Accept the Challenge, so that You may Feel the Exhilaration of Victory !

vrijdag 18 november 2011

AutoRAI 1987

Autorai 1987

Van 5 t/m 15 Februari werd de traditionele
Autorai 1987, nog jaarlijks, gehouden.
Van Nederlandse bodem is er mooi nieuws, de Volvo 480 ES,
een opmerkelijk gelijnde coupe met veel elektronica aan boord.
Tegenwoordig een populaire Youngtimer.


Primeur:
De allereerste beelden....
Rob Koch
Oud Volvo Topman & Volvo 480 Designer
tijdens Topmobiel Interclassics 2011

Een stukje Historie...
Van 1964 tot 1973 was hij chef van 
de DAF-sportwagen divisie.
DAF Tecno Formule 3 1968 tijdens het
Historisch Automobiel Festival Eindhoven 1988
met zoon Rob Koch (jr)

DAF Tecno F3  Circuit Zandvoort


Deze Nederlandse autofabrikant heeft met succes deelgenomen
aan de Rallye competitie en Rally Cross.

Daf is er in geslaagd om met beide auto's in Londen-Sydney rally
 1968 te finishen.
Dit was de zwaarste rally ooit gehouden. 
Daf wist te eindigen 17e en 56e.


Dat werd in de 1993 editie nog eens over gedaan
met Rob Koch wederom als Teamleider.
Equipe No 15: Van Doorne-Van Lennep

Equipe no 54: Vermeer-Vermeer

(Victrace video snapshots
London-Sydney Marathon 1993)
Stage: Tihange (B)


Nadat DAF werd overgenomen door Volvo Zweden werd Rob Koch
 chief styling bij Volvo Car BV in Nederland.
De 480 ES zag er sportief uit met zijn aerodynamische neus met inklapbare koplampen en een lange daklijn, maar was geen pure sportwagen; het was eerder een sportieve coupe. De ontwerpers hadden voorbeelden zoals de legendarische Volvo P1800 en de futuristische Reliant Scimitar. Het moest de voortrekker worden voor een nieuwe serie kleinere Volvo gezinswagens. De 480 ES was de eerste voorwielaangedreven Volvo. De Volvo 480 is onder leiding van Rob Koch ontworpen op de stylingafdeling van Volvo Car (later NedCar) in Helmond (Nederland) en werd gebouwd door de fabriek van dit bedrijf in Born Nederlands-Limburg. Het was het eerste model van de 400-serie,


die later werd aangevuld met de 440 en 460. Alle 400-modellen zijn gebouwd op een en het zelfde onderstel. Voor het model van de 480 zijn door verschillende ontwerpstudio's meerdere ontwerpen gemaakt. De uiteindelijke versie is getekend door de Nederlander John de Vries onder leiding van Rob Koch . Dit ontwerp werd verkozen boven de andere ontwerpen van Bertone, Coggiola en Volvo-Zweden.

Dit resulteerde in de Volvo 480 ES.
De Volvo 480 ES Cabrio,
is helaas in kleine aantal op de markt gekomen.

Volvo 480 ES Cabrio

13-14 oktober 2012 
Home Boxx
Exhibition Centre 
Nieuwegein.

De huidige eigenaren...

De Volvo 480 is dus een geliefde Youngtimer

Na de 480 ES was Rob verantwoordelijk voor de 440, 460, de S40 en de V40.

In het jaar 1993 ging hij met pensioen.

Daarnaast was hij de Organisator van het
Historisch Automobiel Festivals Eindhoven,
en treedt hij vaak op als jurylid van onder meer
Concours d’élégance Paleis Het Loo.

Boeing Stearman

De genietende Rob hier tijdens het "
*primen" van de stermotor

*(Voor het starten kan men met de primer
(of the trottle) wat brandstof in de cylinders spuiten).
van een vliegende Cabrio ( Boeing Stearman ), voor de start .

Oh dat moest ik met mijn X ook :) MGS
Verder geniet hij nu als Instrukteur-Aviateur van
 de vliegsport en rijdt hij nu ook diverse MG's...
Zijn MG PA 847 cc 1935 zoals hij hem kocht in 1959.
Nu reeds 53 jaar in zijn bezit!

De zelfde PA in de jaren `70, nu met "cycle-wings ",
hier gezellig nu samen genieten met zijn vrouw.
"GS-SR" :) in de garage naast de Fraaie MG PA.

De "knappe"motorrruimte"van zijn MG MGB GT 1968

met moderne "pop-up" lampen



Nee dit is geen schaalmodel...
"out of the box"







Reactie:

Rob Koch

Hi "Motoring George",
Dank voor dit indrukwekkende overzicht en
je eindeloze enthousiasme voor alles wat rijdt !
Zelf wordt ik er bijna verlegen van !
Ik hoop je weer te treffen op de volgende Interclassics beurs
( 2012), die so wie so weer in mijn agenda staat !

hartelijke groet,

Rob



Volvo 780 Coupe by Bertone




een verlengde 760 GLE





Nog maar even "nederlands" blijven...




De Donkervoort S8A

met strak kappie...

en mooi kleur lakkie.




Op schaal gemaakt : Junior.


"Een echte vent heeft een oud Nardi stuur...

(*NARDI 1968) aan de muur !"

Rolls-Royce Corniche Convertible

De Tomaso Pantera



Maserati Biturbo Spider


Lancia Thema...
8.32 dus

8.32
Lancia Thema met de 3 liter
V8 cyl 32 kleppen Ferrari motor.



Ferrari Testarossa


Ferrari 400 i 2+2 V12
Ferrari 328 GTS

Lekker zo'n Alfa Romeo 75
met dikke side-pipe-sound,
in rallye-uitvoering.





Morgan 4/4 1600 two seater



Een snelle Peugeot...
de Peugeot 205 GTI
een van de eerste "bommetjes"...



de Peugeot 309 GTI

De Proxima...

uiterst futuristisch...
met o.m. beeldschermen...

en zonnecellen...



het prototype van Peugeot



AutoRAI Amsterdam 1987:
*in het dashboard zit een monitor
waarop zelfs de wegenkaarten verschijnen !

Rallyrijder John Bosch signeert...
Hier in actie met zijn Audi Quattro tijdens


de 34e Internationale Tulpenrallye 1986


&

tijdens de 4e Internationale Ferrari Meeting FCN,


Circuit Zandvoort 1986



Ford RS 200


Stig Andervang - Anja Lieuwma









 



Porsche 959

911 Turbo
911 turbo
924 S
944
944 Turbo
928
Tja...de Opel Omega 2000
Internationaal gekozen tot
Auto van het jaar 1987
VW Proto... Scooter


MG was er ook met een prototype de EX-E...

de voorloper van de huidige MG F zo te zien.


de Lotus Turbo Esprit HC

met de "Rover SD"achterlichten...
de Lotus Excel S.E.



de V12 Jaguar motor

de XJS

Daimler
Als "uitsmijter" wil U deze "Bugatti 55S"
niet onthouden...


een heuse nepperd voorzien van een echte
5 cylinder BMW motor!

Daar wil je snor wel van gaan krullen..


"Ain't nothing but the real thing!"


Dragers: VIDEO-8
TAPENR: 012 Videofootage: 1.02.35 min

(VIDEO SNAPSHOTS COPYRIGHTS MGS'87)

SO
STEEDS VERRASSEND, ALTIJD DICHTBIJ
Motoring George Spauwen
Sponsored by