The Louwman Collection:
Louwman Museum
Den Haag
Woordje vooraf:
Eind december Winter 2012 brachten wij een bezoek aan
Het Louwman Museum aan de Leidsestraatweg 52 te Den Haag
Misschien wel de mooiste particuliere verzameling Historische
Automobielen ter wereld.
Evert Louwman 😇:
"Gebruik nooit het woord oldtimers, Historische Auto's mag,
Klassieke of Authentieke Auto's,
Maar oldtimers dat is te erg . "
#######
In het verleden ben ik wel vaker bij het voormalige Automuseum Rosmalen
en vooral ook het Nationaal Automuseum te Raamsdonksveer
geweest bij diverse diverse Auto Club Events aldaar.
De laatste keer meen ik mij te herinneren
was ik te Gast de AutoRAI-Ledenrit 2004.
Na afloop werd er een maaltijd genoten.
Vooraf deed Evert Louwman een speech met leuke anecdotes...
over hoe de mens vroeger reisde.... met paard en wagen.
Het Nieuwe Nationaal Automuseum van Evert Louwman
is een prachtige modern gebouw.
Het is werkelijk in een woord fantastisch om de hele collectie
Automobielen in deze nieuwe "setting" te kunnen zien.
Het ziet er allemaal even fris en perfect uit...
je er kunt ook wat drinken of
een lekkere maaltijd nuttigen
en/of de filmzaal bezoeken.
Omdat er in het nieuwe Nationaal Automuseum zoveel te zien is
zijn er ook heel veel foto's geschoten..echter nu wil ik het
houden bij een driedelig reportje The Louwman Collection
en wat meer "Louwman " door de jaren heen...
Victrace Retro Media was er...
Victrace Retro Media was er...
Because it is a very long report,
and they have to scroll too much,
I break it down into THREE parts ...
I'll still hope you will enjoy it
and they have to scroll too much,
I break it down into THREE parts ...
I'll still hope you will enjoy it
(2010)
- DEN HAAG -
De Koningin 👑👸 👒heeft vrijdag 2 juli 2010 in Den Haag
het nieuwe Louwman Museum geopend.
Het Automobielmuseum bevat de particuliere collectie van
Evert Louwman 😇 en heeft tot doel een
zo helder en boeiend mogelijk beeld te geven
van de ontwikkeling van de auto sinds 1886.
Er zijn ruim 230 historische auto's te zien
en een collectie Automobiele Kunst.
Bron:
Koninklijk Huis
Volvo PV 444 CS 1951 met "koekoek "'
Tatra 87
(1985 AutoRAI)
(2011)
Tatra T87 1948
De Tatra 87 werd aangedreven door een achterin geplaatste 2968 cc luchtgekoelde V8 met een elektron-legering (90% Mg en een kleine 10% Al) carter en twee bovenliggende nokkenassen die 75 pk of 55 kW leverde bij 3500 tpm. De auto bereikte een topsnelheid van 161 km/u.
Met staartvin goed voor zo'n 160 km/uur
Koetsen & Paardenwagens
De laatste Wagenmakerij van Nederland
Stoomwagen 1887
Daimler 6-HP Twin Cylinder Six-Seat Brake 1897
Stoombrandspuit 1875
FN 3,5 HP Victoria 1900 (B)
Twin Cylinder
FN 4-cyl in lijn 20-tiger jaren (B)
1900 DE DION-BOUTON TRICYCLE (F)
256 cc single 1.75 pk
1900 DE DION-BOUTON QUADRICYCLE (F)
Single top 50 km/uur
Phänomobil 1912
Een luxe Nagant 1909 (B), ooit eigendom van de familie Regout,
oprichters en eigenaars van de Sphinx-fabrieken in Maastricht
De eerste Benz Patentwagen..uit 1886....
(2011 InterClassics)
Ook tijdens deze editie van Techno Classica 2017 was
de "hoofdrol" weggelegd voor een unieke verzameling
van modellen uit de rijke Mercedes Benz historie.
Model & Replica : Benz Patentwagen 1886
(2017 : Techno Essen)
World's First Electric Car 1882:
The first battery-electric driven car of
the world of Ayrton & Perry from the year 1882.
Benz International 3,5 HP 1899
Darracq uit 1904,
genaamd ‘Genevieve’,
Dodge 1914
Harley Davidson met zijspan
20-tiger jaren (USA)
Douglas "Caketin" Flattanker
met belt-aandrijving jaren '20 (GB)
Yale V-twin ca.1915 (CA)
AUBURN
Pope V-twin ca.1918 (USA)
ACE 4-cyl in lijn 20-tiger jaren(USA)
Terrot (F)
Raleigh (GB)
Indian (USA) / Velocette (GB)
Matchless 500 cc single jaren '30(GB)
Regal Model N Roadster 1910
Austin A90 Atlantic Covertible 1949
"Barnfind": Austin A90 Atlantic Convertible
Austin Mini 1965
Solexen
Willys Jeep Model MB 1944
BMW met Zijspan
Eysink "Brommer" 80cc jaren '50 -'60/ Eysink 10 HP 1912
Stanley Steamer 1906
(Utrecht 2015)
Stanley Steamer 1913 *Bus-uitvoering
(Utrecht 1982)
(1982 & 2015)
en stoom auto is een lichte auto (auto), aangedreven door een stoommachine.Stoomlocomotieven, of stoommachines in staat zichzelf voortbewegen langs beide wegen of rails, werden ontwikkeld rond honderd jaar eerder dan de interne verbrandingsmotor, hoewel hun gewicht beperkt hen in de landbouw en zwaar transport werk op de wegen. Het licht stoom auto werd gelijktijdig ontwikkeld met auto's aangedreven door verbrandingsmotoren, omdat zowel techniek en wegenbouw gerijpt. Omdat de stoom auto van de ruime ervaring van stoommachines reeds ontwikkelde met stoomlocomotieven konden gebruiken, het in eerste instantie had het voordeel. In 1900 was de stoom auto ruim superieur en hielden zelfs absolute land snelheidsrecords. Door 1920 de interne verbrandingsmotor had ontwikkeld tot een zekere mate van verfijning die de stoom auto achterhaald.
Het grootste technische uitdagingen voor de stoomauto gericht op de ketel. Dit vertegenwoordigt een groot deel van de totale massa van het voertuig, waardoor de auto zwaar (een interne verbrandingsmotor auto vereist geen ketel), en vereist een zorgvuldige aandacht van de bestuurder, hoewel zelfs de auto's van 1900 moest aanzienlijke automatisering om dit te beheren. De grootste beperking is de behoefte om voedingswater leveren aan de ketel. Dit moet ofwel worden uitgevoerd en regelmatig bijgevuld of de auto moet worden voorzien van een koeler, een verdere gewicht en ongemak.
De stoom auto heeft wel voordelen ten opzichte van interne verbrandingsmotor aangedreven auto's, hoewel de meeste van deze zijn nu minder belangrijk dan in het begin van de 20e eeuw. De motor (exclusief de ketel) is kleiner en lichter dan een verbrandingsmotor. Het is ook beter geschikt voor het toerental en koppel van de as, waardoor de noodzaak van de zware en complexe transmissie vereist voor een inwendige verbrandingsmotor te vermijden. De auto is ook stiller, zelfs zonder een geluiddemper.nsmissie vereist voor een inwendige verbrandingsmotor te vermijden.
De auto is ook stiller, zelfs zonder een geluiddemper.
(Bron: Wikipedia)
(De allerlaatste AutoRAI 2015)
BREQUET A2 (Electric) 1942-1945
Opel 6-4 HP Touring 1910
Peugeot Type 12 1910
Gregoire 12-14 Coupe de Voyage 1909
Panhard et Levassor Double Phaeton 1907
Panhard et Levassor X19 Labourdette Skiff-Torpedo 1912
(2014 Het Loo)
Briggs and Stratton 1920.
Humberette
Morgan Jap-engined
JAP Engined
(2013 Teuge)
# 38 Cees Lubbers Morgan Runabout 1914
(2015)
Messerschmidt 1958
(2017)
Messerschmitt KR 200 1960 27.500 Euro
(2015 Techno)
Hanomag Kommissbrot 1928 499 cc 10 PK
(InterClassics 2012)
Over het heden gesproken...een groene auto
die hadden ze vroeger toch ook al ?
Art Deco Design
De Soto Airflow 1936 (two-tone)
Deze Airflow was de eerste auto die met aerodynamica in het achterhoofd,
werd ontworpen en was dan ook een radicale
vernieuwing in de auto-industrie.
De wielkasten vormden een mooie boog om de wielen,
en de achterwielen werden volledig ingekast.
Al die rondingen moesten een vlotte luchtstroom bewerkstelligen en
zorgden voor een betere performance met een lager verbruik
Deze Airflow was de eerste auto die met aerodynamica in het achterhoofd,
werd ontworpen en was dan ook een radicale
vernieuwing in de auto-industrie.
De wielkasten vormden een mooie boog om de wielen,
en de achterwielen werden volledig ingekast.
Al die rondingen moesten een vlotte luchtstroom bewerkstelligen en
zorgden voor een betere performance met een lager verbruik
Amphicar 1965
(2013)
Fiat Shellette 1970
Black & White Collection
2014 (InterClassics)
Stutz Black Hawk 1976
Stutz Black Hawk 1976
Humber Pullman 1954
* Ex-Winston Churchill
(2013)
(2014 Waalwijk)
(2014 Rosmalen)
De fraaie Humber Super Snipe Landaulette MK II 1949
6 cyl 4086 cc 100 pk Top 128 km/uur
(2014 Waalwijk )
van de Rootesspecialist
For the 1948 Mark II the body was updated, headlights fitted into the wings
and running-boards re-introduced. Transverse-spring independent
suspension, first introduced on the Snipe and Pullman in 1935, continued to
be used. A few drophead coupés were made by Tickford in 1949 and 1950.
The smaller-engined Snipe was discontinued. Early Mark II Super Snipes
can be distinguished by round fog lamps below the head lamps.
These were dropped in 1949 in favour of rectangular side lamps
which were continued in the Mark III.
Field Marchall Montgommery 💂
"Monty" houdt de motorfiets tot 1962, waarna hij hem
overdoet aan zijn chauffeur Michael Cox.
Als deze hem twee jaar later weer doorverkoopt
staat er nog maar 400 kilomoeter op de klok.
Van 1977 tot 2002 is de motorfiets in handen van een eigenaar,
waarna de Sunbeam overgenomemn wordt door het Louwman Museum.
De orginele eigendomspapieren van de veldmaarschalk
zijn nog aanwezig.
SUNBEAM S7 500 cc Twin 1948
Formerly Owner Field Marchall
Montgommery
SUNBEAM S7 500 cc Twin 1948 (GB)
Op de londense motorfietstentoonstelling van 1948 krijgt
veldmaarschalk Montgommery deze 500 cc Sunbeam S7 aangeboden
namens de gehele Britse motorindustrie.
Het is een tweecylinder motor met een bovenliggende nokkenas,
en vierversnelingsbak met cardanaandrijving."
The Matchless Model X SPORTS TOURER
990 cc V-Twin 1937 "BLACK TRAIN"
"GET YOUR KICKS on A BIG MODEL X !"
(sold it)
Desoto Series S-11C Taxicab 1946
*In 1972 figureert deze DeSoto-taxi in Francis Ford Coppola’s
meesterwerk ‘The Godfather’.
Hudson Commodore 8 1948
Pininfarina X 1960
(2013)
Mr. Aleid Wolfsen de eerste deelnemer
Evert Louwman 😇 is de Eigenaar van het
Louwman Museum te Den Haag.
Maar toch wel leuk zo met de Studebaker Bullet Nose 1950
van mijn Oud-buurman Ex-Coureur Frans Lubin 👸
"hielemaol oet Mestreech" op de achtergrond hier
bij het einde en vertrek Paleis Soestdijk:
Tocht der Honderd 9 juni 2013 j.l.
Na een korte speech mocht Burgemeester
Mr. Aleid Wolfsen de eerste deelnemer
en tevens oudste auto in de Tocht der Honderd ‘wegvlaggen’,
de Crane Simplex 8800 cc !
uit 1916 van Evert Louwman 😇.
Dat zijn bijna dus 18 Fiatjes 500 !!!
Evert Louwman 😇 is de Eigenaar van het
Louwman Museum te Den Haag.
#1 Equipe Louwman-Westerman
Crane Simplex 1916
#1 Equipe Louwman-Westerman
* Crane Simplex 1916
(*Shooting done with my Photocamera 📷)
(*Shooting done with my Photocamera 📷)
#29 Equipe (Oud-Buurman) Ex-Coureur Frans Lubin
met kleinzoon Tim in de
Studebaker Bullet Nose 4 deurs 1950
een zeldzame verschijning in Nederland !
#29 Equipe (Oud-Buurman) Ex-Coureur Frans Lubin met zijn kleinzoon Tim
in de Studebaker Bullet Nose 4 deurs 1950
Studebaker Bulletnose 4 deurs 1950
een zeldzame verschijning in Nederland.
een zeldzame verschijning in Nederland.
#1 Equipe Louwman-Westerman
Crane Simplex 1916
#1 Equipe Louwman-Westerman
Crane Simplex 1916
Kende even wat startproblemen...
But with a little help from a Friend...
(Ingezonden Foto met Dank aan:
Pim van der Veer 😇)
Maar toch wel leuk zo met de Studebaker Bullet Nose 1950
van mijn Oud-buurman Ex-Coureur Frans Lubin 👸
"hielemaol oet Mestreech" op de achtergrond hier
bij het einde en vertrek Paleis Soestdijk:
Tocht der Honderd 9 juni 2013 j.l.
- Veer goan naor hoes ! -😎
END of PART I
Zorg dat je er zeker een keer geweest bent...
echt de moeite waard !!!
Het Louwman Museum is geopend van
dinsdag t/m zondag van 10.00 - 17.00 uur.
Foto's:
Motoring George Spauwen
met bijderagen van
VRM Guest-Photographers
Jan de Bruijn
Erik Moser
Video Snapshots / Videoclips:
VICTRACE ARCHIEF
Tekst: Motoring George
Data - Bron: Louwman Museum
MGS '012