VICTRACE staat voor VICTORIE & RACE = VICTRACE. Sinds 1986 heb ik mij bezig gehouden met het verfilmen van Historic- & Classic Car & Motorcycle events in binnen- & buitenland. Dat resulteert in een groot(500+ uur)videofilmbeeldenarchief,
en zijn er een aantal videofilms geproduceerd.Nu hou ik me bezig met het inventariseren & digitaliseren van dat VICTRACE videofilmbeeldenarchief = videofootage en bijhouden van o.m. dit weblog & sites. Kortom VICTRACE RETRO MEDIA!
Accept the Challenge, so that You may Feel the Exhilaration of Victory !
Deze auto werd in 2022 geveild voor een recordbedrag
van 143 miljoen dollar !
The Mercedes-Benz 300 SLR (W 196 S) is a two-seat sports racing car that took part in the 1955 World Sportscar Championship before a catastrophic crash and fire at Le Mans later that year ended its domination prematurely. The car was designated "SL-R" (for Sport, Leicht, Rennen, eng: sport, light, racing version), which was later condensed to "SLR". Technically, the W 196 S is based on the W 196 R, but has a slightly different engine, displacing 3 litres.
Blijf nog vele jaren je licht over de wereld van autoliefhebbers schijnen.
Pim van der Veer.
Autojournalist / Nestor MG Car Club
67 JAAR MG Car Club Member
AutoRAI 2015 met Pim van der Veer &
na jaren weerzien Rob Wiedenhoff
British Autojumble 2013:Waalwijk
Gezellig zo...
MG MGB Tourer 1980 Brooklands Green
Met Dank aan Pim van derVeer voor zijn fotobijdrage.
BRITISH AUTOJUMBLE WAALWIJK 2019
23 juni was het weer zover. Voor de 19e keer organiseerden de MG clubs de niet meer weg te denken BRITISH AUTOJUMBLE in het Lido Park te Waalwijk.
De toegang was gratis.
Dit evenement is in de loop der jaren uitgegroeid tot een feest voor liefhebbers van Engelse Oldtimers. Dit evenement heeft een hoog sociaal gehalte. Het is een verzamelplaats van Engelse Oldtimer verenigingen die een plekje uitzoeken en op die dag een rustpunt zijn voor hun leden. Sommige verenigingen hebben het Lido uitgekozen als het eindpunt van hun maandelijkse toerrit. Victrace Retro Media was er vanaf 2007 regelmatig bij en ook dit jaar weer eens van de partij... (2007) MG MGB MK III RTS (Sa France) 1973"En Route" Dit keer was het zonovergoten weer met een tropisch temperatuurtje van ca. 28 graden. Het mocht blijkbaar de pret niet drukken... want het event werd druk bezocht... Kijkt U even gezellig mee terug... een VRM reportje.
Midnight Blue loopt als een rode draad door dit report ... immers veel blauw op in het park!
De Nestor en Erelid MG Car Club Holland Pim van der Veer was er ook bijtijds bij. We zijn deels samen opgereden...
Pim van der Veer ^^
B-Type Midnight Blue...
C-Type
Foto- Video- & Tekst bewerking:
Motoring George Spauwen.
Ardennen Meeting
31 aug - 01 sept 2013
MG Car Club Luxemburg
Niemand minder dan Victrace Retro Media Guest-Reporter
Pim van der Veer was erbij en maakte een volgend verslag in woord & beeld...
Met deze MG MGA werd de rallye gereden door Pim & Fredry.
De overgang van de mooie zomer van 2013 naar de herfst werd in het Groot Hertogdom Luxemburg gevierd met het traditionele tweejaarlijkse weekend onder leiding van de familie Maathuis, met veel vrijwilligers van de Luxemburgse MG Car Club.
Fredry met Jan de Jonge.
Gretig gebruik werd gemaakt van de toeristische mogelijkheden
Met hier de promintente zonen Jeroen met vriendin Alexandra Fakkeldij en Stefan.
De kaartlezers kregen een stafkaart in handen waarop zij de kortste route moesten uitzetten. Onderweg stonden letters ter controle en moesten de eerste twee Letters van de plaatsnaamborden van de gemeenten waar doorheen werd gereden, ook genoteerd worden.
In de juiste schrijfwijze met hoofd- en kleine letters.
Hier werden al veel strafpunten verzameld.
Het automuseum was heel interessant, zeker een bezoek waard.
Een witte TD stond op de hoek waar typische auto’s uit de periode 1940-50 werden getoond.
Vanuit Diekirch ging de route naar Schinker waarbij de doorgaande
E420/N7 zo veel mogelijk vermeden moest worden,
maar er wel zo dicht mogelijk bij moest blijven.
Ik had het geluk dat Fredry Maathuis, waarmee ik die dagen in haar MGA
optrok, na ruim 40 jaar in Luxemburg wist hoe de oude route was,
die door die E420 was vervangen. Ook hier letters en stempels voor de
controlekaart. Aan het eind van die route werden de deelnemers naar
Cornelyshaff in Heinerscheid geleid, waar een grandioze lunch werd
geserveerd met allerlei gerechten die op grote barbecues werden bereid.
Van Heinerscheid moest naar een punt A bij Stolzembourg naar
het hotel Meyer in Beaufort gereden worden waarbij de rivier Our zo dicht
mogelijk benaderd moest worden. Dat was een behoorlijke kaartlees-puzzel
omdat die rivier de grens tussen Luxemburg en Duitsland markeert.
Er lopen dus veel wegen naar die rivier dood en er zijn maar weinig bruggen.
Die dan dienen als grenspost.
In hotel Meyer werden de controlekaarten
ingenomen en de deelnemers waren druk in gesprek om erachter te komen
wat ze allemaal fout hadden gedaan.
Guy Maathuis legt de kaartleessrit van die dag uit.
Het schilderachtige Kasteel van Beaufort werd bezocht.
Het copieuze diner ’s avonds verjoeg alle muizenissen en
vormde een goede afsluiting van die drukke laatste zomerdag.
Geschikt schoeisel:
Zondag 1 september stond in het teken van Roll & Rock in MĂĽllertal.
Daar stonden rallye-medewerkers op acht plaatsen de deelnemers met
ingenieuze spelletjes op te wachten. Om die locaties te bereiken moest in de
meeste gevallen eerst flinkover ruig bospaden met veel hoogteverschilen
worden gelopen en geklauterd. Bijzonder was een nauwe doorgang met een
lange steile trap tussen twee rotsen.
Pim & Fredry
Wie thuis geen moeite heeft met een trap
met 11 of 12 treden raakte na zo’n 50 treden behoorlijk buiten adem.
Ik wel in ieder geval. Zo waren er veel lichamelijke oefeningen waar
bergklimschoenen goed van pas kwamen. De aansporing om geschikte
schoenen mee te nemen stond niet voor niets in de aanwijzingen.
De proeven konden in willekeurige volgorde afgelegd worden.
Zo moest van 9 vlaggen gezegd worden welke hoorden bij leden van het
Gemenebest en drie Europese landen. Niet eenvoudig.
Op een ander punt werden gedurede 1 minuut 12 voorwerpen getoond.
Na een paar honderd meter moest opgesomd worden welke je had onthouden.
Voor de sleutelaars onder ons werd een raadsel voorgelegd in welke volgorde
van grootte afbeeldingen van metrische en inch-steeksleutels gelegd moesten
worden. Een staaf met een dozijn verschillende schroefdraden en
een verzameling moeren moest binnen een minuut zoveel
mogelijk bij elkaar gezocht worden.
Hoog M(aathuis) G(ehalte):
De lunch in Heringer Millen in de buurt van Waldbillig was op z’n Luxemburgs
weer een culinaire verrassing met een soort versierde pannenkoek
maar dan op een dunne knapperige ondergrond.
Guy Maathuis beklom het sprekersgestoelte en maakte de uitslag bekend.
Het was geen verrassing dat allerlei MGCC prominenten hun beste beentje
voor hadden gezet. Bijzonder was dat zus Tsjitske en broer Wietse Maathuis
met hun MGB GT vele trofeeën mee naar huis namen, waaronder de grote
Uw verslaggever bracht het met Fredry Maathuis tot de 12de plaats overall.
Dik boven het gemiddelde dus, vooral door het Maathuis-gehalte....
Pim van der Veer
Met Dank aan MG Car Club Nestor Pim van derVeer
voor zijn gehele Reportage: Tekst & Fotobijdragen.
Foto- & Tekstbewerking, Motoring George Spauwen. SO
STEEDS VERRASSEND, ALTIJD DICHTBIJ
Wijk bij Duurstede
Dorestad Classic
3 augustus 2014
Dorestad = Wijk bij Duurstede. Een stukje Historie: Dorestad was een van de belangrijkste en succesvolste internationale handelsplaatsen in Noordwest-Europa van de 7e tot het midden van de 9e eeuw. Het was gelegen in en bij het huidige Wijk bij Duurstede in Nederland en lag bij de splitsing van de rivier de Rijn met de Lek bij de overblijfselen van een voormalig Romeins castellum, wellicht Levefanum. In de vroegste stadsontwikkelingen in Nederland zou Dorestad in zijn bestaan zijn positie hebben ontleend aan langeafstands- en regionale handel en productie. Ook wordt het wel beschouwd daarin als een uitzonderlijke plaats, en als "experimentele uitwisselingsplaats" tussen de christelijke Franken en de niet-christelijke noordelijkere gebieden. Aan het einde van de 7e eeuw werd Dorestad omschreven als patria Frigonum/Frixonum, dus liggende in het land der Friezen. Het was in zijn bestaan tot aan het begin van de 8e eeuw vaak de inzet in de oorlog tussen de Friezen en de Franken . Rond 719 kwam Dorestad in de strijd tussen de Friezen en Franken definitief in Frankische handen door Karel Martel. In circa 840 droeg Lotharius I Dorestad over aan de Deense broers Rorik en Harald. Rond het midden van de 9e eeuw raakte Dorestad in verval. Het inwonertal van Dorestad tijdens zijn bloeitijd wordt op 2500 tot 3000 geschat. De voornaamste reden dat Dorestad op deze plek als bloeiende handelsplaats (emporium) ontstond is van verkeersgeografische aard. Dorestad lag, in tegenstelling tot het nabij gelegen Utrecht en Vechten, op het kruispunt van twee belangrijke handelsroutes over water. Via de ene route had Dorestad een verbinding via de Kromme Rijn, Utrechtse Vecht en het Almere met de Friese gebieden en Wadden. Het verbond in grotere zin in die verbinding het Duitse Rijnland via de Rijn met Scandinavië en het Oostzeegebied. De tweede handelsroute liep langs de Lek naar de kust en vormde een verbinding tussen het Rijnland en de Atlantische kust en Engeland. Ook kon men via deze verbinding de Schelde bereiken en daardoor het Frankische kerngebied in Noord-Frankrijk.
(Bron:Wikipedia)
MG Car Club Holland
Voorwoordje:
Zondag 3 augustus 2014 vond voor de 4e keer Dorestad Classic plaats.
Een jaarlijks terugkerend evenement dat in teken staat van het
Britse Merk MG.
VICTRACE RETRO MEDIA was er na jaren MeGa Duurstede
weer eens bij en maakte nu een uitgebreid Fotoverslag...
Ik ging bijtijds van huis binnendoor ri. Dorestad. (a JSU Production 2010)
We kijken even terug... gaat U mee ?
MG MGC GT V8 1970/ MG MGB MKIII RTS 1973 Sa France /MG MGB 1974
MG MGA Roadster 1969 1600 cc
De Uitzetters o.l.v. Emile Huijsman hier aan de Finish.
De Prijswinnaars (Equipe) ^
Pim vander Veer met zijn Vriendin Ariane meer Vreugd!
Echter de open variant heeft wel mijn voorkeur, en vooral op fraaie
binnenwegen is het Meer Genieten. Juist voor lange mensen, ik ben 1.93 mtr,
is deze sportwagen geschikt, mits er geen zonnekleppen in de weg zitten.
Ik kan er mijn benen in strekken en zit prima in de met leer beklede stoelen met D-vormige (1973) hoofdsteunen. Terwijl ik in andere sportwagens vaak met mijn knieen tegen het dashboard zit...
De auto is verder voorzien van een paar fraaie old-stock = nieuw-uit-de-doos...
1973 Hella Le Mans mistlampen.
STEEDS VERRASSEND, ALTIJD DICHTBIJ
(2013)
Maar toch wel leuk zo met de Studebaker Bullet Nose 1950
van mijn Oud-buurman Ex-Coureur Frans Lubin
Mestreech op de achtergronoet d hieret einde en vertrek Paleis Soestdijk:
Tocht der Honderd 9 juni 2013 j.l.
- Veer goan naor hoes ! -
(Ingezonden Foto met Dank aan
Pim van der Veer)
Op schaal en "custom-build"...
29.08.2023
PIM schreef mij nog....
Beste George, van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
Nog vele jaren je archief rondstrooien om de belangstelling voor de auto en autosport levend te houden.