MG MGB MKIII RTS (Sa France)
1973 - 2018 = 45 Jaar
Ik heb niet de pretentie een compleet verhaal te schrijven over de legendarische Britse Sportwagen, de MGB, die in september van dit jaar, tijdens de Earl's Court Motor Show 1962, in 2012 dus 50 jaar geleden dus op de markt verscheen. Boeken zijn vol geschreven over het merk MG en talrijk zijn ook de clubs waarin de MG-eigenaars zijn verenigd. Kortom eigenlijk is allemaal al wel gepubliceerd. Echter ik wil er, als liefhebber, wel even aandacht aan besteden aan de B, c.q. mijn B, in de vorm van dit blog .
"The sports car for the Enthusiast"
Als opvolger van de MG A -type werd op 20 september 1962 de MG B uitgebracht.
In Mei van dat jaar is de productie gestart in september werd hij tijdens de Earl's
Court Motorshow gelanceerd en in 1980 liep de laatste MGB van de band.
Hij was al gauw bekend als een van de betrouwbaarste sportwagens
die voor een redelijk bedrag te koop waren.
Betrouwbaar zowel in mechaniek als rijgedrag.
Aanvankelijk was het motorblok drie maal gelagerd, maar in 1964
veranderde dat in een vijf maal gelagerd 1800 cc motorblok.
De MG B verscheen in een open als wel een dichte variant oftewel de MG BGT.
Van 1962 - 1980 is dit de MGB in produktie geweest met een totaal van 460.000 stuks.
De productiestop betekende tegelijk ook de sluiting van de fabriek.
In Mei van dat jaar is de productie gestart in september werd hij tijdens de Earl's
Court Motorshow gelanceerd en in 1980 liep de laatste MGB van de band.
Hij was al gauw bekend als een van de betrouwbaarste sportwagens
die voor een redelijk bedrag te koop waren.
Betrouwbaar zowel in mechaniek als rijgedrag.
Aanvankelijk was het motorblok drie maal gelagerd, maar in 1964
veranderde dat in een vijf maal gelagerd 1800 cc motorblok.
De MG B verscheen in een open als wel een dichte variant oftewel de MG BGT.
Van 1962 - 1980 is dit de MGB in produktie geweest met een totaal van 460.000 stuks.
De productiestop betekende tegelijk ook de sluiting van de fabriek.
De auto heeft een topsnelheid van ca. 170 km/uur en is afstammeling
van een lange lijn van zeer sportieve voorouders.
De MGB heeft een stijver chassis en de zelfdragende carrosserie heeft
van een lange lijn van zeer sportieve voorouders.
een strak gevoerde lijn met chromen bumpers met overriders.
MIJN MG MGB MK III RTS 1973
(MG FRANCE SA)
(MG FRANCE SA)
Echter de open variant heeft wel mijn voorkeur, en vooral op fraaie
binnenwegen is het Meer Genieten. Juist voor lange mensen, ik ben 1.93 mtr,
is deze sportwagen geschikt, mits er geen zonnekleppen in de weg zitten.
Ik kan er mijn benen in strekken en
zit prima in de met leer beklede stoelen met D-vormige (1973) hoofdsteunen.
Terwijl ik in andere sportwagens vaak met mijn knieen tegen het dashboard zit...
zit prima in de met leer beklede stoelen met D-vormige (1973) hoofdsteunen.
Terwijl ik in andere sportwagens vaak met mijn knieen tegen het dashboard zit...
De auto is verder voorzien van een paar fraaie old-stock =
nieuw-uit-de-doos...
1973 Hella Le Mans mistlampen.
nieuw-uit-de-doos...
1973 Hella Le Mans mistlampen.
(since 1995)
(Sebring 1966)
So..a real great British Sportscar!
Just Floor it!
(Targa Florio 1966)
So..a real great British Sportscar!
Just Floor it!
On a nice summer's saturday of july 2010,
MGS & neighbour Bas, (*his first MG experience),
went out for a trip with my MG MG B MK III 1973.
Camera by: Bas
De auto trekt best vlot naar de 5000 toeren en wil scherp gestuurd worden.
de wegligging is prima.
Bovendien bezit mijn exemplaar een Overdrive op de 3e en de 4e Versnelling.
Dus je kunt heel vlot rijden of relaxed toeren in de 3e of 4e versnelling
met de overdrive al dan niet ingeschakeld.
Bovendien bezit mijn exemplaar een Overdrive op de 3e en de 4e Versnelling.
Dus je kunt heel vlot rijden of relaxed toeren in de 3e of 4e versnelling
met de overdrive al dan niet ingeschakeld.
Mijn MGB heeft een tonneau een soort zeil, dat je half kunt dichtritsen,
waardoor het wat "racey" aandoet als je alleen aan het rijden bent.
Natuurlijk is er de mogelijkheid om de stoffen kap op te zetten.
Deze sluit voldoende af voor een eventuele regenbui.
Strak en modern...zijn tijd ver vooruit...
ziet er nog steeds goed uit.
Smaken verschillen:
Er zijn mensen die kiezen voor het oertype MGB met bijv.
"lepeldeurtjes" ipv drukhandles en een als dakje een "tent met stokken"
Maar m.i. heeft MGB serie van ca. 1973, mits uit Europa,
vaak de fraaiste en compleetste opties nl:
Een 5 x gelagerd blok met overdrive, schijfremmen voor en trommels achter, rembekrachtiger, oliekoeler,
Hallogeen Head lights, chromen bumpers met overriders, geen zonnekleppen; die in de weg kunnen zitten,
twee ruitenwissers, wisselstroomdynamo,
achteruitrijlichten leren bekleding met D-vormige hoofdsteunen,
metalen dashboard met afsluitbaar dashboardkastje.
Hallogeen Head lights, chromen bumpers met overriders, geen zonnekleppen; die in de weg kunnen zitten,
twee ruitenwissers, wisselstroomdynamo,
achteruitrijlichten leren bekleding met D-vormige hoofdsteunen,
metalen dashboard met afsluitbaar dashboardkastje.
Alleen het "oertype" MGB stuur vind ik fraaier.
Bovendien heb ik geen chromen spaakwielen of Rostyle
velgen maar geef ik de voorkeur aan anthracite minilite velgen.
velgen maar geef ik de voorkeur aan anthracite minilite velgen.
De motor betreft een standaard 1798 cc blok met dubbele SU carburateurs
levert een vermogen van ca. 95 pk met een totaal autogewicht van ca. 930 kg.
Op schaal en "custom-build"...
Om het Jubileum te vieren wordt er specaal in het "Engelenland"
de MG LE50 gebouwd, in een Limtid Edition productie van slechts
50 stuks in samenwerking met British Motor Heritage.
De LE 50 wordt met de hand gebouwd bij Frontline
"Special Works Division" met het karakter van de 60-tiger jaren
maar de huidige moderne techniek, betrouwbaarheid en comfort.
Er komt bijvoorbeeld een maar liefst 215 PK sterke
aluminium (Mazda MX 5 VVC) motor in met dubbele nokkenas.
Het interieur krijgt de beste materialen mee
als Connoly leer, Wilton tapijt en opties als electrisch
verwarmde stoelen en airco.
Het aantal auto's die geproduceerd worden,
zijn echter al verkocht.
de MG LE50 gebouwd, in een Limtid Edition productie van slechts
50 stuks in samenwerking met British Motor Heritage.
De LE 50 wordt met de hand gebouwd bij Frontline
"Special Works Division" met het karakter van de 60-tiger jaren
maar de huidige moderne techniek, betrouwbaarheid en comfort.
Er komt bijvoorbeeld een maar liefst 215 PK sterke
aluminium (Mazda MX 5 VVC) motor in met dubbele nokkenas.
Het interieur krijgt de beste materialen mee
als Connoly leer, Wilton tapijt en opties als electrisch
verwarmde stoelen en airco.
Het aantal auto's die geproduceerd worden,
zijn echter al verkocht.
SO
STEEDS VERRASSEND, ALTIJD DICHTBIJ