In het weekend van 29-30 augustus 1987 werd de
2e Historische Zandvoort Grand Prix verreden.
Historische Grand Prix wagens, glorierijke dagen van weleer,
in de zandvoortse duinen te laten herleven.
Zandvoort 1953
Daarnaast is men er in geslaagd de uiterst spectaculaire
Daarnaast is men er in geslaagd de uiterst spectaculaire
Super Sports Cup, dikke Can Am en Le Mans monsters met
uiterst vijf tot acht cylinder brullende motoren ,
onder de sponsornaam van
uiterst vijf tot acht cylinder brullende motoren ,
onder de sponsornaam van
"International Steigenberger Super Sports Cup"
en vervolgens de Duitse
"Shell Pokal fur Historische Tourenwagen"
naar Zandvoort te krijgen.
Allemaal spannende spectaculaire races.
- Speed is my Creed -
*VICTRACE (Sinds 1986) BESTAAT NU
30+ JAAR en
pakt daarom maar eens extra uit
met een zeer uitgebreid
beeldverslag ...
*Victrace was erbij en maakte uit zijn video-8 filmbeelden
van The 2nd Historic Zandvoort Grand Prix
29-30 augustus 1987 Circuit Zandvoort uiterst veel
(*ca.1659) snapshots waarvan nu een ruim aantal getoond.
(*ca.1659) snapshots waarvan nu een ruim aantal getoond.
Kortom... Kijk en Geniet...
Herkent U ze allemaal nog?
Henk Izaks (NL)
DIKKE Austin/Mini COOPERS S-jes
De Fiat Abarth's
De Steyr Puchs
Mini Marcos 1965 - DKW F11 1961
BMW 700 1963 - Steyr Puch 700 cc 1961
"Steyr Puch - Super Power"
Breadvan
Mini Cooper S MK I 1964
Renault Dauphine Gordini - NSU TT 1200
Fiat Abarth - Ed Swart
Highlights Training van zaterdag:
GROUP IV SHELL-Pokal
Historische Tourenwagen - Division I
Dat begint dus eh...niet goed.
Bas Jan Luyendijk
Fiat Abarth 1000 TC
Corsa 997 cc 1964
Highlights Training van zaterdag:
GROUP V SHELL-Pokal
Historische Tourenwagen - Division II
Cees had "brand in zijn kettingkast" - kortsluiting...
Rob kon de
Lancia Flavia voorblijven.
GROUP III
Historic GTS Cars:
Diversen zijn in eerdere events al eens
uitgebreid beschreven.
Stuk voor stuk fraaie Sportscars...van
Alfa, Austin, Chevrolette, Ferrari, Jaguar,Lancia,Lotus,
Marcos, MG, Porsche, Renault,Triumph,Turner...
met Internationale rijders.
Enfin..kijk zelf maar...
Paul Schouwenburg
Marcos Gullwing
Ferrari 250 GT SWB Berlinetta
Ferrari 250 GT SWB Berlinetta
Austin Healey - MG TC
The Marcos "Ugly Duckling" G128 Gullwing
*Jem Marsh heb ik ook diverse keren gefilmd tijdens
the European Historic Grand Prix
op Circuit Terleamen te Zolder (B)
1960 - The first Marcos GT cars are strikingly different from other cars and have gullwing doors, high roof (required by Jem's height) and 4 piece split windscreen. Known as the 'Ugly Duckling' they are powered by Ford 1 litre and 1.2 litre engines and achieve considerable racing success in the hands of Jem Marsh, Jackie Stewart and others.
Highlights van zaterdag:
Historic Grand Prix Cars
Wij gaan terug naar tijden van weleer...
Er was genoeg te beleven in de pits...
- 1957 -
the ultimate front-engined Grand Prix car,
especially with its factory-fitted V12 engine.
Rev counter dominates plain aluminium instrument
panel; Corner uses a smaller steering wheel
because he chafed his knuckles on the cockpit
surround wiyh original wood-rim.
- 1987 -
30 jaar later dus...
De werkelijk allemachtig prachtige
Ferrari Dino 3 Ltr V12 2992 cc uit 1960
van de Engelsman Neil Corner .
de Maserati 250 F 2500 cc 1952
van Charles Lucas (GB)...
Dit "Britisch Racing Green" exemplaar
was vorig jaar (2011) op de Techno Classica
te bewonderen.
De *ERA type B 1488 cc 1936
(*English Racing Automobiles)
van Peter Mann (GB)...
effe warm draaien...
maar ook Nederlandse inbreng van o.m.
Michel Oprey met zijn snelle GP
Bugatti Type 51 2300 cc uit 1932
Ferrari's Mighty Dino
Maranello's finest front-engined single-seater
De prachtige Ferrari Dino 3 Ltr V12 2992 cc uit 1960
Neil Corner (GB)...
Chris Mann (GB) Lotus 16 2500 cc 1959....Christopher Mayman (GB) Ferrari 625 2495 cc 1952...
Maserati 250 F 2500 cc 1952
Charles Lucas (GB)...
Michel en zijn vrouw (!) Doris.
Bart Rosman & Family.
Opstellen achter de Pitboxen...
Highlights Races Zondag:
GROUP I
Historic Grand Prix Cars
1e Heat
Maserati 250 F 2500 cc 1952
Charles Lucas (GB)
Bugatti Type 37 1490 cc 1925
Bart Rosman (NL)...
altijd even spectaculair driftend de bocht door...
Michel Oprey (NL)...
Keith Duly (GB)...
Neil Corner (GB):
but the V12's sound must strike terror into anyone
behind with those four megaphone exhausts blasting away".
Adrian Watney tijdens de training op zaterdag in front of my camera...
Alles liep gelukkig goed af....
"Hollands Glorie"...
Michel Oprey (NL)
Ferrari 625 2495 cc 1952
Christopher Mayman (GB)
Ferrari 625 1952
John Harper (GB)
"Britisch Racing Motors"
Alfa Romeo Tipo B 2900 cc 1932
Keith Duly (GB)
Maserati 4 CL 1492 cc 1939
Bob Wood (GB)
Lotus 16 2495 cc 1959
Anthony Mayman (GB)
Talbot Lago T26 4482cc 1950
Richard Pilkington (GB)
Neil Corner...again.
Alfa Romeo Tipo B 2900 cc 1932
Ferrari Dino 2992 cc 1960
Prachtig...
Neil Corner
GROUP VI
International Steigenberger
Super Sports Cup
International Steigenberger
Super Sports Cup
Hans Hugenholtz (jr) & (sr) vergezeld van
toenmalig HARC-Voorzitter Anthony Mak van Waay
op weg naar de keuring...(zaterdag)
met de Racing Team Holland
Lola T70 MK III b 5700 cc uit 1969.
Echter tijdens de training op zaterdag uitgevallen...
Zie je deze kelken...?
Dat zijn inlaatkelken van "Huge Engines!"
Motoren met een inhoud/cc varierend van
ca. 1600 tot wel 8000 cc !
Kortom CAN AM en LE MANS POWER....
De Engelse Computermagnaat & Circuit-eigenaar *John Foulston
in zijn Lola T260 8000 cc uit 1971
*John Foulston, father of Nicola Foulston and then owner of Brands Hatch
was killed while driving a McLaren M23 Formula One car at Silverstone in 1987.
Dat zijn geen Auto's meer maar Vliegdekschepen
met enorm vermogen en dito snelheid...
LOLA
LOLA's
N.A.R.T. = North American Racing Team
Ed Zwart (NL/USA) in de N.A.R.T. Ferrari LM.
MCLaren MB 5000 cc 1968
David Franklin (GB)
Hier wordt niet gewoon gestart..
maar een kort rondje achter de Pace-car..
dan valt de vlag en
is er een oorverdovende "vliegende" start...
een bruut geweld van uiterst krachtige motoren met duizenden PK's.
Ed Swart in de N.A.R.T.- Ferrari
#188 Hans Hugenholtz (jr) Lola T70 MK III b 5700 cc uit 1969.
McLaren MGC 5000 cc 1969
Edward Williams (GB)
Diverse Chevrons B8 1990 cc 1967/1968
LOLA T260 8000 cc 1971
John Foulston (GB)
Frank Reuscher (D)
McLaren M6B 5000 cc 1968
David Franklin (GB)
Chris Beauvoisin (GB)
Opstellen voor de start...
GO...
Lekker dwars gaan... NSU TT 1200
Renault Dauphine Gordini 1964
Alfred van der Gaast
Austin Mini Cooper S MKI 1275 cc 1964
Piet-Jan van Duren
De supersnelle Opel A Kadett 1098 cc uit 1964
van Cor van Kuijk
... und ein schnelle Bee eM Wee 700 1965
Tja..Lekke band...
Standard 10 948 cc 1958
Mark Collins (GB)
Fiat Abarth 850 TC 1965
Henk Izaks
"aircooled"
nogmaals ..."Bruut Geweld onderin"
*GROUP III
Historic GTS Cars
*Sorry I saved my tapes & energy
for the next more interesting races.
Historic GTS Cars
*Sorry I saved my tapes & energy
for the next more interesting races.
GROUP V
Shell Pokal
Historic Touring Cars
Division II
Der Uwe...
- Jurgen Zerha (D) Alfa Romeo 1600 GTA
Een succesvol Racing Team:
De Europees Kampioen
Sir John Whitmore met inschrijver Alan Mann
en de winnende Lotus Cortina.
(Castrol Achievements 1965/Victrace Archives)
De Boeken van de beroemde Ford Lotus Cortina rijder
Sir John Whitmore worden hier gesigneerd.
Uwe - Chris
Cees - Rob
Willem - Hans
De Start...
Sir John Whitmore
en zijn beroemde goud-rode
Ford Lotus Cortina 1995 cc 1965
Uwe Schaper in zijn inmiddels befaamde rode Volvo "katterug"
Ford Lotus Cortina - Jurgen Haase (D)
Harry "Scheuring" houdt "de schuur" dicht...
Great British...
Willem van Spanje heeft haast in zijn Volvo Amazon uit 1965
"The Volvo Boys and Their Toys"...
Harry Schuring aan het werk in zijn zware Jaguar Mark II 3800 cc 1963
Sir John Whitmore (GB) - Ford Lotus Cortina 1964
Een heuse MG Magnette uit 1957
Peter Price (GB)
GROUP I
Historic Grand Prix Cars
2e Heat
Setje Lotussen...
ERA
Bugatti Type 35 B 2262 cc 1930
John Horton (GB)
Michel helemaal in zijn element...
Bugatti Type 51 2300 cc 1931
Michel Oprey
Ferrari Dino... Reusachtig
Maserati 250F...Fantastisch
ERA Type B...Beautiful
Ferrari 625...Fabuleus
Maserati 4CL...Machtig
Bugatti Type 37 1490 cc 1925...
Ziehier de spectaculair rijdende
Bugattist Bart Rosman
Bonkers...
Pech voor Anthony Mayman en zijn Lotus 16
Ferrari Dino - Neil Corner
Riley Dixon 1933
Talbot Lago
Era Type B 1936 - Peter Mann
Lotus 16
Bugatti Type 35 B
Bugatti's...
Bugatti - Bart Rosman
Maserati 250 F 1952
Charles Lucas
Maserati 4CL
BRM P25 1959 - Connaught C 1956
Ferrari 625 2495cc 1952
Christopher Mayman (GB)
This was it!
I hope You did Enjoy it...
MGS
VIDEO-8
TAPENR: 024 Videofootage: 1.33.00 Min
TAPENR: 025 Videofootage:1.29.31 Min
TAPENR: 025 Videofootage:1.29.31 Min
(VIDEO-8 SNAPSHOTS COPYRIGHTS MGS'87 )
- SP - 123 GT
WELNU :
NAGENOEG EXACT
25 JAAR LATER....
ZANDVOORT
1 en 2 september 2012 zal Circuit Park Zandvoort in samenwerking met de HARC (Historische Auto Ren Club) eer doen aan haar rijke autosporthistorie.
Grand Prix Formule 1-bolides uit heel Europa zullen hun opwachting maken tijdens de Historic Grand Prix Zandvoort.
Tijdens deze 2012 Editie, Circuit Park Zandvoort is de tel kwijt,
zal de nadruk vooral liggen op de Grand Prix geschiedenis van het Circuit van Zandvoort van de jaren 1948 tot en met 1985.
Daarnaast zullen er toonaangevende races met historische sportscars,
toerwagens en GT's worden georganiseerd, alsmede een rally voor historische auto's, waardoor de Historic Grand Prix een voor de liefhebber van klassieke
autosport niet te missen evenement wordt.
VICTRACE RETRO MEDIA
STEEDS VERRASSEND, ALTIJD DICHTBIJ25 JAAR LATER....
ZANDVOORT
1 en 2 september 2012 zal Circuit Park Zandvoort in samenwerking met de HARC (Historische Auto Ren Club) eer doen aan haar rijke autosporthistorie.
Grand Prix Formule 1-bolides uit heel Europa zullen hun opwachting maken tijdens de Historic Grand Prix Zandvoort.
Tijdens deze 2012 Editie, Circuit Park Zandvoort is de tel kwijt,
zal de nadruk vooral liggen op de Grand Prix geschiedenis van het Circuit van Zandvoort van de jaren 1948 tot en met 1985.
Daarnaast zullen er toonaangevende races met historische sportscars,
toerwagens en GT's worden georganiseerd, alsmede een rally voor historische auto's, waardoor de Historic Grand Prix een voor de liefhebber van klassieke
autosport niet te missen evenement wordt.
VICTRACE RETRO MEDIA
Motoring George Spauwen