Famous Drivers IV:
Le Mans Legend
Jean "Beurlys" Blaton :
The Jazzman
"The Jazzman"
Jean "Beurlys" Blaton :
The Jazzman
(1986 )
Jean "Beurlys" Blaton
In het jazzmilieu circuleerde nog een Belgisch racepiloot:
Jean Blaton als jazzmuzikant, alias Jean Beurlys in het rallyemilieu.
Hij was een succesvol bouwondernemer, en racepiloot vooral
voor Ferrari in de jaren 60 en 70, dikwijls gekoppeld aan Willy Mairesse.
Van 1958 tot 1968 nam hij deel aan elke "24 Uren van Le Mans":
Beurlys eindigde 8 keer in de top tien.
Jean Blaton als jazzmuzikant, alias Jean Beurlys in het rallyemilieu.
Hij was een succesvol bouwondernemer, en racepiloot vooral
voor Ferrari in de jaren 60 en 70, dikwijls gekoppeld aan Willy Mairesse.
Van 1958 tot 1968 nam hij deel aan elke "24 Uren van Le Mans":
Beurlys eindigde 8 keer in de top tien.
In totaal stond hij 15 keer aan de start van die 24 Heures du Mans.
In 1966 won hij de "Grand National" op het circuit van Zolder.
Blaton was een levensgenieter, speelde tennis met Paul Frère,
In 1966 won hij de "Grand National" op het circuit van Zolder.
Blaton was een levensgenieter, speelde tennis met Paul Frère,
(1986)
Autocoureur/Journalist
Vriend Paul Frère.
en in zijn vrije tijd was hij jazzgitarist en orgelist.
Autocoureur/Journalist
Vriend Paul Frère.
en in zijn vrije tijd was hij jazzgitarist en orgelist.
"The Finest in Belgian Jazz"
(2002, Jempi Samyn, Sim Simons)
(2002, Jempi Samyn, Sim Simons)
vermeldt Blaton zonder enig commentaar .
"The Jazz Discography" van Tom Lord citeert 1 opname van
"The Jazz Discography" van Tom Lord citeert 1 opname van
Jean Beurlys in 1969, en 6 opnamen onder Jean Blaton
in de periode 1943-1980.
in de periode 1943-1980.
(Bron: Peel the Banana)
( 2015 ) AUTOVISION
MEMORIES:
Nou heb ik hier ook niet de pretentie om het hele leven van deze sympathieke Le Mans Living Legend te beschrijven
maar ik heb hem toch een aantal keren mogen ontmoeten en zien racen...
En dat wil ik middels wat Videosnapshots uit mijn Archiefje
met jullie delen... er is wellicht nog meer maar zover ben ik nog niet !
Motoring George Spauwen.
Nou heb ik hier ook niet de pretentie om het hele leven van deze sympathieke Le Mans Living Legend te beschrijven
maar ik heb hem toch een aantal keren mogen ontmoeten en zien racen...
En dat wil ik middels wat Videosnapshots uit mijn Archiefje
met jullie delen... er is wellicht nog meer maar zover ben ik nog niet !
Motoring George Spauwen.
4e Internationale Zandvoort Meeting
Circuit Zandvoort
26-27 september 1986
#10 1e Jean "Beurlys" Blaton (B)
Ferrari 308 GT/M
Overal Winner:
The Racing Driver
1e #10 Ferrari 308 GT/M
Jean "Beurlys" Blaton met Hans Hugenholtz (sr)
"Vous etes un grand calculateur,
un tablet de chocolat pour votre femme"
Prosit....
Et voila that's for You...😀😎
* Ik kreeg de champagnefles met
nog een paar kletskes erin
nog een paar kletskes erin
Souvenir
5e International Zandvoort Meeting
Circuit Zandvoort
Circuit Zandvoort
Famous Racing Driver Good Old Jean "Beurlys"Blaton
en zijn kornuiten kijken toe...
#63 Jean Blaton & #64 Henk Koel : Ferrari 308 GT/M
" Ome Arie " ^
De Finale Race:
( 📣opstellen achterrrr de Boxen...)
Jean "Beurlys" Blaton (B) : Ecurie Francorchamps
#63 Jean Blaton & #64 Henk Koel : Ferrari 308 GT/M
Opwarmronde...
#63 Jean Blaton : Ferrari 308 GT/M
1e #63 Jean Blaton : Ferrari 308 GT/M
1e #63 Jean "Beurlys" Blaton (B) 308 GT/M
De Prijsuitreiking
1e Jean"Beurlys" Blaton #063 Ferrari 308 GT/M
- 2e Henk Koel #064 Ferrari 308 GT/M
The 14th European Historic Grand Prix
5-6-7 augustus 1988
Circuit Zolder
#101 Jean "Beurlys" Blaton in zijn Chevron B19 1969
15th European Historic
Grand PrixCircuit Terleamen
Zolder 11-12-13 aug 1989
Living Legend David Piper meets his
Le Mans Friend Jean "Beurlys" Blaton
Le Mans Friend Jean "Beurlys" Blaton
David Piper
Jean "Beurlys" Blaton
*What a Great Legendary Event it was !
FACTORY BUILT LIGHTWEIGHT RACE CAR:
FORD GT 40 MKI 289 Weslake 4728 cc V8 1968
(2018)
(1994)
Circuit Terleamen, De omloop van Zolder.
(VICTRACE RETRO MEDIA)
(1994)
#710 William Braillard : finished 6th
(Some 🎥 S-VHS CCD II VRM Videosnapshots 1994) 🕵
The 20th European Historic Grand Prix Zolder 6-7 aug 1994 :
The Ford GT40 1968 van Le Mans Legend
#704 Lola T70
WINNER JEAN BLATON #704 Lola T70 🏁🏆
(1994)
Owner: Jean "Beurlys " Blaton , The Jazzman.
#10 Driver William Braillard Finished 6th
FACTORY BUILT LIGHTWEIGHT RACE CAR:
FORD GT 40 MKI 289 Weslake 4728 cc V8 1968
• Great period history including Le Mans.
The GT40, chassis P/1079, was delivered new by Ford
Advanced Vehicles to Jean Blaton in April of 1968,
fitted out in factory lightweight racing spec.
Blaton finished the car in Belgian racing yellow and
debuted it in the Monza 1000 Kilometres. 🤓😎😎
HISTORY :
De "Beurlys" GT40 (P/1079)
Dit is de GT40 die Claude Dubois inzette in seizoen 1968.
De wagen was eigendom van Jean "Beurlys" Blaton. Ford Advanced Vehicles leverde die in april 1968 in deze gele kleur. Een van de laatste GT 40's die werd gebouwd bij John Wyer met een verbeterde koppeling een brandstoftank van 140 liter, lichtere wielen en 25 % lichtere ophanging rondom.
Tijdens de 24h van Le Mans, crashte deze wagen dus op hoge snelheid nadat een deur was opengevlogen en Willy Mairesse de controle over het stuur verloor.
Na het ongeval geraakte de GT40 in Zwitserland. Het duurde echter tot eind jaren 90 vooraleer de wagen met originele onderdelen werd gerestaureerd. De huidige eigenaar zet de wagen regelmatig in tijdens classic car races. U vindt mijn foto's van deze wagen tijdens de 6u van Francorchamps en foto's van de 2016 Interclassics beurs in Brussel onderaan.
Verhaal over de geschiedenis van de huidige eigenaar:
Specifieke geschiedenis van deze auto:
GT40 P/1079 werd nieuw geleverd door Ford Advanced Vehicles (FAV) als een van de weinige particulier in de fabriek gebouwde lichtgewicht raceauto's aan de heer Jean Blaton uit Brussel, België. Vergeleken met de straatauto's (die tegenwoordig vaak worden herbouwd en gebruikt als raceauto's), hadden de wedstrijdauto's een sterkere race spec-motor, een kleinere, maar verbeterde koppeling en een brandstoftank van 140 liter. Ze hadden ook een lichter vliegwiel en 25% stijvere ophanging rondom. Verder misten de raceauto's zijn interieurbekleding, de portiervakken, een radio, de kachel en uitlaatdempers in vergelijking met de normale straatauto's. Omdat deze auto een van de zeer late auto's was die door John Wyer werd gebouwd, behoort hij tot de laatste serie GT40 die licht gewijzigde carrosseriedelen had en lichter was dan alle eerdere auto's.
De originele factuur, die bij de auto wordt geleverd, bewijst dat Blaton de gele auto op 20 april 1968 in Oostende, België, ontving voor de Ecurie Francorchamps. Dit was net op tijd om de auto op een transporter te zetten voor de 1.000 km race in Monza. De coureurs Willy Mairesse en "Jean Beurlys" (de racenaam van Jean Blaton) kwalificeerden de auto als 6e op de grid, maar moesten de race na 89 ronden stilleggen vanwege wielproblemen. De waren nog steeds gekwalificeerd 7e overall en 2e in de klasse! De volgende race voor 1079 waren de 1.000 km van Spa-Francorchamps, waar de auto werd ingeschreven door de Belg Claude Dubois in naam van de Ecurie Francorchamps, nog steeds in zijn Belgische racekleuren. De auto werd opnieuw bestuurd door Mairesse en "Beurlys" die de auto op de derde positie kwalificeerden, alleen geklopt door de lokale held Jacky Ickx in een andere GT40 en een experimentele Ford op pole. De start verliep erg goed, maar de Ecurie Francorchamps moest na 45 ronden uitvallen.
Voor de 24 uur van Le Mans in 1968 werd de auto opnieuw ingereden door Claude Dubois in naam van zijn team Ecurie Claude Dubois. Het originele en afgestempelde (18 maart 1968) inschrijfformulier en aanvraagformulieren die bij de auto worden geleverd, vermelden Dubois, "Beurlys" en Mairesse als chauffeurs. Na wat technische problemen tijdens de tests belandde de coureur in de kwalificatie, nu met een verse motor, als 10e op de grip. Kort voor de start van de 24 uursrace begon het te regenen. Mairesse reed als eerste weg, maar verloor de auto in de regen en crashte met hoge snelheid op de Mulsanne toen een deur open vloog.
Na het ongeluk bleef de auto nog een tijdje onaangeroerd voordat hij naar Zwitserland ging waar hij werd gerestaureerd. Eind jaren tachtig/begin jaren negentig werd de auto verkocht aan een Frans investeringsfonds waaronder enkele andere hooggewaardeerde auto's. De auto werd vervolgens aangeboden op een Franse veiling in 1994 en bleef ook in Frankrijk tot de laatste eigenaar hem eind jaren negentig kocht. Tijdens een verdere restauratie is de auto volledig gestript en zijn er enkele verkeerde onderdelen vervangen of gecorrigeerd. De auto werd vervolgens getoond aan Ronnie Spain, auteur van het boek "GT40: Een individuele geschiedenis en racerecord", die de auto onmiddellijk herkende en schriftelijk vermeldde als de originele, ex-Jean Blaton-auto.
Sindsdien werd de GT40 sinds 2002 met succes gereden tijdens verschillende Le Mans Classic-races. Het racete ook op verschillende Tour Auto-evenementen en Goodwood Revivals met groot succes. 1079 is waarschijnlijk een van de best gedocumenteerde GT40-raceauto's tot op de dag van vandaag. Er is niet alleen een expertise van meer dan 400 pagina's van Ronnie Spain, maar ook een volledige technische expertise die de authenticiteit van het chassis certificeert. We zijn erg trots om deze zeldzame en originele race-Ford GT40 in raceklare staat aan te bieden. Slechts zeer zelden verschijnen originele competitie GT40 op de markt, omdat de meeste auto's die in de historische autosport te vinden zijn, aangepaste straatauto's zijn.
(TEXT ALL CREDITS:
The Mustang Drivers)
(2008)
* via Endurance Nostalgia
(2018 )
GOODWOOD Members Meeting 2018:
WINNER Gurney CUP
#18 FORD GT40 1968 - DHG David HART
Video-8 & -VHS CCD I
& S-VHS CCD II
videosnaphots
- Circuit Park Zandvoort 1986
- Circuit Park Zandvoort 1987
-Circuit Terleamen: De Omloop van Zolder 1988
-Circuit Terleamen: De Omloop van Zolder 1989
- Le Mans Classic 2008
IAMS Amsterdam 2018
-Goodwood Members Meeting 2018
-Circuit Terleamen: De Omloop van Zolder 1994
- Francorchamps six Houres 2019
- Le Mans Classic 2022
Victrace Retro Media.
Tekst bewerking:
Motoring George Spauwen.
SO