Accept the Challenge, so that You may Feel the Exhilaration of Victory !

donderdag 9 mei 2013

Healey-Jensen-Volvo Meeting 1982

Healey-Jensen-Volvo Meeting
29 augustus 1982
Loenen aan de Vecht

Op een lekkere warme zomerdag, zondag 29 augustus 1982,
 vond een gezamelijke meeting van 
Austin-Healey, Jensen, en Volvo P1800 Jensen 
plaats te Loenen aan de Vecht.
 
Diverse Austin Healy Owners Club Nederland leden 
waren natuurlijk ook van de partij
(1982)
 
VICTRACE was er destijds bij en schoot wat foto's.....

Een stukje Historie...

Jensen Motors was een Brits automerk, opgericht door 
de broers Richard en Allan Jensen. 
Het bedrijf was gevestigd in West Bromwich.
De gebroeders Jensen begonnen in de jaren dertig
 met de bouw van speciale carrosserieën. 
De eerste modellen van dit merk kwamen in 1935 op de markt. 
 
 Nash-Healey Convertible 1953 *(slechts 150 st. ooit gebouwd
Interclassics- Topmobiel 2013

Vlak voor de Tweede Wereldoorlog bouwde Jensen een eigen auto,
 aangedreven door een Amerikaanse Nash en een 3.6 liter Ford V8-motor.

Volvo P1800 Jensen met de 
kenmerkende "Koehoornbumpers".


 Korte tijd na de oorlog bouwde Jensen sportieve modellen.
 Daarnaast assembleerde Jensen korte tijd de Volvo P1800.




 
Volvo P1800 Jensen 1962
*Volvo P1800 (Jensen) bestond 
in in 2011 50 Jaar !


(Photo's: Marc Pallier (F)


Een fraaie Jensen 541 
Vintage Revival Montlhery 2013


  
(Lijkt m.i. ook een beetje op Aston Martin DB4 & de Volvo P1800 Jensen)
 
Jensen 541S  6cyl in lijn Austin Motor 3939cc 130 PK 1960-1963 
British Cars & Lifestyle 2013

(1982)

(Foto: Sjoukske Kuijpers)

 
 
Jensen CV 8 MK I Chrysler Motor 5916 cc 305 PK 1962-1963 
 

British Cars & Lifestyle 2013


 
Jensen FF

Great British Zandvoort 2012

 
Jensen Interceptor

Great British Zandvoort 2013




Na vele modellen met toepassingen als hydraulische remmen, 
schroefveren, bekrachtigde schijfremmen rondom, 
kwam in 1966-1967 de Jensen Interceptor FF uit. 
Deze was voorzien van vierwielaandrijving met automatisch power-Lok
 differentieel, stuurbekrachtiging en schijfremmen rondom. 
Ook was de Interceptor FF voorzien van ABS.

De gebroeders Jensen hadden het bedrijf in 1966 verlaten. 

De Amerikaanse autogroothandelaar Kjell Qvale verwierf in 1970 de
 meerderheid van de aandelen en voegde David Healey toe als bestuurslid.


Jensen-Healey 
(*midden)

Jensen-Healey
(*achterste convertible)

In samenwerking met Healey werd in 

de jaren zeventig de Jensen-Healey gebouwd. 
Verminderde vraag als gevolg van de oliecrisis van 1973 leidde
 ertoe dat Jensen Motors in mei 1976 de verkoop staakte. 
Twee nieuwe bedrijven Jensen Special Products (JSP) en Jensen Parts 
& Service Limited (JP& S) zetten een deel van de activiteiten voort. 


De Jensen Interceptor III convertible.
British Cars & Lifestyle 2012


Het Jensen Genootschap Holland

In 1982 en 2001 werd korte tijd geprobeerd de productie 
van de Interceptor te hervatten.


 (1982 )


 Tekst & Fotobewerking:
  Motoring George Spauwen.




SO





Volvo 122 S  TT ^

STEEDS VERRASSEND, ALTIJD DICHTBIJ
Motoring George Spauwen


dinsdag 7 mei 2013

60e International Historic Tulpenrallye 2013

60e International 
Historic Tulpenrallye 2013


 
  
* al sinds 1985 zijn wij van de Partij !
 

Een stukje Historie:
 
(1990)
Rallyecrack  Maurisce "Maus Gatso" Gatsonides 
tijdens de presentatie van zijn boek
"Race zonder Finish" aangereikt
door speaker Hans Ribbens uit Almelo.

The roots of The Tulip:

Eind jaren veertig spreekt Maus (Gatso) Gatsonides,
 Nederlands meest bekende rallyrijder, de Franse Simcarijder Marc Angelvin. 
Onder het drinken van glas goede wijn brengt Maus in het midden 
dat er in de Lage Landen geen bergen zijn om rally's te rijden. 
Angelvin schijnt toen gezegd te hebben dat je vanuit Nederland overal 
naar toe kan rijden en dat de Tulpen een 
mooi symbool zouden kunnen voor een rally. 
Hoe dan ook, feit is dat in 1949 door de Regionale Automobiel Club West 
(RAC-WEST) een Rallye des Tulipes georganiseerd werd. 
De grondslag van de rally lag dus in Frankrijk 
en vandaar de naam Tulpenrallye. 
Met 159 equipes aan de start werd dit evenement direct een succes en 
een rijke traditie was geboren. 
Gatso was uiteraard bij de organisatie betrokken 
maar het grote werk werd gedaan door Lex van Strien, 
Jos van Calsteren, Jaques Lioni en door "Mr. Tulpenrallye" Piet Nortier.
De rally heeft in afgelopen jaren vele gedaanten gekend: 
als racepartij en vele jaren als een internationaal 
bekende snelheidsrally op klassementsproeven.

Edities: 1984,1985 1986 , 1987,1992,1993,1996,1999
 2012 , 2013,2014 en 2015.

In *1992 werd het concept veranderd in 
een sfeervolle historische wedstrijd waarbij personenauto's 
mogen deelnemen die gebouwd zijn voor 1 januari 1972.



*(VICTRACE heeft aan de wieg van deze historische edities gestaan
en 1992 & 1993 destijds verfilmd en op Video/DVD uitgebracht !)

 
De 1993 Tulp met o.m. Rinus & Hans



(1992)
#55 Hugo van de Berg / John Wasserman
Triumph TR3  
Rob Slotemaker heeft met een dergelijke Triumph TR3
deelgenomen aan de Tulpenrallye van 1960


Op zaterdag 4 mei vond er de Proloog -Sprint plaats
op de Koningin Wilhelmina Boulevard vlak voor Huis ter Duin
te Noordwijk. Het was een frisse zonnige dag... edoch

 Victrace Retro Media
Guest-Photographer
*Hans Sneep 
maakte het volgende fotoverslag....
en tevens ook enkele bijdragen van
Wim te Riet / CoolClassics.com
*(Een ruim selektie uit de beschikbare foto's)


Fraaie line-up op de P-Plaats met onder meer...


deze serieuze Sunbeam Tiger V8 Serie II uit 1967
van 69 Team : Brouwers -Soree

The Vintage Class:





1 Team: Geelhuysen Brons
- Mathis GM Sport 1925
 

    

5 Team: van de Weerd -Salentijn
- Auburn 851 1935

5 Team: van de Weerd -Salentijn
- Auburn 851 1935
 

 
9 Team: Vermeulen-Vermeulen
- Alvis Speed 25 1936
 



  
 
12 Team: Hunfeld - Hunfeld
-Bentley 4.25 ltr Gurney Nutting Special 1937
(recreation)
 


The Expert Class:


17 Team: van Kouwen - Bouwman
-Alfa Romeo 1900 Ti 1953

DHC = Dutch Healey Competions Teams in Line-up...
waaronder de Winnaars van vorig Jaar (editie 2012)

19 *Team: Sinke  - Den Hartog 
(*2e team van rechts)
-Austin Healey 100/6 Roadster 1957

(editie 2012)
 
20 Team: Bender  - van Leeuwen 
-MG MGA Twincam Roadster 1959
 
22 Team: Muhring  - Kivit 
-Austin Healey 3000 Roadster 1960
 
35 Team: Pavlik  - Limpens 
-Porsche 356 SC 1965
41 Team: Guliker - 't Hart 
-BMW 2000 CS 1966

(editie 2012)

 
42 Team: de Haan  - van der Pol 
-Volvo P1800 S 1966

43 Team: Kleijwegt  - Weitmann 
-Volvo Amazon 122S 1966

45 Team: Perridon  - Verhoeff 
-Porsche 911 1966

48 Team: de Jong  - bijster 
-BMW 1602 1967


49 Team: Machielsen  - van der Lugt 
-Volvo Amazon 121 1967

60 Team: Koomen  - ter Borg 
- Fiat 125S 1970
62 Team: Stok  - van den Brink 
- Alfa Romeo Giulia 1990 cc 1970


63 Team: Vrijland  - de Rijk 
-Porsche 911T 1970

The Sporting Class:

Line-up voor de Start...
 
67 Team: Dinaux  - van Straaten 
-Morris Minor 1937 
67 Team: Wesselink - Wesselink
- Citroen Traction Avant Cabriolet 7C 1937 

69 Team : Brouwers -Soree
- Sunbeam Tiger V8 Serie II uit 1967

77 Team: Winkel  - Stegeman 
- Fiat 1100 103E 1957

79 Team: Hemke  - Hemke 
- Austin Healey 3000 Roadster 1960

80 Team: Lampier  - Lampier 
- Lancia Fulvia 1.3 S Coupe 1971

81 Team: van der Knoop - van der Knoop
- MG MGA 1600 roadster 1960
*(Eh..ben ik in beeld?  Ja U bent in beeld !.. argh)
86 Team: de Bakker  - de Bakker 
- Porsche 356 SC 1964
 
87 Team: Beukert  - Heuft 
- Volvo PV 544 C 1964
91 Team: Ruys  - Mous 
- Alfa Romeo Giulietta Ti 1964



93 Team: Koorstra  - Koorstra 
- Porsche 356 SC 1965

94 Team: Lourens  - den Boef 
- Mercedes-Benz 250 SE Coupe 1965
97 Team: Boeken  - Rijnders 
- MG MGB GT 1966
98 Team: Brom  - Brom 
- Alfa Romeo Giulia Sprint GT 1966

103 Team: Berkelaar  - Berkelaar 
- Datsun 2000 Sport 1967

104 Team: Beukert  - Beukert 
- MG MGB GT 1967

105 Team: van Dord  -van stijn 
- Alfa Romeo 1750 GTV 1967

106 Team: van Duijn  - van Dongen 
- Alfa Romeo 1300 GT Junior 1967

106 Team: Hogendoorn -Verbrugge 
- Alfa Romeo 1600 Super 1967

118 Team: Altman - Suesan
- MG MGB GT 1967

119 Team: Bender - Bender
- Alfa Romeo 1300 GT Junior 1969

 
120 Team: van  de Bruinhorst - Andriessen 
- MG MGB GT 1969

122 Team: Kieboom Kieboom
- Austin Mini Cooper S 1969

128 Team: Broere - Holzhauer
- Alfa Romeo 1300 GT Junior 1970

134 Team: van Dooren  - van Dam 
- DAF 55 Marathon 1971


136 Team: Klaarenbeek  - Batenburg 
- VW Porsche 914 1971

138 Team: Perquin - Perquin
- Alfa Romeo 2000 GTV 1971




142 Team: Verkaik - Brons
- Aston Martin DB 2/4 MK I 1954
(editie 2012)

The Touring Class:



147 Team: de Pijper-Geist
- Jaguar XK 150S FHC 1957

 
152 Team: Rupert - Rupert
- Sunbeam Alpine MK I 1960

 
153 Team: Bont - Eikelenboom
- Jaguar MK II 1961

157 Team: van Houtum - Roks
- Alfa Romeo Giulietta Sprint 1962


158 Team: Lankhorst - Evers
-MG MGA 1600 roadster 1962


159 Team: Toussaint-Toussaint
- Alfa Romeo 2600 Spider 1962


Team: Frits Wester - Roelof Hemmen
(editie 2012)


161 Team: Frits Wester - Roelof Hemmen
- Volvo Amazon 131 1967

163 Team: Poll - van Dijk
-Porsche 356 C 1964

173 Team: Hamburg - van der Heijden
- Volvo Amazon 122S B18 1966

(uit eigen archief 1968)

(2012)


177 Team: van den Bosch - van den Bosch
- Morris Mini Cooper S 1967


179 Team: Geels - Meijer
- Austin-Healey Sprite MK III 1967

182 Team: Van der Laan - Bos
- Fiat Dino 1967

187 Team: Bergwerff - van Nieuwkerk
- Alfa Romeo 1750 Berlinetta 1968

189 Team: Leeuwangh-Meezen
- Porsche 911 1968

195 Team: de Bie - de Bie
- Alfa Romeo 1300 GT Junior 1969
 
196 Team: Blauwkuip - Vehmeyer
- Alfa Romeo Spider 1969

199 Team: Brakel - Brulleman
- MG MGB GT 1969



208 Team: Kruit - Kruit
- MG MGB GT 1970

209 Team: Lichtenauer - van Nes
- Porsche 911 T 1970

220 Team: Hogenelst - de Mooij
- Alfa Romeo Giulia 1300 Super 1971


222 Team: Levert-Levert
- Triumph TR6 1971



224 Team: Oldemark-Oldemark
- Datsun 240Z 1971

227 Team: Stolze-Hoogendoorn
- Porsche Targa 911 S 1971
daarna....

Test: 2 : Slotemaker Anti-Slipschool
waarvan ook enkele aktiebeelden..

19 *Team: Sinke  - Den Hartog 
-Austin Healey 100/6 Roadster 1957



69 Team : Brouwers -Soree
- Sunbeam Tiger V8 Serie II uit 1967

en...
 
 vervolgens ging van het van de Start te Noordwijk,
 Anti-Slipschool Zandvoort op naar de Finish te Nice.





Met Dank aan Victrace Retro Media"
Guest-Photographer
Hans Sneep 
bij Huis ter Duin te Noordwijk. 
En natuurlijk ook.. 
Wim te Riet / CoolClassics.com 
voor zijn enthousiaste bijdragen van 
Noordwijk en Zandvoort !
Foto's: Victrace archief.
Foto- & Tekst bewerking:
 Motoring George Spauwen.
SO
 


Victrace heeft meerdere malen "stages" o.m.
 edities 1984 t/m 2015 van de 
International Historic Tulpenrallye verfilmd
 en op Foto's vastgelegd en gepububliceerd
opo dit weblog maar ook hele edities 
1992 & 1993 op videofilm uitgebracht, 
VICTRACE RETRO MEDIA


STEEDS VERRASSEND, ALTIJD DICHTBIJ
Het zit en staat er allemaal weer op...
SO
Sponsored by
VICTRACE RETRO MEDIA
A MOTORING SPIRIT
Motoring George Spauwen
Facebook