Dutch
Some History :
The “White Riley” Is An Attractive Car
The ERA race car that came from the “White Riley” was very successful;
winning a large number of races from 1934 to 1939.
It has been said that relative to the number of ERA cars built
(17 total Types A through D models)
that the ERA won more races than any other marque.
Dutch Vintage Sports Car Club
30 Augustus 1998
TT Circuit Assen Part II
The most famous of all Riley Specials is The White Riley,
built in 1933 by Raymond Mays.
It was based on the 12/6 TT Chassis,
with the 1486cc version of the 12/6 engine, Supercharged.
The White Riley was and indeed remains a formidable machine at
countless racing events across Europe.
The White Riley 1933
The White Riley 1933
#20 Mark Giliies
in the White Riley during
The Classic Manx 1990
Isle of Man .
The most famous of all Riley Specials is The White Riley, built in 1933 by Raymond Mays. It was based on the 12/6 TT Chassis, with the 1486cc version of the 12/6 engine, albeit in Supercharged form. This allowed the engine to rev up to 8000rpm, and provide a peak of 147bhp.
The car was built to take the record at the Shelsey Walsh Hillclimb, and whilst it did acheive this, briefly, the bar was raised further by an Austro-Daimler before the meeting was finished. Nevertheless, The White Riley was and indeed remains a formidable machine at countless racing events across Europe.
The car was built to take the record at the Shelsey Walsh Hillclimb, and whilst it did acheive this, briefly, the bar was raised further by an Austro-Daimler before the meeting was finished. Nevertheless, The White Riley was and indeed remains a formidable machine at countless racing events across Europe.
Text Credits : Riley ROb :
Snapshots : VRM /
Powersports International
The White Riley
8e Historische Grand Prix Circuit Park Zandvoort 27-29 aug 1993
PRACTICE
The White Riley 1933
*Michel Oprey 😇 /😢Bugatti Type 51 GP
(*Michel Oprey in zijn snelle Bugatti Grand Prix Type 51 2300 cc uit 1932
racete..ook graag aan de Victrace camera voorbij...)
(*Michel Oprey in zijn snelle Bugatti Grand Prix Type 51 2300 cc uit 1932
racete..ook graag aan de Victrace camera voorbij...)
THE RACE
*Michel Oprey 😇 /😢Bugatti Type 51 GP
(*Michel Oprey in zijn snelle Bugatti Grand Prix Type 51 2300 cc uit 1932
racete..ook graag aan de Victrace camera voorbij...)
(*Michel Oprey in zijn snelle Bugatti Grand Prix Type 51 2300 cc uit 1932
racete..ook graag aan de Victrace camera voorbij...)
BART 😇DRIVING THE FAMOUS
WHITE RILEY !! 💪💨💨💨
Arthur Hensbergen 😒
BART 😇DRIVING THE FAMOUS
WHITE RILEY !! 💪💨💨💨
*Michel Oprey 😇 /😢Bugatti Type 51 GP
(*Michel Oprey in zijn snelle Bugatti Grand Prix Type 51 2300 cc uit 1932
racete..ook graag aan de Victrace camera voorbij...)
(*Michel Oprey in zijn snelle Bugatti Grand Prix Type 51 2300 cc uit 1932
racete..ook graag aan de Victrace camera voorbij...)
BART 😇DRIVING THE FAMOUS
WHITE RILEY !! 💪💨💨💨
Bart Rosman 😇 & Michel Oprey 😇
BIG FUN in the SUN 😎
THE FAMOUS WHITE RILEY
( Wees Spits, Rij Brits ! 😎 )
2e editie Concours d’élégance Paleis 2000
Het Loo - Apeldoorn
Bugatti Type 37 1925 (NL)
Tubien van Doorn 😇/ Bart Rosman 😇
" LA BELLA DONNA "
From the William 'Pim' Hascher Collection
Chassis no. 43303
Engine no. 130
Colour: Blue
Cylinders: 8; 2,262cc
Gears: 4 + reverse
Power: 120bhp (approximately)
Produced: 1927-32
Production: 160 (including Type 43A)
(Bron: Bonhams)
" LA BELLA DONNA "
2000
2e editie Concours d’élégance Paleis Het Loo - Apeldoorn
Pim Hasher 😇/ 😪
&
The Members of the Jury ...
Pim Hasher 😇 😪
2000
2e editie Concours d’élégance Paleis Het Loo - Apeldoorn
Pim Hascher en zijn vriendin
arriveren op Rolduc...
Pim Hascher 😇
De auto was toen in handen van Kunstverzamelaar
en Collectioneur Pim Hascher.
Pim Hascher 😇was musicus genoot enige faam als bassist 🎻
bij het Koninklijk Concertgebouw Orkest,
maar het geld maakte hij in stenen en andere beleggingen.
Hij verzamelde tijdens zijn leven werkelijk van alles:
zoals kermisobjecten, speeldozen en orgels en dus
ook prachtige Automobielen als o.m Bugatti's
en oude Motorfietsen !
Ik vond het reuze de auto na zoveel jaren weer terug te zien
en Pim Hascher 😇even te mogen spreken. Daarna ben ik nog even bij, de net van Blaricum naar Hilversum
verhuisde Pim Hascher,
op bezoek geweest om hem mijn reeds twee geproduceerde
aan te bieden.
Pim😇 was zeer verrast omdat zijn Vriendin 👩er dus ook op stond.
Ik heb zijn verzameling incl. de Bugatti type 101 mogen aanschouwen,
en beloofd nog eens terug te komen voor opnamen...
⏰⏰⏰⏰⏰⏰⏰
Ook kwam ik die Bugatti tegen bij een
tentoonstelling in het Autotron...
Dat was in het jaar
2004 Autotron
" LA BELLA DONNA "
De "Grand Sport"
BUGATTI T43 Grand Sport 1929 (43303)
VK-30-14 (NL) now PX-51-RG (NL)(2005)
(( V.l.n.r. Hr.Wolf Kiefer, Pim Hascher 😇😢,
Jean Prick 😇😢 , Michel Oprey 😇😢, Jan Cohen. ))
Presse-Bugatti-International-Huiskamer-Stand
van Jean Prick, Bugattist pur sang no: II,
IC-Topmobiel 2005 in het Mecc te Maastricht .
U ? Zeg maar "Ouwe Pim" zei ie nog...😉
2007
zijn de Pim Hascher's auto's,
waaronder twee Bugatti's,
geveild in Parijs.
(2008)
Deze uiterst fraaie Bugatti, met een nederlandse historie,
werd geveild bij Bonhams en is gelukkig voor nederland
behouden gebleven en sinds februari 2008 terecht gekomen bij de rasechte Bugattisten,
Bugattist/Coureur Bart Rosman 😇😢
& zijn Vrouw Tubien 😇😢 .
(2012)
Het moet moet in 2012 geweest zijn...
In 2012 ben ik nog even met "gepast" vervoer,"Black Train" uit 1937 , nog bij Bart & Tubien in Tienhoven op bezoek geweest
in Ex-Pim Hasher 😏Boerderij.
Het stond immers al een tijdje in de planning...
Victrace Retro Media Guest-Reporter Henk Kroese
maakte een verslag van
de International Bugatti-Rally Nederland 2012Bugattisten pur Sang
Bart Rosman 😇 & zijn Vrouw Tubien 😇.
" LA BELLA DONNA "
We laten nu deze...
voor mij , de HISTORISCHE PLEK van.1963, achter ons.
De Dominicanenkerk, ook wel Dominicanerkerk genoemd, is een gotisch kerkgebouw in het centrum van de Nederlandse stad Maastricht, gelegen aan de Dominicanerkerkstraat 1, nabij het Vrijthof. De kerk werd in de 13e eeuw gebouwd als kloosterkerk voor de orde der predikheren of dominicanen. Aan het eind van de 18e eeuw werd het klooster opgeheven en vervulde de kerk diverse functies. Sinds 2007 is er een boekhandel gevestigd.
Het was even Gezellig Thuiskomen...
daar op het Vrijthof.
Daarna gingen weer voldaan op huis aan.
Classic Wings & Wheels Gala
Vliegveld Gilze Rijen
2013
Little Dutch Goodwood:
De zesde editie van het Classic Wings & Wheels Gala wordt gehouden op
17 augustus 2013. Tijdens dit evenement op vliegbasis Gilze-Rijen worden
demonstraties gehouden met historische auto's en vliegtuigen.
D.V.S.C.C
Han Brouwers hier met de Bugatisten
Bart Rosman & Tubien van Doorn
"The Invincible"
De Prachtige Talbot 105, de Dr.Husband *Special, uit 1931
van de Nederlandse Eigenaar Han Brouwers
*Deze door Dr.Georges Roesch (CH/GB) designed
Talbot 105, de dr.Husband Special, uit 1931
en in 1951 equipped met een grote compressor
levert nu maar liefst 257 pk op de testbank.
Bugatti T43
" LA BELLA DONNA "
(2015)
Vive La Marque...
Fraaie Entree..
Bugatti T35 Grand Prix 1925 top 170 km/uur
(#4449) 35 AAA 59 (F), Luc Slijpen (NL)
Bugatti T35 C Grand Prix 1929 (#4920) 6397 AM 69 (F), Bart Rosman (NL) 8cyl 1991 cc met compressor 1929Top 200 km/uur(#51145),
Bugatti T35 C Grand Prix 1929
(#4920) 6397 AM 69 (F),
Bart Rosman (NL)
8cyl 1991 cc met compressor 1929
Top 200 km/uur
(#51145),
" LA BELLA DONNA "
Bugatti Type 43 Grand Sport 1929Chassis no. 43303Engine no. 130Colour: BlueCylinders: 8; 2,262ccGears: 4 + reversePower: 120bhp (approximately)Produced: 1927-32Production: 160 (including Type 43A)(Bron: Bonhams)
" LA BELLA DONNA "
Bugatti Type 43 Grand Sport 1929Chassis no. 43303Engine no. 130Colour: BlueCylinders: 8; 2,262ccGears: 4 + reversePower: 120bhp (approximately)Produced: 1927-32Production: 160 (including Type 43A)(Bron: Bonhams)
" LA BELLA DONNA "
Bugatti Type 43 Grand Sport 1929
Chassis no. 43303
Engine no. 130
Colour: Blue
Cylinders: 8; 2,262cc
Gears: 4 + reverse
Power: 120bhp (approximately)
Produced: 1927-32
Production: 160 (including Type 43A)
(Bron: Bonhams)
" LA BELLA DONNA "
Bugatti Type 43 Grand Sport 1929
Chassis no. 43303
Engine no. 130
Colour: Blue
Cylinders: 8; 2,262cc
Gears: 4 + reverse
Power: 120bhp (approximately)
Produced: 1927-32
Production: 160 (including Type 43A)
(Bron: Bonhams)
👆 zoek de verschillen 👀☝
Bugatti Type 43 Grand Sport 1929Chassis no. 43303Engine no. 130Colour: BlueCylinders: 8; 2,262ccGears: 4 + reversePower: 120bhp (approximately)Produced: 1927-32Production: 160 (including Type 43A)(Bron: Bonhams)Ecurie Azzurro
Historic Grand Prix Monaco(2008)
#14 Bart in zijn Bugatti Type 35C 1929(Credits: Veloce Today)
2023 : Artcurial Auction Paris
De eerste eigenaar was Jan Willem Rens uit Amsterdam
Hij kocht de auto bij 2 mei 1935 bij Albatros in Amsterdam een bedrijf Van Ramhorst, hem terug in 1938 en verkocht hem weer aan Ir. Bernard Cramer. uit Wapenveld. Vlak voor de oorlog kocht Albatros hem terug en metselde zijn voorraad Bugatti's in in een Amsterdamse kerk. Na de oorlog kwamen ze er ongeschonden uit en ging de zaag erin.
De zoons van Importeur van Ramshorst gingen er mee racen op Zandvoort. Maar zo'n Grand Sport was daar niet voor gemaakt. In 1948 werd het chassis met 25 cm ingekort.
IBCN RALLY 1986( Photos: Hier Pa ( Guillaume) met de echtgenote van een Deense Baron genaamd Lebisön na een ererondje ...in de Bugatti.Na nog wat omzwervingen kocht Guillaume Prick, '' De Paus onder de Bugattisten '' en oprichter van de Bugattti Club in 1956, de Grand Sport '' op 16 juni 1951 om deze automobiel te rijden als een Two-seater Torpedo Type 43 ''La Bella Donna ''.
(2008 bis)
(2021)
BART & TUBIEN R.I.P.
Bugatti Type 43 Grand Sport 1929Chassis no. 43303
Brussels 2015
STEEDS VERRASSEND, ALTIJD DICHTBIJ Bugatti Type 43 Grand Sport 1929Chassis no. 43303Engine no. 130Colour: BlueCylinders: 8; 2,262ccGears: 4 + reversePower: 120bhp (approximately)Produced: 1927-32Production: 160 (including Type 43A)(Bron: Bonhams) 🚧🚧🚧🚧🚧🚧
👆 zoek de verschillen 👀☝
Bugatti Type 43 Grand Sport 1929
Chassis no. 43303
Engine no. 130
Colour: Blue
Cylinders: 8; 2,262cc
Gears: 4 + reverse
Power: 120bhp (approximately)
Produced: 1927-32
Production: 160 (including Type 43A)
(Bron: Bonhams)
Ecurie Azzurro
Historic Grand Prix Monaco
(2008)
#14 Bart in zijn Bugatti Type 35C 1929
(Credits: Veloce Today)
2023 : Artcurial Auction Paris
De eerste eigenaar was Jan Willem Rens uit Amsterdam
Hij kocht de auto bij 2 mei 1935 bij Albatros in Amsterdam een bedrijf
Van Ramhorst, hem terug in 1938 en verkocht hem weer aan
Ir. Bernard Cramer. uit Wapenveld.
Vlak voor de oorlog kocht Albatros hem terug
en metselde zijn voorraad Bugatti's in in een Amsterdamse kerk.
Na de oorlog kwamen ze er ongeschonden uit en ging de zaag erin.
De zoons van Importeur van Ramshorst gingen er mee racen op Zandvoort.
Maar zo'n Grand Sport was daar niet voor gemaakt.
In 1948 werd het chassis met 25 cm ingekort.
IBCN RALLY 1986
( Photos:
Hier Pa ( Guillaume) met de echtgenote van een Deense Baron
genaamd Lebisön na een ererondje ...in de Bugatti.
Na nog wat omzwervingen kocht Guillaume Prick,
'' De Paus onder de Bugattisten '' en oprichter van de Bugattti Club in 1956,
de Grand Sport '' op 16 juni 1951
om deze automobiel te rijden als een Two-seater
Torpedo Type 43 ''La Bella Donna ''.
(2008 bis)
(2021)
BART & TUBIEN R.I.P.
Bugatti Type 43 Grand Sport 1929
Chassis no. 43303Brussels 2015
STEEDS VERRASSEND, ALTIJD DICHTBIJ
Bugatti Type 43 Grand Sport 1929
Chassis no. 43303
Engine no. 130
Colour: Blue
Cylinders: 8; 2,262cc
Gears: 4 + reverse
Power: 120bhp (approximately)
Produced: 1927-32
Production: 160 (including Type 43A)
(Bron: Bonhams)
🚧🚧🚧🚧🚧🚧
*Atomiun Wereldtentoonstelling 1958
Het Atomium is een monument in het Heizelpark in Brussel.
Het is een stalen constructie die bestaat uit negen bollen met elk een diameter van 18 meter. De bollen vormen samen het kubisch ruimtelijk gecentreerde kristalstructuur van ijzer, 165 miljard maal vergroot. Het gebouw werd ontworpen door ingenieur André Waterkeyn en is sinds de restauratie bekleed met roestvrij staal. Vijf van de negen bollen zijn toegankelijk voor het publiek.Het is een stalen constructie die bestaat uit negen bollen met elk een diameter van 18 meter. De bollen vormen samen het kubisch ruimtelijk gecentreerde kristalstructuur van ijzer, 165 miljard maal vergroot. Het gebouw werd ontworpen door ingenieur André Waterkeyn en is sinds de restauratie bekleed met roestvrij staal. Vijf van de negen bollen zijn toegankelijk voor het publiek.russelse Wereldtentoonstelling in 1958, de zogenaamde Expo 58. Het stelt één elementaire cel zuiver ijzer voor dat sterk in ontwikkeling was en een belangrijke rol speelde in de optimistische kijk op ontwikkeling in de jaren vijftig.Het heeft de kubisch ruimtelijk gecentreerde structuur, zoals zuiver ijzer bij kamertemperatuur en onder atmosferische druk. Vreemd genoeg werd bij de bouw besloten dat de bollen niet van staal, maar van aluminium moesten worden gemaakt. Dit materiaal was indertijd een materiaal in opkomst. Het is niet precies bekend waarom dit besluit werd genomen, maar waarschijnlijk was de reden dat aluminium op dat ogenblik aanmerkelijk beter bestand was tegen corrosie dan staal. Het gebouw zou volgens het oorspronkelijke plan niet langer dan zes maanden blijven staan. Aan het eind van de wereldtentoonstelling werd echter besloten om het gebouw, dat inmiddels erg populair en bekend was geworden, toch maar te laten staan.
2023 Techno Classica Essen
Over de inmiddels beroemde
BELLA DONNA,
Bugatti Type 43 Grand Sport 1929
Chassis no. 43303,zal een boek gepubliceerd gaan worden.
Deze BUGATTI is nu in goede handen van
Jaap/Jack Braam Ruben.
Jaap kreeg nu immers de kans om hem te kopen.
En dat heeft hij gedaan...
Mooi dat de Bella Donna voor ons behouden is gebleven !!
Motoring George Spauwen
#14 Bugatti Type 35C 1928
Bugatti T35 C Grand Prix 1928
(#4920) 6397 AM 69 (F),
Ex-Bart Rosman (NL)
8cyl 1991 cc met compressor 1928
Top 200 km/uur
(2004)
Deze Bugatti is nog in handen van
Fine Automobiles
Jaap Braam Ruben
Maar die stond onlangs op Techno Classica Essen for Sale !
#14
Wij gaan huiswaarts💨💨💨
A MOTORING SPIRIT.