Ik heb niet de *pretentie hier een verslag te doen van
100 jaar Rallye Monte Carlo.
Een stukje Historie:
De Rallye van Monte Carlo, officieel bekend onder de naam Rallye Automobile de Monte-Carlo,
is een rallye-evenement, gehouden aan de Franse Riviera in het Vorstendom Monaco.
De rally wordt ieder jaar georganiseerd door de Automobile club de Monaco,
die ook de Grand Prix Formule 1 van Monaco organiseert,
en werd in 1911 voor het eerst verreden.
is een rallye-evenement, gehouden aan de Franse Riviera in het Vorstendom Monaco.
De rally wordt ieder jaar georganiseerd door de Automobile club de Monaco,
die ook de Grand Prix Formule 1 van Monaco organiseert,
en werd in 1911 voor het eerst verreden.
De rallye was van 1970 tot en met 1972 onderdeel van het internationaal Kampioenschap voor Constructeurs,
en werd vervolgens in het inaugurele seizoen in 1973 een ronde van het Wereldkampioenschap Rally;
een plek die het deed behouden tot aan het seizoen 2008.
Tegenwoordig heeft het evenement een overstap gemaakt naar de Intercontinental Rally Challenge.
en werd vervolgens in het inaugurele seizoen in 1973 een ronde van het Wereldkampioenschap Rally;
een plek die het deed behouden tot aan het seizoen 2008.
Tegenwoordig heeft het evenement een overstap gemaakt naar de Intercontinental Rally Challenge.
(Bron: Wikipedia)
een heuse Vintage Triumph Automobiel
met Historie dus.
met Historie dus.
Deze mooi gelijnde Monte Carlo is de aanzet tot het grote succes
dat Triumph boekte in de Rallye van Monte Carlo
De schokbrekers konden van binnen uit gesteld worden waardoor op
elk wegtype snel een aanpassing van de schokbrekers gedaan kon worden.
Er was een grote benzinetank met 2 reservewielen achterop.
Ook de Monte Carlo was verkrijgbaar met zowel de 4-cylinder
elk wegtype snel een aanpassing van de schokbrekers gedaan kon worden.
Er was een grote benzinetank met 2 reservewielen achterop.
Ook de Monte Carlo was verkrijgbaar met zowel de 4-cylinder
als 6-cylinder motor.
Destijds kostte de Monte Carlo 4-cylinder 2/4 GBP 325,- en
de 6-cylinder GBP 398,- & de Short Chassis GBP 375,-
The Jaguar brand was born.
From 1936 onwards, the Tourer, a saloon,
and the Jaguar SS 100 sports car were on the market.
The latter model marked Jaguar's definitive path towards
a sporty image, and many successes were
achieved with these cars in the Monte Carlo Rally,
the RAC Rally, and the Scottish and Welsh Rallies.
From 1936 onwards, the Tourer, a saloon,
and the Jaguar SS 100 sports car were on the market.
The latter model marked Jaguar's definitive path towards
a sporty image, and many successes were
achieved with these cars in the Monte Carlo Rally,
the RAC Rally, and the Scottish and Welsh Rallies.
1071 cc ca. 92 pk bij 7200
Rpm 160 km/uur
Rpm 160 km/uur
Werkelijk prachtig om toen oog in oog te staan
met deze unieke BMC Rallye Works Car.
Echter nog een paar herinneringen zijn gebleven...
Reeds eerder schreef ik een stukje voor Healey 14e jaargang nr: 7
het officieel orgaan voor de Austin Healey Owners Club Nederland.
Vroeger ging ik als kind met mijn vader naar
vele autoshows en tentoonstellingen.
Varierend van Dealershows, Het Staargebouw te Maastricht,
Het Expogebouw in Bunde of de *Dominicanerkerk te Maastricht.
In 1963 trof ik daar de Bugatti van Pa Prick aan rechts in de hoek
meteen als je binnenkwam.
*Daar is mijn passie voor historisch Automobielen begonnen.
*Daar is mijn passie voor historisch Automobielen begonnen.
Diverse malen werd de "24 Heures de Francorchamps", eerst naar de vroege H.Mis in het kerkje aldaar, terwijl buiten de auto's rondraasden en daarna werd je losgelaten..., en zelfs keer de Rallye van Monte Carlo, die door het zuiden van Nederland kwam, de Heuvelklim, de Nurburgring,
Circuit Terleamen , de Omloop van Zolder etc...
Circuit Terleamen , de Omloop van Zolder etc...
Voor wat betreft British Sportscars is het bij die
Rallye van Monte Carlo begonnen...
Mijn vader had, als hoofd van de politie een bericht van de KNAC gekregen
en was medeverantwoordelijk voor een goede doorkomst van
de rallye-caravaan in Maastricht.
en was medeverantwoordelijk voor een goede doorkomst van
de rallye-caravaan in Maastricht.
Die belevenisssen staan in mijn geheugen gegrift.
Het was een echte winter, flink koud, besneeuwde gladde wegen,
doch open helder weer.
Het was een echte winter, flink koud, besneeuwde gladde wegen,
doch open helder weer.
In de verte zagen wij ze aankomen, die rallyerijders van weleer,
o.a. ook een "dikke" healey kwam vanaf de Belgische grensovergang
bij Eijsden aanstuiven om vervolgens over het kruispunt
Oranjeplein - Koningsweg, al remmend, glijdend en dan weer volgas
door het rode stoplicht zijn weg te vervolgen.
o.a. ook een "dikke" healey kwam vanaf de Belgische grensovergang
bij Eijsden aanstuiven om vervolgens over het kruispunt
Oranjeplein - Koningsweg, al remmend, glijdend en dan weer volgas
door het rode stoplicht zijn weg te vervolgen.
Het was echt een fantastisch schouwspel en
natuurlijk genoot ik dan ook met volle teugen evenals mijn vader.
Dat moet 1966 geweest zijn...
Toen verbaasde ik mij dat er geen ongelukken plaatsvonden.
Naderhand kon ik in het plaatselijke dagblad lezen dat er wel degenlijk
een ongeluk was gebeurd en dat een vriendje van mijn oudere broer
Naderhand kon ik in het plaatselijke dagblad lezen dat er wel degenlijk
een ongeluk was gebeurd en dat een vriendje van mijn oudere broer
een echt Rallye Monte Carlo schild had kunnen bemachtigen!
Toendertijd, alla niet helemaal jofel, maar toch iets om jaloers op te zijn....
Ik kreeg met St.Nicolaas een heus Rallye Monte Carlo spel...
met plastic autootjes, ook iets om blij en verrast mee te zijn...voor die tijd!
(ik bezit het spel nog steeds 😉 )
Rallye Monte-Carlo
Jaar:1954
Uitgevers:Mulder
Jaar:1954
Uitgevers:Mulder
MG MGB Roadster 1964
The Morley Brothers op de beroemde Col de Turini.
Naderhand werden er ook wat corgi autominiaturen
aangeschaft en later een
aangeschaft en later een
Renault Alpine A110 1600 'Geschoten'.
Note:
Let op de punaise-gaatjes !
Waar o waar zouden die foto's gehangen hebben?
kon ik op de AutoRAI 1971 de
FOTO'S: MGS'71
40 ème Rallye Automobile de Monte-Carlo 1971 winners :
FOTO'S: MGS'71
40 ème Rallye Automobile de Monte-Carlo 1971 winners :
automobielen de Renault Alpine A110 1600
aanschouwen, fotograferen en bijna aanraken.
1 28 Ove Andersson (Swe) Alpine-Renault A110 1600 4 1 6:30.54
David Stone (Gbr) 0.00
(Bron: Rallybase.nl)
David Stone (Gbr) 0.00
(Bron: Rallybase.nl)
Ove Andersson (1938-2008):
Successen als rijder, ondermeer met Alpine.
Andersson verwierf in eerste instantie faam als rallyrijder.
Na eerste activiteiten met Saab in zijn geboorteland Zweden en in 1964
als eerste evenement buiten Zweden in de Acropolisrally reed hij eind jaren
zestig ondermeer met Ford en Lancia.
Zijn grootste successen als rijder behaalde hij echter in 1971
met de Renault Alpine, waarmee hij in dat jaar de Rallye Monte Carlo
(met David Stone), de San Remo Rallye (met Tony Nash),
de Österreichische Alpenfahrt en de Acropolis won, de laatste twee
wedstrijden samen met Arne Hertz als navigator. Uiteraard was dit nog
voordat het WK Rally in het leven werd geroepen, zodat hij geen aanspraak
kon maken op een titel, maar hij behoorde wel tot de beste rijders van dat
seizoen. Ook in 1973 eindigde Andersson op het podium in Monte Carlo,
ditmaal als tweede, opnieuw met een Alpine en met Jean Todt als navigator.
In 1975 behaalde hij zijn laatste internationale zege als rijder door met Arne
Hertz in een Peugeot 504 de Safari Rally op zijn naam te schrijven.
Na eerste activiteiten met Saab in zijn geboorteland Zweden en in 1964
als eerste evenement buiten Zweden in de Acropolisrally reed hij eind jaren
zestig ondermeer met Ford en Lancia.
Zijn grootste successen als rijder behaalde hij echter in 1971
met de Renault Alpine, waarmee hij in dat jaar de Rallye Monte Carlo
(met David Stone), de San Remo Rallye (met Tony Nash),
de Österreichische Alpenfahrt en de Acropolis won, de laatste twee
wedstrijden samen met Arne Hertz als navigator. Uiteraard was dit nog
voordat het WK Rally in het leven werd geroepen, zodat hij geen aanspraak
kon maken op een titel, maar hij behoorde wel tot de beste rijders van dat
seizoen. Ook in 1973 eindigde Andersson op het podium in Monte Carlo,
ditmaal als tweede, opnieuw met een Alpine en met Jean Todt als navigator.
In 1975 behaalde hij zijn laatste internationale zege als rijder door met Arne
Hertz in een Peugeot 504 de Safari Rally op zijn naam te schrijven.
& Miss Valerie Domleo...
#35 Hillman Imp
Winner Coupe des Dames
Klasse 1000 cc
( Hillman Imp Brochure scans Victrace Archief )
Met Pauli Toivonen aan het stuur wint de DS
voor het laatst de Monte Carlo Rally.
Het Heden:
De Rallye Automobile Monte-Carlo vond plaats van woensdag
19 tot en met vrijdag 21 januari 2011 en beleefde z'n 79ste editie.
19 tot en met vrijdag 21 januari 2011 en beleefde z'n 79ste editie.
De legende is de oudste en, met onder meer de nachtelijke ritten op
de welhaast mythische Col de Turini, meest prestigieuze rally ter wereld.
de welhaast mythische Col de Turini, meest prestigieuze rally ter wereld.
Voor het derde achtereenvolgende jaar vormt de legendarische Rallye
van Monte Carlo de ouverture van de Intercontinental Rallye Challenge.
van Monte Carlo de ouverture van de Intercontinental Rallye Challenge.
De rallye, powered by Eurosport Events, viert haar 100ste verjaardag
en was van begin tot eind live te zien op Eurosport en Eurosport HD.
en was van begin tot eind live te zien op Eurosport en Eurosport HD.
VRM archief foto's/
Brochure Scans VRM
Tekst & Fotobewerking:
Motoring George Spauwen
Copyrights MGS'011