Het Nationaal Oldtimerfestival
11 augustus 2013
Circuit Park Zandvoort
Niemand minder dan Victrace Retro Media Guest-Reporter
Pim van der Veer was erbij en maakte een volgend verslag in woord & beeld...
Het Nationaal Oldtimer Festival op het circuit van Zandvoort is een populair
jaarlijks evenement dat zeker dit jaar extra aandacht kreeg door de
aangekondigde belastingmaatregelen die veel eigenaren en liefhebbers
van oldtimers van jonger dan 40 jaar en ouder dan bouwjaar 1986 in de
portemonnee treft. Veel Nederlanders zijn onbekend met alles wat met
de oldtimerpassie samenhangt en vinden dat die eigenaren nog meer
mee moeten betalen aan de schatkist.
Veelzijdig programma:
De organisatoren van het Nationaal Oldtimer Festival,
samen met Paddock Porsche ,
hadden in ieder geval een programma samengesteld
waarbij elke liefhebber aan zijn trekken kwam.
Het mooie zomerweer, waarvan we dit jaar mogen genieten,
droeg bij aan een opperbeste stemming.
Een greep uit het veelzijdige programma:
De dag begon met de Road Challenge Classic Edition vanuit Abcoude,
een rit met 150 oldtimers die omstreeks het middaguur eindigde op
het circuit van Zandvoort.
Daar waren al veel klassiekers aangekomen
die via hun club of aanvraag gratis toegang kregen,
en wat belangrijker was, een gereserveerde plaats
op de drie paddocks bij hun clubgenoten
Een Mooie MG MG B 1965.
Veel clubs hadden een eigen hospitality stand .
De Volvo Klassieker Vereniging
Volvo P1800 S Cabrio
Veel belangstelling ging uit naar de commerciële stands met producten
en diensten die eigenaren van klassieke auto’s nodig hebben.
Ook de FEHAC als belangenorganisatie van historische auto- en
motorfietsclubs was aanwezig om iedereen aan te sporen goodwill bij
publiek en politiek te kweken voor de veelomvattende liefhebberij
rond de historische auto als cultureel erfgoed.
Meguiar’s Concours d’Élégance:
De befaamde leverancier van poetsmiddelen die samen eerder een
poetssysteem vormen, organiseert ieder jaar een concours d’elegance
met deskundige jury en commentaar.
Winnaar was een fraaie rode AC Ace van Jacques Albers.
Jacques is al heel wat jaren deelnemer aan topconcoursen met
telkens verschillende automobielen uit zijn collectie.
Tweede werd de heer K.A. Sauer met een statige
Armstrong Siddeley Hurricane,
terwijl de derde plaats toeging naar
E.N. Dellen met een Renault KZ 1.
Over het hele terrein waren heel veel klassiekers te zien
die stuk voor stuk concourswaardig waren.
Races:
Worden veel evenementen bedorven door keiharde popmuziek, hier was de
hele dag het gegier, gebrul en gesnerp te horen van auto’s in allerlei stadia
van prestatieverhogende voorzieningen tot aan echte racewagens aan toe.
(VRM archief : Great British HZT 2013)
In willekeurige volgorde waren dat de Dantuma NK GT &
TC, Youngtimer,
Porsches met de snelste typen,
en de diverse clubs en
particulieren die gebruik maakten van Recaro Track Time
om 20 minuten op het circuit los te gaan.
Het meeste geluid werd geproduceerd door een grote Kenworth Jettruck
met een straalmotor van 12.000 pk.
Oorverdovend gegier en grote vlammen uit de twee motoren.
Bijzonder:
De Lamborghini Owners Club kwam met een grote truck
in het teken van het 50-jarig bestaan van het merk.
Een hele rij supersportwagens van het merk
uit de afgelopen halve eeuw stond opgesteld,
bekroond met de introductie in
Nederland van de LP700-4 Roadster.
(VRM archief foto 2013 )
Aangenamer voor de oren was de Army Show met drie zangeressen
in uniform met de tophits van de jaren 40 en 50.
Ook zij geven aan apart cachet aan het tijdperk van de meest
geliefde oldtimers.
Het Euro Dukefest team pronkte met de knaloranje
Dodge uit de TV-serie Dukes of Hazard.
Zoals ieder verslag van een dergelijk evenement eindigt:
De afwezigen hadden ongelijk.
Pim van der Veer
voor zijn gehele fotobijdrage.
Weer op huis aan...
Weer op huis aan...
Foto- & Tekstbewerking,
VRM Archief Foto's:
VRM Archief Foto's:
Motoring George Spauwen.