Accept the Challenge, so that You may Feel the Exhilaration of Victory !

woensdag 31 oktober 2012

Volvo Klassieker Beurs 2012 : Nieuwegein


 Volvo Klassieker Beurs 

13-14 oktober 2012 
Home Boxx
Exhibition Centre 
Nieuwegein.



In het weekend van 13 en 14 oktober 2012
werd in de Homeboxx te Nieuwegein 
de Volvo Klassieker Beurs (VKB) gehouden. 




VICTRACE was er door de jaren heen
met regelmaat te vinden 
en was nu wederom aanwezig om een
Foto-Report te kunnen publiceren...




Het was al een vroeg komen van de "Zweden"!



Zweden op z’n best !

 Op de parkeerplaatsen van 
Homebox Nieuwegein was het goed toeven.
 
In alle Typen & Kleuren (Rood:) ) waren ze te vinden...

  



De Volvo Klassieke autoliefhebber heeft de gewoonte
met zijn of haar eigen bolide naar de jaarlijkse 
Volvo Klassieker Beurs af te reizen . 

  
  
"Hey Roger, There is Much Mo(o)re behind my Door!"

 
Prachtige Volvo P1800 S 

Line-up Amazons
 
 
     
Interessante Palmares...

Tja..
 
Over smaak valt te twisten...t'is wel een beetje heel apart!
   

- SP -
*(ik reed vroeger al in mijn eigen SPortregister).
123 GT uit 1967



Ik kon door de lampen, 
de lampen bijna niet meer zien..



Leek me toch wat frisjes zo voor Beate...

Maar geen nood de SMV Caravan Club
 bracht uitkomst!

"Kunst(en)maker" in de Hal. 
 
De Info-Stand Volvo Klassieker Vereniging,

 Sommigen waren wijselijk te Volvo-fiets.
(*terwijl ik me letterlijk de zolen onder 
mijn schoenen vandaan liep)



 
Verder treft u op de beurs o.a. een Techniekforum, 
verzorgd door de technische commissie van de VKV, 
met workshops en reparatie onderricht,

(motorenrevisiebedrijf)

 en natuurlijk de stand met de Clubartikelen.



Hier lagen o.m. de "Roffels" lagen klaar...

Volvo 850 Club Nederland

Standaard 850 GLT

T5
 

 

 

"baas boven baas"!
 




 
Het Volvo Coupe Bertone Register

 

  
 
Kwamen wij deze "gemodificeerde" Coupe verderop tegen.




Nu even wat anders...
we gaan racen...
  
Nou ja we ?
    
Dit doet namelijk Jochen Pethke al met zijn"...
 


 Ex-Jan Lammers BTCC =
 "British Towing Car Championship,
Volvo Estate 850 "Bakkerswagen" 

met heel veel enthousiasme!
  
Jochem is ca. 6 jaar geleden bij de Volvo 360 cup van 
het Dutch National Racing Team met 
Volvo's 360 GLT's  gaan stoeien...

 en nu dan zo'n 2 jaar alweer, 
racete hij onder eigen "vlag"
Pethoni Racing

 
 

  (Met Dank voor deze Foto's: Copyrights 
Jeroen van der Mije & Wouter Drijfhout)

  

  
Redelijk 2.3 standaardmotor en bak  maar...

wel met een extra groot "Turbootje" => 300 PK !


 
Gezellig effe kletsen...
  
PR-Man Jan de Bruijn kwam ook een kijkje nemen.

  
(en MGS met Jochen op de foto en mocht ook even "proeven" in de auto
met stuurtje: lekker laag zitten en sturen => Great!)



 De Katterugclub
   
Idd...incl. Schuurvondst met "wat" werk!




Het Volvo 480 Register




  Rob Koch  

Autorai 1987

Een Stukje Nederlandse Auto-Historie:


Nadat DAF werd overgenomen door Volvo Zweden werd Rob Koch
 chief styling bij Volvo Car BV in Nederland.
De 480 ES zag er sportief uit met zijn aerodynamische neus 
met inklapbare koplampen en een lange daklijn, 
maar was geen pure sportwagen; het was eerder een sportieve coupe.

De ontwerpers hadden voorbeelden zoals de legendarische 
Volvo P1800 en de futuristische Reliant Scimitar.

Het moest de voortrekker worden voor een nieuwe serie kleinere Volvo gezinswagens.
 De 480 ES was de eerste voorwielaangedreven Volvo. 
De Volvo 480 is onder leiding van Rob Koch ontworpen op de stylingafdeling
 van Volvo Car (later NedCar) in Helmond (Nederland) en 
werd gebouwd door de fabriek van dit bedrijf in Born Nederlands-Limburg.
Het was het eerste model van de 400-serie,
die later werd aangevuld met de 440 en 460. 
Alle 400-modellen zijn gebouwd op een en het zelfde onderstel. 
Voor het model van de 480 zijn door verschillende ontwerpstudio's 
meerdere ontwerpen gemaakt. 
De uiteindelijke versie is getekend door de Nederlander
 John de Vries onder leiding van Rob Koch . 
Dit ontwerp werd verkozen boven de andere ontwerpen van Bertone, 
Coggiola en Volvo-Zweden.

(video-8 snapshot Autorai 1987)
Dit resulteerde in de Volvo 480 ES.

De Volvo 480 ES Cabrio,
is helaas nooit echt op de markt gekomen.


De Volvo 480 is dus een geliefde Youngtimer

Na de 480 ES was Rob verantwoordelijk voor de 440, 460, de S40 en de V40.


Volvo 480 ES Cabrio
(uniek)
   
  


De huidige eigenaren...



 
Kwam ik wat oude bekenden tegen bij het...



 
Het Volvo P1800 ES Register











 
Waren onze Belgische Vrinden ook van de partij...




 


"Ik heb mijn wagen vol(t)-geladen !"


 
^ was "Guus Meeuwis" er ook.
 





    



In de vide had de V700 vereniging en thema-tentoonstelling 
verzorgd  ter ere van het 30 jarig bestaan van deze club! 


Een vereniging met zo'n 550 leden, die begonnen is met eigenaren van 7 serie
 Volvo's en waar tegenwoordig ook de 9 serie een warm welkom wordt geheten. 
Ook nodig: van de diverse types zijn er niet veel meer in Nederland:
 940: 7687 - 960: 1430 - S90: 239 -V90: 251.


Zo uit de Folder!

     

 
Volvo 780 Bertone

(TIP: Bij Auto Italia Houten 2012 stond er een te koop!)
  





  
Volvo Carlo Schmidt was ook aanwezig met enkele fraaie
 aparte automobielen uit zijn unieke verzameling...



 
Need I say More?



  
" Volvo 760 GLE-E "


 Deze bijzondere 760 Estate heeft Carlo gekocht van een Engels Limousine 
verhuurbedrijf dat de auto hoofdzakelijk verhuurde aan 
een rijke familie uit het midden-oosten voor vervoer
 van hun kinderen naar o.a. hun kostschool.
 
245 DL => US -Front met uiterst aparte kleur.



en natuurlijk veel stands met onderdelen,
  
 met ^ "De Baard" en "De Kale" ^,


(en zelfs nog een baard!),






 nieuwe en gebruikte,

 
Overrider of een Grille nodig...

 
Sportief Minilite of verbreed velgje...

  
Carbjes... dubbel of enkel...

een waslijntje sturen...
  
met een fraai glimmend houten of 123 GT stuurtje?


Het hield niet op...

Dus gauw "klokje kijken"...


pft... en weer verder.
 
Kortom...het was er allemaal.
Onderdelen teveel om op te noemen...
 
van privépersonen (Zeeland) en handelaren
 uit binnen- en buitenland.
 
Deed ook het Volvo-Forum goede zaken. 
 
Was er de "Kofferbakverkoop"...

maar waren er ook complete prive-auto's..
 
te koop...projekt ?

of toch klaar en rijden maar!
 
Zoals onder meer deze toch fraaie 240 GLT met Turbo velgjes..
 
of weer een leuk WP-tje! ^

 
Fraaie Amazons Combi



Ambities?



"The Swedish Cook"

 
Ook aan de inwendige mens werd uitgebreid aandacht besteed!
Egbert Jan Zwiers verzorgde de Catering





   
 
Op de verdieping was een kinderhoek ingericht en een aantal 
activiteiten waren speciaal gericht op de vrouwelijke bezoekers.
Om te stimuleren dat er meer vrouwen de beurs kwamen bezoeken 
was voor hen de toegangsprijs verlaagd naar 5 euro, 
kinderen tot 12 jaar hadden gratis entree.





 
Op "zolder", diezelfde Bovenverdieping,
 kwamen wij nog een heuse "Barnfind" tegen


Het betrof een Volvo P1800 Jensen uit 1965

De auto was in 1980 opnieuw gespoten en getectyleerd.
Deze auto heeft daarna 22 jaar stilgestaan

en is nu, zou later blijken, 
op de beurs verkocht.


 
De Jakob 1927 stond er dit keer niet echt...
 
maar er was andere/nieuwere keuze genoeg!
  
Tja..en nu dan maar naar huis...

 Terug naar Friesland!



"Beate" stond inmiddels 
gezellig warm binnen..

En ik besloot ook naar huis te gaan en 
de volgende dag nog even terug te komen
en toch een laatste foto-rondje te doen!


Tenslotte nog enkele Plaatjes....


  

  


     
  
   
 




  
 Roger Moore kwam ik niet echt tegen...
Het was een groot feest, maar nu was het dan ook wel mooi geweest !


VICTRACE RETRO MEDIA ARCHIEF
COPYRIGHTS MGS'012

SO









 

STEEDS VERASSEND, ALTIJD DICHTBIJ
Motoring George Spauwen

Sponsored by
Victrace Sitebuilding