Accept the Challenge, so that You may Feel the Exhilaration of Victory !

zaterdag 20 januari 2024

2024 : In Memoriam - Famous Driver / Writer : PIM VAN DER VEER

 


 In Memoriam

Dag Pim, Ik ga je missen.....

Motoring George Spauwen


Beste George .
Blijf nog vele jaren je licht over de wereld van autoliefhebbers schijnen.

Pim van der Veer.
Autojournalist / Nestor MG Car Club
67 JAAR MG Car Club Member

 
AutoRAI 2015 met Pim van der Veer &
 na jaren weerzien Rob Wiedenhoff 

British Autojumble 2013:Waalwijk
  
Gezellig zo...


MG MGB Tourer 1980 Brooklands Green
 
Met Dank aan Pim van derVeer
voor zijn fotobijdrage.


BRITISH AUTOJUMBLE WAALWIJK 2019
23 juni was het weer zover. 
Voor de 19e keer organiseerden de MG clubs de niet meer weg te
 denken BRITISH AUTOJUMBLE in het Lido Park te Waalwijk. 
De toegang was gratis.
Dit evenement is in de loop der jaren uitgegroeid tot 
een feest voor liefhebbers van Engelse Oldtimers. 
Dit evenement heeft een hoog sociaal gehalte.
Het is een verzamelplaats van Engelse Oldtimer 
verenigingen die een plekje uitzoeken 
en op die dag een rustpunt zijn voor hun leden.
Sommige verenigingen hebben het Lido uitgekozen 
als het eindpunt van hun maandelijkse toerrit.

Victrace Retro Media was er vanaf 2007
regelmatig bij en ook dit jaar weer eens
van de partij...

(2007)
MG MGB MK III RTS (Sa France) 1973 "En Route"

Dit keer was het zonovergoten weer 
met een tropisch temperatuurtje van ca. 28 graden.
Het mocht blijkbaar de pret niet drukken...
want het event werd druk bezocht...


Kijkt U even gezellig mee terug... een VRM reportje.

Midnight Blue loopt als een 
rode draad door dit report ...
immers veel blauw op in het park!

De Nestor en Erelid MG Car Club Holland
Pim van der Veer was er ook bijtijds bij.
We zijn deels samen opgereden...



Pim van der Veer  ^^

B-Type

Midnight Blue...

C-Type
Foto-  Video- &
 Tekst bewerking:
 Motoring George Spauwen.


Ardennen Meeting
31 aug - 01 sept 2013
MG Car Club Luxemburg



Niemand minder dan Victrace Retro Media Guest-Reporter
Pim van der Veer was erbij en maakte een volgend verslag in woord & beeld...


Met deze MG MGA werd de rallye gereden
door Pim & Fredry.

De overgang van de mooie zomer van 2013 naar de herfst werd in het Groot
 Hertogdom Luxemburg gevierd met het traditionele tweejaarlijkse weekend
 onder leiding van de familie Maathuis, met veel vrijwilligers
 van de Luxemburgse MG Car Club. 

Fredry met Jan de Jonge.

Gretig gebruik werd gemaakt 
van de toeristische mogelijkheden

 
 
 
 
  

Op vrijdag 30 augustus werden de 63 équipes uit omringende landen
 en Luxemburg zelf, verwelkomd op het terras van Hotel Meyer in Beaufort. 
Daar kregen de deelnemers een kloeke tas met de documenten en
 een informatiemap over de vele toeristische attracties in het 
Groothertogdom (enige in de wereld) en special over het Müllertal, 
klein Zwitserland in Luxemburg. Guy Maathuis met zijn kompanen 
hadden gretig gebruik gemaakt van alle mogelijkheden om bezoekers 
aan Luxemburg kennis te laten maken met het veelzijdige aanbod. 
Voor MG-rijders waren de smalle wegen met weinig verkeer ideaal om 
de rijkunst bij te slijpen. Voor fotografen waren de MG’s tijdens 
dit evenement een onuitputtelijke bron van inspiratie. 
Het natuurschoon met het ruige Müllertal, zo  volkomen anders dan 
het Vlaamse en Nederlandse vlakke land, was voor de organisatoren
 aanleiding om allerlei proeven in te lassen waarbij een groot beroep 
werd gedaan op het uithoudingsvermogen. 
Ook konden de deelnemers bij innovatieve opgaven 
hun hersens laten kraken. 

Druk programma:

 
 

De vrijdag werd afgesloten met een maaltijd met de beroemde Ardenner ham
 van een kwaliteit die je ergens anders niet veel aantreft. 
 
 
 
MG L2 van Guy Maathuis


 
De Fraaie MG PB van Dick & Jacqueline Bronkhorst.

De volgende ochtend, zaterdag 31 augustus, was verdeeld in twee trajecten 
van een toeristische toer. Om 8.45 uur werd vanaf het hotel gestart op weg 
naar het automuseum Conservatoire Nationale de Véhicules Historiques
 (CNVH) in Diekirch . 
 
Met hier de promintente zonen Jeroen met vriendin Alexandra Fakkeldij
 en Stefan.


De kaartlezers kregen een stafkaart in handen waarop zij de kortste route moesten uitzetten.
 Onderweg stonden letters ter controle en moesten de eerste 
twee Letters van de plaatsnaamborden van de gemeenten 
waar doorheen werd gereden, ook genoteerd worden. 
In de juiste schrijfwijze met hoofd- en kleine letters. 
Hier werden al veel strafpunten verzameld. 


 

 

 
 
 

Het automuseum was heel interessant, zeker een bezoek waard. 
Een witte TD stond op de hoek waar typische auto’s uit 
de periode 1940-50 werden getoond.

Vanuit Diekirch ging de route naar Schinker waarbij de doorgaande
 E420/N7 zo veel mogelijk vermeden moest worden, 
maar er wel zo dicht mogelijk bij moest blijven. 

Ik had het geluk dat Fredry Maathuis, waarmee ik die dagen in haar MGA
 optrok, na ruim 40 jaar in Luxemburg wist hoe de oude route was, 
die door die E420 was vervangen. Ook hier letters en stempels voor de
 controlekaart. Aan het eind van die route werden de deelnemers naar
 Cornelyshaff in Heinerscheid geleid, waar een grandioze lunch werd
 geserveerd met allerlei gerechten die op grote barbecues werden bereid.



Van Heinerscheid moest naar een punt A bij Stolzembourg naar 
het hotel Meyer in Beaufort gereden worden waarbij de rivier Our zo dicht
 mogelijk benaderd moest worden. Dat was een behoorlijke kaartlees-puzzel
 omdat die rivier de grens tussen Luxemburg en Duitsland markeert. 
Er lopen dus veel wegen naar die rivier dood en er zijn maar weinig bruggen.
 Die dan dienen als grenspost. 


 
 


In hotel Meyer werden de controlekaarten
 ingenomen en de deelnemers waren druk in gesprek om 
erachter te komen
wat ze allemaal fout hadden gedaan.





Guy Maathuis legt de kaartleessrit
 van die dag uit.
 
 
 
 Het schilderachtige Kasteel van Beaufort werd bezocht.
 
 

  

 

 

 
 Het copieuze diner ’s avonds verjoeg alle muizenissen en
 vormde een goede afsluiting van die drukke laatste zomerdag. 
Geschikt schoeisel:

Zondag 1 september stond in het teken van Roll & Rock in Müllertal.
 Daar stonden rallye-medewerkers op acht plaatsen de deelnemers met
 ingenieuze spelletjes op te wachten. Om die locaties te bereiken moest in de

 
 meeste gevallen eerst flinkover ruig bospaden met veel hoogteverschilen
 worden gelopen en geklauterd. Bijzonder was een nauwe doorgang met een
 lange steile trap tussen twee rotsen.


Pim & Fredry 
 

 
 Wie thuis geen moeite heeft met een trap
 met 11 of 12 treden raakte na zo’n 50 treden behoorlijk buiten adem. 
Ik wel in ieder geval. Zo waren er veel lichamelijke oefeningen waar
 bergklimschoenen goed van pas kwamen. De aansporing om geschikte
 schoenen mee te nemen stond niet voor niets in de aanwijzingen. 
De proeven konden in willekeurige volgorde afgelegd worden. 
Zo moest van 9 vlaggen gezegd worden welke hoorden bij leden van het
 Gemenebest en drie Europese landen. Niet eenvoudig. 
 
Op een ander punt werden gedurede 1 minuut 12 voorwerpen getoond. 
Na een paar honderd meter moest opgesomd worden welke je had onthouden.
 Voor de sleutelaars onder ons werd een raadsel voorgelegd in welke volgorde
 van grootte afbeeldingen van metrische en inch-steeksleutels gelegd moesten
 worden. Een staaf met een dozijn verschillende schroefdraden en
 een verzameling moeren moest binnen een minuut zoveel
 mogelijk bij elkaar gezocht worden.
Hoog M(aathuis) G(ehalte):

  
 
 
 


 
 



De lunch in Heringer Millen in de buurt van Waldbillig was op z’n Luxemburgs
 weer een culinaire verrassing met een soort versierde pannenkoek 
maar dan op een dunne knapperige ondergrond.

Guy Maathuis beklom het sprekersgestoelte en maakte de uitslag bekend.
 Het was geen verrassing dat allerlei MGCC prominenten hun beste beentje 
voor hadden gezet. Bijzonder was dat zus Tsjitske en broer Wietse Maathuis
 met hun MGB GT vele trofeeën mee naar huis namen, waaronder de grote
 Ardenner ham voor het algemeen winnende équipe. 
Ouders Hans en Ingrid Maathuis zijn vanzelfsprekend trots op de prestaties
 van hun nakomelingschap. Ook zoon Sicco bracht het er met 
Yvonne van den Heuvel goed af. 

Opperhoofd Guy Maathuis (en zijn team van vrijwilligers) kreeg een langdurig 
en donderend applaus voor de organisatie van dit evenement dat weer 
een gedenkwaardige mijlpaal is in de lange reeks Maathuis-evenementen.



Uitslag:

De uitslag werd bekendgemaakt voor de rallye op 31 augustus
 en Roll & Rock op 1 september.

Rallye: 

1. Sicco Maathuis en Yvonne van den Heuvel; 
2. Tjitske en Wietse  Maathuis; 
3. Jeroen Bronkhorst en Alexandra Fakkeldij.

 52 geklasseerden en 11 buiten mededinging.

Roll & Rock:

 1. Francis en Thérèse Diederichs; 
2. Tjitske en Wietse Maathuis;
 3. Adrian & Dawn Clifford. 

51 geklasseerden en 12 buiten mededinging

Overall: 
1. Tjitske en Wietse Maathuis; 
2. Francis en Thérèse Diederichs 
3. Sicco Maathuis en Yvonne van den Heuvel. 

53 geklasseerde en 9 buiten mededinging.

Uw verslaggever bracht het met Fredry Maathuis tot de 12de plaats overall.
 Dik boven het gemiddelde dus, vooral door het Maathuis-gehalte....

Pim van der Veer
 

Met Dank aan  MG Car Club Nestor 
Pim van derVeer
voor zijn gehele Reportage:
Tekst & Fotobijdragen.


 
Foto- & Tekstbewerking,
 Motoring George Spauwen.
SO



STEEDS VERRASSEND, ALTIJD DICHTBIJ

Wijk bij Duurstede

Dorestad Classic 
3 augustus 2014




Dorestad = Wijk bij Duurstede.

Een stukje Historie:

Dorestad was een van de belangrijkste en succesvolste internationale
 handelsplaatsen in Noordwest-Europa van de 7e tot het midden van de 9e eeuw.
Het was gelegen in en bij het huidige Wijk bij Duurstede in Nederland en 
lag bij de splitsing van de rivier de Rijn met de Lek bij de overblijfselen 
van een voormalig Romeins castellum, wellicht Levefanum.
 In de vroegste stadsontwikkelingen in Nederland zou Dorestad in 
zijn bestaan zijn positie hebben ontleend aan langeafstands- en 
regionale handel en productie.
 Ook wordt het wel beschouwd daarin als een uitzonderlijke plaats,
 en als "experimentele uitwisselingsplaats" tussen de christelijke Franken
 en de niet-christelijke noordelijkere gebieden.
Aan het einde van de 7e eeuw werd Dorestad omschreven als patria
 Frigonum/Frixonum, dus liggende in het land der Friezen. 
Het was in zijn bestaan tot aan het begin van de 8e eeuw vaak de inzet in 
de oorlog tussen de Friezen en de Franken . Rond 719 kwam Dorestad in 
de strijd tussen de Friezen en Franken definitief in Frankische handen 
door Karel Martel. In circa 840 droeg Lotharius I Dorestad over 
aan de Deense broers Rorik en Harald.
 Rond het midden van de 9e eeuw raakte Dorestad in verval.
Het inwonertal van Dorestad tijdens zijn bloeitijd wordt op 2500 tot 3000 geschat.
De voornaamste reden dat Dorestad op deze plek als bloeiende handelsplaats 
(emporium) ontstond is van verkeersgeografische aard. 
Dorestad lag, in tegenstelling tot het nabij gelegen Utrecht en Vechten, 
op het kruispunt van twee belangrijke handelsroutes over water.
 Via de ene route had Dorestad een verbinding via de Kromme Rijn, 
Utrechtse Vecht en het Almere met de Friese gebieden en Wadden. 
Het verbond in grotere zin in die verbinding het Duitse Rijnland 
via de Rijn met Scandinavië en het Oostzeegebied.
De tweede handelsroute liep langs de Lek naar de kust en vormde 
een verbinding tussen het Rijnland en de Atlantische kust en Engeland. 
Ook kon men via deze verbinding de Schelde bereiken en 
daardoor het Frankische kerngebied in Noord-Frankrijk.

(Bron:Wikipedia)





MG Car Club Holland



Voorwoordje:
Zondag 3 augustus 2014 vond voor de 4e keer Dorestad Classic plaats.
Een jaarlijks terugkerend evenement  dat in teken staat van het
Britse Merk MG.
VICTRACE RETRO MEDIA was er na jaren MeGa Duurstede
weer eens bij en maakte nu een uitgebreid Fotoverslag...




Ik ging bijtijds van huis binnendoor ri. Dorestad.
(a JSU Production 2010)
We kijken even terug... gaat U mee ?
  
MG MGC GT V8 1970/ MG MGB MKIII  RTS 1973  Sa France /MG MGB  1974

 

 
MG MGA Roadster 1969 1600 cc


 
De Uitzetters o.l.v. Emile Huijsman hier aan de Finish.
 
De Prijswinnaars (Equipe) ^
Pim vander Veer met zijn 

Vriendin Ariane meer Vreugd!



   
  



 
MG L2 1933


MG MGA Coupe 1959

 
TVR 2500 M 1976

 
MG TD's
  


 
MG Midget 1948
 



 Cees Roeleveld arriveert met 
de Burgemeester van Wijk bij Duurstede ...
Burgemeester Dhr.Tjapko Poppens & the Kids.



Openingswoord van de Burgemeester hier
samen met  Organisator Wout van Doorn.


 

en daarna Muziek !




   
  
The MG 6  and The Bible 
(2013)
 
Er was veel belangstelling voor deze net gerestaureerde MG  6cylinder in lijn:
om precies te zijn een uiterst fraaie MG 18/80 MK II uit 1930 
van Cees Roeleveld

4 Seater Open Tourer
6 cyl. 2468 cc Chain-Driven OHC 60@ BHP 3200 RPM
2 SU Carburettors 11/4 with two flaots
Dubble Points Ignition, 4 Speed Gearbox with lock, Drum Brakes. 
1e PRIJS: voor Heer Cees Roeleveld uit Breukelen met 
zijn MG 18/80 MK II 6 cyl 4 Seater Open Tourer 1930
(2013)


  
Who's afraid of Orange, Yellow & White ?
 

 
MG TD Baby Blue




MG T Type 1947 (US found))




  
(2012)

(2013 )
 
 


MG TC Midget 1947 "Jos Car"
Jos van Nuenen uit Helmond

MG RV8 1994 190 PK LHD

(Persfoto)
 
MG RV8 1993 190 PK RHD


For Sale !
MG Midget versus MG MGC GT
  
MG Midget versus MG MGA Roadster
 
MG Magnette
(Namur)
 
MG Magnette Za Saloon 1954

MG MGA Roadster
Line-up MG MGA's
  



Morgans
Via de Mazijk op naar het Kasteel...

 
MG TD's
 
MG MG A Coupe / Roadster
\
MG Midget
MG MG B's
  
Two-tone MG Magnette automatic  1965
 
" Met een Magnette meer Pret ! " ^




 
Baby Blue / Midnight Blue
British Racing green



 
MG TD 1951
     
Op het Kasteelplein...
 
Suixtil..  Life at Speed ..

Tools...
Bags...
Boys Toys...

Club Stand.

Foto : 
Maja Berkenbosch
Terug in het Centrum...


  
De Band...


 


De Terrassen zaten gezellig vol...





 
en dan op weg naar huis met Cees en zijn Vrouw.
MG

 
Motoring George Spauwen
Foto : Dank aan
Maja Berkenbosch

VRM archief foto's/
Tekst & Fotobewerking:
 Motoring George Spauwen

Copyrights MGS'014 


 
STEEDS VERRASSEND, ALTIJD DICHTBIJ
MG MGB MK III RTS ( (Sa France) 1973

Sponsored by
Motoring George Spauwen
 


MIJN MG MGB MK III RTS 1973 
(MG FRANCE SA)

Echter de open variant heeft wel mijn voorkeur, en vooral op fraaie 
binnenwegen is het Meer Genieten. Juist voor lange mensen, ik ben 1.93 mtr,
is deze sportwagen geschikt, mits er geen zonnekleppen in de weg zitten.
Ik kan er mijn benen in strekken en
 zit prima in de met leer beklede stoelen met D-vormige (1973)  hoofdsteunen. 
Terwijl ik in andere sportwagens vaak met mijn knieen tegen het dashboard zit...
De auto is verder voorzien van een paar fraaie old-stock =
 nieuw-uit-de-doos... 

1973 Hella Le Mans mistlampen. 



STEEDS VERRASSEND, ALTIJD DICHTBIJ






(2013)


Maar toch wel leuk zo met de Studebaker Bullet Nose 1950
 van mijn Oud-buurman Ex-Coureur Frans Lubin 
Mestreech op de achtergronoet d hieret einde en vertrek Paleis Soestdijk: 
Tocht der Honderd 9 juni 2013 j.l.

- Veer goan naor hoes ! -

(Ingezonden Foto met Dank aan
Pim van der Veer)

Op schaal en "custom-build"...

29.08.2023

PIM schreef mij nog....

Beste George, van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
Nog vele jaren je archief rondstrooien om de belangstelling voor de auto en autosport levend te houden.
Vorig jaar 60 jaar MGB en dit jaar MG 100 jaar.
Dus met je MG rijd je niet voor gek!




SO
Sponsored by
Motoring George Spauwen
Facebook