Techno Classica Essen 1988 - 2011
besloot ik er maar een feestje van te maken
door samen met Jan de Bruijn, nu maar eens
de Techno Classica Essen 2011 te bezoeken.
's Morgens, ditmaal echter zonder ontbijt op bed,
maar weer eens extra vroeg uit de veren vertrokken we in stijl,
met een ster door de voorruit,
per luxe Mercedes 300 CE.
Het was ongelooflijk... maar toch echt waar
en het zal nog lang in mijn geheugen gegrift blijven staan...
Maar net over de grens, zo rond de klok van 09.00 uur, gebeurde het...
Wij reden met een comfortabel 140 km p/uur "auf der Autobahn"...
passeerde ons een heus V12 Raket op wielen.
VVVRRRRRRRROOOOOOOOOOOOAAAAAAAAAAAAHHHH
een Mercedes V12 SLS of een bulderende SLR moet het geweest zijn.
Ongehoord snel kwam ie voorbij en gaf ie een roffelende naverbrander
die je in Keulen nog moet hebben kunnen horen donderen.
Als een straaljager...zo snel.
Ik dacht even dat wij een luchtmachtbasis passeerde...
Het leek wel of wij stil stonden en zo konden uitstappen...
Een stukje historie: 1988
Mercedes Benz W196 Grand Prix Racer 1954
Hier Stirling Moss te Goodwood 2010
Diverse VOLVO 240 Turbo racers
(Victrace Video Snapshots 1988)
Die Beurs stond o.m. in het teken van Bond:
My name is James Bond Film-Verhicles
diverse Aston Martins dus...
V8
En ook de Volvo P1800 van Uwe Schaper.
De laatste keer in 1988 ,maar dus ook in 1985,
dat ik in de Gruga-Hallen in Essen was op
de Persdag van de toenmalige Essen Motor Show aldaar.
Nu waren wij erbij... Een hele "Marathon" van maar liefst
18 "Holes = Hallen". Genoeg om de benen te strekken...Pft
Deze beurs heeft overigens een hoge vlucht genomen en kent nu
de status van de grootse klassiekerbeurs van de wereld en
trekt dan ook wereldwijd standhouders en bezoekers aan.
178,300 Passionate Automobile Enthusiasts Bestow a Record Result
Techno-Classica Essen Extends Its International Lead
on the Global Classic Vehicle Fair
Indertijd was er nog P-ruimte genoeg
om de auto voor de deur te parkeren.
Anno 2011, echter bleek het heel anders...
Ditmaal moesten we toch echt even doorbijten om via een pendelbus
vanaf Parking 10, aan de rand van de stad, bij de Grugahallen te komen.
Het was goed te doen edoch die bussen zaten wel erg errug vol.
Enfin,
Wij waren in goed gezelschap...
Rolls Royce "en route" from (GB)
Triumph Stag V8 (GB)
Petersen Bentley Supercharged Road Racer
6,5 ltr Rolls Engine 389 BHP
Chassis: Derby Bentley/Rolls 20/25 1935 modified
Engine: Bentley R type 4.5 ltr
Petersen MK VI BENTLEY
6,5 Ltr engine
Volvo P1800 Jensen met "Koehoorn" bumpers
*De Volvo P1800 bestond 50 jaar
Volvo P1800 Jensen 1962
Irv Gordon:
Two Million Miles in Same
1966 Volvo P1800 Car
Extends World Record
Irv en zijn World Famous Volvo P1800
De uiterst fraaie...
Volvo P1800 Convertible by Volvoville
Alfa Romeo RL Targa Florio 1923
6 cyl. in lijn motor
Alfa Romeo Tipo B p3 1932
8 cyl. 2654 cc met dubbele compressor
Ferrari 250 GTO 1962 versus Ferrari 599 GTO 2010
Model: Ferrari 330 P4 v12
Ernest Eldridge Brooklands Speed Record Run Car
Fiat Mefistofele 1924 Type A
21,7 Ltr (!) 6 cylinder
the State-of-Art Porsche collection line-up
prachtige honingraat grille...
MG PA 6 Race Monoposto 1934
6 cyl compressor 1400 cc 170 pk 220 km/uur
Argentina
Maserati 250 F 1952
Allemachtig prachtig... dit keer in Britisch Racing Green!
What a machine...
Alfa Romeo Giuletta Zagato 1963
1300 cc "Coda Tronca"
Alvis TD21 Drophead Coupe 1961 2993 cc
Bugatti Type 40 A Roadster
125 JAAR Mercedes Benz
Ook tijdens deze editie van Techno Clasica was
de "hoofdrol" weggelegd voor een unieke verzameling
van modellen uit de rijke Mercedes Benz historie.
Model & Replica : Mercedes Benz Patentwagen 1886
Mercedes alla type Ford A model.
Uiterst fraai exemplaar...Mercedes 300 SL Roadster
MERCEDES typ SSK 1928
Super Sport Kurz 6 Cylinder compressor sportwagen
Mille Miglia Winner 1931 Rudolf Caraciola
Mercedes Benz 500 K
Mercedes Benz 300 SL "Gull-wing" 1952
Annabelle - Sentimental Journey
Prachtige Pin-ups uit vervlogen jaren...
Panhard 750 Sport Spider "Mille Miglia" 1954
750 cc/ 50 pk 1954 (one-off)
*Ex-works Alfa Romeo Typo 8c 2300 Monza 1931
Best of Show – Winner 2011
Alfa Romeo 8C, 2300 Monza, Lukas Hüni AG
Alfa Romeo Tipo 33/2 "Daytona"1968
Ferrari 500 1952
Ferrari Dino 206 S Competition
"Spider Montagna Corsa no: 18"
Riley 9 Brooklands Speed M 1100 cc 1929
een heel fraai setje... AC ACE's ... doe ze alletwee maar.
BUGATTI
Bugatti type 40 Grand Sport
Bugatti Type 38A 1926 8 cyl
Ornament is veilig gesteld
Bugatti type 38 1926 8 cyl
Bugatti Type 57 Ventoux 1934
De allereerste Ventoux zei
men met af fabriek open dak.
Jaja..toch een prachtig zeldzaam exemplaar van een
5000 cc 8 cylinder in lijn motor 100 pk
In een andere hal stond een ...
Auto Union Cabriolet
Jaguar SS100 Tourer 1936 - Jaguar SS100 1936
Rolls Royce Silver Ghost Boattail Skiff 1914
Serietje: Aston Martin DB2 MK I 1951 / DB2 1957 MKII / DB2 1957 MKIII
Skiff by Rothschild
MRT Jaguar Tomlinson 1953
The Spirit of Extacy
Rolls Royce Masotodonten: de Phantom & de Ghost
Bugatti Type 44 1928 300o cc
Hispano Suiza
Talbot
Dorst...
GROTE DORST...
Auto Union Typ D Grand Prix Rennwagen 1938
12 cylinder 2985 cc 420 pk 330 km/uur
Blauwe Bugatti T40 roadster
Met onderstaande Automobielen
gingen wij even naar "Pebble Beach"...
Bentley Mulsanne
met staartvin goed voor 160 km/uur
Ik wil een BMW Isetta... krijg ik er twee...
Herinnert U zich deze nog ?
Tempo Matador met VW Boxer motor!
Fiat 500 Abarth 1965 (replica)
Eleanor Mustang Shelby 500 GT:
"Gone in Sixty Seconds"
Aston Martin DB2 drophead
'n heerlijke "Huiskamer"...
'n Prachtige Ferrari Monza..... replica
30 tiger jaren...Blower Bentley
Austin Swallow
Austin Swallow Saloon Car 1930
4 Cyl. 747 cc 7.8 Hp at 2600 Rpm
Swallow Sidecar Co. at Blackpool
by William Lyons
voorraampje open...
Mercedes Rennwagentransporter
The Rallye Monte Carlo Winner 1964
de werkplek van Paddy Hopkirk & Henry Liddon
Morris Mini Cooper S 1963
1071 cc ca. 92 pk bij 7200 Rpm 160 km/uur
Fantastisch om deze "real works car" te mogen aanschouwen..
Austin Mini Cooper S Works Rallye 1969 (replica)
Sluitingstijd...op de Valreep nog snel een paar kiekjes van deze pre-war MG
Er was zoveel te zien dat wij amper een pauze hebben ingelast...
Gauw op weg naar een pendelbus die ons naar P10
aan de rand van de stad zal brengen...
Maar ach dat viel niet mee.
Want het leek nu wel of iedereen met die bus meewilde...
Na geduldig wachten kwam er weer een pendelbus voor P10 en
dat was mijn redding want nu kon ik rustig zitten na deze
drukke 18 hallen "Marathon"...
De beloning was samen met Jan nog even in Drevenack in een rustige
Gaststätte - Restaurant - Party-Service
Jan's vaste stek, een paar heerlijk koele Diebels Alt te nuttigen en
daarna een echte Duitse Zigeunerschnitzel met toebehoren
te genieten... na mijmerend over deze dag.
Daarna reden wij... zuruck nach hause auf de Autobahn...
Wij dachten aan onze ochtendbelevenis...
En ja hoor wat dacht je wat...
Het was rond 22.00 uur in het donker...
Daar kwam ie weer voorbij..die supersnelle adrenalinepompende
Mercedes V12.... Vvvvvrrooooaaaahhhhh...
Echt waar... Jan was getuige...
Zou het dan toch een nederlander zijn geweest?
(VIDEOSNAPSHOTS/FOTO'S
Tekstbewerking
SO
Sponsored by
STEEDS VERRASSEND, ALTIJD DICHTBIJ