Volvo V44 Vereniging 1990:
20 jaar Part II
15-16 september 1990
Op 15-16 september van het jaar 1990 vierde de Volvo V44 Vereniging,
tegenwoordig Volvo Klassieker Vereniging genaamd, het 20-jarig Jubileum.
" MET ZWEDEN OP DE MOOKERHEI "
Een Internationaal groots gebeuren
met gasten uit binnen- en buitenland...
1970-1990 =
1970-1990 =
20 JAAR VOLVO 44 VERENIGING
*Note:
Because it is a long report,
and they have to scroll too much,
I break it down into 2 parts ...
I'll still hope you will enjoy it
PART II
and they have to scroll too much,
I break it down into 2 parts ...
I'll still hope you will enjoy it
PART II
van waaruit nu een ruime selektie S-VHS CCD II videosnapshots
en enkele fotoscans..
Jachtslot De Mookerhei
het vervolg.....
De Koekoek
Volvo P1900 Sport
(1989)
Deze meeting liet zich vooral kenmerken door de aanwezigheid van een
aantal zeer bijzondere Volvo's...namelijk een tweetal "Swedish Beauties",
de zeldzame Volvo P1900 Sport van Gasten rechtstreeks uit Zweden...
Geschiedenis
Het was de eerste sportauto van Volvo en werd gebouwd van 1956 tot en met 1957.
Tijdens de fabricage en de verkoopperiode werd de auto Volvo Sport genoemd.
Later kreeg hij de aanduiding P1900, de reden hiervan is onbekend
(hij had bijvoorbeeld niet een 1900cc motor).
Het initiatief tot het bouwen van een sportauto ontstond in 1953,
toen Volvo's toenmalig directeur Assar Gabrielsson de nieuwe sportwagen
van Chevrolet de Corvette, zag. Hij was zo geïmponeerd dat hij wilde
dat Volvo zijn eigen sportauto zou bouwen. Assar Gabrielsson verzocht
de fa. Glasspar in Californië, de Verenigde Statende productie
van de glasfiber carrosserie op zich te nemen.
Het chassis zou door Volvo's eigen technici ontwikkeld worden.
Op 2 juni 1954 werden vier prototypes van de P1900 gepresenteerd.
Volvo had een buizenchassis ontwikkeld en voorzien van de aandrijflijn
en wielophanging van de Volvo PV444.
De motor was in eerste instantie een B4 B, die na aanpassingen
de naam B14 A kreeg en 70 pk SAE leverde bij 5.500 toerenmin. uit 1414 cm³.
Deze gaf de 969 kg wegende auto een topsnelheid van 150 km/u.
Later werd de B16 B motor gemonteerd met 85 SAE pk uit 1583 cc.
De Brochure
(*some video-8 snapshots 1989 of my 1st camera 🎥)
Problemen
De relatief korte ontwikkelingstijd van de auto wreekt zich echter.De auto bleek nogal wat kinderziekten te vertonen.
Het chassis tordeerde, de kunststof carrosserie lekte en was qua afwerking
beneden de Volvo maatstaf. Volgens de legende leende de nieuwe directeur van Volvo,
Gunnar Engellau de auto een weekend en besloot de maandag erop
de productie onmiddellijk te beëindigen.
"Ik was bang dat hij uit elkaar zou vallen" was zijn legendarisch citaat.
Bovendien was de interesse in de P1900 weliswaar groot,
maar de auto bleek slecht te verkopen.
Met een prijs van bijna 20.000 SEK was hij dan ook
dubbel zo duur als een Volvo PV444
Het Einde
Van de geplande 300 stuks werden daardoor maar
67 auto's, inclusief de vier prototypes, gebouwd
(44 stuks in 1956 en 23 stuks in 1957).
Naderhand bleken het 68 auto's te zijn omdat twee auto's,
per abuis, hetzelfde chassisnummer hadden gekregen.
Van deze auto bestaan er wereldwijd nog ongeveer 50 stuks.
Door hun geringe aantal zijn ze zeer gezocht
en meestal perfect gerestaureerd.
(Bron:Wikipedia)
(1989)
(1990) met Wiebren de Jong als Speaker ^^
(2014)
P1900 Sport in Miniatuur
(2014)
P1900 Sport in Miniatuur
PV544 B18
Een hele fraaie PV56 1939 uit Koblenz
De Fraaie Ferrari metallic groene P1800 S Cabrio van Guus Benistant.
(1990 *Shooting in Joure)
(2014)
Boystoy p1800 Jensen pedalcar
P1800 Cabrio 1:18
PV444 1961
(1990 *Shooting in Joure)
(2014)
Boystoy p1800 Jensen pedalcar
P1800 Cabrio 1:18
PV444 1961
^ De trotse Eigenaar Joop Noordhuizen
Volvo Amazon 1966 gebouwd op basis van een PV210 1963 en
met de versnellingsbak en injectie van 140 .
P1800 E 1971: C.van Meerbeeck uit Putte (B)
Amazon
met Gasten uit Finland
VOLVO PV831-4 (1950-1958)
6 cylinder in lijn.
Dit exemplaar werd in 2014 Beschikbaar gesteld door:
VOLVO CARS NEDERLAND B.V.
Zoek de Koekoek...
^ De Koekoek en de Gansterkappe ^
Motorkapvogel (*zijkant)
PV444 BS 1951 : Bert Groefsema
That's all…Fooks ! 😇
S-VHS CCD II Videosnapshots,
VRM archief foto's/
Tekst & algehele bewerking:
Motoring George Spauwen
Copyrights MGS'019
SO