InterClassics - TopMobiel
2015
Voorwoordje:
Victrace Retro Media was er in 2005, 2011, 2012 , 2013 , 2014 bij
en was dit jaar, voor de 6e keer op rij,
weer van de partij en wel op d.d. 09 januari,
en was dit jaar, voor de 6e keer op rij,
weer van de partij en wel op d.d. 09 januari,
The Longest Day...
Herstellend van een recent opgelopen
door-mijn-rug-gegaan rugblessure,
met "mallen & mollen" en niergordel
kom je immers een heel eind,
weer vroeg uit de veren "Heading Maastricht"
dit keer in gezelschap van Eline en Pieter.
"
Het heeft weer even geduurd, maar dan krijg je ook wat..
InterClassics - TopMobiel in maar liefst 5 Parts !
Opvolgend doorgelinked ...
I Hope You will Enjoy it!
Kijkt U nog even mee (terug) naar al het
moois wat U heeft (kunnen) (ge)zien ?
Herstellend van een recent opgelopen
door-mijn-rug-gegaan rugblessure,
met "mallen & mollen" en niergordel
kom je immers een heel eind,
weer vroeg uit de veren "Heading Maastricht"
dit keer in gezelschap van Eline en Pieter.
"
Het heeft weer even geduurd, maar dan krijg je ook wat..
InterClassics - TopMobiel in maar liefst 5 Parts !
Opvolgend doorgelinked ...
I Hope You will Enjoy it!
Kijkt U nog even mee (terug) naar al het
moois wat U heeft (kunnen) (ge)zien ?
Because it is a very long report,
and they have to scroll too much,
I break it down into 5 parts ...
I'll still hope you will enjoy it
Eline weet inmiddels ook de weg...
Jaguar E-Type S2 Roadster 1961/ Lincoln K Model V12 544 1935
Der Mercedes-Benz W 25 war ein Rennwagen, den Mercedes 1934 für die
„750-kg-Formel“ baute. Er besaß einen Achtzylinder-Motor mit 3,7 l Hubraum
und 400 PS. Beim ersten Einsatz des Wagens auf dem Nürburgring
gewann Manfred von Brauchitsch auf Anhieb.
(bron: Giganten aus Stahl)
Mercedes-Benz formule racewagen
W125 uit 1937
(Foto: Victrace Archief 1985)
Even bijtanken en weer gaaaaan...
Op 8, 9, 10 en 11 januari 2015 vond
de 22th Edition van
InterClassics-TopMobiel
plaats, met het thema
William Lyons established the ‘Swallow Sidecar Company’
in Blackpool(UK) in 1922, producing sidecar
combinations for motorbikes.
Swallow Sidecar Company:
Austin Swallow Saloon 1930
4 Cyl. 747 cc 7.8 Hp at 2600 Rpm
- SS -
Een hele leuke Jaguar SSII Coupe uit 1932
(Foto's Archief 2012))
De Jaguar SS1 Tourer 2663 cc coach cabriolet uit 1934
The latter model marked Jaguar's definitive path towards
a sporty image, and many successes were
achieved with these cars in the Monte Carlo Rally,
the RAC Rally, and the Scottish and Welsh Rallies.
Jaguar SSI Airline 1934
6 Cyl. 3663 cc
(Foto's : 2014)
Jaguar SSI Airline 1934 6 Cyl. 3663 cc
Jaguar SSII Coupe uit 1934
Jaguar SS90 1935
Jaguar SS 100 3.5 1937
``Happy ``
Jaguar SS90 Roadster 1935
.
Jaguar SS 100 Coupe 1938
`Hamster`
Jaguar SS 100 Coupe 1938
Jaguar SS 100 Coupe 1938:
Eenmalig prototype.
De meest bijzondere Jaguar Coupe ooit gebouwd
en van een onschatbare waarde.
Deze auto was de ster van de 1938
Earls Court Motorshow en vandaag de dag
de ster van de vooroorlogse Jaguars.
In 1945, after the war, the name was changed to
Jaguar Cars Ltd
in light of the negative associations of SS,
and production began again in earnest.
One Off
Jaguar MK IV 3.5 Litre Drophead
Coupe Van den Plas 1947
In collaboration with the Jaguar Daimler Club Holland,
the event celebrated the 80th anniversary of the English car brand.
(1987)
De Jaguar SS 1 Roadster 1933
De Jaguar SS1 Tourer 2663 cc
coach uit 1934
(video-8 snaphots JDCH 10 jaar 1987)
Jaguar XK 120 OTS SE 1954
Jaguar MK II "Shooting Brake"
by former Roadster Group
Maroon red ones..
"De Zwakman Staff"
Anno 2015
Pieter Zwakman en zijn fraaie Jaguar XK
(video-8 snapshots)
Anno 1988
Some of the most illustrious rally Jaguars
of all time on display in Maastricht:
The Famous "NUB 120"
Ze won ook een begeerde Coupe des Alpes 1951 Alpine Rally:
NUB 120 en de Appleyards herhaald hun vorige jaar succes.
Tulip Rally: De Appleyards nam eerste plaats in de Tulip Rally,
met Zwitserse gevechtspiloot Rolf Habisreutinger
als tweede man.
Jaguar XK120 'NUB 120', open tweezitter uit 1950
- De XK120 was meer dan elk ander exemplaar dé auto waarmee Jaguar
zijn sporen in de rallysport heeft verdiend met Ian Appleyard en zijn
vrouw Patricia (dochter van William Lyons) als bemanning.
De twee pakten met de NUB 120 een Coupes des Alpes in de Alpine Rally
van 1950 en wonnen er de RAC Rally en de Tulpenrally mee.
Het geheim van het wedstrijdsucces was zijn uiterst stijve chassis,
de uitzonderlijke betrouwbaarheid van zijn toen nieuwe 3,4 liter motor
met dubbele nokkenas, en het lage gewicht van zijn volledig aluminium
carrosserie (voor de latere productiewagens stapte men over op staal).
• 1950 Jaguar XK120 'NUB 120' open two-seater
– More than any other rally car, the NUB 120 was the car that landed Jaguar
on the rally racing map, crewed by Ian Appleyard and his wife Patricia,
the daughter of William Lyons. The duo was awarded a Coupes des Alpes
in the 1950 Alpine Rally and won the RAC Rally and the Tulip Rally in their
NUB 120. The secret to the car’s competition success was its extremely
rugged chassis, the extraordinary reliability of its then-new 3.4-litre
twin-cam engine, and the light weight of its all-alloy bodywork
(later production cars were made of steel).
Following numerous successes with the Jaguar C-type
#42 H. Van der Ham tijdens de 2e Nationale Sportwagen Race Circuit Zandvoort 1959
en tijdens de Heuvelklim Zuid-Limburg
*( Met Dank aan Ed Von Tongelen Autosport)
Jaguar C-Type
(Goodwood Revival 2014)
• 1953 Jaguar C-Type, which brought Jaguar its first win in the 24-hour Le Mans race
– Using the proven engine, transmission, and front suspension of the XK120,
Jaguar developed a more rigid and lightweight tubular chassis
fitted with streamlined aluminium body.
(Louwman Collection 2012)
• 1957 Jaguar D-Type XKD 606, winner of the 1957 Le Mans race
– A classic from the Louwman Museum’s collection, the private Ecurie Ecosse team
won the 1957 Le Mans in this car. After a lengthy restoration carried out with
great respect for the history of the car, the Louwman Museum managed
to reunite the original components.
Tom Walkingshaw Racing Jaguar XJS V12
(Autorai 1985)
in Blackpool(UK) in 1922, producing sidecar
combinations for motorbikes.
Swallow Sidecar Company:
Austin Swallow Saloon 1930
4 Cyl. 747 cc 7.8 Hp at 2600 Rpm
- SS -
Een hele leuke Jaguar SSII Coupe uit 1932
(Foto's Archief 2012))
De Jaguar SS1 Tourer 2663 cc coach cabriolet uit 1934
The latter model marked Jaguar's definitive path towards
a sporty image, and many successes were
achieved with these cars in the Monte Carlo Rally,
the RAC Rally, and the Scottish and Welsh Rallies.
Jaguar SSI Airline 1934
6 Cyl. 3663 cc
(Foto's : 2014)
Jaguar SSI Airline 1934 6 Cyl. 3663 cc
Jaguar SSII Coupe uit 1934
Jaguar SS90 1935
Jaguar SS 100 3.5 1937
``Happy ``
Jaguar SS90 Roadster 1935
.
Jaguar SS 100 Coupe 1938
`Hamster`
Jaguar SS 100 Coupe 1938
Jaguar SS 100 Coupe 1938:
Eenmalig prototype.
De meest bijzondere Jaguar Coupe ooit gebouwd
en van een onschatbare waarde.
Deze auto was de ster van de 1938
Earls Court Motorshow en vandaag de dag
de ster van de vooroorlogse Jaguars.
In 1945, after the war, the name was changed to
Jaguar Cars Ltd
in light of the negative associations of SS,
and production began again in earnest.
One Off
Jaguar MK IV 3.5 Litre Drophead
Coupe Van den Plas 1947
In collaboration with the Jaguar Daimler Club Holland,
the event celebrated the 80th anniversary of the English car brand.
(1987)
De Jaguar SS 1 Roadster 1933
De Jaguar SS1 Tourer 2663 cc
coach uit 1934
(video-8 snaphots JDCH 10 jaar 1987)
Jaguar XK 120 OTS SE 1954
Jaguar MK II "Shooting Brake"
by former Roadster Group
Maroon red ones..
"De Zwakman Staff"
Anno 2015
Pieter Zwakman en zijn fraaie Jaguar XK
(video-8 snapshots)
Anno 1988
Some of the most illustrious rally Jaguars
of all time on display in Maastricht:
The Famous "NUB 120"
Ze won ook een begeerde Coupe des Alpes 1951 Alpine Rally:
NUB 120 en de Appleyards herhaald hun vorige jaar succes.
Tulip Rally: De Appleyards nam eerste plaats in de Tulip Rally,
met Zwitserse gevechtspiloot Rolf Habisreutinger
als tweede man.
Jaguar XK120 'NUB 120', open tweezitter uit 1950
- De XK120 was meer dan elk ander exemplaar dé auto waarmee Jaguar
zijn sporen in de rallysport heeft verdiend met Ian Appleyard en zijn
vrouw Patricia (dochter van William Lyons) als bemanning.
De twee pakten met de NUB 120 een Coupes des Alpes in de Alpine Rally
van 1950 en wonnen er de RAC Rally en de Tulpenrally mee.
Het geheim van het wedstrijdsucces was zijn uiterst stijve chassis,
de uitzonderlijke betrouwbaarheid van zijn toen nieuwe 3,4 liter motor
met dubbele nokkenas, en het lage gewicht van zijn volledig aluminium
carrosserie (voor de latere productiewagens stapte men over op staal).
• 1950 Jaguar XK120 'NUB 120' open two-seater
– More than any other rally car, the NUB 120 was the car that landed Jaguar
on the rally racing map, crewed by Ian Appleyard and his wife Patricia,
the daughter of William Lyons. The duo was awarded a Coupes des Alpes
in the 1950 Alpine Rally and won the RAC Rally and the Tulip Rally in their
NUB 120. The secret to the car’s competition success was its extremely
rugged chassis, the extraordinary reliability of its then-new 3.4-litre
twin-cam engine, and the light weight of its all-alloy bodywork
(later production cars were made of steel).
Following numerous successes with the Jaguar C-type
#42 H. Van der Ham tijdens de 2e Nationale Sportwagen Race Circuit Zandvoort 1959
en tijdens de Heuvelklim Zuid-Limburg
*( Met Dank aan Ed Von Tongelen Autosport)
Jaguar C-Type
(Goodwood Revival 2014)
• 1953 Jaguar C-Type, which brought Jaguar its first win in the 24-hour Le Mans race
– Using the proven engine, transmission, and front suspension of the XK120,
Jaguar developed a more rigid and lightweight tubular chassis
fitted with streamlined aluminium body.
(Louwman Collection 2012)
and the Jaguar D-type in the 1950's
• 1957 Jaguar D-Type XKD 606, winner of the 1957 Le Mans race
– A classic from the Louwman Museum’s collection, the private Ecurie Ecosse team
won the 1957 Le Mans in this car. After a lengthy restoration carried out with
great respect for the history of the car, the Louwman Museum managed
to reunite the original components.
XJS TWR Jag.
Tom Walkingshaw Racing Jaguar XJS V12
(Autorai 1985)
The 1970s saw the launch of the Jaguar V12,
and the Tom Walkinshaw Racing team
won the 24 Hours of Le Mans in that car in 1986.
(Le Mans 1988)
Niet langer bereid om met een slechte auto in de Formule 1 te rijden, stapte Lammers in 1983 over op de Sportcars.Op Le Mans schrijft hij 1988 samen met Andy Wallace en Johnny Dumfries racehistorie: hij zit 13 van de 24 uur achter het stuur, verslaat de sinds 1982 ongeslagen Porsches en weet de SilkCut
Jaguar ondanks een kapotte versnellingsbak als eerste over de finish te brengen. Het is de eerste overwinning voor Jaguar sinds 1957. Lammers wordt in Engeland dan ook ontvangen op het paleis en krijgt, net als Enzo Ferrari en Juan Manuel Fangio, de zelden aan buitenlanders uitgereikte titel Honorary Member of the BRDC.
(bron: Wikipedia)
Le Mans 1988
(Historisch Automobiel Festival Eindhoven 1989)
Video-8 Filmbeelden uit 1989 van een soortgelijke
Jaguar XJR-9 LM tijdens de een stratenrace
3e Historisch Automobiel Festival Eindhoven 1989.
Note:
The XK120 'NUB 120', the C-Type, and the Silk Cut XJR9 are on loan from Jaguar Daimler Heritage Trust in the United Kingdom. The D-Type XKD 606 was graciously loaned out by the Louwman Museum in The Hague.
Historic Grand Prix Zandvoort 2014 :
Richard Eyre Jaguar XJR 16
Jaguar XJ 220 1996 =>
met slechts 5500 km op de teller ! Euri 205.000
(Editie 2013)
(5a Coppa d'Ítalia Autostoriche 1989)
Start: Padova
Autodrome di Misano
Rocca S. Casciano
Jaguar XK SS (USA)
(video-8 snaphots 1989)
XK 120 1954
(Concours sportif Circuit Zandvoort 1985)
XK 120 1955
(Circuit Zandvoort 2014)
The XK120 was brought onto the market in 1948.
This model formed the impetus for the enormous
post-war success of Jaguar;
an extremely streamlined model with
a new, powerful engine and terrific speed.
Jaguar introduced the E-type in 1961,
a sports car born from
the company's racing experiences.
E-type
(2013)
(5a Coppa d'Ítalia Autostoriche 1989)
(Le Mans classic 2014)
The E-type became one of the most iconic cars from Great Britain.
E-type V12 Serie II
MK II 3.8 1963 / MK II 1960
(Goodwood Revival 2014)
(Classic Wings Wheels Gala 2013)
met Jan Lammers in de F-type Convertible 2013
XK 120 1954
(Concours sportif Circuit Zandvoort 1985)
XK 120 1955
(Circuit Zandvoort 2014)
The XK120 was brought onto the market in 1948.
This model formed the impetus for the enormous
post-war success of Jaguar;
an extremely streamlined model with
a new, powerful engine and terrific speed.
Jaguar introduced the E-type in 1961,
a sports car born from
the company's racing experiences.
E-type
(2013)
(5a Coppa d'Ítalia Autostoriche 1989)
(Le Mans classic 2014)
The E-type became one of the most iconic cars from Great Britain.
E-type V12 Serie II
MK II 3.8 1963 / MK II 1960
(Goodwood Revival 2014)
(Classic Wings Wheels Gala 2013)
met Jan Lammers in de F-type Convertible 2013
F-Type Coupe
Kan ook nog voor 12.000 Euri :)
* GO TO PART II
Met Speciale Dank aan Eline Spauwen &
Pieter Kleintjes voor hun Fotobijdragen.
Foto- & Tekstbewerking,
Videoclips,
VRM Archief Foto's /video Snapshots:
Motoring George Spauwen.