Accept the Challenge, so that You may Feel the Exhilaration of Victory !

zondag 3 april 2011

A Bugatti Type 43 Grand Sport 1929


From the William 'Pim' Hascher Collection
Chassis no. 43303
Engine no. 130
Colour: Blue
Cylinders: 8; 2,262cc
Gears: 4 + reverse
Power: 120bhp (approximately)
Produced: 1927-32
Production: 160 (including Type 43A)
(Bron: Bonhams)

1963
Een stukje Historie:


Vroeger ging ik met mijn vader naar vele autoshows en tentoonstellingen.
We gingen naar vele dealershows, Expo-gebouw Bunde, Het Staargebouw..
maar vooral ook de Domincanerkerk ,vlakbij het Vrijthof te Maastricht.
Deze kerk werd in de zestiger jaren niet als kerk gebruikt,
maar deed dienst als ruimte waar tentoonstellingen
werden gehouden en o.m. ook carnaval werd gevierd.
In die Dominicanerkerk werd toendertijd
een autotentoonstelling gehouden.
Daar stond destijds ook de FraMi Ford Lotus Cortina  
Mijn vader en ik gingen er naar toe...

Ik kan het mij nog redelijk goed herinneren....

Het moet koud geweest zijn want bij de ingang zwaaide je een grote zijdeur
 open met vervolgens na die deuropening een klein donker portaal 
en een hangend dik velours gordijn dat diende 
als tochtgordijn om de kou tegen te houden.
En meteen daarna rechts schuin
in de hoek daar stond ie dan...
( Photos: Hier Pa ( Guillaume) met de echtgenote van een Deense Baron genaamd Lebisön
na een ererondje ...in de Bugatti.
During the Bugatti Rally Denmark 1966 )
(Pa & Ma Prick) 
Het Automobiel die mijn passie, voor alles wat
relateert aan historische & klassieke voertuigen,
aangewakkerd heeft. Daar heeft het virus toegeslagen...
Ik was toen nog 9 jaar en zou dat jaar 10 worden.

Helaas heb ik daar geen foto's van.
(*Maar Jean Prick dus wel)
Het was de, inmiddels legendarische,
Bugatti Type 43 GS uit 1929

van Guillaume Prick.
Jean "Showroom" Prick, wie kent hem niet,
(Bron:NCRV Showroom 1980)
zoon van de Paus der Bugattisten, Guillaume Prick...
bevestigde het onlangs nog ;moet dus in 1963 geweest zijn.
Guillaume Prick,

Die ik zelf maar een keer heb mogen ontmoeten
de Fotozaak van Jean Prick &
zijn toenmalige vrouw *Patricia,
*(Patricia woonde bij ons in de straat en
zat bij mij in de klas op de middelbare school).

aan het "Petit Paris" Amorsplein van Maastricht.
Jean had namelijk foto's geschoten van de Klatsch Rally 1985.
Die foto's ben ik in zijn winkel op gaan halen.
Enfin in 1963 is het dus allemaal begonnen...
1986
Later ben ik desbetreffende Bugatti
nog diverse malen tegen gekomen

onder meer bij de
Internationale Bugatti Rally 1986
te Rolduc-Maasmechelen,

georganiseerd door de 






met de toenmalige eigenaar
Pim Hascher en zijn vriendin
arriveren op Rolduc...









BUGATTI  T43 Grand Sport 1929 (43303)
 VK-30-14 (NL) now PX-51-RG (NL)


Pim Hascher

De auto was toen in handen van Kunstverzamelaar
en Collectioneur Pim Hascher.

Pim Hascher was musicus genoot enige faam als bassist
 bij het Koninklijk Concertgebouw Orkest, 
maar het geld maakte hij in stenen en andere beleggingen. 
Hij verzamelde tijdens zijn leven werkelijk van alles: 
schilderijen, klassieke auto's, automobilia, scheeps-antiek en rariteiten 
zoals kermisobjecten, speeldozen en orgels en dus ook prachtige 
Automobielen als o.m Bugatti's en ook oude Motorfietsen.

Pim bezat ooit ook een MG Q-Type.
veel zeldzamer dan een Bugatti.
Er zijn er maar 8 van gebouwd.

Het type Q is een vooroorlogse racer met Zoller compressor
 en Wilson preselector versnellingsbak. 
Prachtige techniek. 120-130 pk uit een 746 cc motortje.

Ook kwam ik die Bugatti tegen bij een 
tentoonstelling in het Autotron...
Dat was in het jaar
2004






De "Grand Sport"
BUGATTI  T43 Grand Sport 1929 (43303)

 VK-30-14 (NL) now PX-51-RG (NL)

2000
Daarna was hij te aanschouwen tijdens het




The Members of the Jury ...
De toenmalige Eigenaar Pim Hascher
heb ik toen nog even geinterviewd...
Ik vond het reuze de auto na zoveel jaren weer terug te zien 
en Pim Hascher even te mogen spreken. 
Daarna ben ik nog even bij, de net van Blaricum naar Hilversum
 verhuisde Pim Hascher op bezoek geweest om hem mijn reeds twee 
geproduceerde Internationale Bugatti Rallies 1986 & 1991  
& Het Loo 2000 videofilms aan te bieden.

Hij was zeer verrast omdat zijn Vriendin er dus ook op stond.
Ik heb zijn verzameling incl. de Bugatti type 101 mogen aanschouwen,
en beloofd nog eens terug te komen voor opnamen...
Maar de tijd ging snel...
2005
Naderhand kwam Pim Hascher 
in 2005 weer tegen op de

V.l.n.r. Hr.Wolf Kiefer, Pim Hascher,
Jean Prick, Michel Oprey, Jan Cohen.

Presse-Bugatti-International-Huiskamer-Stand
van Jean Prick, Bugattist pur sang no: II,
IC-Topmobiel in het Mecc te Maastricht .


U ? Zeg maar "Ouwe Pim" zei ie nog...
2007
Na zijn dood in de herfst van 2007...

zijn de Pim Hascher's auto's,
waaronder twee Bugatti's,
geveild in Parijs.

(Bron: Bonhams)
Deze uiterst fraaie Bugatti, met een nederlandse historie,
werd geveild bij Bonhams en is gelukkig voor nederland
 behouden gebleven en sinds februari 2008 terecht 
gekomen bij de rasechte Bugattisten,

Bugattist/Coureur Bart Rosman & zijn Vrouw Tubien.

2012
In 2012 ben ik nog even met  "gepast" vervoer,
mijn Matchless Model X V-twin 990 cc Sports Tourer
"Black Train" uit 1937 nog even bij 
Bart & Tubien op bezoek geweest.
Het stond immers in de planning....




Bugatti Type 37 1925


(Videosnapshots/Fotoscan:
3e Historische Automobiel Festival Eindhoven 1990)


(2022)

SLOTWOORDJE:

Wij hebben de afgelopen jaren heel wat
Bugattisten pur Sang verloren...
Grote namen als...

Pim Hasher,
 Michel Oprey,Doris en hun dierbare Scotty ,
Benoit Prick & Jean Prick,
Bart Rosman & zijn Tubien.

R.I.P. 
 


STEEDS VERRASSEND, ALTIJD DICHTBIJ

Sponsored by
Motoring George Spauwen
A MOTORING SPIRIT




*(VIDEOSNAPSHOTS /
 FOTO'S COPYRIGHTS MGS )

STEEDS VERRASSEND, ALTIJD DICHTBIJ

Motoring George Spauwen

SO



Sponsored by


Facebook