Accept the Challenge, so that You may Feel the Exhilaration of Victory !

maandag 26 oktober 2015

Zwedenreis 1989

Zwedenreis
14 - 21 mei 1989



Van 14 t/m 21 mei 1989 besloten een aantal stoere mannen
een "roadtrip to Sweden" te gaan maken om daar op zoek te gaan
naar een paar Swedish "Oldies".
Victrace was erbij en maakte destijds een videoverslag...
waarvan hier enkele snapshots...


VOLVO 740 GL
  


Flensburg....

"Grote Lappen" = Lekkere Schnitzels







Grena - Varberg

The Ferry




Good old England ? No Sweden ! :)




Sidecarracing with a bus ? ;) ^

 Lion Princess - Varberg (S) 



 


Bilskroten
*




Opel
 
Opel Olympia
 
Austin / Fiat 1100


 < Goteborg


  
  





"LINIEFLYG"




  

Liseberg Goteborg







Volvohallen Goteborg


  
Model vroege Volvo Amazon














 

 
Volvo Jakob 1927 OV4
C4 Cyl.  1,94 Ltr 28 PK Top 60 km.uur
 


 
(Volvo Klassieker Beurs 2006) ^

30 SEK

PV600 Serie




  

 

VOLVO PV831-4 (1950-1958) :

Cylinder in line, side valves, 3670 cc 90 bhp at 3600 rpm.
3-speed manual, steering column gear change.
Hydraulic drums on all the wheels.
 
(VKV 2014)
 
 
VOLVO PV831

VOLVO PV831





PV56 1938-1945
6 Cyl. 3.6 Ltr Zijklepper 50 PK




360

480


(1987)

De Volvo 480 is onder leiding van Rob Koch ontworpen op de stylingafdeling 
van Volvo Car (later NedCar) in Helmond (Nederland) en werd gebouwd door
 de fabriek van dit bedrijf in Born Nederlands-Limburg. 
De Volvo 480 is dus een geliefde Youngtimer


 440
 
700 serie
 


740 GLT 16 klepper
  

 



780 Bertone

AutoRAI 1987


  


Jan / Charles / Henk
    
Dags för en lunch och kaffe !



 
^ Duett pv 210


En route...på rida
  



Stuga.. Satuna



^ Volvolaantje

"Swedish Style"
 

142 uit 1973 18.000 SEK ...aaargh








PV 444


 

 

  


" Sleeping Swedish Beauties..."


  



Amazon Combi P220


 

Saab V4 "Leeuwenkopje"




 
"Batteriet är Klote"
 






"Knallpris"






^ Sweden ? :)
  



  



Chevrolet 30- tiger jaren...

Chevrolet Pick-up Truck 1930
    
Simca Aronde / Renault Forgonnette / Panhard Dyna Z
  
Austin


 
 
Ford Anglia



" Sleeping Swedish Beauties..."
 

" Sleeping Swedish Beauties..."






   
Sparewheels needed ?
  

 
Fiat 600 ^
  
Morris Minor

^ "Old Chevies Never Die": Apache ^

  Fiat Topolino    / Alweer klaar in  2011 ;)




^ Toch wel bijzondere Volvo Limousines uit de begin jaren 30-tig ! (barnfind)




volvo tr671 9 30
PV671 1930




En route...på rida


Proefritje PV544
     
 
Ã…h nej inte till salu !



En route...på rida


 

 
Private collection



PV 210 Duett
 
 


Handel & wandel...

PV 210 Duett

Testritje met Monteur Henk..

SOLD !
 

Check Your oil Levels..
 

 Twee auto's in een: De Volvo Duett

 Een van de  tot nu toe meest geliefde Volvo's was de katterug bestel beter bekend als “Duett”.

Gedurende 20 jaar bleef deze kruising tussen familie- en bestelauto in produktie, typisch Volvo! Nog steeds mag de Duett zich, vooral in Noord-Europa, verheugen in een bovengemiddelde belangstelling.  Het is zeer goed mogelijk dat je op een willekeurige plaats in Zweden plotseling een Duett tegenkomt, vaak zelfs nog zakelijk in gebruik.
De vraag naar een Katterug waarmee men veel kon vervoeren was bij 
de Noorderlingen altijd al groot.

 Duett historie:

Al voor het Katterug-tijdperk hield Assar Gabrielsson zich aI bezig met 
de bouw van een lichte bestelwagen, een idee dat toen nog niet uitvoerbaar bleek. Zoals vele andere autofabrikanten leverde Volvo van zijn personenwagens ook steeds losse chassis aan klanten, die daarop dan hun eigen carrosserie lieten bouwen.
Met de komst van de PV444 was dit niet meer mogelijk, want de 444 
had een zelfdragende carrosserie en de nog steeds gebouwde PV60 
en PV800 waren aanmerkelijk duurder en ook groter.
 Een PV61 chassis was te duur om te gebruiken als basis voor een lichte bestelwagen. 
De vraag naar een los chassis van de PV444 werd echter steeds groter 
en Volvo zou Volvo niet zijn als niet onmiddellijk op deze vraag werd ingespeeld. Dus construeerden de technici een apart chassis met een
 totaalgewicht van 725kg en een netto laadvermogen van 550kg.
 Op dat moment achtte Volvo de tijd nog niet rijp voor een bestelwagen en 
dus liet men het bouwen daarvan over aan gespecialiseerde carrosseriebouwers.

De belangrijkste wijzigingen ten opzichte van de PV444 waren de montage 
van bladveren in plaats van schroefveren en een aangepaste, korte achterasoverbrenging.
 Ook de benzinetank werd verplaatst naar een plek voor de achteras.

Op 9 september 1949 werd het eerste chassis aan een klant afgeleverd. 
De typeaanduiding was PV445. ln 1949 werden in totaal 3 chassis geproduceerd, in 1950 waren dit er al 565.

De carrosseriebouwers waren, gezien de enorme vraag, al snel aan de grenzen van hun  capaciteit beland en dit was het moment voor Volvo om de stap te nemen en zelf een DUETT bestelauto te introduceren.


MG MGB....Voorbestemd ? :)



 

 


"Leuke Automobil"

En route...på rida



Stuga Goteborg





een vroege Volvo Amazon "two-tone"





een "Kattenrug" PV 444 "splitwindow"


  
En route...på rida









PV 544



In augustus 1958 werd de Volvo PV544 geïntroduceerd 
als moderne versie van de PV444. 





SOLD !




En route...på rida



 Bezoek Volvo Fabriek.



  


"Volvo 142 "Kustom bil"





En route...på rida

Stena Line Ferry: Goteborg (S) - Frederikshaven (DK)













Charles / Jan / Henk

"Scandinavisch Design"








Frederikshaven...


 
Na een lange rit over de Duits Autobahn
kwamen we goed en wel weer thuis:
Oost West, Thuis Best !













That's All Fooks..


Fotoscans/Videosnapshots: 
VRM Archief , Tekstbewerking:
 Motoring George Spauwen.

NOTE:
Heya Roger,  CHECK For many Mo(o)re 
Extended Volvo Reports on this Weblog !



SO
STEEDS VERRASSEND, 
ALTIJD DICHTBIJ


Met Dank aan Jan, Henk & Charles.


Caresto Jakob Hot Rod :)


Videodragers:
VIDEO-8

TAPENR: 074 Videofootage: 1.33.06 Min
TAPENR: 075 Videofootage 1.33.57 Min

Sponsored by