Accept the Challenge, so that You may Feel the Exhilaration of Victory !

donderdag 16 februari 2012

Volvo V44 Vereniging ALV Autotron Drunen 1988


Volvo V44 Vereniging 



ALV Autotron 
Drunen
12 Juni 1988



Volvo P1800 ES -  Volvo P13o Amazon

logo-vkv

Tegenwoordig de 
Volvo Klassieker Vereniging
geheten.



Op  Zondag  12 juni 1988 hield  de Volvo V44 Vereniging
hun Algemene Leden Vergadering in het oude 
Autotron te Drunen.



Victrace was er natuurlijk weer  bij...


PV 544


P1800 E


123 GT


-  ZK -

Volvo Amazon *P130 
-* met B18 A (plaatje op de voorschermen ) uit 1968 
- één van de laatsten met de B18A voordat de B20 geintroduceerd werd ...




 -ZK- 
in  volle Glorie.


P220 


122S  


PV444 


164 E


P 220


P130 


PV544 - P130


P210 -  P120


P1800 ES RHD  - P1800 (Jensen)


P1800 S



Het was prachtig weer...


Volvo P1900 Sport


File:Animated-Flag-Sweden.gif

Deze meeting laat zich vooral kenmerken door de aanwezigheid van een 
aantal zeer bijzondere Volvo's...namelijk een tweetal "Swedish Beauties",
de zeldzame Volvo P1900 Sport van Gasten rechtstreeks uit Zweden...







Geschiedenis

Het was de eerste sportauto van Volvo en werd gebouwd van 1956 tot en met 1957.
 Tijdens de fabricage en de verkoopperiode werd de auto Volvo Sport genoemd. 
Later kreeg hij de aanduiding P1900, de reden hiervan is onbekend 
(hij had bijvoorbeeld niet een 1900cc motor).
Het initiatief tot het bouwen van een sportauto ontstond in 1953,
 toen Volvo's toenmalig directeur Assar Gabrielsson de nieuwe sportwagen 
van  Chevrolet de Corvette, zag. Hij was zo geïmponeerd dat hij wilde 
dat Volvo zijn eigen sportauto zou bouwen. Assar Gabrielsson verzocht
 de fa. Glasspar in Californië, de Verenigde Statende productie 
van de glasfiber carrosserie op zich te nemen.
 Het chassis zou door Volvo's eigen technici ontwikkeld worden.


 Introductie

Op 2 juni 1954 werden vier prototypes van de P1900 gepresenteerd. 
Volvo had een buizenchassis ontwikkeld en voorzien van de aandrijflijn 
en wielophanging van de Volvo PV444. 
De motor was in eerste instantie een B4 B, die na aanpassingen 
de naam B14 A kreeg en 70 pk SAE leverde bij 5.500 toerenmin. uit 1414 cm³. 
Deze gaf de 969 kg wegende auto een topsnelheid van 150 km/u. 
Later werd de B16 B motor gemonteerd met 85 SAE pk uit 1583 cc.




De Brochure

Problemen

De relatief korte ontwikkelingstijd van de auto wreekt zich echter. 
De auto bleek nogal wat kinderziekten te vertonen. 
Het chassis tordeerde, de kunststof carrosserie lekte en was qua afwerking 
beneden de Volvo maatstaf. Volgens de legende leende de nieuwe directeur van Volvo, 
Gunnar Engellau de auto een weekend en besloot de maandag erop 
de productie onmiddellijk te beëindigen. 
"Ik was bang dat hij uit elkaar zou vallen" was zijn legendarisch citaat. 
Bovendien was de interesse in de P1900 weliswaar groot, 
maar de auto bleek slecht te verkopen. 
Met een prijs van bijna 20.000 SEK was hij dan ook 
dubbel zo duur als een Volvo PV444



Het einde

Van de geplande 300 stuks werden daardoor maar 
67 auto's, inclusief de vier prototypes, gebouwd 
(44 stuks in 1956 en 23 stuks in 1957). 
Naderhand bleken het 68 auto's te zijn omdat twee auto's, 
per abuis, hetzelfde chassisnummer hadden gekregen. 
Van deze auto bestaan er wereldwijd nog ongeveer 50 stuks. 
Door hun geringe aantal zijn ze zeer gezocht 
en meestal perfect gerestaureerd.

(Bron:Wikipedia)







> Het Toenmalige ALV Bestuur< 



De Prijsuitreiking...



Ja.. Ja.. Jan



- ZK -




Enkele Prijswinnaars  ALV 1988



P220 - Amazon Combi





uit Zweden...





Dragers: VIDEO-8

TAPENR: 036 Videofootage: 0.24.05 min
(VIDEOSNAPSHOTS COPYRIGHTS MGS'88)
SO

STEEDS VERRASSEND, ALTIJD DICHTBIJ
*met Guus Benistant
-
- SP - 123 GT

SO
Sponsored by
Motoring George Spauwen
Facebook