01 April - 15 Mei 1988
Van 1 april - 15 mei 1987 was er in het Autotron te Rosmalen
een Tentoonstelling gewijd aan het bestaan
van 40 Jaar Ferrari.
*Misschien wel het beroemdste logo
in de wereld.
in de wereld.
Ferrari is een Italiaans automerk gevestigd in Maranello, Italie.
Het bedrijf is in 1929 opgericht als raceteam (Scuderia Ferrari) door Enzo Ferrari.
Pas in 1947 zou het bedrijf overgaan op de productie van legale straatauto's onder de naam Ferrari S.P.A.
Pas in 1947 zou het bedrijf overgaan op de productie van legale straatauto's onder de naam Ferrari S.P.A.
Sinds het ontstaan wordt het bedrijf in een adem genoemd met de
Formule 1 waarin reeds vele successen behaald werden.
Geschiedenis:
Enzo Ferrari begon in 1923 als (test)coureur bij Alfa Romeo waar hij al snel de verantwoordelijkheid over het hele team kreeg. In 1929 richtte hij hiervoor de vereniging Scuderia Ferrari op. Tot 1938 behaalde hij hiermee zeer veel overwinningen met de Alfa Romeo wagens. In 1939 scheidden de wegen van Alfa Romeo en Ferrari echter, Enzo ging weg bij Alfa Romeo en ze kwamen overeen dat de naam “Ferrari” voor 4 jaar lang niet meer in verband zou worden gebracht met racen of racewagens. Enzo richtte daarom Auto Avio Costruzioni op, wat resulteerde in de Auto Avio tipo 815. In 1943 verhuisde de fabriek van Modena naar Maranello, waar het nu nog steeds te vinden is. In 1945 begonnen ze dan eindelijk met het ontwerp van wat de eerste echte Ferrari wagen moest worden, en op 2 maart 1947 was hij klaar: de Ferrar 125S
Sinds het eerste jaar van de Formule 1 in 1950 was Ferrari al van de partij. In 1951 won Ferrari voor het eerst een grote prijs dankzij José Froilán González. Het jaar erna werden ze met Alberto Ascari wereldkampioen. Ferrari is de enige constructeur die de hele geschiedenis van de Formule 1 aanwezig was.
Het paard:
Op 25 mei 1923 behaalde Enzo Ferrari met zijn Alfa Romeo een overwinning op het Savio Circuit. Getuige van de zege waren de ouders van wijlen Francesco Baracca. Na de race hadden Enzo en de ouders een gesprek en de ouders gaven het schild dat hij op zijn vliegtuig had als eerbetoon en onderscheiding aan Enzo Ferrari. Hun zoon vloog namelijk tijdens de Eerste Wereldoorlog met een zwart paard op zijn vliegtuig. Ferrari heeft het schild overgenomen,
maar heeft het wel op een gele achtergrond gezet.
Dat was namelijk ook de kleur van Modena.
Er zijn 3 theorieën hoe Francesco Baracca aan het paard kwam:
- Het kwam van zijn cavalerieregiment.
- Hij hield van paarden
- Hij had het paard van een Duits toestel gehaald,
wat in die tijd erg gebruikelijk was.
wat in die tijd erg gebruikelijk was.
Het paard is het teken van Stuttgart en het zou dan
hetzelfde paard zijn als dat van Porsche.
Enzo gebruikte het paard voor het eerst op 9 juli 1932 in Spa.
Het is nog steeds een raadsel waarom de staart van het paard
van Ferrari omhoog is terwijl die van Baracca omlaag hing.
(Bron: Wikipedia)
Welnu Victrace was erbij en maakte een verslag;
een recent een aantal videosnapshots, uit de toen
geproduceerde video-8 filmbeelden.
Laten we maar eens gauw gaan kijken...
een recent een aantal videosnapshots, uit de toen
geproduceerde video-8 filmbeelden.
Laten we maar eens gauw gaan kijken...
Ferrari 512 BB uit 1979
360 PK 12 cyl Boxer motor
4843 CC Top 260 km/uur.
Ferrari Testarossa uit 1988
390 PK V12 motor 1500 kg
4942 CC Top 300 km/uur.
Dries van der Lof
Ferrari 375 *Grand Prix uit 1951
384 PK V12 motor
4493 CC Top 300 km/uur.
384 PK V12 motor
4493 CC Top 300 km/uur.
* Dit is een van de mooiste auto's van Europa.
Dries van der Lof : Ferrari 375 Grand Prix F1 4.5 Ltr 1951
Tijdens 1e Historisch Automobiel Festival Eindhoven 1988
& Ferrari Club Nederland Internationale Zandvoort Meeting 1989
Dries van der Lof : Ferrari 375 Grand Prix F1 4.5 Ltr 1951
Tijdens 1e Historisch Automobiel Festival Eindhoven 1988
& Ferrari Club Nederland Internationale Zandvoort Meeting 1989
Ferrari *Type 125 uit 1947
118 PK V12 motor
1496 CC Top 160 km/uur.
*Een van de eerst gebouwde Ferrari's die in de wereld nu nog over zijn.
118 PK V12 motor
1496 CC Top 160 km/uur.
*Een van de eerst gebouwde Ferrari's die in de wereld nu nog over zijn.
Ferrari *308 GT/M uit 1986
390 PK V8 motor
3000 CC
*Deze auto is bebouwd voor competitie doeleinden.
Dit is de 3e auto in de serie van 3, waarvan dit de laatste is.
Latere types zijn de Ferrari Evolutione en de F40
Hier Henk Koel in actie tijdens de
5e int.Zandvoort Meeting FCN 1987
3000 CC
*Deze auto is bebouwd voor competitie doeleinden.
Dit is de 3e auto in de serie van 3, waarvan dit de laatste is.
Latere types zijn de Ferrari Evolutione en de F40
Hier Henk Koel in actie tijdens de
5e int.Zandvoort Meeting FCN 1987
Ferrari *308 GTB/M uit 1980
315 PK V8 motor
3000 CC
Henk Koel hier in aktie tijdens de Ferrari BeNeLux '88 Meeting
*Van deze auto zijn er maar 14 gebouwd.
Speciaal geprepareerd door Ferrari groep 4 wagen.
315 PK V8 motor
3000 CC
Henk Koel hier in aktie tijdens de Ferrari BeNeLux '88 Meeting
*Van deze auto zijn er maar 14 gebouwd.
Speciaal geprepareerd door Ferrari groep 4 wagen.
Ferrari *250 LM uit 1963
530 PK V12 motor
3286 CC Top 290 km/uur
Ferrari 250 LM uit 1963
Hier in actie tijdens de
5e int.Zandvoort Meeting FCN 1987
TONIO HILDEBRAND
En hier tijdens de Ferrari BeNeLux '88 Meeting...
met ex-Autocoureur/Levensgenieter
"het gaat niet om geld" Tonio Hildebrand.
TONIO HILDEBRAND
En hier tijdens de Ferrari BeNeLux '88 Meeting...
met ex-Autocoureur/Levensgenieter
"het gaat niet om geld" Tonio Hildebrand.
The mid-engined *250 Le Mans looked every bit the prototype racer but was intended to be produced as a road-going GT. Descended from the 250 P, the Le Mans also appeared in 1963 and sported Pininfarina bodywork. Ferrari was unable to persuade the FIA that he would build the 100 examples required to homologate the car for GT racing. Eventually, 32 LMs were built up to 1965. As a result, Ferrari withdrew from factory participation in the GT class of the 1965 World Sportscar Championship, allowing the Shelby Cobra team to dominate the class. Only the very early LM's were true 250 models, with all the rest made as 3300cc models and as such should have been named 275 LM (the early cars were also converted to the 3300cc engine)
(Bron:Wikipedia)
Ferrari *275 GTB/C uit 1966
282 PK V12 motor 990kg
3285 CC Top 260 km/uur
*In 1966 zijn 12 van deze auto's gebouwd.
Hier Nico Koel in actie tijdens de
5e int.Zandvoort Meeting FCN 1987
Ferrari 275 GTB uit 1966
280 PK V12 motor 990kg
3285 CC Top 250 km/uur
Ferrari Daytona Spider uit 1969
350 PK V12 motor 990kg
4390 CC Top 250 km/uur
Ferrari 512 BB uit 1978
360 PK 12 cyl Boxer motor
4943 CC
Ferrari Mondial 3.2 uit 1988
270 PK V8 motor 3185 CC
1430 kg 240 km/uur
Ferrari 328 GTS uit 1984
270 PK V8 motor 3185 CC
1295 kg 250 km/uur
Ferrari 512 BB LM uit 1975
480 PK 12 cyl Boxer motor
4942 CC 300 km/uur
Hier de N.A.R.T met Ed Swart (US/NL) in actie tijdens de
Ferrari 365 GTB/4 Daytona Competizione uit 1970
Nico Koel hier in aktie tijdens de Ferrari BeNeLux '88 Meeting
Nico Koel hier in aktie tijdens de Ferrari BeNeLux '88 Meeting
Ferrari 250 SWB uit 1960
3000 CC V12
Hier Rini van der Velden in actie tijdens de
5e int.Zandvoort Meeting FCN 1987
Ferrari 250 GTE 2+2
2953 CC V12 240 pk
Ferrari 212 Inter uit 1954
2562 CC V12 160 pk
Ferrari 250 MM Inter uit 1953
2953 CC V12 240 pk
Hier tijdens de
5e int.Zandvoort Meeting FCN 1987
Ferrari 212 Inter uit 1951
2562 CC 170 pk
Elegantie ten top
Ferrari 365 GT 2+2 uit 1965
4390 CC V12 250 km/uur
Ferrari 330 GTC uit 1969
3967 CC 300 pk
CIAO...
Dragers: VIDEO-8
TAPENR: 029 Videofootage: 48.04 min
(VIDEO SNAPSHOTS MGS'88)
SO