Skûtsjesilen 1979
14-28 Juli
Van 14 t/m 27 Juli 1979 werd het Skûtsjesilen gehouden.
Twee weken puur historisch zeilgenot.
"Skûtsjesilen is myn nocht,
Lavearje en soms foar de wyn"
is de eerste regel van het liedje dat door de Friezen gezongen wordt.
Op straat en in de huizen. Want het is feest, veertien dagen van
puur historisch zeilgenot liggen in het verschiet.
(1909)
Vroeger was eigenlijk het hele leven van een Skûtsjeschipper een wedstrijd.
Was er ergens een vracht, dan was het hele gezin in actie.
De hele dag door werd er gezeild.
Reikhalzend keek men bij het naderen van de bestemming
naar het aantal masten die boven het riet uitstaken.
Want hoe meer schepen er lagen, des te langer zou de schipper
moeten wachten voor vdat hij zijn schip kon laden en weer op weg kon.
Dat laden gebeurde evenals het lossen meestal
door de schipper zelf en zijn gezin.
Victrace Retro Media was er dus toen al bij...😎
Bewijs van Toegang..
(1978)
Van 14 t/m 27 Juli 1979 werd het Skûtsjesilen gehouden.
Het Officiele Skûtsjesilen is al in 1946 begonnen als strijd
tussen beroepschippers om te kijken wie er de beste was.
Maar ook nu nog mag niet zo maar iedereen meedoen:
je moet Skûtsje-bloed in de adereren hebben.
(Mijn 1e Volvo Amazon "Goudkuipje 1966")
Kwartier maken...
16M2 BM-er ..
" Geen man overboord ! "
Tja.. we komen er best wel 😅
Herken de Skûtsjes ^^
Goed weer 😎
Inlezen .. moet !
"Proefvaarten" ook !!
Hoewel gebleken was dat ijzeren schepen duurzamer waren
en dat ze minder onderhoud vergden, stonden de schippers
toch zeer sceptisch tegenover ijzer als materiaal voorschepen.
"Hout is door God gemaakt om te drijven en
IJzer om te zinken" was alom de opvatting
" De Nieuwe Zorg " Leeuwarden 1913 - 38 Ton
E: "Immmanuel"Jeen Zwaga Eernewoude 1914 -43 Ton
/ D: "Twee Gebroeders" Drachten 1913 -40 Ton
G "Doarp Grou" Joop Mink Grouw 1900 - 36 Ton
Lammert Zwaga uit Langweer
" Twee Gebroeders " Lammert Zwaga Langweer 1914 - 51 Ton
Lammert Zwaga Langweer 1914 -51 Ton
W: Van der Meulen Woudsend 1911- 45 Ton
SM: Siete Meeter "de Pijp" Bolsward 1910 - 43 Ton
SWH : "Sud West Hoek" De Groot
Stavoren 1900 30 Ton
(Bron: Om priis en eara )
(Om priis en eara : uitgave 2004)
J : "de Vlecke" Joure 1915
"De Halve Maan" Brouwer Drachten 1923 - 32 Ton
"Grou & Sneek"
(2017) Lemmer Ahoy
(2017)
Echter de Pikmaster Berenburg
werd ingeslagen 😉
Het zit erop...
Inpakken en wegwezen.
Fotobronnen :
Victrace Retro Media,
Skûtsje Historie.
Teksten:
VRM Archief ,
de Vaarkrant 1982
14-28 Juli
Van 14 t/m 27 Juli 1979 werd het Skûtsjesilen gehouden.
Twee weken puur historisch zeilgenot.
"Skûtsjesilen is myn nocht,
Lavearje en soms foar de wyn"
is de eerste regel van het liedje dat door de Friezen gezongen wordt.
Op straat en in de huizen. Want het is feest, veertien dagen van
puur historisch zeilgenot liggen in het verschiet.
(1909)
Vroeger was eigenlijk het hele leven van een Skûtsjeschipper een wedstrijd.
Was er ergens een vracht, dan was het hele gezin in actie.
De hele dag door werd er gezeild.
Reikhalzend keek men bij het naderen van de bestemming
naar het aantal masten die boven het riet uitstaken.
Want hoe meer schepen er lagen, des te langer zou de schipper
moeten wachten voor vdat hij zijn schip kon laden en weer op weg kon.
Dat laden gebeurde evenals het lossen meestal
door de schipper zelf en zijn gezin.
Victrace Retro Media was er dus toen al bij...😎
Bewijs van Toegang..
Van 14 t/m 27 Juli 1979 werd het Skûtsjesilen gehouden.
Het Officiele Skûtsjesilen is al in 1946 begonnen als strijd
tussen beroepschippers om te kijken wie er de beste was.
Maar ook nu nog mag niet zo maar iedereen meedoen:
je moet Skûtsje-bloed in de adereren hebben.
(Mijn 1e Volvo Amazon "Goudkuipje 1966")
16M2 BM-er ..
" Geen man overboord ! "
Tja.. we komen er best wel 😅
Herken de Skûtsjes ^^
Goed weer 😎
Inlezen .. moet !
"Proefvaarten" ook !!
Hoewel gebleken was dat ijzeren schepen duurzamer waren
en dat ze minder onderhoud vergden, stonden de schippers
toch zeer sceptisch tegenover ijzer als materiaal voorschepen.
"Hout is door God gemaakt om te drijven en
IJzer om te zinken" was alom de opvatting
" De Nieuwe Zorg " Leeuwarden 1913 - 38 Ton
E: "Immmanuel"Jeen Zwaga Eernewoude 1914 -43 Ton
/ D: "Twee Gebroeders" Drachten 1913 -40 Ton
G "Doarp Grou" Joop Mink Grouw 1900 - 36 Ton
Lammert Zwaga uit Langweer
" Twee Gebroeders " Lammert Zwaga Langweer 1914 - 51 Ton
Lammert Zwaga Langweer 1914 -51 Ton
W: Van der Meulen Woudsend 1911- 45 Ton
SM: Siete Meeter "de Pijp" Bolsward 1910 - 43 Ton
SWH : "Sud West Hoek" De Groot
Stavoren 1900 30 Ton
(Bron: Om priis en eara )
(Om priis en eara : uitgave 2004)
J : "de Vlecke" Joure 1915
"De Halve Maan" Brouwer Drachten 1923 - 32 Ton
"Grou & Sneek"
(2017)
Echter de Pikmaster Berenburg
werd ingeslagen 😉
Het zit erop...
Inpakken en wegwezen.
Fotobronnen :
Victrace Retro Media,
Skûtsje Historie.
Teksten:
VRM Archief ,
de Vaarkrant 1982
Motoring George Spauwen
SO