Accept the Challenge, so that You may Feel the Exhilaration of Victory !

zaterdag 27 april 2024

2025 : Frans Lubin - FraMi Racing 65 jaar

 

06.08.2012
30.06.2023
01.07.2023
28.04.2024
24,08.2025
26.11.2025


03.07.2025 


03.07.2025 
Van Harte Gefeliciteerd Allemaal
met dit 65-jarig Jubileum !




Een stukje Historie....

We Spreken van 2012 :

TJA... ER WAS OOIT EEN RACEFILM  ?

Met interviewer Bert Devies πŸ“Ί, Liane Engeman πŸ˜‡ en *Frans Lubin πŸ˜‡, Frami Racing
*(mijn oud-Buurman van destijds uit Ambij/Mestreech) 
op Circuit Zandvoort 1970... met o.m ook 
Toine Hezemans  πŸ˜‡en toenmalig Wedstrijdleider Ben Huisman πŸ˜‡πŸ˜…. 


(1992)

DE CANNENBURGH

" Ome Ben  πŸ˜‡"

#1 Ben Huisman πŸ˜‡: Ford Shelby  Mustang 350 GT 1965

Over Paul Maaskant...
" Och die man rijdt zo snel ik doe mijn ogen dicht tot de volgende
 stempelpost en geef alleen de kaart af "

#1 Paul Maaskant πŸ˜‡: Ford Shelby  Mustang 350 GT 1965
" Als er geen Porsches zouden zijn zou de wereld er nog mooier uitzien !
De Porsche is lichter en sneller..."

(2013)



Toine Hezemans πŸ˜‡ 

 Film  van ca. 60 min geproduceerd in opdracht
can Chevron & Castrol motor oils 

Pannetje Castrol-olie op het vuur, 
Kent Sigaretje of Willem II sigaartje,
 Potje bier erbij ...

Mooi Genieten  =>KIJKEN KON DUS 

NOTE  :

ER HEEFT HIER EEN LINK GESTAAN DIE EEN TIJD WERKTE
Maar helaas nu niet meer...

Er weer nieuwe link ! 
 *Zie link onderaan  in dit blogreport
(andere tijden sport) 



(scan Ford Kalender)


(Victrace scan Castrol Achievements 1965)


*Frans Lubin: FraMi Racing.
 Frans Lubin aan de leiding, 1969.



Liane Engeman, Frans Lubin en Ernst Berg  
in de""dikke"" Ford Escorts Twin Cam 
tijdens de Slotraces Circuit Zandvoort 1970.

*Frans : FraMi Racing.
 Frans Lubin aan de leiding, 1969.

"pootje omhoog"
 (Foto: Martin van der Hulst πŸ˜‡ 🍌)


Hr.Bommel & Tom Poes

Bron: Beeld & Geluid)



(Niet FIA maar FIO=For Insiders Only 😎)

*Frans Lubin was onze buurman in Amby/Mestreech aan 
de bergerstraat 1 waar hij, naar zijn eigen zeggen,
 met zijn 1e vrouw Miep πŸ‘© , destijds 
een VB =Vrije Benzinepomp runde en begon met 
FraMi. (*FraMi staat voor Frans & Miep).


 Hij woonde er in een bedrijfsruimte, 
terwijl het eigenlijk niet mocht.
Maar het was net niet Maastricht maar gebied gemeente Amby,
 waar mijn vader de scepter zwaaide en die liet het gewoon toe,

Heel vroeger zat er een Houtzagerij Gilissen.


net zo een ... 

Ik herinner me nog een heel oude GMC Truck als takelwagen.
Aan de andere kant stond de chique Villa Aldegonda
en daarnaast bloemisterij Homan.


Garage Jan Jakob

Dorpstraat Amby


Bergerstraat..."
..
Pa hier bij de opening in 1952 van het nieuwe pand, 
destijds Rootes-Dealer & Esso benzinepomp, 
 Garage Jan Jakob ook aan de Bergerstraat in Ambij.
Vader en Zoon Jan Jacob 1e & 2e van rechts 
daarnaast Burgervader Antoine Kessen van Heer.


Die garage doet nu Autorestauraties en is weer verhuisd
naar de scharnerweg in Maastricht vlakbij de Koepelkerk. 

Historie:

Pie Jacob begon zijn loopbaan in 1926 als automonteur en hij startte zijn eigen bedrijf in 1952. Zijn zonen Jan en Huub namen het bedrijf over in 1977. In 1985 ging Jan alleen verder onder de naam Garage Jan Jacob, waarbij Jan zich samen met zijn zoon Eric specialiseerde in het restaureren en repareren van oldtimers en Classic Cars. Sinds 1990 zet Eric het technische vakmanschap voort onder de naam van zijn vader; vandaar Garage Jan Jacob.

(Bron : Garage Jan Jacob)

( 2012) 


Chevrolet  Paneltruck 6 cyl. 1937
in Ciney (F)




Het prachtige was dat die raceauto's gewoon, vaak in de avond, 
op de openbare weg werden getest,de bergerstraat af de Rasberg op,
 waaraan Frank van der Mast πŸ˜‡ NSU TT en Aral pomp, 
woonde ri. Berg & Terblijt waar weer  Rallyerijder Man Bergsteijn πŸ˜‡
 zijn Opel-garage runde en
 nu nog steeds zijn zoon Maurice met familie.

De Ford Lotus Cortina, de "dikke"Ford Escorts 
kwamen alemaal wel voorbij πŸ’¨πŸ’¨πŸ’¨
de Ford Capri 2600 RS kwam wat later in beeld
 Dat kon toen allemaal nog !πŸ™Œ


Ik had destijds en nu nog  een Corgi van de East African Safari
 Ford Lotus Cortina en van de Jim Clark Formule Renwagen...
en ja ook een ouderwets dikke Lotus-Logo sticker, 
trots zijnde, op de kettingkast van mijn toen net verworven 
hagelnieuwe volwassen engelse Raleigh-fiets 
om in Maastricht naar school te gaan!

Maar wij waren ook de braafsten niet en crossten op het onverharde
 bergmansweggetje met brommers ri. de sigarenkistjesfabriek πŸ‘Š
 en de Motorcrosser Willy van Ommeren πŸ˜‡, 
locale BMW Motorfiets Dealer, om de hoek.
Verderop zat weer Transportonderemer Schols

(1988)

De vroegere Transporteur  Schols uit Amby


(1967)
 
Techneut broer Henri zaliger op de opgevoerde Berini M23 
Bergmansweggetje



En als wij Boer in de Braekt πŸ˜‡ geholpen hadden
 bij het plukken van  de tuinbonen en 
het rooien van de aardappels, om wat zakgeld te verdienen,
reden wij ook over die akkers om ze "alvast om te ploegen".

*Dat zakgeld gebruikten we natuurlijk om bij die VB  pomp
 weer enige litertjes te tanken.πŸ˜€


(Het was dus ook de tijd van Pino Ortmans en Frank van der Mast, 
NSU TT , Aral-pomphouder op de Scharnerweg t.o.
de huidige FraMi-zaak n.b. met de NSU TT 1200 )

Willy van Ommeren πŸ˜‡ (Amby)
(Credits: Motorcrossadvies)

Voor de Motorrijders onder ons...was het de tijd van Willy van Ommeren, 

BMW Motordealer uit Amby, die bij Hotel Ons Krijtland te Epen
 de KNMV zesdaagse-rit reed.

 En voor Kruidenier Frank Sutherland , Frankenstraat,
 met zijn Norton Wasp 750 cc twin met zijspan was er de internationale
Motorcross te Gulpen reed op de "terrassenweidevelden" tegen
de Gulpenerberg op... 
Een Internationale gebeuren...
Beroepscrossers kwamen met hun ponton mercedes uit zweden,
met de crossmotor dwars achter op een drager..
zoals wij nu de fietsdrager kennen.. zoiets.

Jaja dat waren prachtige tijden..
Tevens waren destijds de Motorraces ook berucht op de Gulpenerberg.
En Pa πŸ˜‡ ging gewoon gezellig mee! πŸ˜…

Tja....

Wij kwamen toen eigenlijk niet op Circuit Zandvoort dat was te ver weg.
Frans vertelde mij dat hij  toen ook alleen maar op Zandvoort 
kwam voor zijn race in het Nederlands Kampioenschap. 
Er waren toen nog bijna geen autosnelwegen 
en het was daarom wel ca. 3,5 uur  rijden naar Zandvoort.


(1964) 

Wel zijn wij zijn in 1964 eens naar de Nurburgring geweest en 
terwijl mijn moeder naar het Concours Hippique ging met mijn broertje,
 die toch van paarden 🐴 hield, 
ging ik 's morgens in alle vroegte met mijn vader naar
 de 24 Heures du Francorchamps,
het Autorennen....en later ook het motorrennen, waar ik
 weer Giacomo Agostini πŸ˜‡ op zijn MV Agusta heb zien "dubbelen".
Maar eerst naar de kerkmis op het binnenterrein.😏


Giacomo Agostini πŸ˜‡
(Zandvoort 2013)
#4  Giacomo Agostini πŸ˜‡
1970 / 2013

Verder ging ik met Pa o.m. ook naar de Heuvelklim...
En mijn vader was deels verantwoordelijk voor de inzet
 politiemanschappen bij de doorkomst van de toenmalige
editie Rallye van Monte Carlo langs Maastricht !

Ik heb daar goede blijvende herinneringen aan overgehouden.

 
De Heuvelklim
Camerigerberg bij Epen

Sponsor;
Sampermans Banden


Man BergsteijnπŸ˜‡ reed in zijn Opel Kadett...
ik heb menig Engelse deelnemer achterwaarts het talud af zien
gaan het ravijn in.....😦



en #16 met de Opel Monza in 1984 🌷 πŸ’¨πŸ’¨πŸ’¨
met Navigator Dirk Buwalda πŸ˜‡ .
Destijd de Perssjef van Zandvoort


Sterker nog lees ook:

Naderhand heeft het virus dus echt toegeslagen.

Gentlemen start Your engines...

Voor FraMi Racing werd het  later
 een "dikke" Ford Capri 2300 RS

 

Posterscan van de bekende FraMi  Ford Capri 2600 RS
 o.m. gesponsored door Kent.

(N.B. een foto: uit een Computer-game !) 

(AutoRAI  AMSTERDAM 1971)

 
 Alfa Romeo GTA van Liane Engeman πŸ˜‡  / 
DNRT Alfa GTA van Han Akersloot πŸ˜‡


"carmen"



(posterdeeltjes)

 

De poster in zijn geheel πŸ˜‡ nou ja wat er nu nog, na ca. 57 jaar, van over is.
Destijds, tijdens een Middelbare School spijbeldag gekocht bij de
(G) = Gruyter in Delft terwijl ik uit Maastricht kwam ! 😎 


 Han Akersloot, Nederlands Kampioen 1970
 en de GTA ook op Posterformaat.


#76 Nico Chiotakis in Nederlands snelste
toerwagen de Ford Capri 2600 RS.
Tuning : Henk van Zalinge.
(Postertje)

(1982)



Scuderia del Portello

Alfa Romeo's



Prachtige Alfa Romeo 1900 SS uit 1954

P.Rondo (I)

Scuderia del Portello

Met Mw. Nora Chiotakis

Reactie van *Nora Chiotakis. ..

Mijne heren, Geachte George Spauwen,
Zeer ontroerd ben ik over uw leuke reactie op mijn email. 
Ja, ik ben diegene die op de foto's met de Alfa's van Scuderia del Portello staat. 
(35 jaar geleden!).
Bij het zien van de door u toegezonden foto van Nico in de Ford Capri
sprongen natuurlijk spontaan de tranen in mijn ogen.
VEEL DANK voor de foto.
Fijn dat mijn man bij velen nog niet geheel is vergeten.
 Hij was een zeer bijzonder mens.
Hartelijk dank en vele groeten,
*Nora Chiotakis.
*(Echtgenote van wijlen Autocoureur Nico Chiotakis.


(S-VHS CCDII Videosnapshots 1990)


Frans Lubin in een onderonsje 
met Patrick Huisman


 (1990)
Oud -Coureur Frans 'FraMi Lubin'verwelkomde de Gasten met een Speech...
en daarop volgde de "rijdersbriefing" :) 
van Buutreedner Pierre Cnoops in de 
wintertuin van Hotel-Restaurant Cocagne.





De Limburgese Buutreedner Pierre Cnoops 
"deed" de rijdersbriefing.





Frans Lubin vlagt af ..




(1993)



Wedstrijdleider Frans Lubin & 
HAFE Secretaris Nico van Dinther




Verder was je bij de Historische Automobiel Festivals te Eindhoven, 
ge-organiseerd door Rob Koch, toen ik daar filmde... 
en zag ik je wel eens op Circuit Park Zandvoort en dus het laatst op 
IC-Topmobiel Mecc dit jaar 2012 =>14 januari...







  ( Credits FraMi )

Dit moet welliswaar een foto van ca. 1973 zijn,
want in 1968 is Francoise geboren en, 
omdat de Anexatie van Amby er aan zat te komen, heeft de
 Fam. Mr.George Spauwen  "eieren voor zijn geld gekozen " en is in 1968 
naar Gulpen verhuisd om daar zijn advocatenpraktijk voort te zetten.

  ( Credits FraMi )
FrancoiseπŸ‘§  & Frans πŸ˜‡

 Dit is een fraaie foto van hoe FraMi was en is ontstaan.

Vroeger zat hier Houthandel Gilisen ,
Ik herinner mij nog de al in planken gezaagde boomstammen en
de imposante GMC kraanwagen.


πŸ‘‡πŸ‘‡

Fam. Lubin woonden inderdaad in een clandestiene Bungalow 
zoals dat ook Frans beaamt.
Voor wat betreft de Gemeente Maastricht was dat verboden.
Echter er is een zaak over geweest en mijn Vaderzaliger heeft
aangetoond dat het niet op Maastrichts grondgebied stond.
Het was Bergerstraat nr  1 en dat was al de Gemeente Amby,
waar mijn vaderzaliger de scepter zwaaide en het goed vond .

Motoring George Spauwen.


REACTIES VAN FRANS LUBIN πŸ˜‡:

(2020)

Beste George, 

 De reportage is geweldig, je herinnert mij weer aan dingen toen we daar woonden. 
 Mijn dochter *(red. Francoise) is nog in de klantestiene bungalow geboren
 en ik heb daar tot 1973 gewoond.
We hadden daar toen ook de WITTE POMP,  (red.VB)
 met voor die tijd ongelooflijke week = omzetten van 80.000 tot 100.000 liter per week.
Ook was dat in het BEGIN, de thuishaven van FRAMI RACING,
 later zijn we naar Geleen verkast, waar we werkplaatsen, 
motorstand, woonruimtes voor de monteurs hadden.
Hoop je op korte termijn , of eventueel later in het jaar , in Maastricht te zien, 
dan kunnen we eens door foto's heen lopen die jij misschien niet hebt.

Groet Frans Lubin

REACTIE VAN MGS:

Beste Oud-Buurman/ Oud-Coureur Frans Lubin,
 Bedankt voor de  Leuke reactie!
Victrace.blogspot.com
 is inmiddels nog weer wat ge-updated en
 jouw reactie zet ik er uiteraard ook op!
”Geleen” heb ik nooit geweten.. 
Wij zijn immers later verhuisd naar Gulpen...
en ik moest in 1973 naar Dld, de Dienst in... 
Wel naderhand “pand van de Gruyter” 
op de Scharnerweg te Maastricht.


(1990)

We schrijven vervolgens 1990...

 Vanuit Kasteel Vaalsbroek had de Ferrari Club Nederland 
afd. Zuid, een rit georganiseerd o.l.v. van Emile Claessens
Start Kasteel Vaalsbroek, Belgie ri. Luxemburg en Finish Kasteel Limbricht.
Een fraaie Herfsttintentocht tussen de "vallende bladeren": dei fogli cadute.



 Frans "FraMi" Lubin
 kwam ook  hier een kijkje nemen...


en zijn Oud-Buurman EugΓ¨ne Vingerhoeds maakte zich verdienstelijk.





(2013)


Frans Lubin, H.Hugenholtz,


 " Oud-Buurman " Ex-Coureur Frans Lubin, 
KNAC Direkteur Peter-Eloy Staal, Henny Miltenburg



#29 Equipe  (Oud-Buurman) Frans Lubin πŸ˜‡ met kleinzoon Tim πŸ‘¦
in de Studebaker Bulletnose 4 deurs 1950
*een zeldzame verschijning in Nederland


De rally leidde door het midden van het land met een lunchstop bij 

Kasteel De Haar in Haarzuilens, het vroegere zomerverblijf van 
Etienne baron van Zuylen van Nyevelt van de Haar. 
Hij was mede-oprichter van de NAC en later erevoorzitter van de KNAC.
Bij het kasteel waren de auto’s tussen 12.00 en 14.00 uur te bezichtigen.


 

 
 
(Studebaker Bulletnose 4 deurs 1950
een zeldzame verschijning in Nederland ).

 -  met toerist bij uitstek - 
Helaas...Ze waren πŸ‘‘πŸ‘’niet thuis...

 dan maar...

utgezwaaid weer op weg naar huis aan.


- Veer goan naor hoes ! -πŸ‘‡πŸ‘‡
(Ingezonden Foto met Dank aan: 
Pim van der Veer πŸ˜‡)

 Maar toch wel leuk zo met de Studebaker Bullet Nose 1950
 van mijn Oud-buurman Ex-Coureur Frans Lubin 
oet Mestreech op de achtergrond hier
bij het einde en vertrek Paleis Soestdijk: 
Tocht der Honderd 9 juni 2013 j.l.


(2014)



Een hele eer om met mijn Oud-Buurman Frans "FraMi" Lubin,

 Wie o wie "KENT" hem niet, op de foto te mogen !

FESTIVAL OF SPEED
Goodwood
(2016)

#4 Jochen Mass πŸ˜‡
in de FraMi Ford Capri 2600 RS 












(2017)






 2017


Op 10 februari 2017 kreeg ik een Email
 van ANDERE TIJDEN , NTR Hannah Dogger

Geachte heer Spauwen,

Voor het televisieprogramma Andere Tijden Sport 
maken wij een aflevering over Liane Engeman. 
Nu begreep ik dat u een film hebt gevonden waarin zij te zien is,
 een racefilm uit 1970. 
Uiteraard ben ik erg benieuwd naar deze beelden en 
wil dan ook vragen of ik hem kan zien. 

Ik hoop dat u mij kan helpen. 
Met vriendelijke groet,
Hannah Dogger


researcher Geschiedenis NTR

Ik heb ze destijds doorverwezen naar Frans Lubin, wiens huidige
vrouw Flor Lubin, op, haar beurt Liane Engeman weer in heeft gelicht.

MET ALS GEVOLG....

ANDERE TIJDEN SPORT


Liane Engeman: de blonde schrik van het circuit Nu Max Verstappen het racen in Nederland 
weer populair heeft gemaakt, gaan de gedachten uit naar een ander fenomeen uit de racewereld:
 Liane Engeman. Bloedmooi en razendsnel in haar bolides. De blonde schrik van het circuit,
 zo werd de Haarlemse in de jaren 60 van de vorige eeuw genoemd. 
Opgeleid door Rob Slotemaker, die meteen het talent in haar herkende. 
Bewonderd door de vele mannen om haar heen, onder wie een piepjonge Jan Lammers. 
Tussen 1965 en 1973 racete Liane Engeman over de internationale circuits. 
Gewoon tegen de mannen. Ze won veel, overleefde crashes en spotte met vooroordelen. 
Twee keer was ze de beste vrouwelijke coureur van Europa. 
Nog altijd spreken oud-collega's en bewonderaars vol lof over haar racekwaliteiten. 
Andere Tijden Sport over een bijna vergeten sportvrouw, 
die flirtte met de dood en een carriΓ¨re in de Formule 1. 
Andere Tijden Sport 
– Liane Engeman: de blonde schrik van het circuit 

(Bron: ATS)


πŸ˜‰ πŸ“Ί KIJKTIP : DAT WAS TOEN !!
Uitzending: was zondag 4 juni 2017 om 22.10 uur op NPO 1.
Maar nu ook weer in dit Theater ...

(2012 replay)

Hoop je op korte termijn , of eventueel later in het jaar,in Maastricht te zien, 
dan kunnen we eens door foto's heen lopen die jij misschien niet hebt.

Groet Frans Lubin


(2015) InterClassics

Het zal al in 2015 geweest zijn dat ik al heel vroeg naar het Mecc ging
om toch verslag te kunnen doen van deze Editie interClassics aldaar..
terwijl ik eigenlijk, zo ziek als een hond,
en thuis in mijn mand had moeten blijven.

Note:

Een "Hillywood figuur" dacht mij nog de loef af te steken..πŸ˜‰
door een dag eerder naar het Mecc te gaan en Frans te ontmoeten.
Maar Frans zag daar helemaal geen heil in..
"Hillywood" had het maar over frenske hier en frenske daar
alsof hij Frans al jaren kende.

Maar in pas 2013 tijdens de Tocht der Honderd
heb IK hem erop moeten wijzen wie Frans Lubin was πŸ˜‚.

MGS

* Ik was zo ziek als een hond
*Maar onder het "Genot" van en met
 vele "Mollen en Mallen" kom je en heel end πŸ˜“.
Al vroeg uit het Utrechtse vertrokken zoals gebruikelijk.

Ik had immers om 15.30 uur een afspraak met  onze Frans πŸ˜‡...
om hem te vertellen dat Ik niks hoefde te "hebben" maar
 dat FraMi zelf een Frami Autosport historie FB groep moet oprichten.

Kleinzoon Tim was te druk met zijn studie...tja......
maar uiteindelijk is FraMi racing historie FB 
toch van de grond gekomen...
en bestaat inmiddels alweer een 8 aantal jaren.
Ik wilde hem wel op weg helpen... 

Ik werd uitgenodigd door kleinzoon πŸ‘¦TIM en een van de eerste Leden
en heb vele post-bijdragen geleverd met plaatjes van
FraMi racing cars uit binnen en buitenland tot Australie aan toe.

Toen men m.i. een teveel aan modelbouw/diecast modellen
ging posten ben ik maar afgehaakt.

Motoring George Spauwen

  
Autosport Advokaat Breus van der Horst
 
Overleg en uitleg aan Frans...

*Ik heb het goed bedoeld..
alle eer aan jezelf houden Frans πŸ˜‡

- verbaasd - 

Oud-Buurman Ex-Auto Coureur Frans "FraMi" Lubin πŸ˜‡


STEEDS VERRASSEND, ALTIJD DICHTBIJ


Motoring George Spauwen

Sponsored by
VICTRACE RETRO MEDIA


Motoring George Spauwen
Facebook

A Motoring Spirit.

SO
schaapjes tellen...