De 16e internationale Horneland Rally
1-2 Maart 2013
Even een stukje Historie:
Horneland Rally:
De Horneland Rally is een rally voor klassieke auto's.
De wedstrijd start traditiegetrouw vanuit Weert.
De deelnemende rally auto's moeten voor 1-1-1986 gebouwd zijn.
De rally telt mee voor het Historisch Nederlands Rally Kampioenschap
en staat bekend als één van de zwaarste historische rally's van de Benelux.
De bedenker van de Horneland Rally was Louis Dassen.
Samen met Michel van Mol en Arnold Nazarski heeft hij de eerste edities georganiseerd.
De latere edities werden door Noud den Hartog, Andre van Zundert, Charles Lamberigts
en Toine Verstappen georganiseerd.
De eerste rally was in 1962. Rally's werden in die tijd op openbare wegen gereden.
De Horneland Rally was 24 uur nonstop.
Het kaartleessysteem wat gebruikt werd was "punt tot punt vrije route", ingetekend
op een Michelinkaart. De punten dienden in nummervolgorde worden aangedaan.
De gemiddelde snelheid lag tussen de 50 en 70 km/uur.
Dit kaartleessysteem is nog steeds het meest eerlijke wat er is.
Door interne problemen werd er na 1973 geen Horneland Rally meer georganiseerd.
In 1998 hebben Robert Wolter en Rene Smeets de draad weer opgepakt en
is begonnen met het organiseren van een "historische" Horneland Rally.
Aan een historische rally mogen (rally)auto's deelnemen die gebouwd zijn voor 1-1-1986.
De rally heeft verschillende uitzetters gehad, eerst Rene Smeets,
daarna Jan Berkhof en de laatste 4 jaren heeft Andre Jetten de route uitgezet.
Voor 2008 heeft Eddy Smeets de route eenmalig uitgetekend.
Vanaf 2009 hebben Robert Wolter en Rene Smeets de koppen weer
bij elkaar gestoken om de Horneland Rally voor de komende
5 jaren weer te garanderen.
De bedoeling was om de laatste rally, in 1973,
zo nauwkeurig mogelijk na te rijden.
Na vijf historische edities werd besloten om te stoppen
met het doorrijden in de nacht.
De organisatie vond het onverantwoord om de meer dan
100 deelnemers zonder rust 24 uur te laten rijden.
Vanaf de zesde historische rally kwam er een overnachting in de rally.
Traditiegetrouw wordt als wedstrijdgebied nog altijd
de Belgische Ardennen en Luxemburg aangedaan.
(Bron: wikipedia)
De 16e Internationale Horneland Rally
1-2 Maart 2013
By Special Victrace Retro Media Guest-Reporter :
Jos Jurriëns
Dit als alweer de 16e Horneland. Altijd begin maart.
Ik (Jos Jurriëns) rij deze alweer voor de 15e keer en dat ook al 15 x met
Huub Mertens & Navigator Jos Jurriëns
Huub Mertens deze keer in een Alfa Romeo Giulia 1300 (met een 2 ltr blok).
3 jaar geleden een keer overgeslagen, maar dat kon ik niet meer houden.
Ik dacht toen: volgend jaar weer! Het systeem van kaartlezen is eigenlijk heel
eenvoudig: punten vrije route. Dat betekend, op de punt die op de kaart staat,
staat in werkelijkheid een controle óf niet.
Hoe je ernaar toe rijdt, maakt niet uit.
Het lijkt dus eenvoudig, maar als de organisator/uitzetter kaarten neemt
die 1:100.000 en 1:150.000 zijn , dan vervalt er veel op de kaart.
Met name veel wegen en dat vooral in België.
Je moet je voorstellen dat volgens de kaart er een witte weg ligt
(Note: de belangrijkheid van wegen worden vaak in kleur aangegeven:
bijv. rood, grote doorgaande wegen en witte wegen zijn binnendoor weggetjes).
Je rijdt dat witte weggetje en kom een Y-splitsing tegen die niet op de kaart staat.
Tja, dan moet je een keuze maken, links of rechts.
Je kijkt weer op de kaart en maakt een beslissing.
Kort erna nog zo’n Y-splitsing en ook deze staat niet op de kaart.
Zo heb je een paar wegen waarmee je gemakkelijk kunt verdwalen
als je de verkeerde kiest.
Valt dus best tegen om, op tijd, bij een tijdcontrole te komen.
Ik (Jos Jurriëns) rij deze alweer voor de 15e keer en dat ook al 15 x met
Huub Mertens & Navigator Jos Jurriëns
Huub Mertens deze keer in een Alfa Romeo Giulia 1300 (met een 2 ltr blok).
3 jaar geleden een keer overgeslagen, maar dat kon ik niet meer houden.
Ik dacht toen: volgend jaar weer! Het systeem van kaartlezen is eigenlijk heel
eenvoudig: punten vrije route. Dat betekend, op de punt die op de kaart staat,
staat in werkelijkheid een controle óf niet.
Hoe je ernaar toe rijdt, maakt niet uit.
Het lijkt dus eenvoudig, maar als de organisator/uitzetter kaarten neemt
die 1:100.000 en 1:150.000 zijn , dan vervalt er veel op de kaart.
Met name veel wegen en dat vooral in België.
Je moet je voorstellen dat volgens de kaart er een witte weg ligt
(Note: de belangrijkheid van wegen worden vaak in kleur aangegeven:
bijv. rood, grote doorgaande wegen en witte wegen zijn binnendoor weggetjes).
Je rijdt dat witte weggetje en kom een Y-splitsing tegen die niet op de kaart staat.
Tja, dan moet je een keuze maken, links of rechts.
Je kijkt weer op de kaart en maakt een beslissing.
Kort erna nog zo’n Y-splitsing en ook deze staat niet op de kaart.
Zo heb je een paar wegen waarmee je gemakkelijk kunt verdwalen
als je de verkeerde kiest.
Valt dus best tegen om, op tijd, bij een tijdcontrole te komen.
De start en finish was weer op vakantiepark Weerterbergen nabij Weert.
Het is niet zo’n geweldige locatie want je zit tussen al de vakantievierders.
Het is bijv wel zo leuk om alle klassieke rally auto’s bij elkaar te hebben staan.
We hebben startnr 33 en derhalve was onze starttijd 08.33 uur.
Het is voor Huub en mij bekend terrein want we rijden al jaren
hier vele kaartleesritten van de rittensportclub De Hornerijders.
Dus de eerste 20 km was een eitje. Daarna moesten we de Maas over en
komen we in Maasbracht en omgeving. Daar liggen vele wegen die niet op de
kaart staan en zijn er veel wegen nieuw aangelegd die dus
ook niet op de oude kaart staan. Lekker zoeken, maar dat ging prima.
We zakken langs de Maas af via Meers/Stein en komen weer in Weert.
Nou ja… Weert bij Bunde.
Daar hadden we de volgende TC en hadden wij nog zeker 10-12 min over
vlak voor de TC. Bij 1 km voor de TC hadden we een scherpe bocht naar links,
die overzichtelijk was.
We reden vlot maar niet hard en de auto breekt met 4
wielen los van de weg en gaan zijdelings de heg en land in.
Weinig schade aan de auto en de heg stuk.
Nu een boer zoeken die ons met een tractor eruit wil trekken.
Nog geen 2-3 minuten later komen Joost Chermin en Marleen Hendrikse
aan rijden met hun Volvo Amazon. Kabel aan de achterkant van
de Alfa Romeo en Volvo en trekken. Daarna de Volvo keren en nu aan de
voorkant eruittrekken. Het werkte!! Inmiddels oponthoud van een aantal
deelnemers gehad en de eigenaar van de grond was er ook al bij.
Rene Smeets (de wedstrijdleider) heeft het contact overgenomen
met de eigenaar en wij hebben later een kaartje gekregen om de zaken
te regelen (is goed gekomen). Gauw naar TC en nét 1 min te laat binnen.
Toch knap!! Gauw door. Om Maastricht heen en verder met de punten
tot de lunch in Huldange , het noordelijkse puntje van Luxemburg op
1:100.000 kaarten en dan na de uitstekende lunch verder op 1: 150.000
(dus nog onduidelijker). Verder naar het zuiden afzakken door Luxemburg
en om de stad Luxemburg heen richting Thionville, Frankrijk.
Vele wegen waren besneeuwd (“witte” wegen), dus een sper-diff is wel heel fijn
en die hadden we. Toch hier en daar wat minuten opgelopen en een enkel
puntje laten liggen. Zelfs een afstempelaar die met een gebroken kabeltje voor
de stempel, werd fout geteld. We komen met 4 teams daarop aanrijden en
alle 4 de stempelaars konden de stempel in het donker niet vinden.
De een deed de duim op de stempelkussen en stempelde daarmee op de kaart
en wij hebben geschreven op het vakje : stempel weg.
Latere deelnemers hebben die stempel gevonden en zijn wel goed bevonden.
Onze is fout geteld, jammer.
Het is niet zo’n geweldige locatie want je zit tussen al de vakantievierders.
Het is bijv wel zo leuk om alle klassieke rally auto’s bij elkaar te hebben staan.
We hebben startnr 33 en derhalve was onze starttijd 08.33 uur.
Het is voor Huub en mij bekend terrein want we rijden al jaren
hier vele kaartleesritten van de rittensportclub De Hornerijders.
Dus de eerste 20 km was een eitje. Daarna moesten we de Maas over en
komen we in Maasbracht en omgeving. Daar liggen vele wegen die niet op de
kaart staan en zijn er veel wegen nieuw aangelegd die dus
ook niet op de oude kaart staan. Lekker zoeken, maar dat ging prima.
We zakken langs de Maas af via Meers/Stein en komen weer in Weert.
Nou ja… Weert bij Bunde.
Daar hadden we de volgende TC en hadden wij nog zeker 10-12 min over
vlak voor de TC. Bij 1 km voor de TC hadden we een scherpe bocht naar links,
die overzichtelijk was.
We reden vlot maar niet hard en de auto breekt met 4
wielen los van de weg en gaan zijdelings de heg en land in.
Weinig schade aan de auto en de heg stuk.
Nu een boer zoeken die ons met een tractor eruit wil trekken.
Nog geen 2-3 minuten later komen Joost Chermin en Marleen Hendrikse
aan rijden met hun Volvo Amazon. Kabel aan de achterkant van
de Alfa Romeo en Volvo en trekken. Daarna de Volvo keren en nu aan de
voorkant eruittrekken. Het werkte!! Inmiddels oponthoud van een aantal
deelnemers gehad en de eigenaar van de grond was er ook al bij.
Rene Smeets (de wedstrijdleider) heeft het contact overgenomen
met de eigenaar en wij hebben later een kaartje gekregen om de zaken
te regelen (is goed gekomen). Gauw naar TC en nét 1 min te laat binnen.
Toch knap!! Gauw door. Om Maastricht heen en verder met de punten
tot de lunch in Huldange , het noordelijkse puntje van Luxemburg op
1:100.000 kaarten en dan na de uitstekende lunch verder op 1: 150.000
(dus nog onduidelijker). Verder naar het zuiden afzakken door Luxemburg
en om de stad Luxemburg heen richting Thionville, Frankrijk.
Vele wegen waren besneeuwd (“witte” wegen), dus een sper-diff is wel heel fijn
en die hadden we. Toch hier en daar wat minuten opgelopen en een enkel
puntje laten liggen. Zelfs een afstempelaar die met een gebroken kabeltje voor
de stempel, werd fout geteld. We komen met 4 teams daarop aanrijden en
alle 4 de stempelaars konden de stempel in het donker niet vinden.
De een deed de duim op de stempelkussen en stempelde daarmee op de kaart
en wij hebben geschreven op het vakje : stempel weg.
Latere deelnemers hebben die stempel gevonden en zijn wel goed bevonden.
Onze is fout geteld, jammer.
De deelnemers komen aan in Amnéville, tussen Thionville en Metz in,
rond 9 uur ’s avonds na een rit van ruim 535 km.
Het diner, nou ja.. diner, 2 hamburgers met eitje erop en wat friet,
naar binnen gewerkt. Wij worden ondergebracht in een van de 4 hotels:
Hotel Diana. De naam doet duiden op wat andere kwaliteiten,
maar was toch prima hotel. Jammer dat we gescheiden worden
van andere deelnemers en de “gezellige” bar werd gauw voor het bedje gekozen.
De volgende morgen op tijd op want we wilden weten hoe we stonden in het
algemeen klassement. Hiermee werd ook de starttijd bepaald.
Nou…23e …best een tegenvaller. Maar er waren 19 teams op de 1e plaats
door alles 0 te rijden.
Hier hoorden we dat deelnemers die in het starthotel
hadden overnacht een letterlijke koude douche hebben gehad.
De warm waterketel was stuk! Die zijn vast heel wakker weggereden.
Een opwarmertje als koffie bij de start zou wel aardig zijn geweest,
maar dat kon er niet vanaf, denk ik.
Mini Cooper S met Mike van Thiel
rond 9 uur ’s avonds na een rit van ruim 535 km.
Het diner, nou ja.. diner, 2 hamburgers met eitje erop en wat friet,
naar binnen gewerkt. Wij worden ondergebracht in een van de 4 hotels:
Hotel Diana. De naam doet duiden op wat andere kwaliteiten,
maar was toch prima hotel. Jammer dat we gescheiden worden
van andere deelnemers en de “gezellige” bar werd gauw voor het bedje gekozen.
De volgende morgen op tijd op want we wilden weten hoe we stonden in het
algemeen klassement. Hiermee werd ook de starttijd bepaald.
Nou…23e …best een tegenvaller. Maar er waren 19 teams op de 1e plaats
door alles 0 te rijden.
Hier hoorden we dat deelnemers die in het starthotel
hadden overnacht een letterlijke koude douche hebben gehad.
De warm waterketel was stuk! Die zijn vast heel wakker weggereden.
Een opwarmertje als koffie bij de start zou wel aardig zijn geweest,
maar dat kon er niet vanaf, denk ik.
Mini Cooper S met Mike van Thiel
( Helaas is de motor vastgelopen . Oliedruk liep al terug maar ik dacht we halen het wel.)
Onze starttijd was 08.45 uur en eerst 18 km op bol-pijl om eerste punt weer
op te pakken op de 150.000 kaarten. Prachtige route door nog besneeuwde
landschappen en wegen…heel mooi! Vele pittige punten om te halen,
want vele wegen zijn afgesloten door sneeuw, ijs en smeltwater.
Dat maakt het wel zo leuk. En zelfs het zonnetje is gaan schijnen.
Aangekomen bij de lunch, hetzelfde als de dag ervoor, met prima catering!
Na de lunch via St.Vith en de Duitse grens in België naar het noorden
en ter hoogte van Eupen afzwaaien richting Teuven.
Daar de Nederlandse grens over en het wordt donker.
Kappen van de ver- en breedstralers.
Stuk snelweg, altijd jammer, vanaf Margraten naar afslag 42 van de A2
bij Panheel-Wessem en daar de laatste loodjes afrijden.
Voor ons weer bekend terrein en dit hebben we ook snel en
ver binnen de tijd kunnen afleggen.
op te pakken op de 150.000 kaarten. Prachtige route door nog besneeuwde
landschappen en wegen…heel mooi! Vele pittige punten om te halen,
want vele wegen zijn afgesloten door sneeuw, ijs en smeltwater.
Dat maakt het wel zo leuk. En zelfs het zonnetje is gaan schijnen.
Aangekomen bij de lunch, hetzelfde als de dag ervoor, met prima catering!
Na de lunch via St.Vith en de Duitse grens in België naar het noorden
en ter hoogte van Eupen afzwaaien richting Teuven.
Daar de Nederlandse grens over en het wordt donker.
Kappen van de ver- en breedstralers.
Stuk snelweg, altijd jammer, vanaf Margraten naar afslag 42 van de A2
bij Panheel-Wessem en daar de laatste loodjes afrijden.
Voor ons weer bekend terrein en dit hebben we ook snel en
ver binnen de tijd kunnen afleggen.
Na een goed buffet op werd uitslag bekend gemaakt.
Dit werd gedaan door een ge-emotioneerde Wil Kiggen (vice-voorzitter
Hornelandrally). Die vertelde dat het maken van de uitslag een moeilijke
beslissing was van het bestuur. Wat bleek: er was een stempel door de nu
huidige nr 1 niet aangedaan (niet haalbaar) en die stempel is ook niet
gevonden door de oprolteam. Daardoor is deze geneutraliseerd en
stonden er 2 op ex aequo op de 1e plaats.
Hierdoor heeft het bestuur gekeken naar de cilinderinhoud
(volgens het reglement wint degene met de minste motorinhoud)
en zo gekomen tot de uitslag.
Maar zij die in de top reden en alle anderen hadden ze wel.
Zelfs wij, die 23 minuten later zijn gestart, hebben deze moeilijk haalbare
stempel gehaald. Hierover zijn de gemoederen nog niet uitgesproken.
Uitslag Hornelandrally 2013:
Overall klassement Sport:
1e plaats Frank de Boer - Joost de Jong
2e plaats Alexander Leurs - Bart den Hartog
3e plaats Hans van Beek - Peter Rovers
Overall klassement Tour:
1e plaats Leo van Beukering - Hans-Olav de Wolf
2e plaats Dirk Vanrobaeys - Lieven Vanrolleghem
3e plaats Harold Davids - Bas Verheul
Beste mixed equipe Sport: Ruud Strooper - Ingeborg Guliker
Beste mixed equipe Tour: Victor Moors - Hannie Derks
Dit werd gedaan door een ge-emotioneerde Wil Kiggen (vice-voorzitter
Hornelandrally). Die vertelde dat het maken van de uitslag een moeilijke
beslissing was van het bestuur. Wat bleek: er was een stempel door de nu
huidige nr 1 niet aangedaan (niet haalbaar) en die stempel is ook niet
gevonden door de oprolteam. Daardoor is deze geneutraliseerd en
stonden er 2 op ex aequo op de 1e plaats.
Hierdoor heeft het bestuur gekeken naar de cilinderinhoud
(volgens het reglement wint degene met de minste motorinhoud)
en zo gekomen tot de uitslag.
Maar zij die in de top reden en alle anderen hadden ze wel.
Zelfs wij, die 23 minuten later zijn gestart, hebben deze moeilijk haalbare
stempel gehaald. Hierover zijn de gemoederen nog niet uitgesproken.
Uitslag Hornelandrally 2013:
Overall klassement Sport:
2e plaats Alexander Leurs - Bart den Hartog
3e plaats Hans van Beek - Peter Rovers
Overall klassement Tour:
1e plaats Leo van Beukering - Hans-Olav de Wolf
2e plaats Dirk Vanrobaeys - Lieven Vanrolleghem
3e plaats Harold Davids - Bas Verheul
Beste mixed equipe Sport: Ruud Strooper - Ingeborg Guliker
Beste mixed equipe Tour: Victor Moors - Hannie Derks
Al met al toch een prachtige rally gehad:
een Horneland zoals een Horneland moet zijn….
lekker doorrijden!!
Als het aan ons ligt:
volgend jaar weer!!!!
een Horneland zoals een Horneland moet zijn….
lekker doorrijden!!
Als het aan ons ligt:
volgend jaar weer!!!!
Uw Victrace Retro Media Guest-Reporter
Jos Jurriëns:
Genavigeerd met Huub Mertens in
Jos Jurriëns:
Genavigeerd met Huub Mertens in
de Alfa Romeo Giulia
met startnummer 33
& Photo's:
Horneland Rally
Tekst & Fotobewerking:
met startnummer 33
& Photo's:
Horneland Rally
Tekst & Fotobewerking:
Motoring George Spauwen
STEEDS VERASSEND, ALTIJD DICHTBIJ