Volvo V44 Vereniging
ALV Autotron
Drunen
12 Juni 1988
Volvo P1800 ES - Volvo P13o Amazon
Tegenwoordig de
Volvo Klassieker Vereniging
geheten.
Drunen
12 Juni 1988
Volvo P1800 ES - Volvo P13o Amazon
Tegenwoordig de
Volvo Klassieker Vereniging
geheten.
Op Zondag 12 juni 1988 hield de Volvo V44 Vereniging
hun Algemene Leden Vergadering in het oude
Autotron te Drunen.
Victrace was er natuurlijk weer bij...
PV 544
P1800 E
123 GT
- ZK -
Volvo Amazon *P130
-* met B18 A (plaatje op de voorschermen ) uit 1968
- één van de laatsten met de B18A voordat de B20 geintroduceerd werd ...
-ZK-
in volle Glorie.
P220
122S
PV444
164 E
P 220
P130
PV544 - P130
P210 - P120
P1800 ES RHD - P1800 (Jensen)
P1800 S
Het was prachtig weer...
Volvo P1900 Sport
Deze meeting laat zich vooral kenmerken door de aanwezigheid van een
aantal zeer bijzondere Volvo's...namelijk een tweetal "Swedish Beauties",
de zeldzame Volvo P1900 Sport van Gasten rechtstreeks uit Zweden...
Geschiedenis
Het was de eerste sportauto van Volvo en werd gebouwd van 1956 tot en met 1957.
Tijdens de fabricage en de verkoopperiode werd de auto Volvo Sport genoemd.
Later kreeg hij de aanduiding P1900, de reden hiervan is onbekend
(hij had bijvoorbeeld niet een 1900cc motor).
Het initiatief tot het bouwen van een sportauto ontstond in 1953,
toen Volvo's toenmalig directeur Assar Gabrielsson de nieuwe sportwagen
van Chevrolet de Corvette, zag. Hij was zo geïmponeerd dat hij wilde
dat Volvo zijn eigen sportauto zou bouwen. Assar Gabrielsson verzocht
de fa. Glasspar in Californië, de Verenigde Statende productie
van de glasfiber carrosserie op zich te nemen.
Het chassis zou door Volvo's eigen technici ontwikkeld worden.
Introductie
Op 2 juni 1954 werden vier prototypes van de P1900 gepresenteerd.Volvo had een buizenchassis ontwikkeld en voorzien van de aandrijflijn
en wielophanging van de Volvo PV444.
De motor was in eerste instantie een B4 B, die na aanpassingen
de naam B14 A kreeg en 70 pk SAE leverde bij 5.500 toerenmin. uit 1414 cm³.
Deze gaf de 969 kg wegende auto een topsnelheid van 150 km/u.
Later werd de B16 B motor gemonteerd met 85 SAE pk uit 1583 cc.
De Brochure
Problemen
De relatief korte ontwikkelingstijd van de auto wreekt zich echter.De auto bleek nogal wat kinderziekten te vertonen.
Het chassis tordeerde, de kunststof carrosserie lekte en was qua afwerking
beneden de Volvo maatstaf. Volgens de legende leende de nieuwe directeur van Volvo,
Gunnar Engellau de auto een weekend en besloot de maandag erop
de productie onmiddellijk te beëindigen.
"Ik was bang dat hij uit elkaar zou vallen" was zijn legendarisch citaat.
Bovendien was de interesse in de P1900 weliswaar groot,
maar de auto bleek slecht te verkopen.
Met een prijs van bijna 20.000 SEK was hij dan ook
dubbel zo duur als een Volvo PV444
Het einde
Van de geplande 300 stuks werden daardoor maar
67 auto's, inclusief de vier prototypes, gebouwd
(44 stuks in 1956 en 23 stuks in 1957).
Naderhand bleken het 68 auto's te zijn omdat twee auto's,
per abuis, hetzelfde chassisnummer hadden gekregen.
Van deze auto bestaan er wereldwijd nog ongeveer 50 stuks.
Door hun geringe aantal zijn ze zeer gezocht
en meestal perfect gerestaureerd.
(Bron:Wikipedia)
> Het Toenmalige ALV Bestuur<
De Prijsuitreiking...
Ja.. Ja.. Jan
- ZK -
Enkele Prijswinnaars ALV 1988
P220 - Amazon Combi
uit Zweden...