Accept the Challenge, so that You may Feel the Exhilaration of Victory !

vrijdag 25 oktober 2013

Ardennen Meeting 2013 MG Car Club Luxemburg

Ardennen Meeting
31 aug - 01 sept 2013
MG Car Club Luxemburg



Niemand minder dan Victrace Retro Media Guest-Reporter
Pim van der Veer was erbij en maakte een volgend verslag in woord & beeld...


Met deze MG MGA werd de rallye gereden
door Pim & Fredry.

De overgang van de mooie zomer van 2013 naar de herfst werd in het Groot
 Hertogdom Luxemburg gevierd met het traditionele tweejaarlijkse weekend
 onder leiding van de familie Maathuis, met veel vrijwilligers
 van de Luxemburgse MG Car Club. 

Fredry met Jan de Jonge.

Gretig gebruik werd gemaakt 
van de toeristische mogelijkheden

 
 
 
 
  

Op vrijdag 30 augustus werden de 63 équipes uit omringende landen
 en Luxemburg zelf, verwelkomd op het terras van Hotel Meyer in Beaufort. 
Daar kregen de deelnemers een kloeke tas met de documenten en
 een informatiemap over de vele toeristische attracties in het 
Groothertogdom (enige in de wereld) en special over het Müllertal, 
klein Zwitserland in Luxemburg. Guy Maathuis met zijn kompanen 
hadden gretig gebruik gemaakt van alle mogelijkheden om bezoekers 
aan Luxemburg kennis te laten maken met het veelzijdige aanbod. 
Voor MG-rijders waren de smalle wegen met weinig verkeer ideaal om 
de rijkunst bij te slijpen. Voor fotografen waren de MG’s tijdens 
dit evenement een onuitputtelijke bron van inspiratie. 
Het natuurschoon met het ruige Müllertal, zo  volkomen anders dan 
het Vlaamse en Nederlandse vlakke land, was voor de organisatoren
 aanleiding om allerlei proeven in te lassen waarbij een groot beroep 
werd gedaan op het uithoudingsvermogen. 
Ook konden de deelnemers bij innovatieve opgaven 
hun hersens laten kraken. 

Druk programma:

 
 

De vrijdag werd afgesloten met een maaltijd met de beroemde Ardenner ham
 van een kwaliteit die je ergens anders niet veel aantreft. 
 
 
 
MG L2 van Guy Maathuis


 
De Fraaie MG PB van Dick & Jacqueline Bronkhorst.

De volgende ochtend, zaterdag 31 augustus, was verdeeld in twee trajecten 
van een toeristische toer. Om 8.45 uur werd vanaf het hotel gestart op weg 
naar het automuseum Conservatoire Nationale de Véhicules Historiques
 (CNVH) in Diekirch . 
 
Met hier de promintente zonen Jeroen met vriendin Alexandra Fakkeldij
 en Stefan.


De kaartlezers kregen een stafkaart in handen waarop zij de kortste route moesten uitzetten.
 Onderweg stonden letters ter controle en moesten de eerste 
twee Letters van de plaatsnaamborden van de gemeenten 
waar doorheen werd gereden, ook genoteerd worden. 
In de juiste schrijfwijze met hoofd- en kleine letters. 
Hier werden al veel strafpunten verzameld. 


 

 

 
 
 

Het automuseum was heel interessant, zeker een bezoek waard. 
Een witte TD stond op de hoek waar typische auto’s uit 
de periode 1940-50 werden getoond.

Vanuit Diekirch ging de route naar Schinker waarbij de doorgaande
 E420/N7 zo veel mogelijk vermeden moest worden, 
maar er wel zo dicht mogelijk bij moest blijven. 

Ik had het geluk dat Fredry Maathuis, waarmee ik die dagen in haar MGA
 optrok, na ruim 40 jaar in Luxemburg wist hoe de oude route was, 
die door die E420 was vervangen. Ook hier letters en stempels voor de
 controlekaart. Aan het eind van die route werden de deelnemers naar
 Cornelyshaff in Heinerscheid geleid, waar een grandioze lunch werd
 geserveerd met allerlei gerechten die op grote barbecues werden bereid.



Van Heinerscheid moest naar een punt A bij Stolzembourg naar 
het hotel Meyer in Beaufort gereden worden waarbij de rivier Our zo dicht
 mogelijk benaderd moest worden. Dat was een behoorlijke kaartlees-puzzel
 omdat die rivier de grens tussen Luxemburg en Duitsland markeert. 
Er lopen dus veel wegen naar die rivier dood en er zijn maar weinig bruggen.
 Die dan dienen als grenspost. 


 
 


In hotel Meyer werden de controlekaarten
 ingenomen en de deelnemers waren druk in gesprek om 
erachter te komen
wat ze allemaal fout hadden gedaan.





Guy Maathuis legt de kaartleessrit
 van die dag uit.
 
 
 
 Het schilderachtige Kasteel van Beaufort werd bezocht.
 
 

  

 

 

 
 Het copieuze diner ’s avonds verjoeg alle muizenissen en
 vormde een goede afsluiting van die drukke laatste zomerdag. 
Geschikt schoeisel:

Zondag 1 september stond in het teken van Roll & Rock in Müllertal.
 Daar stonden rallye-medewerkers op acht plaatsen de deelnemers met
 ingenieuze spelletjes op te wachten. Om die locaties te bereiken moest in de

 
 meeste gevallen eerst flinkover ruig bospaden met veel hoogteverschilen
 worden gelopen en geklauterd. Bijzonder was een nauwe doorgang met een
 lange steile trap tussen twee rotsen.


Pim & Fredry 
 

 
 Wie thuis geen moeite heeft met een trap
 met 11 of 12 treden raakte na zo’n 50 treden behoorlijk buiten adem. 
Ik wel in ieder geval. Zo waren er veel lichamelijke oefeningen waar
 bergklimschoenen goed van pas kwamen. De aansporing om geschikte
 schoenen mee te nemen stond niet voor niets in de aanwijzingen. 
De proeven konden in willekeurige volgorde afgelegd worden. 
Zo moest van 9 vlaggen gezegd worden welke hoorden bij leden van het
 Gemenebest en drie Europese landen. Niet eenvoudig. 
 
Op een ander punt werden gedurede 1 minuut 12 voorwerpen getoond. 
Na een paar honderd meter moest opgesomd worden welke je had onthouden.
 Voor de sleutelaars onder ons werd een raadsel voorgelegd in welke volgorde
 van grootte afbeeldingen van metrische en inch-steeksleutels gelegd moesten
 worden. Een staaf met een dozijn verschillende schroefdraden en
 een verzameling moeren moest binnen een minuut zoveel
 mogelijk bij elkaar gezocht worden.
Hoog M(aathuis) G(ehalte):

  
 
 
 


 
 



De lunch in Heringer Millen in de buurt van Waldbillig was op z’n Luxemburgs
 weer een culinaire verrassing met een soort versierde pannenkoek 
maar dan op een dunne knapperige ondergrond.

Guy Maathuis beklom het sprekersgestoelte en maakte de uitslag bekend.
 Het was geen verrassing dat allerlei MGCC prominenten hun beste beentje 
voor hadden gezet. Bijzonder was dat zus Tsjitske en broer Wietse Maathuis
 met hun MGB GT vele trofeeën mee naar huis namen, waaronder de grote
 Ardenner ham voor het algemeen winnende équipe. 
Ouders Hans en Ingrid Maathuis zijn vanzelfsprekend trots op de prestaties
 van hun nakomelingschap. Ook zoon Sicco bracht het er met 
Yvonne van den Heuvel goed af. 

Opperhoofd Guy Maathuis (en zijn team van vrijwilligers) kreeg een langdurig 
en donderend applaus voor de organisatie van dit evenement dat weer 
een gedenkwaardige mijlpaal is in de lange reeks Maathuis-evenementen.



Uitslag:

De uitslag werd bekendgemaakt voor de rallye op 31 augustus
 en Roll & Rock op 1 september.

Rallye: 

1. Sicco Maathuis en Yvonne van den Heuvel; 
2. Tjitske en Wietse  Maathuis; 
3. Jeroen Bronkhorst en Alexandra Fakkeldij.

 52 geklasseerden en 11 buiten mededinging.

Roll & Rock:

 1. Francis en Thérèse Diederichs; 
2. Tjitske en Wietse Maathuis;
 3. Adrian & Dawn Clifford. 

51 geklasseerden en 12 buiten mededinging

Overall: 
1. Tjitske en Wietse Maathuis; 
2. Francis en Thérèse Diederichs 
3. Sicco Maathuis en Yvonne van den Heuvel. 

53 geklasseerde en 9 buiten mededinging.

Uw verslaggever bracht het met Fredry Maathuis tot de 12de plaats overall.
 Dik boven het gemiddelde dus, vooral door het Maathuis-gehalte....

Pim van der Veer
 

Met Dank aan  MG Car Club Nestor 
Pim van derVeer
voor zijn gehele Reportage:
Tekst & Fotobijdragen.


 
Foto- & Tekstbewerking,
 Motoring George Spauwen.
SO



STEEDS VERRASSEND, ALTIJD DICHTBIJ



Sponsored by
Motoring George Spauwen
Facebook

maandag 21 oktober 2013

The Historic Grand Prix Zandvoort: ‘International Historic Motoring Awards’ 2013



2013

De Historic Grand Prix Zandvoort was voor de ‘International Historic Motoring Awards’ genomineerd als beste historische autosportevenement van het jaar. Een jury, bestaande uit zestien auto(sport)kenners waaronder vijfvoudig Le Mans-winnaar Derek Bell en oud Formule 1-coureur Jochen Mass, zou beslissen welk evenement de titel ‘Historic Motorsport Event of the Year’ aan zich mocht verbinden. Andere genomineerden zijn: Silverstone Classic, Philip Island, Rolex Monterey Motorsports Reunion, VSCC Prescott Speed Hill Climb en Vernasca Silver Flag. De bekendmaking van de winnaar vond plaats op 14 november a.s. tijdens een gala in het St. Pancras Renaissance Hotel in Londen. De International Historic Motoring Awards werd georganiseerd door het Britse magazine Octane in samenwerking met EFG International.

“De nominatie voor het beste historische evenement van het jaar is een geweldige pluim 
voor het vele werk dat de afgelopen twee jaar ?? door de HARC, Circuit Park Zandvoort en 
vrijwilligers is verricht  😇😎”, reageerde de C.E.O. van Circuit Park Zandvoort.
“Het is een geweldige prestatie te noemen, dat de Historic Grand Prix Zandvoort
 in slechts twee jaar tijd , ?? Hoe krijg je het verzonnen ?? 👻 
een plaats heeft verworven tussen de grote historische 
race-evenementenvan de wereld.”

Circuit Park Zandvoort

COMMENTAAR:

Wat een een lariekoek van die C.E.O. " in 2 jaar tijd ? "OMG

Immers in 1987 was er al de 2e Historic Grand Prix Zandvoort
CHECK &  2e HGPZ  1987
maar ja toen waren de Heren nog lang niet in beeld !

 Sinds 1982 ben ik al actief op Circuit Zandvoort en 

heb ik vele  Historic Grand Prix Zandvoort *13 Edities gedraaid !
 & onder meer ook de Historische Zandvoort Trophy's.
  Italia a Zandvoort is voortgekomen uit de diverse
 Ferrari (Inter) Nationale Meetings , 
Great British , S.C.Alfa. Romeo.B.  , HARC Events 
en wat al niet meer op Video en Foto vastgelegd. 
Daarnaast  heb het Historisch Racen & (Rallyerijden)
 bij diverse Historische Autoclubs gepromoot. 
Dit alles ten tijde van HARC-Voorzitters Anthony  Mak van Waay ,
(Willem Blankevoort), HARC- Voorzitter Peter Groenendijk ,
Circuit Park Zandvoort Directeur Hans Ernst 
 en zijn rechterhand Marcel Luitze. 

Ik had immers een jaarkaart en 
was met enige regelmaat op Zandvoort te vinden !
Sinds 1990 heeft Directeur Hans Ernst de teugels stekker aangetrokken 
voor de exploitatie van het circuit.
Bob de Jong, Veronica, had alle rechten betreft filmen...
Ik moest Hans Ernst vragen of Bob de Jong bellen voor toestemming.
Over het algemeen leverde het nooit problemen op. 
Hans Herbschleb werd ook ingehuurd voor P.R.

Het Heden :

Nu, na jaren werken, deelt een Persjefke de Koninklijke lakens uit
 en kan /mag ik er niet meer bij.
Leeftijdsdiscriminatie, ze willen van de oudere Generatie af
 & en Vriendjespolitiek heerst...

Immers het jochie was nog niet eens geboren 
toen liep ik al lang en breed op Zandvoort rond !

Vroeger was je een held als je als enige met filmcamera
twee dagen bepakt en bezakt met 14 kg apparatuur rond het 
struinde om alles vast te leggen...op beeld.
Tegenwoordig zijn ze je liever kwijt dan rijk.

Dan...gedane afspraken/beloftes in 2015 komen ze ook niet na !

Kortom het respect is tegenwoordig ver te zoeken.
So...HARC / CPZ ...Eat Your Heart Out !

C.I.A. Motoring George Spauwen

VICTRACE RETRO MEDIA



VICTRACE RETRO MEDIA 

Presents the next Extended Reports Part I, II, & Yamaha Classic Racing Team 


The 2nd Edition Historic Grand Prix Circuit Park Zandvoort 2013 is now Finished & online !!
En als ik zeg extended reports dan bedoel ik ook een Extended Reports

Voor de echte Liefhebbers met weer een ruime selektie aan Foto's : PART I :
(ca. 365 st.),enkels video-8 snapshots en maar liefst 5 eenvoudige videoclips !
http://victrace.blogspot.nl/2013/10/the-historic-grand-prix-2013-part-i.html


PART II (ca. 356 Foto's enkele Video-8-snapshots en 2 eenvoudige videoclips.

http://victrace.blogspot.nl/2013/10/the-historic-grand-prix-2013-part-ii.html


Last but not Least!

PART III  The Yamaha Classic Racing Team (ca.42 foto's en een videoclipje).
http://victrace.blogspot.nl/2013/10/the-historic-grand-prix-2013-yamaha.html