A Dutch Teal Bugatti
Op vrijdag 13 juni l.l. kwam Hans van Dijk
met zijn fraaie Teal Bugatti uit 1972
even langs om gezellig even bij te kletsen
met zijn fraaie Teal Bugatti uit 1972
even langs om gezellig even bij te kletsen
onder het genot van Koffie met Limburgse Vlaai.
Hans was onderweg van uit Brielle op weg naar Garderen
alwaar hij met zijn Assendelftse Oldtimervrienden
een lang weekend zou doorbrengen.
Nou is het voor mij niet de eerste keer dat er
dat er "Bugatti" op bezoek komt.
Bugatti Type 57 Ventoux uit 1937
(1990)
Namelijk in 1990 en in 1995 kwam
Jean "Showroom" Prick logeren op weg naar de PAC-rit.
De pre-war Triumph Speed Twin 500 uit 1939
en de Bugatti Type 57 Ventoux 1937
(57498) OAU 914 (B)
(57498) OAU 914 (B)
van Jean "Showroom" Prick in Utrecht.
(2005)
Hij is altijd leuk om dit soort Automobielen en "de Mens achter de Machine"
te zien te ervaren met de vele verhalen die dan de Revue passeren.
Even een korte TEAL Historie:
Begin 1983 in de Pack Horse Inn:
Alan Hunter vertelde aan zijn vrienden Ian Foster en Tony Rogers
dat hij tijdens zijn bezoek aan de States een Bugatti replica T35
had gezien,een op VW gebaseerde glasvezel kitcar.
Na de vraag of ze hierin geïnteresseerd waren
klonk een duidelijk Ja!!
Kortom na 6 weken arriveerde de body kit uit America
en het trio stapte naar de Heywood botenbouwer
om een kopie van de kit te maken en
gaven hem de opdracht het te produceren.
Ian Hunter had de eerste 12 chassis klaar,
een dubbel ladder box stalen chassis en
de GRP body dat uit vijf delen bestond werd gemonteerd.
Voor de motor was er een keus uit de Morris 1,3 of 1,8 ltr.
De remmen versnellingsbak en de kleinere achtspaaks wielen
kwamen van de Morris Marina.
De Worsley was geboren!!
De eerste advertenties waren geplaatst, foto's en brochures gemaakt
en de Granada TV besteedde er een artikel aan, het was halverwege 1983.
Ian herinnerde zich later dat in Brummie dialect de naam “Worsley”
eigenlijk betekende: een vrijdagauto en een beetje sloom!
Dus er moest een ander naam komen die werd gevonden
in de afkorting van :
Trafford Engeneering Automotive Limited.
TEAL !!
Dit is in het kort het verhaal over het ontstaan
van de TEAL een Bugatti replica.
Alan Hunter vertelde aan zijn vrienden Ian Foster en Tony Rogers
dat hij tijdens zijn bezoek aan de States een Bugatti replica T35
had gezien,een op VW gebaseerde glasvezel kitcar.
Na de vraag of ze hierin geïnteresseerd waren
klonk een duidelijk Ja!!
Kortom na 6 weken arriveerde de body kit uit America
en het trio stapte naar de Heywood botenbouwer
om een kopie van de kit te maken en
gaven hem de opdracht het te produceren.
Ian Hunter had de eerste 12 chassis klaar,
een dubbel ladder box stalen chassis en
de GRP body dat uit vijf delen bestond werd gemonteerd.
Voor de motor was er een keus uit de Morris 1,3 of 1,8 ltr.
De remmen versnellingsbak en de kleinere achtspaaks wielen
kwamen van de Morris Marina.
De Worsley was geboren!!
De eerste advertenties waren geplaatst, foto's en brochures gemaakt
en de Granada TV besteedde er een artikel aan, het was halverwege 1983.
Ian herinnerde zich later dat in Brummie dialect de naam “Worsley”
eigenlijk betekende: een vrijdagauto en een beetje sloom!
Dus er moest een ander naam komen die werd gevonden
in de afkorting van :
Trafford Engeneering Automotive Limited.
TEAL !!
Dit is in het kort het verhaal over het ontstaan
van de TEAL een Bugatti replica.
Enfin hierbij een kort foto-report van het bezoek
van Hans van Dijk en zijn Teal Bugatti...
De B van Bugatti...
De pre-war Matchless Model X Sports Tourer
990 cc V Twin 1937 "Black Train"
versus de Black Teal Bugatti 6 cyl 1972
(2014)
(2014)
Tekst /Fotobewerking:
Motoring George Spauwen
Motoring George Spauwen
Copyrights MGS'014
SO
STEEDS VERRASSEND, ALTIJD DICHTBIJ
Motoring George Spauwen
Tenslotte een andere B...