*Techno Classica Essen 2012
PART II
*Note:
Because it is a very long report,
and they have to scroll too much,
and they have to scroll too much,
I break it down into 2 parts ...
I'll still hope you will enjoy it !
Nee dit is niet de B van Bahnhof...
of van Belgie...maar van het
We hebben het hier overigens wel over een Belgisch bedrijf
Racing Green Engineering Unlimited en
over uiterst fraai recreations van de voor-oorlogse Bentleys
The Bentley 6,5 Ltr Speed Six "Blue Train"
(Pana DVC Pro CCD III Video-snapshots)
Concours D'Elegance
Paleis Het Loo 2004 Apeldoorn
The Blue Train: The Story
Het had de kenmerken van een Hollywood-film. De glamour en de elegantie van de jaren dertig, een diner aan boord van een jacht afgemeerd in de buurt van Cannes en Woolf Barnato het vastleggen van de aandacht van zijn tafelgenoten met verhalen over zijn race exploits. Woolf was de definitie van een Bentley Boy. Hij was een luidruchtig sportman die leiding gaf aan de Surrey cricket team, reed naar honden en blijft de enige coureur met een 100% opname van drie Le Mans start, 3 Le Mans overwinningen. Als diner vorderde gast gespeculeerd of het mogelijk was voor een wegvoertuig van de erkende snelheid van de Blue Train opraken van St Raphael naar Calais.
Genoot van de mogelijkheid om de kracht, snelheid en de betrouwbaarheid van zijn geliefde Bentley auto's te tonen, Barnato meteen ingezet 200 pond dat hij niet kon alleen aankomen in Calais voor de trein, maar hij zou in zijn Londense club voordat de trein getrokken in de Franse haven . om 05:45 de volgende dag, zoals Le Train Bleu getrokken uit de buurt van het centraal station in Cannes, Barnato, vergezeld van zijn opluchting-driver amateurgolfer Dale Bourne, op weg in de Bentley Speed Six. Barnato wist dat de trein had om te stoppen in Marseille, zou die hem een voorsprong. Hij heeft ook bedraad vooruit en zorgde ervoor dat brandstof niet meer te zijn klaar en-route, zijn doel voor het uitvoeren van snelle en efficiënte Le Mans-stijl tankstops. Sommige 570 mijl later om 10.30 uur de Bentley bereikt Calais en aan boord van een klein pakketje stoomboot. Aangekomen in Dover, Barnato en Bourne verrekend op de uiteindelijke 80-mijl dashboard naar Londen. Na een rit bijna 700 mijl, het was 15:20 toen Barnato parkeerde de stof bedekt Speed Six buiten de Conservatieve Club in Londen St James ', maar vier minuten voor Le Train Bleu aangekomen op het station van Calais.
De weddenschap werd gewonnen! De race snel voorbij is gegaan in Bentley folklore en werd vereeuwigd in afbeelding Terence Cuneo's van de coupe-bodied Gurney Nutting Bentley duel met Le Train Bleu zoals hierboven weergegeven. Ter gelegenheid van de beroemde overwinning Barnato's meer dan 75 jaar geleden, Racing Green engineering heeft een limited edition van "Blue Train Car" recreaties, die wordt getoond voor het eerst op het Goodwood Festival of Speed in juni 2007.
" Bentley Blue Train " not 😅😎
^ The left one is the real Barnato Blue train 😋
Handgebouwd door ambachtslieden volgens de hoogste normen,
met behulp van traditionele methoden en materialen,
de Le Mans Acht is een getrouwe en gedetailleerde reincarnatie
van een van de meest suggestieve sportauto's ooit geproduceerd.
met behulp van traditionele methoden en materialen,
de Le Mans Acht is een getrouwe en gedetailleerde reincarnatie
van een van de meest suggestieve sportauto's ooit geproduceerd.
" Le Mans Eight "
still BIG &BEAUTIFUL
Bugatti Type 35B
Citroen Rosalie *1933
(Eh nee *Zij is veeeeeeel jonger)
Citroen 2 CV "Troubadour" 1982
RM Auctions
( Circuit Park Zandvoort 1993)
1993 tijdens de 8e Historische Grand Prix F1 van Zandvoort waar de Mercedes 300 SLR, waarmee Stirling Moss in 1955 de beruchte Mille Miglia won, rondreed.
Een achtcylinder 3 liter motor met maar liefst 300 pk vermogen zo uit het
Museum van Stuttgart.
*722 was 7 uur 22 min, het tijdstip dat Sir Stirling Moss
in 1955 met zijn Mercedes SLR bij de Mille Miglia van start ging.
Tja..😎
Ferrari 166 Inter Spyder Corsa 1948
by Carrozzeria Fontana
The ninth Ferrari in chassis sequence, and the sixth 166 SC built. This car boasts extraordinary and extensive period race history, first with Scuderia Ferrari and later with Scuderia Marzotto, for whom it was rebodied in 1950 in the Barchetta style by Carrozzeria Fontana. The car’s competition portfolio in the 1948 to 1952 period includes two Mille Miglias and two Targa Florios, during which time it was piloted by such notable drivers as Bracco, Maglioli, Frolian Gonzales and the Marzotto brothers. Considered one of the most raced Ferraris in existence, it was recently restored to concours condition and is ready to participate in any postwar historic racing or touring event.
Ferrari 206 S Dino Spyder 1966
De Info-Stand van de SIHA Organisatie.
Achtergrond: PEGASO beknopte geschiedenis
Pegaso – het gevleugelde renpaard uit Spanje
De als vrachtwagenmerk bekende Spaanse voertuigfabrikant PEGASO bouwde vanaf 1950 slechts gedurende acht jaar luxueuze sportwagens – daarom zijn zij vandaag extreem zeldzame verschijningen.
In 1945 ontstond in het Spaanse Franco regime als opvolger van Hispano Suiza de onderneming ENASA, die hoofdzakelijk utilitaire voertuigen onder de merknaam Pegaso bouwde. Om het nieuwe merk internationaal bekend te maken, besloot ENASA de bouw van sportwagens in kleine serie. ENASA-Chef Wilfredo Ricart, gerenommeerde automobielingenieur en voormalige motorenconstructeur van Alfa Romeo, ontwierp het prestigeobject: de Pegaso Z-102. Met een maximumsnelheid van 230 km/h werd de coupé in 1951 als „snelste automobiel ter wereld“ op het automobielsalon van Parijs voorgesteld – en verraste de vakwereld.
Zijn 2,5 liter V8 motor heeft vier bovenliggende nokkenassen en desmodromische gedwongen klepsturing. Behalve de 2,5 liter wird er ook een 2,8 liter V8 motor aangeboden, die door vier dubbele Weber valstroomcarburateurs met brandstof wird verzorgd. Desgewenst kon deze ook met een compressor worden uitgerust, hetgeen de prestatie verder verhoogde. Als maximumsnelheid gaf de fabriek 205 km/h en 239 km/h aan; over het aantal pk verstrekte zij echter geen officiële gegevens. De Z 102 beschikt over een De-Dion achteras; de gesynchroniseerde versnellingsbak met vijf versnellingen vormt achter het sperdifferentieel één blok met de achteras (transaxle principe). De vooras bezit een afzonderlijke wielophanging, de besturing gebeurt met behulp van een eigen systeem van Pegaso.
In 1954 wird alleen nog de 2.8 liter met en zonder compressoren aangeboden – er werden nu zelfs twee Roots-compressoren ingebouwd. Daarvoor kwam er een nieuwe, eveneens opgeladen 3,2 liter motor bij. Alle gerenommeerde carrosseriebouwers stonden te trappelen, om de wagen een nieuwe vorm te geven – een reden, waarom er vrijwel geen wagen op de andere lijkt. Zo heeft Saoutchik in Parijs exclusieve Pegaso varianten geschapen, en Touring in Milaan realiseerde bijzonder elegante carrosserieën, ook de roodzwarte coupé, die vijf schoonheidswedstrijden won en de eerste auto ter wereld met panorama-achterruit was. Ook open, racesport versies ontstonden – niet tenslotte voor de Amerikaanse markt.
Op de Parijse autotentoonstelling in 1955 werd het navolgend type Z-103 met elegante Touring carrosserie voorgesteld. Aangeboden werd het met twee innovatieve 4 resp. 4,5 liter V8 motoren met centrale nokkenas. Het maximumvermogen van de 4,5 liter gaf ENASA met 300 pk aan. Met deze minder sportief bezielde wagen wilden de Spanjaarden vaste voet in de markt van de comfortabele luxeklasse van wagens met groot vermogen vatten. Vanaf 1957 waren alleen nog de 3,2 liter en 4,5 liter versies verkrijgbaar, deze laatste ook met een cabriolet carrosserie van de Spaanse carrosseriebouwer Serra met panoramaruit en boven elkaar geplaatste dubbele schijnwerpers.
Maar de verkoopscijfers bleven – ook op grond van de hoge prijs – bescheiden: de verschillende bronnen noemen cijfers tussen86 en 112 Pegaso sportwagens in alle uitvoeringen. Pegaso concentreerde zich op de utilitaire voertuigen en beëindigde de sportwagenproductie in 1958. In 1990 nam het vrachtwagenressort van Fiat de onderneming over en zet Pegaso sindsdien als eigen merk van Iveco in Spanje voort.
Complete Verzameling Unieke Pegaso's
bijeengebracht door de Organisatie.
(Pana DVC Pro CCD III Video-snapshots)
PEGASO Z-102 THRILL TOURING 1953:
De tweede editie van het Concours d'élégance Paleis Het Loo op zondag 3 september 2000 heeft enkele tienduizenden liefhebbers van fraaie klassieke automobielen naar Apeldoorn gebracht. De bezoekers kregen ongeveer 125 buitengewoon exclusieve voertuigen te zien, waaruit de 14-koppige internationale jury uiteindelijk de Pegaso Thrill Z-102 Touring uit 1953 tot Best of Show heeft uitgeroepen.
2e Nationaal Concours D'Elegance Paleis Het Loo Apeldoorn 2000
De prachtige originele Aston Martin Le Mans 1933
*Inclusief handtekening van Sir Stirling Moss
bij de prijs inbegrepen😃
Toijeiro MG
(Stirling Moss Empire Trophy 1951)
(Video-8 Snapshots):
11e Historisch Zandvoort Trophy 1987
2nd European Historic GP Zolder 1988
Ford GT 40 MK V 1986
en de "Legendarische" Ford GT 40 in Gulf kleuren.
Abarth Monomille
BMW 328
Bentley Eight
a Line Up fantastic AC Ace's...
Aston Martin DB 2 MK III 1959
Aston Martin DB2 1952
Neehee...
Dit is niet de grille van een Peugeot 202 😀
maar van (wederom) een Healey Silverstone 1951
Lancia Aurelia B24 Spyder
(Pana DVC Pro CCD III Video-snapshots)
5e Nationaal Concours D'Elegance Paleis Het Loo Apeldoorn 2004
Jaguar XK 120 drophead Coupe 1953
Mercedes-Benz 300 SL Roadster 1957
Lagonda M45 T9 1934
Bentley Eight
Talbot Lago America
Schitterende Riley Imp 1935
(Pana DVC Pro CCD III Video-snapshots)
Riley Imp MPH 1934
3e Nationaal Concours D'Elegance Paleis Het Loo Apeldoorn 2001
Riley Brooklands 1939
Aston Martin 1 1/2 International
Type 2/4 1930
Aston Martin DB2 Vantage 1952
Bizzarini 5300 GT Strada 1966
(Bizzarini is een Italiaans merk van exclusieve sportwagens,
opgericht in 1964 door Giotto Bizzarini.
Ook de Ontwerper van de beroemde Ferrari 250 GTO)
Bizzarrini Strada GT 1966
5e Nationaal Concours D'Elegance Paleis Het Loo Apeldoorn 2004
Eerder zagen wij al de TZ 2 nu dan de Alfa Romeo TZ 1 1964
Chevrolet Corvette
"The Gallery"
" Der Nico "
Bentley Eight
Talbot Lago met " revolutionaire side-Air Bag"...
en "side exhaust-pipes"
Maserati's 3500 GT's 1962
en de latere Maserati Mistral 1968
A real Barnfind...
BUGATTI Type 40 Ganglof Cabriolet 1927
1500 cc 4 cyl ohc
"Van een oud vrouwtje geweest"
History:
Same Lady Owner since last 60 years.
She received this Bugatti from her father in 1952 when she was in her early twenties.
Discovered in the same garage of her house in the "Charentes",
where this T40 was garaged all these years!
This Lady-Owners is now in her eightys.
(Bron: Marreyt Classics)
As we have predicted : this barnfound Bugatti Type 40,
was indeed the Star at the Techno Classica show in Essen !
Thousands of taken photographs and many compliments later,
we are now back at home to enjoy the beautiful springtime colors
and have a well deserved classic car drive in the countryside .
Isn't that a good idea ?
was indeed the Star at the Techno Classica show in Essen !
Thousands of taken photographs and many compliments later,
we are now back at home to enjoy the beautiful springtime colors
and have a well deserved classic car drive in the countryside .
Isn't that a good idea ?
Vraagprijs: Vele nulllen...werd mij verteld.
Ik zei al... technisch rijdbaar maken en
niks meer aan doen dan Rijden en Genieten!
Motoring George.
Riley 1,5 Ltr 12/4 special 1936
"Dutch racing Orange"
Bugatti type 57 Galibier
Bugatti Type 46 Petit Royale
(by Freestone)
Fiat Topolino Trevisan Barchetta 1950
(Aluminium Body)
"Cavallino Rampante"
Alfa Romeo 8c 2900 A Boticella
(Front & Rear suspension remanufactured
by Triple M by original drawings)
Talbot America 2,5 Ltr 8 cyl 1957
Oval racertje - USA
"Barnfind"
Alfa Romeo 1900 CSS Touring 1957
1974 "stil gelegd", onlangs gevonden.
Morgans
In Essen stond dus ook een fraaie Triumph Italia 2000 1960
(By Vignale Carrozzeria)
Cisitalia 202 Gran Sport 1947
(by Pininfarina)
Volkswagen Kever "Mille Miglia" 1956
(4 cyl 1582 cc Porsche 356 Motor 75 Pk)
Cord 812 Kompressor 1937
Herkent U hem nog de Loyd LT 500 uit 1953
(was een heel goed jaar!)
Skoda 130 RS 1975
4cyl 1285 cc 140 Pk Top 220 km/u
AUTO UNION:
de Auto Union Type C – de Monoposto, die in 1936 de succesvolste Duitse Grand-Prix
racewagen was. Hij won drie van vijf grote prijzen, de helft van de circuitraces en alle
bergraces met deelname van Auto Union. De Bolide werd met dubbele banden ingezet,
om de enorme kracht van zijn ongeveer 520 pk op de baan te brengen.
Auto Union Grand Prix Rennwagen Type C 1936
(Original-Nachbau 1998)
V 16 Cyl Kompressor mittel-motor
6005 cc 520 Pk Top 340 Km/u
Audi:
Audi Tradition zal onder het motto "Bergrace"
bij de TECHNO-CLASSICA 2012 aan de start gaan.
5 Cyl Turbo motor 2110 cc 588 Pk Top 180 Km/u
de Audi Sport quattro S1 Pikes Peak – de auto, die met zijn 598 pk Walter Röhrl
zo sterk bezielde, dat hij in 1987 – dus 25 jaar geleden – niet alleen
de legendarische bergrace met zeven seconden voorsprong won,
maar ook de eerste coureur was, die in de als „race to the clouds“ bekende
race de 4.301 meter hoge berg in een tijd van minder dan 11 minuten beklom.
AUDI QUATTRO
(video-8 snapshot 1988)
DKW 11/64 Tourenwagen 1963
896 cc 78 Pk 165 km/u
een DKW F 12, die in het midden van de jaren 1960 in „opgevoerde“
vorm als wendbare en in de spurt sterke auto met tweetaktmotor bij
privé coureurs als voordelige wedstrijdwagen populair was.
NSU Wankel Rennspider 1966- 1968
500 cc 105 Pk Top 170 km/u
NSU 1300 TT Rennwagen
1300 cc 130 Pk Top 190 km/u
Een NSU 1300 TT van 1972, zoals hij door vele privé coureurs succesvol bij
talloze bergraces werd ingezet – en tot op heden ingezet wordt.
Bentley 3.5 Litre Sports Saloon
Bentley Continental R-Type 1952
Bentley Continental GT V8 2012
"Hagelnieuw"
Slangenleder interieurtje...
Bugatti Type 23 Brescia 1922-1926
(ca.2005 st, Brescia Versies)
4 Cyl Ohc 1496 cc 40 PK Top 125 km/u
Bugatti Type 57 Atalante 1935-1938
(ca.680, daarvan 34 Atalante-Carrosserie)
8 Cyl Ohc 3257 cc 135 PK Top 175 km/u
Bugatti Veyron 16.4 2005-2012
(ca.300 st. Uitverkocht)
W 16 Cyl 7998 cc 1001 PK Top 407 km/u
0-100 km/u in 2,5 sec.
PORSCHE 911:
De dr. ing. h.c. F. Porsche AG zal haar fabrieksstand in 2012 voor het eerst in
hal 7 installeren – en viert „40 jaar 911 Carrera RS“. Vijf voertuigen – van de
Porsche 911 Carrera RS via 911 Carrera RSR tot de Porsche 911 van de actuele
bouwserie 991 – vormen het jubileumkransje.
De oorspronkelijk slechts in een speciale serie van 500 exemplaren geplande
Porsche Carrera RS, was een zogenaamde homologatieauto op basis van de
911, om de vergunning als racewagen te verkrijgen. Deze 911 sportversie met
210 pk sterke 2,7 liter zescilinder boxermotor brengt dankzij consequente
lichte bouwwijze slechts 975 kilogram op de weegschaal – en versnelt in slechts
6,3 seconden van nul op 100 km/h. Wegens het onverwachte verkoopsucces
werd de eerste oplage met meer dan 1.000 voertuigen uitgebreid, zodat
tenslotte 1.590 wagens (1.308 RS-Touring, 217 RS-Sport, 55 RSR 2.8 Groep 4
en 10 prototypes) de fabriek verlieten. De oorspronkelijke „RS“ 2,7 liter,
wegens zijn karakteristieke spoiler achteraan „Eendenstuit“ genoemd,
is de oergrootvader en de uitgangsbasis voor alle latere zo succesvolle
negen-elf racevarianten tot de legendarische 935...
Porsche Carrera RS, was een zogenaamde homologatieauto op basis van de
911, om de vergunning als racewagen te verkrijgen. Deze 911 sportversie met
210 pk sterke 2,7 liter zescilinder boxermotor brengt dankzij consequente
lichte bouwwijze slechts 975 kilogram op de weegschaal – en versnelt in slechts
6,3 seconden van nul op 100 km/h. Wegens het onverwachte verkoopsucces
werd de eerste oplage met meer dan 1.000 voertuigen uitgebreid, zodat
tenslotte 1.590 wagens (1.308 RS-Touring, 217 RS-Sport, 55 RSR 2.8 Groep 4
en 10 prototypes) de fabriek verlieten. De oorspronkelijke „RS“ 2,7 liter,
wegens zijn karakteristieke spoiler achteraan „Eendenstuit“ genoemd,
is de oergrootvader en de uitgangsbasis voor alle latere zo succesvolle
negen-elf racevarianten tot de legendarische 935...
Goh.. ik deed het destijds allemaal maar alleen !
Porsche 911 Carrera RSR 1973
6 cyl Boxer motor 29992 cc 330 Pk 280 Km/u
Gijs van Lennep in een Porsche 911 Carrera RSR
op de Nürburgring 1974
Porsche 911 Carrera RSR Tubo 2.1 1974
6 cyl Boxer Turbo motor 2142 cc 500 Pk 300 Km/u
" Still ain't nothing but the Real Thing ! "
Porsche 356 1:18
Porsche 356 1:1
Uiteindelijk kwamen weer terecht op de stand
van Albert "State of Art" Westerman
waar we meer dan Welkom waren!
Inmiddels "Grootgegroeid" en tegenwoordig
de Hoofdsponser van de beroemde Mille Miglia.
De Porsche Collectioneur had wederom een
deel van zijn verzameling meegenomen.
kijk en bewonder...
Porsche: La Carrara Panamericana Mexico Rallye uitvoering.
(Andries Jans sr, AlbertWesterman, Gijs van Lennep)
Gijs van Lennep
(bron: Wikipedia)
(Victrace Retro Media
archives video snapshots)
DAF Tecno Formule 3 1968 tijdens het
met Organisator Rob Koch (sr) & Zoon Rob (jr)
Gijs van Lennep in een Porsche 911 Carrera RSR
op de Nürburgring 1974
Onder meer Andries Jans (sr),
Autocoureurs Gijs van Lennep...
(Pana DVC Pro CCD III Video-snapshots)
5e Nationaal Concours D'Elegance Paleis Het Loo Apeldoorn 2004
Jan Lammers (2012)
en Coureur Jan Lammers waren ook te Gast.
(Pana S-VHS CCD II Video-snapshots)
Jan Lammers (1993)
Winnaar...
van de Maserati Barchetta Race met John Nielsen als 2e
en Cor Euser als 3e tijdens Italia a Zandvoort 1993.
(Victrace Video Snapshots)
Italia a Zandvoort 1993
Circuit Park Zandvoort
Ik sprak met Albert even kort bij...
1993
(video-8 snapshots)
(The 14th European Historic GP Zolder 1988)
(victrace retro media video archives s-vhs ccd II snapshots)
na zovelen jaren...
Albert Westerman in zijn Porsche 911 tijdens de...
17th Historic Zandvoort Trophy 22-23 Mei 1993
Sponsored by State Of Art
& Klaas Westerman in een Porsche 356
en we werden door
Cateraar "De Leeuw" onthaald op Champagne...
(Hein,Wiljo & Bob)
Scampies en Verse Oesters
van Guido De Oesterkoning
Kortom wij kwamen nodig even bij alvorens
wij naar het Utrechtse vertrokken...
Tja...
Tjuss...
SEE YOU NEXT YEAR!
(ca.570 FOTO'S - ca.100 VIDEOSNAPSHOTS
Victrace Retro Media Archief
COPYRIGHTS MGS'12)