30.06.2023
01.07.2023
28.04.2024
24,08.2025
26.11.2025
Een stukje Historie....
We Spreken van 2012 :
TJA... ER WAS OOIT EEN RACEFILM ?
Met interviewer Bert Devies πΊ, Liane Engeman π en *Frans Lubin π, Frami Racing
*(mijn oud-Buurman van destijds uit Ambij/Mestreech)
op Circuit Zandvoort 1970... met o.m ook
Toine Hezemans πen toenmalig Wedstrijdleider Ben Huisman ππ .
Toine Hezemans πen toenmalig Wedstrijdleider Ben Huisman ππ .
DE CANNENBURGH
#1 Ben Huisman π: Ford Shelby Mustang 350 GT 1965
Over Paul Maaskant...
" Och die man rijdt zo snel ik doe mijn ogen dicht tot de volgende
stempelpost en geef alleen de kaart af "
#1 Paul Maaskant π: Ford Shelby Mustang 350 GT 1965
" Als er geen Porsches zouden zijn zou de wereld er nog mooier uitzien !
De Porsche is lichter en sneller..."
Toine Hezemans π
Film van ca. 60 min geproduceerd in opdracht
can Chevron & Castrol motor oils
can Chevron & Castrol motor oils
Pannetje Castrol-olie op het vuur,
Kent Sigaretje of Willem II sigaartje,
Potje bier erbij ....
Kent Sigaretje of Willem II sigaartje,
Potje bier erbij ....
NOTE :
ER HEEFT HIER EEN LINK GESTAAN DIE EEN TIJD WERKTE
Maar helaas nu niet meer...
Er weer nieuwe link !
*Zie link onderaan in dit blogreport
(andere tijden sport)

(scan Ford Kalender)

(Victrace scan Castrol Achievements 1965)

*Frans Lubin: FraMi Racing.
Frans Lubin aan de leiding, 1969.

Liane Engeman, Frans Lubin en Ernst Berg
in de""dikke"" Ford Escorts Twin Cam
tijdens de Slotraces Circuit Zandvoort 1970.
tijdens de Slotraces Circuit Zandvoort 1970.
*Frans : FraMi Racing.
Frans Lubin aan de leiding, 1969.

"pootje omhoog"
(Foto: Martin van der Hulst π π)
(Foto: Martin van der Hulst π π)

(Niet FIA maar FIO=For Insiders Only π)
*Frans Lubin was onze buurman in Amby/Mestreech aan
de bergerstraat 1 waar hij, naar zijn eigen zeggen,
met zijn 1e vrouw Miep π© , destijds
een VB =Vrije Benzinepomp runde en begon met
FraMi. (*FraMi staat voor Frans & Miep).
Hij woonde er in een bedrijfsruimte,
terwijl het eigenlijk niet mocht.
Maar het was net niet Maastricht maar gebied gemeente Amby,
waar mijn vader de scepter zwaaide en die liet het gewoon toe,
Heel vroeger zat er een Houtzagerij Gilissen.
net zo een ...
Ik herinner me nog een heel oude GMC Truck als takelwagen.
Aan de andere kant stond de chique Villa Aldegonda
en daarnaast bloemisterij Homan.
Bergerstraat..."
..
Pa hier bij de opening in 1952 van het nieuwe pand,
destijds Rootes-Dealer & Esso benzinepomp,
Garage Jan Jakob ook aan de Bergerstraat in Ambij.
Vader en Zoon Jan Jacob 1e & 2e van rechts
daarnaast Burgervader Antoine Kessen van Heer.
Die garage doet nu Autorestauraties en is weer verhuisd
naar de scharnerweg in Maastricht vlakbij de Koepelkerk.
Historie:
Pie Jacob begon zijn loopbaan in 1926 als automonteur en hij startte zijn eigen bedrijf in 1952. Zijn zonen Jan en Huub namen het bedrijf over in 1977. In 1985 ging Jan alleen verder onder de naam Garage Jan Jacob, waarbij Jan zich samen met zijn zoon Eric specialiseerde in het restaureren en repareren van oldtimers en Classic Cars. Sinds 1990 zet Eric het technische vakmanschap voort onder de naam van zijn vader; vandaar Garage Jan Jacob.
(Bron : Garage Jan Jacob)
( 2012)
Chevrolet Paneltruck 6 cyl. 1937
in Ciney (F)




Het prachtige was dat die raceauto's gewoon, vaak in de avond,
op de openbare weg werden getest,de bergerstraat af de Rasberg op,
waaraan Frank van der Mast π NSU TT en Aral pomp,
woonde ri. Berg & Terblijt waar weer Rallyerijder Man Bergsteijn π
zijn Opel-garage runde en
nu nog steeds zijn zoon Maurice met familie.
De Ford Lotus Cortina, de "dikke"Ford Escorts
kwamen alemaal wel voorbij π¨π¨π¨
de Ford Capri 2600 RS kwam wat later in beeld
Dat kon toen allemaal nog !π

Ik had destijds en nu nog een Corgi van de East African Safari
Ford Lotus Cortina en van de Jim Clark Formule Renwagen...
en ja ook een ouderwets dikke Lotus-Logo sticker,
trots zijnde, op de kettingkast van mijn toen net verworven
hagelnieuwe volwassen engelse Raleigh-fiets
om in Maastricht naar school te gaan!
Maar wij waren ook de braafsten niet en crossten op het onverharde
bergmansweggetje met brommers ri. de sigarenkistjesfabriek π
en de Motorcrosser Willy van Ommeren π,
locale BMW Motorfiets Dealer, om de hoek.
Verderop zat weer Transportonderemer Schols
(1988)

De vroegere Transporteur Schols uit Amby
(1967)

Techneut broer Henri zaliger op de opgevoerde Berini M23
Bergmansweggetje
En als wij Boer in de Braekt π geholpen hadden
bij het plukken van de tuinbonen en
het rooien van de aardappels, om wat zakgeld te verdienen,
reden wij ook over die akkers om ze "alvast om te ploegen".
*Dat zakgeld gebruikten we natuurlijk om bij die VB pomp
weer enige litertjes te tanken.π
(Het was dus ook de tijd van Pino Ortmans en Frank van der Mast,
NSU TT , Aral-pomphouder op de Scharnerweg t.o.
de huidige FraMi-zaak n.b. met de NSU TT 1200 )
Willy van Ommeren π (Amby)
(Credits: Motorcrossadvies)
Voor de Motorrijders onder ons...was het de tijd van Willy van Ommeren,
BMW Motordealer uit Amby, die bij Hotel Ons Krijtland te Epen
de KNMV zesdaagse-rit reed.
En voor Kruidenier Frank Sutherland , Frankenstraat,
met zijn Norton Wasp 750 cc twin met zijspan was er de internationale
Motorcross te Gulpen reed op de "terrassenweidevelden" tegen
de Gulpenerberg op...
Een Internationale gebeuren...
Beroepscrossers kwamen met hun ponton mercedes uit zweden,
met de crossmotor dwars achter op een drager..
zoals wij nu de fietsdrager kennen.. zoiets.
Jaja dat waren prachtige tijden..
Tevens waren destijds de Motorraces ook berucht op de Gulpenerberg.
En Pa π ging gewoon gezellig mee! π
Tja....
Wel zijn wij zijn in 1964 eens naar de Nurburgring geweest en
terwijl mijn moeder naar het Concours Hippique ging met mijn broertje,
die toch van paarden π΄ hield,
ging ik 's morgens in alle vroegte met mijn vader naar
de 24 Heures du Francorchamps,
het Autorennen....en later ook het motorrennen, waar ik
weer Giacomo Agostini π op zijn MV Agusta heb zien "dubbelen".
Maar eerst naar de kerkmis op het binnenterrein.π

Giacomo Agostini π
(Zandvoort 2013)


#4 Giacomo Agostini π
1970 / 2013
Verder ging ik met Pa o.m. ook naar de Heuvelklim...
En mijn vader was deels verantwoordelijk voor de inzet
politiemanschappen bij de doorkomst van de toenmalige
editie Rallye van Monte Carlo langs Maastricht !
De Heuvelklim
Camerigerberg bij Epen
Camerigerberg bij Epen
Sponsor;
Sampermans Banden
Man Bergsteijnπ reed in zijn Opel Kadett...
ik heb menig Engelse deelnemer achterwaarts het talud af zien
gaan het ravijn in.....π¦
en #16 met de Opel Monza in 1984 π· π¨π¨π¨

met Navigator Dirk Buwalda π .
Destijd de Perssjef van Zandvoort
Sterker nog lees ook:
Maastricht 1963
Naderhand heeft het virus dus echt toegeslagen.
Voor FraMi Racing werd het later
een "dikke" Ford Capri 2300 RS
o.m. gesponsored door Kent.

(N.B. een foto: uit een Computer-game !)
(AutoRAI AMSTERDAM 1971)

Alfa Romeo GTA van Liane Engeman π /
DNRT Alfa GTA van Han Akersloot π

"carmen"


(posterdeeltjes)


De poster in zijn geheel π nou ja wat er nu nog, na ca. 57 jaar, van over is.
Destijds, tijdens een Middelbare School spijbeldag gekocht bij de
(G) = Gruyter in Delft terwijl ik uit Maastricht kwam ! π

Han Akersloot, Nederlands Kampioen 1970
en de GTA ook op Posterformaat.

#76 Nico Chiotakis in Nederlands snelste
toerwagen de Ford Capri 2600 RS.
Tuning : Henk van Zalinge.
(Postertje)
(1982)

Scuderia del Portello
Alfa Romeo's


Prachtige Alfa Romeo 1900 SS uit 1954
P.Rondo (I)
Scuderia del Portello
Met Mw. Nora Chiotakis
Reactie van *Nora Chiotakis. ..
Mijne heren, Geachte George Spauwen,
Zeer ontroerd ben ik over uw leuke reactie op mijn email.
Ja, ik ben diegene die op de foto's met de Alfa's van Scuderia del Portello staat.
(35 jaar geleden!).
Bij het zien van de door u toegezonden foto van Nico in de Ford Capri
sprongen natuurlijk spontaan de tranen in mijn ogen.
VEEL DANK voor de foto.
Bij het zien van de door u toegezonden foto van Nico in de Ford Capri
sprongen natuurlijk spontaan de tranen in mijn ogen.
VEEL DANK voor de foto.
Fijn dat mijn man bij velen nog niet geheel is vergeten.
Hij was een zeer bijzonder mens.
Hartelijk dank en vele groeten,
*Nora Chiotakis.
*(Echtgenote van wijlen Autocoureur Nico Chiotakis.
(S-VHS CCDII Videosnapshots 1990)

(1990)



Oud -Coureur Frans 'FraMi Lubin'verwelkomde de Gasten met een Speech...


en daarop volgde de "rijdersbriefing" :)
van Buutreedner Pierre Cnoops in de
wintertuin van Hotel-Restaurant Cocagne.
De Limburgese Buutreedner Pierre Cnoops
"deed" de rijdersbriefing.
"deed" de rijdersbriefing.

(1993)

Wedstrijdleider Frans Lubin &
HAFE Secretaris Nico van Dinther
Verder was je bij de Historische Automobiel Festivals te Eindhoven,
ge-organiseerd door Rob Koch, toen ik daar filmde...
en zag ik je wel eens op Circuit Park Zandvoort en dus het laatst op
ge-organiseerd door Rob Koch, toen ik daar filmde...
en zag ik je wel eens op Circuit Park Zandvoort en dus het laatst op
IC-Topmobiel Mecc dit jaar 2012 =>14 januari...


( Credits FraMi )
Dit moet welliswaar een foto van ca. 1973 zijn,
want in 1968 is Francoise geboren en,
omdat de Anexatie van Amby er aan zat te komen, heeft de
Fam. Mr.George Spauwen "eieren voor zijn geld gekozen " en is in 1968
naar Gulpen verhuisd om daar zijn advocatenpraktijk voort te zetten.
Francoiseπ§ & Frans π
Vroeger zat hier Houthandel Gilisen ,
Ik herinner mij nog de al in planken gezaagde boomstammen en
de imposante GMC kraanwagen.
Fam. Lubin woonden inderdaad in een clandestiene Bungalow
zoals dat ook Frans beaamt.
Voor wat betreft de Gemeente Maastricht was dat verboden.
Echter er is een zaak over geweest en mijn Vaderzaliger heeft
aangetoond dat het niet op Maastrichts grondgebied stond.
Het was Bergerstraat nr 1 en dat was al de Gemeente Amby,
waar mijn vaderzaliger de scepter zwaaide en het goed vond .
Motoring George Spauwen.
REACTIES VAN FRANS LUBIN π:
(2020)
Beste George,
De reportage is geweldig, je herinnert mij weer aan dingen toen we daar woonden.
Mijn dochter *(red. Francoise) is nog in de klantestiene bungalow geboren
en ik heb daar tot 1973 gewoond.
en ik heb daar tot 1973 gewoond.
We hadden daar toen ook de WITTE POMP, (red.VB)
met voor die tijd ongelooflijke week = omzetten van 80.000 tot 100.000 liter per week.
Ook was dat in het BEGIN, de thuishaven van FRAMI RACING,
later zijn we naar Geleen verkast, waar we werkplaatsen,
motorstand, woonruimtes voor de monteurs hadden.
Hoop je op korte termijn , of eventueel later in het jaar , in Maastricht te zien,
dan kunnen we eens door foto's heen lopen die jij misschien niet hebt.
Groet Frans Lubin
REACTIE VAN MGS:
Beste Oud-Buurman/ Oud-Coureur Frans Lubin,
Bedankt voor de Leuke reactie!
Victrace.blogspot.com
is inmiddels nog weer wat ge-updated en
jouw reactie zet ik er uiteraard ook op!
”Geleen” heb ik nooit geweten..
Wij zijn immers later verhuisd naar Gulpen...
en ik moest in 1973 naar Dld, de Dienst in...
Wel naderhand “pand van de Gruyter”
Wel naderhand “pand van de Gruyter”
op de Scharnerweg te Maastricht.

(1990)
We schrijven vervolgens 1990...
Vanuit Kasteel Vaalsbroek had de Ferrari Club Nederland
Vanuit Kasteel Vaalsbroek had de Ferrari Club Nederland
afd. Zuid, een rit georganiseerd o.l.v. van Emile Claessens
Start Kasteel Vaalsbroek, Belgie ri. Luxemburg en Finish Kasteel Limbricht.
Een fraaie Herfsttintentocht tussen de "vallende bladeren": dei fogli cadute.
kwam ook hier een kijkje nemen...

(2013)


#29 Equipe (Oud-Buurman) Frans Lubin π met kleinzoon Tim π¦
in de Studebaker Bulletnose 4 deurs 1950
*een zeldzame verschijning in Nederland
*een zeldzame verschijning in Nederland

De rally leidde door het midden van het land met een lunchstop bij
Kasteel De Haar in Haarzuilens, het vroegere zomerverblijf van
Etienne baron van Zuylen van Nyevelt van de Haar.
Hij was mede-oprichter van de NAC en later erevoorzitter van de KNAC.
Bij het kasteel waren de auto’s tussen 12.00 en 14.00 uur te bezichtigen.


(Studebaker Bulletnose 4 deurs 1950
een zeldzame verschijning in Nederland ).
een zeldzame verschijning in Nederland ).

dan maar...
- Veer goan naor hoes ! -ππ
(2014)

Een hele eer om met mijn Oud-Buurman Frans "FraMi" Lubin,
Wie o wie "KENT" hem niet, op de foto te mogen !
(2017)



2017

Op 10 februari 2017 kreeg ik een Email
van ANDERE TIJDEN , NTR Hannah Dogger
Geachte heer Spauwen,
Voor het televisieprogramma Andere Tijden Sport
maken wij een aflevering over Liane Engeman.
Nu begreep ik dat u een film hebt gevonden waarin zij te zien is,
een racefilm uit 1970.
Uiteraard ben ik erg benieuwd naar deze beelden en
wil dan ook vragen of ik hem kan zien.
Ik hoop dat u mij kan helpen.
Met vriendelijke groet,
Hannah Dogger
researcher Geschiedenis NTR
Ik heb ze destijds doorverwezen naar Frans Lubin, wiens huidige
vrouw Flor Lubin, op, haar beurt Liane Engeman weer in heeft gelicht.
MET ALS GEVOLG....
ANDERE TIJDEN SPORT
Liane Engeman: de blonde schrik van het circuit Nu Max Verstappen het racen in Nederland
weer populair heeft gemaakt, gaan de gedachten uit naar een ander fenomeen uit de racewereld:
Liane Engeman. Bloedmooi en razendsnel in haar bolides. De blonde schrik van het circuit,
zo werd de Haarlemse in de jaren 60 van de vorige eeuw genoemd.
Opgeleid door Rob Slotemaker, die meteen het talent in haar herkende.
Bewonderd door de vele mannen om haar heen, onder wie een piepjonge Jan Lammers.
Tussen 1965 en 1973 racete Liane Engeman over de internationale circuits.
Gewoon tegen de mannen. Ze won veel, overleefde crashes en spotte met vooroordelen.
Twee keer was ze de beste vrouwelijke coureur van Europa.
Nog altijd spreken oud-collega's en bewonderaars vol lof over haar racekwaliteiten.
Andere Tijden Sport over een bijna vergeten sportvrouw,
die flirtte met de dood en een carrière in de Formule 1.
Andere Tijden Sport
– Liane Engeman: de blonde schrik van het circuit
(Bron: ATS)
π πΊ KIJKTIP : DAT WAS TOEN !!
Uitzending: was zondag 4 juni 2017 om 22.10 uur op NPO 1.
Maar nu ook weer in dit Theater ...
π€ Check https://www.npo.nl/andere-tijden-sport/04-06-2017/VPWON_1264905
(2012 replay)
Hoop je op korte termijn , of eventueel later in het jaar,in Maastricht te zien,
dan kunnen we eens door foto's heen lopen die jij misschien niet hebt.
Groet Frans Lubin
(2015) InterClassics
Het zal al in 2015 geweest zijn dat ik al heel vroeg naar het Mecc ging
om toch verslag te kunnen doen van deze Editie interClassics aldaar..
terwijl ik eigenlijk, zo ziek als een hond,
en thuis in mijn mand had moeten blijven.
Note:
Een "Hillywood figuur" dacht mij nog de loef af te steken..π
door een dag eerder naar het Mecc te gaan en Frans te ontmoeten.
Maar Frans zag daar helemaal geen heil in..
"Hillywood" had het maar over frenske hier en frenske daar
alsof hij Frans al jaren kende.
Maar in pas 2013 tijdens de Tocht der Honderd
heb IK hem erop moeten wijzen wie Frans Lubin was π.
MGS
* Ik was zo ziek als een hond
*Maar onder het "Genot" van en met
vele "Mollen en Mallen" kom je en heel end π.
Al vroeg uit het Utrechtse vertrokken zoals gebruikelijk.
Ik had immers om 15.30 uur een afspraak met onze Frans π...
om hem te vertellen dat Ik niks hoefde te "hebben" maar
dat FraMi zelf een Frami Autosport historie FB groep moet oprichten.
Kleinzoon Tim was te druk met zijn studie...tja......
maar uiteindelijk is FraMi racing historie FB
toch van de grond gekomen...
en bestaat inmiddels alweer een 8 aantal jaren.
Ik wilde hem wel op weg helpen...
Ik werd uitgenodigd door kleinzoon π¦TIM en een van de eerste Leden
en heb vele post-bijdragen geleverd met plaatjes van
FraMi racing cars uit binnen en buitenland tot Australie aan toe.
Toen men m.i. een teveel aan modelbouw/diecast modellen
ging posten ben ik maar afgehaakt.
Motoring George Spauwen

Autosport Advokaat Breus van der Horst

Overleg en uitleg aan Frans...
*Ik heb het goed bedoeld..
alle eer aan jezelf houden Frans π

- verbaasd -
Oud-Buurman Ex-Auto Coureur Frans "FraMi" Lubin π

Motoring George Spauwen















































.jpg)