Accept the Challenge, so that You may Feel the Exhilaration of Victory !

zondag 4 juni 2023

Famous Drivers I : I.M. Sir Stirling Moss

UPDATED 2023.06-04

 In Memoriam 

Sir Stirling Moss 
(17.09.1929 - 12.04.2020)
" Strijd met de Tijd "

Sir Stirling Moss (Londen, 17 september 1929 - aldaar, 12 april 2020)
 was een Autocoureur uit het Verenigd Koninkrijk. 
Zijn actieve racecarrière duurde van 1948 tot 1962. 
Alhoewel Moss meedeed in verschillende klassen, heeft hij zijn grootste successen 
gevierd in de Formule 1. Tussen 1955 en 1958 eindigde Moss viermaal op rij 
op de tweede plaats in het wereldkampioenschap. 
Moss wordt daarom ook wel de beste autocoureur genoemd 
die nooit wereldkampioen werd in de Formule 1. 
(Bron: Wikipedia)

L.S

Met droefheid hebben we allen kennis kunnen nemen van 
het overlijden van Sir Stirling Moss  d.d. 12 april 2020.
Ik heb niet de pretentie om het hele race-leven van deze Beroemde
Engelse Race-Legende een ware Held te beschrijven.
Echter ik heb Sir Stirling Moss een aantal malen zien racen op
enkele circuits en met heel veel genoegen.
Hij behoort zeker tot de "Highlights" uit mijn camera-tijd.

Maar ook omdat IK niet in 1986 (officieel)
maar officieus sinds 1975 al ben begonnen,
(met een Peugeot 203/ Citroen T.A.N. meeting).
 Dus per 1 april 2020 was ik zo'n 45 JAAR bezig.
Dus daarom dacht ik laat ik voor Sir Stirling Moss
maar eens X-tra mijn best doen...


Nou bij deze...

Motoring George Spauwen

(1951)
Stirling met zijn allereerste racewagen, de Cooper J.A.P
Naast hem zijn zus Pat Moss.
(1987)
Bill Needham (GB) met de "machtige"
 Cooper MK IV 497 cc uit 1950

(1991)
#40 Bill Needham: Cooper Jap 497 cc 1950
Do not misunderstand of the Power of single seater
 1 cyl . 500 cc engined racecar ...No "flatankers " please.
Many former & Famous racing drivers starts with it !
Wie is er niet mee begonnen...
*Moss begon zijn carrière dus ook in de Formule 500
(een voorloper van de Formule 3).
Stirling op de baan te Silverstone mer de Cooper
500 cc single, weaarmee hij zijn eerste successsen boekte.
Stirling mer de Kieft #7 aan de start van
de 500 cc race te Silverstone 1951


De LOY 501
Toijeiro MG
(Stirling Moss Empire Trophy 1951)

(2012)

1953 Tojeiro MG The Leonard Special - LOY 501

One of the most famous, 
if not "THE" most famous MG's ever raced by privateers:
Ex Sir Stirling Moss, Ex Lionel Leonard,
Ex Eric Brandon,Ex David Blakely,Ex Les Leston
(Source Text : Classic driver)
 
 
(2013)
Hier weer de Tojeiro MG 
met Handtekening van Stirling Moss.
(Stirling Moss Empire Trophy 1951)
(1987)
11e Historisch Zandvoort Trophy 1987
Samen met John Heath te Goodwood 1950
In 1950 won hij de RAC Tourist Trophy
 in een Jaguar XK120. 
Met het G-type E.R.A in silverstone
Stirling met de Cooper Alta 1953
 
Hij won in 1955 de Mille Miglia met
de beroemde Mercedes-Benz 300 SLR . 
Stirling Moss genavigeerd door Denis Jenkinson...
(1955)
braken alle records op hun weg naar.... 
 een Beroemde overwinning...
hun Overwinning (1955)

Een van zijn meest memorabele prestaties was het winnen van de Mille Miglia in 1955, 
toen hij samen met navigator Denis Jenkinson de bijna 1600 kilometer langeafstandsrace 
wist te winnen in een tijd van slechts 10 uur, 7 minuten en 48 seconden.
 De gemiddelde snelheid bedroeg een ongekende 160 km/h!

* En dat record staat nog steeds..
"UNBEATEN"

(1985)
Mercedes Benz W196 Grand Prix Racer 1955/56




Mercedes-Benz W196 Grand Prix Racer 1954
8 Cyl. in line 2496 cc 256 PK Top  300 +

(2017)




(1955)
Uit de Mercedes periode van Moss:
#10 Hij volgt hier de grootmeester #8 Fangio
in de bocht voor de Hunzerug op Zandvoort

#10 Mercedes-Benz W196 Grand Prix Racer 1954
8 Cyl. in line 2496 cc 256 PK Top  300 +
Moss met zijn leermeester Juan Manual Fangio
op Circuit Zandvoort.

De Helden jaren later...
(1955)
#12 De Finish van de British Grand Prix 1955
op 't nippertje van Fangio gewonnen.
#6 Stirling met een Grand Prix Mercedes te Monte Carlo 1955
(1955)
Het zou tot 1955 duren eer Moss zijn eerste Formule 1
 winst op zijn naam kon schrijven. 
(2015)
#8 Mercedes-Benz W196 Monoposto.
Goodwood Revival

#39 met deCooper Climax, 1500 cc, 
tijdens de 12 uur van Reims

(1991)
#8 John Beasley (GB):
Cooper T39  1460 cc 1956
(1954)
#20 de OKV3 Jaguar D-type 
op het Dundrod circuit 1954
(1991)
#10 Andrew Baber (GB)
Shortnose Jaguar D-Type 3781cc 1956
(1956)
#8 Stirling Moss: 
Aston Martin  DB3S Le Mans
 1956 Aston Martin DB3S/9 
EMU

(2007)

1956 Aston Martin DB3S/9 

(1956)
Twee jaar later werd ook weer de thuis-Grand Prix gewonnen.
 Ditmaal in een Britse auto: 
de Vanwall van ontwerper Tony Vandervell.
 Moss had een voorliefde voor Britse racewagens. 
(1957)
Stirling Moss na het overschrijden van de Finishlijn
in de britse Grand Prix 1957 van Aintree
#7 de Maserati 250 F Grand Prix.
(1980)
 #35 Dries van der Lof (NL) 
Maserati 250 F 1956 2500 cc
Ex-Stirling Moss
the 6th European Historic Grand Prix
Circuit Terleamen te Zolder 10 aug 1980.


Victories like Monaco 1956 in the Maserati 250F
 made Stirling Moss vice champion of Formula 1.


This car you've seen at the show 
has been in family hands since 1975.





# 008 Alexander van der Lof : Maserati 250F 2500 cc 1956
The 3rd Historic Grand Prix Circuit Zandvoort 1988
(video-8 snapshots 1988)

 

* The Historic Grand Prix 
Circuit Zandvoort
29 - 31 august 2014
 

 


#52 Alexander van der Lof 
Maserati 250 F1 1956

# 27 Stirling Moss met een 3 liter Maserati in
Silverstone 1956.
 #27 Sir Stirling Moss 😇 in a Maserati 300 S 

(2019)
Maserati 300 S 1955-1958 
(2014)
Maserati 300 S 1957
(1958) Kopenhagen
Maserati Eldorado 420M 1958
(2014)

 

Maserati Eldorado 420M 1958

(Umberto Panini Collection)
 


In 1958 reed Stirling Moss deze 420/M58 de 500 mijl van Monza.

 Het is één van de eerste gesponsorde racewagens.






Mooi he...
Op 23 april 1962 kreeg Moss een ongeluk in een Lotus tijdens de Glover Trophy 
op het Goodwood Circuit. Hij was een maand in een coma en de linkerkant 
van zijn lichaam was gedeeltelijk verlamd gedurende een half jaar. 
(Healey boot)
Het volgende jaar besloot hij te stoppen met racen. 

(1988)
Op 14-15 mei 1988 werd de 
12e Historische Zandvoort Trophy verreden.
 

Big Fun  ^

Good Old Famous Racing Driver Sir Stirling Moss
en zijn prive-monteur was er ook met zijn
 * #54 Widi MKII uit 1960.

 
The *Widi, a 1960's sports racer, was conceived by Belgian Willy Widar, an enthusiast who trained as a physiotherapist, but ended up as a specialist sports car manufacturer. He dearly longed for a Lola Mk I, but as he could not afford to buy one, he resorted to constructing a comparable car himself. He did not recoil from a complicated task such as building a car, for self-taught men are often capable of great achievements. 

The name of the car he got from his father's sportswear shop, an obvious abbreviation of their family name. In total, he churned out 11 cars in a decade. British car manufacturers often used to offer kits for sale, but Willy Widar only delivered fully built cars. But as was often the case with his British counterparts, clients were able to choose their own engines, and various proprietary engines found their way under the bonnet. 

coventry climax
The front-engined series comprises 7 cars, being the solid rear axle cars from 1959-1960 (referred to as Mk I) and the cars built from 1960 to 1963 with independent rear suspension (Mk II). Widi's 1964 front-engined Formula Junior, housing an 1100 cc Ford engine, was bought by a German driver. The Mk III turned round the classic chassis lay-out, thus becoming Widar's first mid-engined car. This car, owned by Belgian BMW dealer Francis Petit, used a two-stroke 850 cc DKW engine. Its successor, the mid-engined Mk IV, was powered by an Alfa Romeo Giulietta engine. Willy Widar's last car, the Mk V, was inspired by the Mallock U2.

The Mk I's tubular chassis was made up of round tubing as well as square tubing, tightly wrapped by a curvaceous glassfibre body with a forward-flipping bonnet to improve engine access. Front unequal length wishbones and coil-over dampers saw to the wheels staying on the road. Roll was limited by a front anti-roll bar. The rear suspension was not as modern though, using a solid rear axle located by a Panhard rod and two pairs of radius rods. This changed when the later Mk II cars were provided with independent rear suspension, also using unequal length wishbones. The wheel hubs were taken from a Triumph Herald, as well as the rack and pinion steering. The solid rear axle Mk I had drum brakes all-round, whereas the IRS Widi Mk II benefited from front discs. Gearboxes were provided by Ford or ZF and the differential was a standard BMC one. In typical 1960's sports racing car fashion, engines were BMC, Ford or Coventry Climax, fed by either SU or Weber Carburetors.

The second Mk II built is probably the most famous one, since it was acquired by racing legend Stirling Moss, who bought it from Dutchman Leo Schildkamp in the late 1980's. Moss competed with the car in historic racing, until he sold it again. Thanks to him the Widi finally got the international attention it deserved.

Unfortunately, only 2 Widies are believed to have survived. Moss' red one is painted yellow now and the other one, which used to be red, was resprayed in black. The rest of the cars have allegedly been destroyed. Nevertheless, the name Widi lives on in Marc Widar's (Willy's son) race preparation business.
Featured is the ex-Moss Widi in its current yellow livery. Fortunately this rare piece of Belgian racing history is still being campaigned on a regular basis. It is seen here in action during the 2007 Goodwood Revival and the 2006 and 2005 Silverstone Classics.

BRON:
Article by Cedriv Vyvey,
 last updated on November 05, 2007
Group II : Sports and Racing Cars


Sir Stirling Moss   

SATURDAY 
QUALIFYING-DAY

Sir Stirling Moss and his Widi MK II
 

SUNDAY
RACING-DAY
Hier met Fia Observer Willem Blankevoort

(1988)



Good Old Famous Racing Driver Sir Stirling Moss
en zijn prive-monteur waren er ook, 
met de * #7  Widi MKII uit 1960.

Opperste Concentratie voor de Start...





Franco Meiners spint met de Volpini en Sir Stirling Moss 
kanalleen nog maar rechtuit de grindbak in...

einde oefening...


 
(1989)
Sir Stirling Moss & Lady Susie Moss

5e Historische Grand Prix
(1990)


Op zaterdag  was de Scruteneering …
* Sir Stirling Moss en zijn onafscheidelijke Lady Susie 

zorgen ervoor  Lotus 23 B goed door de keuring komt
op zaterdag , om te kunnen racen op de Zondag !
Hier met o.m. de TC mannen 
Jan Matthijssen en Marius Du Toy van Hees
Sir Stirling Moss met zijn Vrouw Susie
hebben even het nakijken...,
De vaste Monteur met #20 de Lotus 23

#20 Sir Stirling Moss - Lotus 23


#20 Sir Stirling Moss - Lotus 23


Ook Sir Stirling Moss reed graag
de Victrace video Camera voorbij !  😎

😇💪💨💨💨

#1 Mark Linstone (GB)
Emeryson F3 500 cc 1951

1-pitter...Prachtig...💪


#1 Mark Linstone (GB)
Emeryson F3 500 cc 1951


Sir Stirling Moss 


15th Historic Zandvoort Trophy 1991 
SATURDAY 
QUALIFYING-DAY

 🎯  #27 Sir Stirling Moss 😇: Lotus 23 1597cc 1964 🇬🇧 
SUNDAY
RACING-DAY


 On a lazy early Sunday-morning 😎

#27 Sir Stirling Moss 😇:Lotus 23 1597cc 1964

#27 Sir Stirling Moss 😇:Lotus 23 1597cc 1964

#27 Sir Stirling Moss 😇:Lotus 23 1597cc 1964

#27 Sir Stirling Moss 😇:Lotus 23 1597cc 1964

#27 Sir Stirling Moss 😇:Lotus 23 1597cc 1964

#27 Sir Stirling Moss 😇:Lotus 23 1597cc 1964

#27 Sir Stirling Moss 😇
(1992) 
Op Zaterdag 06 Juni 1992 was de 5e Editie van 
de Mitsubishi Classic Marathon van Start gegaan in London.
Op Zondagochtend 07 juni gingen ze nog eens van Start
maar nu vanuit Scheveningen...
Voor de meeste door Britten overheerste Classic Marathon
was dit een mooie gelegenheid om hun gekoesterde
klassieker weer een flink uit te laten.


De Route was namelijk als volgt: 
London - Tower Bridge - Scheveningen, Koblenz, Bamberg, 
Salzburg, Cortina, Merano - Merano 


Ron Gammons MGB / Ron Gammons MGB 


Ron Gammons droogt de MG MGB 
van Sir Stirling Moss #7

#7 Stirling Moss  / Zoe Heritage MGB


Rallyecracks: Sir Stirling Moss /Joginder Singh


O-Wagen:
Mitsubishi Lancer Joginder Singh - Andre de la Porte

(Race)Rallye Cracks
Sir Stirling Moss /Joginder Singh 😇😇




 #7 Stirling Moss / Zoe Heritage MGB



#7 Stirling Moss / Zoe Heritage MGB
De Finish Foto.


(Flashback: The Winners at the Start)
5 Ron Gammons / Paul Easter MGB


The 5th Classic Marathon - Mitsubishi
Dates:  6 - 12 June 1992


Route:  London - Tower Bridge - Scheveningen, 
Koblenz, Bamberg, Salzburg, Cortina, Merano - Merano 

RESULTS:

5 Ron Gammons / Paul Easter MGB 0:02:37 1 1
8 Rick Bourne / Jane Bourne Morgan Plus 4 0:02:39 2 1
26 Dave Bennett / Dave Astle Jaguar E Type 0:02:40 3 1
59 Nick Barrow / Tom Barrow Austin Mini Cooper S 0:02:46 4 1
28 Ignacio Sunsundegui / Francisco Bofill Lotus Cortina 0:02:54 5 1
10 John Haugland / Ray Dale MGB 0:03:40 6 2
#7 Stirling Moss / Zoe Heritage MGB 0:03:50 7 3


In 1993 was Sir Stirling Moss op uitnodiging van
Mercedes-Benz Nederland naar Circuit Zandvoort gehaald.
P.R.Man Circuit Zandvoort Pim Kisjes
had de taak dit in goede banen te leiden.


1993 
🎯Sir Stirling Moss 😇 in zijn beroemde "Mille Miglia 1955" #722 Mercedes SLR
Hier in 1993 tijdens de 8e Historische Grand Prix F1 van Zandvoort waar de Mercedes 300 SLR,
 waarmee Stirling Moss in 1955 de beruchte Mille Miglia won, rondreed.
 Een achtcylinder 3 liter motor met maar liefst 300 pk vermogen zo uit het museum van Stuttgart.






(1955)
(1993)

met de Commentator van het Circuit
Philip Keller 🎤



Nog wat achteraf plaatjes bij het Hotel

Het was Mooi Geregeld  👌😇😎

(1994)

Tijdens de 20e European Historic Grand Prix
9-7 Augustus 1994 was de beroemde 
Mille Miglia #722 Mercedes 300 SLR 1955
te Gast op Circuit Terleamen te Zolder.

(1994)
Mercedes Benz Belgie, Hoofdpsponsor van dit event,
heeft dit mogelijk gemaakt.
Echter hier was Sir Stirling Moss niet bij aanwezig.

De vaste fabrieksmonteur en enkele speciale gasten
mochten hem besturen met verscheidene genodigden als bijrijders.
Tevens werd de pers in de gelegenheid gesteld om vanuit
een Mercedes CE wat opnamen , hetzij plaatjes te schieten.
Hierbij als toegift nog weer eens selektie plaatjes..






Inside the big shelter...


the Souvenirs























(2013)Goodwood Festival of Speed.
 
(2015)
Goodwood Festival of Speed 


(2018)
Goodwood Revival 

(2019)
Goodwood Revival 
Op 17 September 2019 werd Sir Stirling Moss 90 jaar.







Bye Sir Stirling
 I've just shared a bit  your Passion!
(2018)


 

  
 

 
Mercedes-Benz SLR McLaren 722 Edition
Deze in 2006 uitgebrachte uitvoering heet voluit
 Mercedes-Benz SLR Mclaren 722 edition.
De 722 verwijst naar het startnummer dat coureur Stirling Moss en 
zijn bijrijder David Jenkinson kregen tijdens de Mille Miglia in 1955.

 


"Mille Miglia 1955" Mercedes SLR...



" Ain't Nothing like the Real Thing "!
ZOOOOM...
 Tekstbewerking,
Foto's & Video Snapshots.
 Motoring George Spauwen.

20.04.2020   7.22 

VICTRACE RETRO MEDIA
ARCHIEFMATERIAAL

(COPYRIGHTS MGS'20 )
SO








Sponsored by
THE MOTORING SPIRIT