Accept the Challenge, so that You may Feel the Exhilaration of Victory !

vrijdag 6 september 2013

Classic Wings & Wheels Gala 2013: Vliegbasis Gilze-Rijen

Classic Wings & Wheels Gala 
17 augustus 2013
Vliegbasis Gilze-Rijen

Vliegbasis Gilze-Rijen is een militair vliegveld dat gebruikt wordt door
 de Koninklijke Luchtmacht. Het vliegveld is gelegen tussen de dorpen 
Gilze en Rijen in de gemeente Gilze en Rijen, ten noorden van de snelweg A58 
tussen Breda en Tilburg. Het vliegveld is een belangrijke werkgever in de regio,
 er zijn circa 1500 mensen (militair en burger) werkzaam.
(Bron:Wikipedia)

Little Dutch Goodwood
Die unieke combinatie maakt dat het Classic Wings & Wheels Gala 
door liefhebbers is gedoopt tot ‘Little Dutch Goodwood', 
naar het Engelse landgoed Goodwood waar jaarlijks 
de grootste classic events ter wereld plaatsvinden

Op 17 augustus werd de zesde editie van Classic Wings & Wheels gehouden.
Tijdens dit evenement gehouden op Vliegbasis Gilze-Rijen werden demonstraties gehouden met historische automobielen en vliegtuigen.




De landingsbaan van de vliegbasis doet tijdens 

het Classic Wings & Wheels Gala dienst als circuit. 
Er is een Circuit uitgezet waar o.a historische Formule
 1-wagens over heen zullen rijden. 

Op de grond zijn er speciale automobiel demonstraties. 
Verschillende clubs, zoals onder meer de historische
 Ferrari-, Jaguar- en Alvis Owners Club & Austin Healey
 Owners Club Nederland zullen acte de prĂ©sence geven. 
Maar ook kunt u genieten van historische
 Formule 1 auto's(1950-1991), Grand Tourismo & Touring Cars, 

NOTE:

In het verleden heb ik eerder "Flugplatzrennen" 
meegemaakt op diverse Vliegbasissen 
als Soesterberg, Volkel en Twente.
Nu was VICTRACE RETRO MEDIA uitgenodigd
 en er voor de eerste keer bij.
Ik ken de Organisator Henk Janus al 
vanaf 1990 het 3e Lustrum
de Austin Healey Owners Club Nederland

Het was ook hier nog even aftasten 
wat, waar, wanneer stond te gebeuren.
Echter een Programmaboekje bracht uitkomst.

Aanvankelijk had ik toch wat moeite met het vastleggen
 der racende automobielen op een der rechte stukken
van het nagenoeg rechthoekige "Circuit", het is immers geen circuit
waarbij je in een bocht "de platen trekt". Maar bij een aangelegde
chicane ging het redelijk en daarna besloot ik dan ook maar te gaan
filmen...wat toch wel een aantal aanvaardbare videoclips opleverde.

Een ruime selektie, ca.325 geschoten foto's ,
 enkele videosnapshots en aantal (9) videoclips zijn hier gebruikt.

Off we Go!
Eerst even inchecken...
 
Ferrari California 2013
 
Mercedes SLS AMG 2010 
 
Op naar Molenschot... alwaar de baan ligt.
Gewoon rustig afwachten op je beurt 
bij de "poortwachters"...en vervolgens
een mooi P-Plekje zoeken...




AC Cobra (Dax,Tojeiro,Pilgrim)
Jaguars

Porsches
De Austin Healey Owners Club Nederland

Ook leuk...

 

 
Die komt me bekend voor...





en Organisator Henk Janus dus ook !



Weinig aan toe te voegen...

Jaguar D-Type 1962
 
Ferrari - Jaguar
 



 


    
 
"De Phantom"


Het Pre-War gebeuren...
 

 


Lagonda Le Mans Teamcar 1936

Hans Deen samen met zijn dochter Simone.
  
De Paddock
 
 
 
Maserati A6G 1952



 

  
Since 1998 
D.V.S.C.C




Han Brouwers hier met  de Bugatisten 
Bart Rosman & Tubien van Doorn
  
"The Invincible"


 
De Prachtige Talbot 105, de Dr.Husband *Special, uit 1931 
van de Nederlandse Eigenaar Han Brouwers
 
*Deze door Dr.Georges Roesch (CH/GB) designed 
Talbot 105, de dr.Husband Special, uit 1931 
en in 1951 equipped met een grote compressor
levert nu maar liefst 257 pk op de testbank.

 It was famously fast, described by one authority as the fastest four-seater 
ever to race at Brooklands.
The car made its first appearance at the London Motor Show in 1926.
 At this stage it was formally named according to its fiscal and actual
 horsepower as the Talbot 14-45.
 The six-cylinder engine displaced a volume of 1,665 cc and was 
the basis for all Talbot engines until the Rootes takeover in 1935.

The engine was repeatedly bored out further, giving rise to a succession of
 performance improvements. Throughout these developments, the exterior
 dimensions of the original 14-45 engine block remained unchanged, however.

The 1930 London Motor Show saw the debut of the 20-70 model, bore and
 stroke both being increased to give an engine capacity increased to 2,276 cc.
 In this form the car was later called simply the Talbot 70 or 75.
 Higher compression ratios and power increases followed.
An increase in the engine capacity, still without any change to the exterior
 dimensions of the engine block, yielded a cylinder displacement of 
2,969 cc for the iconic Talbot 105 model.
 In 1931 four 105s were tuned to provide a reported 119 bhp, at 4,800 rpm.
 In "Brooklands trim" further tuning and in increased compression ratio 
of 10:1 gave rise to a claimed 125 bhp.

Talbot 105 Works Brooklands at Silverstone:
Brooklands - Weybridge
 
De eigenbouw van de Heer Andries Jans (sr) met een Panhard 16 cyl motor.



 
Maserati 's 250 F1 :
Alexander van der Lof voegt wat extra Octane toe in zijn Maserati 250 F1
sinds 1975 in zijn bezit.
 



Van der Lof Racing  Delahaye ^^


Delahaye Competition 3500 cc 1935
Dries van der Lof
(1982)

Ferrari 330 GT 1965 (replica)

Ferrari 375 Grand Prix F1 4.5 Ltr 1951



Dries van der Lof : Ferrari 375 Grand Prix F1 4.5 Ltr 1951
Tijdens 1e Historisch Automobiel Festival Eindhoven 1988
& Ferrari Club Nederland Internationale Zandvoort Meeting 1989
This clip is shot with my first (video-8) Camera.

 
Alvis Special ^
   
De Volpi-Cadillac
 
Met net een hagelnieuwe  V12 Cylinder Cadillac Engine.

Bruut geweld tijdens de Vredestein Sprint
(DVC-PRO videosnapshots 2004)




Aston Martin


 
Alfa Romeo Giulietta Spider 1959
 
TreVor











Ik hoor net in mijn oortje 
dat we gaan Demo-racen...


DEMO 2:  Historic GT & Modern Cars:




 

 
Maserati Barchetta ^

(History)

Jan Lammers (1993)

Winnaar...
 van de Maserati Barchetta 
Race met John Nielsen als 2e 
en Cor Euser als 3e tijdens Italia a Zandvoort 1993.

DEMO 3:  Ferrari /Maserati/ Alfa Romeo:
 


 






 
Ferrari 330 GT 1965



DEMO 4:  Porsche
 

Gijs van Lennep in een *Porsche 911 Carrera RSR 
op de NĂ¼rburgring 1974
*Porsche 911 Carrera RSR 
6 cyl Boxer motor 2992 cc 330 Pk 280 Km/u

 
 Jonkheer Gijs van Lennep aan het Stuur

 


 
DEMO 5:  F1 Canam Sportscars 1980-2004
 
 

 


DEMO 5:  F1 / Canam Sportscars 1980-2004
 
 
 
 
 
Mc Laren M8F 1972


Martin-air Martin Schröder is piloot en oprichter van de tweede 
Nederlandse luchtvaartmaatschappij, Martinair. 

DEMO : Airshow











  DEMO : Airshow
 
Nederlands cabaretier Guido Weijers 


 

 
 


Dat zeg ik...
 
T-Ford Runabout Two seater 1914 ^
 
Invicta /Riley
 
MG TA Parkward Drop Head Coupe 1936 / Morgan Flatrad

^ Alvis TA 14 1949  / Triumph Gloria Straight Six Tourer 1936 ^

Gezelligheid...
   
^ Jonkheer Gijs van Lennep  / ROLLS-ROYCE  WRAITH 


DEMO: 6 HISTORIC GP & GT Cars 1928-1960
 
 
  



DEMO 6 & 9:  Historic Grand Prix Cars / GT's 1928-1960
 


 


 
 




 

 

  
( 2011 )



'n Prachtige Ferrari Monza..... (replica)


 
Ferrari 330 GT 1965




 
 
 



  DEMO 7: D.V.S.C.C /Pre-War/Alvis Club
 


 
  
 
^ Ook M.O.amuseerde zich opperbest !
 
 
 
 
Oei ...ik hoorde de drijfstangen ratelen ! ^
 




 











  DEMO 7: D.V.S.C.C /Pre-War/Alvis Club

Bentley Speed Six 1927

Lagonda


 
Volpi Cadillac V12 uit Argentinie
 
Bugatti T40 / MG J2
 





DEMO 8:  F1/Canam/Sportscars 1980-2004

McLaren M8F 1972 ca. 800 PK !


 


 
 


 


 
  

DEMO: 9 HISTORIC GP & GT Cars 1928-1960
  

 
Ferrari 375 Grand Prix F1 4.5 Ltr 1951 ^
 
Lagonda Rapier 1935

Maserati 250 F 1957
  


Ferrari 250 Testa Rossa

Van der Lof Racing...


 

 
Rondje voor en met de Baas van Vliegbasis Gilze-Rijen



DEMO 10:  Historic GT/ Touring & Modern Cars 


 
 
 
 


 


 
 




 
 
 


 





 
 

 



Jan Lammers doe de "CITO-Toets" in de 
allernieuwste Jaguar F-Type


 


 

 
 

 


BMW 328 1938
  

\
Chevrolet 4 Cylinder


 
Bentley 4,25 ltr Gurney Nutting special 1937
 
Ferrari  212 F1 1951 / Delahay 1934
 
Ferrari 330 GT 1965
 
Invicta 1930

Jaguar XK 120 1955 (aluminium)
) 
Porsche RSK 1957






Wings & Wheels 2013 was een enorm succes. 
We hebben veel positieve reacties mogen ontvangen. 
Naast het weer, stelde ook het aantal bezoekers ons zeer tevreden. 
Mede daardoor hebben wij een mooie cheque ter waarde van € 50.000,- 
kunnen overhandigen aan het Zeldzame Ziekten Fonds.

 
Jan "deed" de Prijsuitreiking van de Loterij !










Nawoord:

The 6th Edition Classic Wings & Wheels Gala 
17 augustus 2013 Vliegbasis Gilze-Rijen zit erop.
Met Hans Deen & Simone, Martin-air Martin Schröder
 is piloot en oprichter van de tweede Nederlandse luchtvaartmaatschappij, Martinair. 
Nederlands cabaretier Guido Weijers, 
Jonkheer Gijs van Lennep, Jan Lammers,

Onder meer deze personen waren er ook allemaal naast heel veel gezellig publiek c.q Genodigden en Mede-Organisatoren. 
Prachtig weer kortom ...het was een Groot Feest !
En Nogmaals Henk Janus Bedankt !
 
Motoring George

Sluiten wij ons bij aan zowel Simone als ondergetekende
 hebben genoten voor meer dan 100% bedankt Henk 
graag tot over twee jaar !

Hans Deen 

Met Dank aan enkele Foto's 
van Kobus de Graaf.


STEEDS VERRASSEND, ALTIJD DICHTBIJ

Tenslotte samen gezellig "checkered"
op de Foto met Aniek & Bo.
Motoring George Spauwen

SO


See You Next Time!

Het zit en staat er allemaal op...
Wij gaan huiswaartsđŸ’¨đŸ’¨đŸ’¨

Sponsored by
Motoring George Spauwen
Facebook

woensdag 14 augustus 2013

The Historic Grand Prix 2013: Persbericht

The Historic Grand Prix
 2013
(Press release)

13-08-13 

~ We don't just see a lot of very special cars during the Historic Grand Prix Zandvoort, but some famous Dutch drivers as well. 
What about two-times Indy 500 winner Arie Luyendijk, WTCC star Tom Coronel and former Formula 1 driver Robert Doornbos? And then there is Adrian van Hooydonk, chief designer of BMW, who will drive one of the Bavarian cars. 
Meet them during the second edition of the Historic Grand Prix Zandvoort from 30 August to 1 September!
Arie Luyendijk rewrote the history books in 1990 when he won the famous Indy 500. Seven years later he celebrated victory again at the legendary Brickyard. 
It will be the first time in sixteen years Luyendijk is racing at the Circuit Park Zandvoort. He takes place behind the wheel of a Bizzarrini 5300 GT and competes 
in the NK Historical Touring Cars and GT's. “I'm looking forward to drive this beautiful car at the dune circuit,” Luyendijk says. “It has quite been a while since my last 
appearance in Zandvoort. It was in 1997 at the so-called Marlboro Masters. 
I did a demo in the car which I drove to victory in Indianapolis not long before.”
Round his own cornerIt's bizarre, but true: during the Historic Grand Prix Zandvoort it's up to Luyendijk to get to know the circuit. Back in 1997 the short interim-circuit 
was still in use, but the track has been modernized since. Moreover, Luyendijk never rounded his own Arie Luyendijk Corner. Luyendijk knows 'Bos Uit' by heart and this corner was named after him in 2001. Not new to Luyendijk is the historic discipline of motorsport. “Occasionally, I drive in the United States with historic Grand Prix cars. The last race was in 2012, when I drove a Formula 1 car from McLaren that took part in the 1980 US Grand Prix in Austin.”

Tom Coronel The 1997 edition of the Marlboro Masters is not only famous for Luyendijk's demo, but also one of the highlights in the career of Tom Coronel. Coronel's victory in the Formula 3 race is etched in the memory of all Dutch race fans. Tom takes part in the Historic Grand Prix Zandvoort. 
He was on course for victory together with David Hart last year during one of 
the races for Gentlemen Drivers, but they had to settle for second place because 
of technical glitches. This year Tom is back in action. 

Robert Doornbos and Adrian van Hooydonk Robert Doornbos was active in Formula 1, ChampCars and A1 Grand Prix. During this Historic Grand Prix Zandvoort we can see Doornbos in action during the Youngtimer Trophy. This is a class for touring cars and GT's from 1966-1988. Doornbos drives the Porsche 911 SC / RS, in which team owner Raymond Touroul drove the 24 Hours of Le Mans. Adrian van Hooydonk is one of the drivers Doornbos has to beat. Normally, Van Hooydonk is leading the design department of the BMW Group, but this time he sits behind the wheel of a DTM BMW M3, which is provided by BMW Classic. BMW's top designer participates on track with Harm Lagaay, who worked for BMW before in the same function. 
Lagaay also worked for Porsche.

Le Mans legendsThe organization of the Historic Grand Prix Zandvoort could already share the good news that three Le Mans legends are attending the event. 
Just like last year former winners Gijs van Lennep and Jan Lammers join the party.
 Jurgen Barth also comes to Zandvoort. Barth won the race in 1977 and drives a
 Porsche 904  during the race of the Gentlemen Drivers. 



MORE INFO:

HISTORIC GRAND PRIX 


Steeds Verrassend, Altijd Dichtbij



is my Creed !

SO
Sponsored by
Motoring George Spauwen
Facebook