kettingaandrijving uit 1908. Hierop werd een 12-cilinder vliegtuigmotor gemonteerd met een inhoud van 46 liter en een vermogen van 500 PK. Deze motor werd gevonden in Spanje door Hans Dittes, een van de leden van onze museumvereniging. Het bijzondere van dit voertuig schuilt in het feit dat bij een toerental van slechts 800 toeren per minuut een snelheid wordt bereikt van ver over de 100 km per uur. Na meerdere jaren noeste arbeid was het voertuig gereed voor actie en heeft dat al bij verschillende evenementen laten zien.
(Bron: Museum Sinsheim)

 Veel spektakel, donkere klanken van oude pk-monsters en
de geur van olie, benzine en 
rubber zijn de ingrediënten voor de door 
DVSCC = Dutch Vintage Sports Car Club georganiseerde 
Vredestein Classic Sprint op de laan voor het paleis.
Driemaal per dag zullen ruim veertig vooroorlogse auto’s 

 sprintdemonstraties  geven op de laan voor het paleis.
Tussendoor zijn de deelnemende bolides te bewonderen 
in de Royal Paddock.   

 
Gratis parkeren:



Parkeren was gratis op de velden 
rond het paleis. 



 

STEEDS VERRASSEND, ALTIJD DICHTBIJ
SO
Sponsored by
Motoring George Spauwen
Facebook