Tatra is een Tsjechisch auto- en vrachtwagenmerk, onder deze naam actief sinds 1919.
De geschiedenis van de firma gaat verder terug, zo maakte ze haar eerste auto en vrachtauto
(bijna tegelijkertijd) in 1897. In 1998 staakte het bedrijf de productie van personenwagens
om zich volledig op vrachtwagens te concentreren.
In 2013 ging Tatra failliet.
Na een doorstart bouwt het voornamelijk gespecialiseerde ‘off-road’ vrachtwagens.
(Bron :Wikipedia)
Tatra
AutoRAI
1985
Tatra T87
(1988)
Tatra T87 1948
met staartvin goed voor 160 km/uur.
1989 :
15th European Historic Grand Prix Circuit Terleamen Zolder 11-12-13 aug 1989.
INFO :
Luchtgekoelde V8 motor (Tatra 603) met OHV, het volume van 2545 cc, boring van 75 mm en een slag van 72 mm prestaties Onbekend. Vier-versnellingsbak, de wielbasis 2.400 mm, gewicht ongeveer 850 kg en een maximum snelheid van 225 km / h.
De Racewagen Tatraplan Sport nam deel aan nationale competities sinds 1949.
Oorspronkelijk was de platte viercilinder 2.0 L, in 1951 kreeg een T603 motor V8 2.5 L.
1953 crashte en werd vernietigd.
De Renovatie vond plaats in 1988 en de auto reed een beroemde Acteur Ludek Munzar đ
ÊÊn in zijn categorie in 1989 werd de Europese kampioen in race oldtimers đ
( Just some " old school " video-8 snaphots 1st đš )
(1989)
#40 Ludek Munzar đ
Tatra Tatraplan Sport Tsjecho-Slowakije 1951
Reng deng deng....đĩđļđļ đ¨đ¨
#51 Tatra 607 1950
40 Ludek Munzar đ
Tatra Tatraplan Sport Tsjecho-Slowakije 1951
#40 Ludek Munzar đ
Tatra Tatraplan Sport Tsjecho-Slowakije 1951
#51 Tatra 607 1950
#40 Ludek Munzar đ
Tatra Tatraplan Sport Tsjecho-Slowakije 1951
#51 Tatra 607 1950
#40 Ludek Munzar đ
Tatra Tatraplan Sport Tsjecho-Slowakije 1951
(1990)
Vehikel
Jaarbeurs Utrecht
10-11 februari 1990
Vehikel gooit het bijltje erbij neer;
en is anno 2012 gestopt!
Victrace was er 1989 bij
en is anno 2012 gestopt!
Victrace was er 1989 bij
maar ook heel even in 1990 tijdens de opbouw.
Tatra 57 1933
In het weekend van 10 t/m 13 mei 1991 werd op Circuit Zandvoort
de 15e Historische Zandvoort Trophy verreden.
(Bron: Muzeum Lany)
Famous Actor : Ludek Munzar đ
Check info :
https://www.imdb.com/name/nm0613354/
#3 Ludek Munzar đ (CS):
(1985 AutoRAI)
(2011)
Tatra T87 1948
De Tatra 87 werd aangedreven door een achterin geplaatste 2968 cc luchtgekoelde V8
met een elektron-legering (90% Mg en een kleine 10% Al) carter en twee bovenliggende
nokkenassen die 75 pk of 55 kW leverde bij 3500 tpm.
De auto bereikte een topsnelheid van 161 km/u.
Met staartvin goed voor zo'n 160 km/uur.
Tatra 87
De avant-gardistische stroomlijnvorm van de Tatra 87 doet ietwat aan een vis denken,
zeker door de grote vin achterop.
Kenmerkend voor het Tatra-ontwerp zijn de drie koplampen. Mede dankzij de lage luchtweerstandscoÃĢfficiÃĢnt (Cw-waarde) van 0,36 kan de drieliter V8-motor de auto voortstuwen naar een snelheid van 160 km/u. Dan wordt het echter wel gevaarlijk, want juist door de plaatsing van de zware motor achterin is de auto moeilijk hanteerbaar.
De Oostenrijkse ingenieur Hans Ledwinka treedt in 1921 in dienst als technisch directeur bij het Tsjechische Tatra. Hij is de uitvinder van het ruggengraatchassis en pionier op het gebied van aerodynamische carrosserieÃĢn. Het ontwerp van deze Tatra dateert al van voor de oorlog.
Omdat Hans Ledwinka en Ferdinand Porsche goede collega’s zijn, vermoedt Tatra dat Porsche zijn ontwerp van de Volkswagen Kever van hen heeft gekopieerd en spant een rechtszaak aan, maar deze wordt onderbroken door de oorlog.
Later erkent Volkswagen echter de invloed van Tatra.
(Credits Tekst: Louwman Museum )
InterClassics Brussels 2015
Lights on..
Tatra 603 1963 2.5 Ltr V8
Tatra 603 1963 2.5 Ltr V8
*Atomiun Wereldtentoonstelling 1958
STEEDS VERRASSEND, ALTIJD DICHTBIJ
Amsterdam-Moskou 1991
Amsterdam đ
Tatra 12 1928 (PL)
Tatra 12 1928 (PL)
Tatra 12 1929 (PL)