Accept the Challenge, so that You may Feel the Exhilaration of Victory !

donderdag 23 januari 2020

English Car Rally VIII 1992 Part I


English Car Rally VIII 
14 Juni 1992
Eurocircuit Valkenswaard
Op 14 Juni 1992 organiseerde Stichting English Car Rally 
het jaarlijks event op het  Eurocircuit van Valkenswaard
Daar vonden diverse activiteiten plaats o.m een Sprint met Slalom .

Het weer was droog en eigenlijk prima om vanuit het Utrechtse maar
weer eens naar Drente te rijden.
Zwakke wind uit het zuid-zuid-westen. 
De hardste windstoot had een snelheid van 10,8 m/s.
De gemiddelde temperatuur was 18,5 °C en
 een gevoelstemperatuur van 10,6 °C.
 De minimum temperatuur wasn11,9 °C en 
de maximum temperatuur 24,9 °C.
De zon scheen 9.8 uur. Er viel geen neerslag .
Het was een half bewolkte dag. 

*Note:
 Because it is a  long report,
 and they have to scroll too much,
I break it down into 2 parts ...
I'll still hope you will enjoy it



PART I

Maar Goed... 

Victrace was erbij en ziehier een XL Reoort in 2 delen
aan de hand van S-VHS CCD II Video-snapshots & 
Fotoscans uit 1992, verleden en heden.
Jaguar XK 120 Roadster 1953
MG MGA Roadster (B)
DE SPRINT-SLALOM:

TRIUMPH COMPETIONS :


Thijs Bessems:
Triumph Herald 13/60 Convertible 1970



Lotus Super Seven

Triumph Dolomite



(Brochure)


Triumph Dolomite Sprint

Triumph Dolomite Sprint 1973




Olaf Hoel : Triumph Stag V8 Roadster


(Advert)

Eric Hoenjet:
Triumph Herald 13/60 Saloon 1968





Triumph Spitfire MK II *Nose-Job

(Brochure)

Eric op den Camp: Triumph Spitfire MKIII


Willem Pelkman : Triumph Spitfire MKIV



TRIUMPH  GT6 MK I

(Advert)

TRIUMPH  GT6 MK III

"Dorstige Jongens "
Olaf Hoel : Triumph Stag V8 Roadster
Voorzitter Richard Abbink hield een oogje in het zeil ! 
Triumph Spitfire MK II *Nose-Job
(Brochure)
(Brochure)
(2013)
Triumph Dolomite Sprint  1978
Triumph Dolomite Sprint
Eric op den Camp: Triumph Spitfire MKIII
Eric op den Camp: Triumph Spitfire MKIII
Bert Baakman in de Ginetta G33 V8 1992
*Ginetta G33 lightweight Roadster with V8 engine, built in 1992, total number built approx. 90 in Scunthorpe, GB
Met Jos Jurriëns 🧐😎

Bert Baakman in de Ginetta G33 V8 1992
Ginetta G33 1992 * Egon kijkt

(1993)
MG MGB Roadster 1972 
Olaf Hoel : Triumph Stag V8 Roadster
Olaf Hoel : Triumph Stag V8 Roadster
Triumph Dolomite Sprint
Lotus Super Seven
Lotus Super Seven
LOTUS COMPETITIONS
Caterham Super Seven

Lotus Elan 1600 Sprint 1963 
#42 Lotus Elan  (GB) 
#42 Lotus Elan  (GB) 
Egon Grabowski
Lotus Elan S3 1966
*in 1992 25 jaar in zijn bezit !
Egon Grabowski
Lotus Elan S3 1966
Egon Grabowski
Lotus Elan S3 1966
Autorai: Lotus stand 1973
Lotus Europa 1968
Lotus Europa S2 1973
Lotus Europa
Cor van Kuijk :Lotus Elan
#42 Lotus Elan  (GB) 
#42 Lotus Elan  (GB) 
Caterham Super Seven
Caterham Super Seven
Egon Grabowski
Rallyecrack met Austin Healeys & Lotussen
(1993)
Lotus Elan S3 1966
*in 1992 25 jaar in zijn bezit !
Egon Grabowski
Lotus Elan S3 1966
Egon Grabowski
Lotus Elan S3 1966
Lotus Super Seven S3 1974
Lotus Super Seven S3 1974

Donkervoort  Super Seven 1.6 1984
Donkervoort  Super Seven 1.6 1984
Donkervoort  Super Seven 1.6 1984
De Donkervoort S8A 1987
Caterham Super Seven
Lotus Elan M100 * geflopt model
Lotus Elan M100 
Lotus Elan M100 
Cor van Kuijk :Lotus Elan

Cor van Kuijk :Lotus Elan
Ginetta G15 1972
Ginetta G15 1972
Ginetta G15 1972
Caterham Super Seven 1600 GT 1991
Caterham Super Seven 1600 GT 1991
Caterham Super Seven
Caterham Super Seven
Caterham Super Seven
Lotus Elan 1600 Sprint 1963 
#42 Lotus Elan  (GB) 
#42 Lotus Elan  (GB) 

Caterham Super Seven
Caterham Super Seven
Egon Grabowski
Lotus Elan S3 1966

Egon Grabowski
Lotus Elan S3 1966
Jaguar MK IV 3.5 Ltr Saloon 1949
Photo-shoot was aan de gang: Jean-Prick 😇 
GO to PART II
 
SO


 
STEEDS VERRASSEND, ALTIJD DICHTBIJ

(Since 1995)
MG MGB MK III RTS  (Sa France) 1973

Sponsored by
THE MOTORING SPIRIT
Motoring George Spauwen
Facebook


donderdag 16 januari 2020

Pegaso Special 2012

*Techno Classica Essen 2012

Pegaso Special


(1990)
Pegaso Z102 1953
 
(1990)
 Pegaso Z102 1953 * van der Velde


Achtergrond: PEGASO beknopte geschiedenis

Pegaso – het gevleugelde renpaard uit Spanje
De als vrachtwagenmerk bekende Spaanse voertuigfabrikant PEGASO bouwde vanaf 1950 slechts gedurende acht jaar luxueuze sportwagens – daarom zijn zij vandaag extreem zeldzame verschijningen.
In 1945 ontstond in het Spaanse Franco regime als opvolger van Hispano Suiza de onderneming ENASA, die hoofdzakelijk utilitaire voertuigen onder de merknaam Pegaso bouwde. Om het nieuwe merk internationaal bekend te maken, besloot ENASA de bouw van sportwagens in kleine serie. ENASA-Chef Wilfredo Ricart, gerenommeerde automobielingenieur en voormalige motorenconstructeur van Alfa Romeo, ontwierp het prestigeobject: de Pegaso Z-102. Met een maximumsnelheid van 230 km/h werd de coupé in 1951 als „snelste automobiel ter wereld“ op het automobielsalon van Parijs voorgesteld – en verraste de vakwereld.
Zijn 2,5 liter V8 motor heeft vier bovenliggende nokkenassen en desmodromische gedwongen klepsturing. Behalve de 2,5 liter wird er ook een 2,8 liter V8 motor aangeboden, die door vier dubbele Weber valstroomcarburateurs met brandstof wird verzorgd. Desgewenst kon deze ook met een compressor worden uitgerust, hetgeen de prestatie verder verhoogde. Als maximumsnelheid gaf de fabriek 205 km/h en 239 km/h aan; over het aantal pk verstrekte zij echter geen officiële gegevens. De Z 102 beschikt over een De-Dion achteras; de gesynchroniseerde versnellingsbak met vijf versnellingen vormt achter het sperdifferentieel één blok met de achteras (transaxle principe). De vooras bezit een afzonderlijke wielophanging, de besturing gebeurt met behulp van een eigen systeem van Pegaso.
In 1954 wird alleen nog de 2.8 liter met en zonder compressoren aangeboden – er werden nu zelfs twee Roots-compressoren ingebouwd. Daarvoor kwam er een nieuwe, eveneens opgeladen 3,2 liter motor bij. Alle gerenommeerde carrosseriebouwers stonden te trappelen, om de wagen een nieuwe vorm te geven – een reden, waarom er vrijwel geen wagen op de andere lijkt. Zo heeft Saoutchik in Parijs exclusieve Pegaso varianten geschapen, en Touring in Milaan realiseerde bijzonder elegante carrosserieën, ook de roodzwarte coupé, die vijf schoonheidswedstrijden won en de eerste auto ter wereld met panorama-achterruit was. Ook open, racesport versies ontstonden – niet tenslotte voor de Amerikaanse markt.
Op de Parijse autotentoonstelling in 1955 werd het navolgend type Z-103 met elegante Touring carrosserie voorgesteld. Aangeboden werd het met twee innovatieve 4 resp. 4,5 liter V8 motoren met centrale nokkenas. Het maximumvermogen van de 4,5 liter gaf ENASA met 300 pk aan. Met deze minder sportief bezielde wagen wilden de Spanjaarden vaste voet in de markt van de comfortabele luxeklasse van wagens met groot vermogen vatten. Vanaf 1957 waren alleen nog de 3,2 liter en 4,5 liter versies verkrijgbaar, deze laatste ook met een cabriolet carrosserie van de Spaanse carrosseriebouwer Serra met panoramaruit en boven elkaar geplaatste dubbele schijnwerpers.
Maar de verkoopscijfers bleven – ook op grond van de hoge prijs – bescheiden: de verschillende bronnen noemen cijfers tussen86 en 112 Pegaso sportwagens in alle uitvoeringen. Pegaso concentreerde zich op de utilitaire voertuigen en beëindigde de sportwagenproductie in 1958. In 1990 nam het vrachtwagenressort van Fiat de onderneming over en zet Pegaso sindsdien als eigen merk van Iveco in Spanje voort.








Complete Verzameling Unieke Pegaso's
bijeengebracht door de Siha Organisatie.







(Pana DVC Pro CCD III Video-snapshots 2000)

PEGASO Z-102 THRILL TOURING 1953:

 De tweede editie van het Concours d'élégance Paleis Het Loo op zondag 3 september 2000 heeft enkele tienduizenden liefhebbers van fraaie klassieke automobielen naar Apeldoorn gebracht. De bezoekers kregen ongeveer 125 buitengewoon exclusieve voertuigen te zien, waaruit de 14-koppige internationale jury uiteindelijk de Pegaso Thrill Z-102 Touring uit 1953 
tot Best of Show heeft uitgeroepen. 

(2017)

Pegaso Z-102 3.2 V8 Touring Coupe 1st Generation




Pegaso Z102 B 3.2 Touring Berlinetta


(2017)
Met Dank aan Jan de Bruijn
voor zijn Fotobijdragen


Tjuss...


 COPYRIGHTS MGS'20)
STEEDS VERRASSEND, ALTIJD DICHTBIJ



SO
Sponsored by
A MOTORING SPIRIT
Motoring George Spauwen
Facebook