The 3rd Historic Grand Prix Zandvoort
Circuit Park Zandvoort
De Historische Auto Ren Club
Op 27-28 augustus 1988 werd de
3e Historische Grand Prix F1
Circuit Park Zandvoort verreden.
Oude tijden herleefden...
In het kader van het 40-jarig bestaan,
op 7 augustus 1948 werd
de allereerste race op Zandvoort gereden,
stonden toen interessante historische races
op het programma...
Autoliefhebbers konden hun hart ophalen.
voor bekende sportwagens uit de jaren uit de jaren
vijftig en zestig stonden twee groepen races geprogrammeerd.
Oude tijden herleefden...
In het kader van het 40-jarig bestaan,
op 7 augustus 1948 werd
de allereerste race op Zandvoort gereden,
stonden toen interessante historische races
op het programma...
voor bekende sportwagens uit de jaren uit de jaren
vijftig en zestig stonden twee groepen races geprogrammeerd.
Victrace was er zoals gewoonlijk weer bij,
en ziehier nu een verslag uit de toen gedraaide
video-8 videofilmbeelden aan de hand van snapshots.
Zaterdag 27 augustus 1988:
Het weer was niet best
regenachtig en bewolkt
maar toch...
een report...
Zaterdag 27 augustus 1988:
Trainingen/Practise:
Shell-Pokal Historic Touring Cars Group V Div.2:
Ford Lotus Cortina - Volvo Amazon
Mercedes Daimler Benz 250 SE 1965 - Ford Mustang 1966
Zaterdag 27 augustus 1988:
Het weer was niet best
regenachtig en bewolkt
maar toch...
Zaterdag 27 augustus 1988:
Trainingen/Practise:
Shell-Pokal Historic Touring Cars Group V Div.2:
Ford Lotus Cortina - Volvo Amazon
Mercedes Daimler Benz 250 SE 1965 - Ford Mustang 1966
Lancia Flavia 1965
In de pits daarentegen werd nog druk gesleuteld...
aan onder meer de De Riley Dixon 1933 en de MG KN Special 1934.
Maserati 250 F 2500 cc 1952 +/+ Bugatti Grand Prix 51 2300 cc 1932
Historic Sports & Racing Cars Group II:
Dick van Amsterdam (NL) & Hans Gluck (D)
beide Lister Jaguars 3800 cc uit 1958
Dick van Amsterdam (NL) & Hans Gluck (D)
beide Lister Jaguars 3800 cc uit 1958
Hans Hugenholtz (jr)
Super Sports Cars Group VI:
Lola T70
Historic GTS Cars Group III:
^ John Young #1115 *Jaguar E-Type Semi-Lightweight 3781 cc 1961
*(ex- Bruce McLaren
Albert Westerman - Jan Lammerse
Aston Martins DB4 van Paul Bosman +/+ James Murray (GB)
Alfons Wijffels - Rinie van der Velden
Eh....Ojee 😞
Shell-Pokal Historic Touring Cars Group IV Div.1:
Renault R8 Gordini
Renault R8 Gordini 1296 cc 1966
Shell-Pokal Historic Touring Cars Group V Div.2:
Super Sports Cars Group VI:
(1e Training)
5000 cc V8 Super Sports Cars
met soms 700 pk vermogen.
Historic Grand Prix Cars Group I:
(2e training)
# 006 Stephen Griswold (GB) : Maserati 250F V12 2500 cc 1967
1967:
Chassis 2531 was the second 250F built specifically for the new V12 and the only one campaigned with this engine. It was tested extensively in the summer of 1957 before making its racing debut at Monza in the hands of Jean Behra. Later in the year it was seen twice more in practice but it was not raced again. At the end of the season it was sold, less engine, to Brazilian Antonio Mendes de Barros. He fitted a Fout! De hyperlinkverwijzing is ongeldig. V8 engine and extensively raced the Maserati on the South American continent. In 1972 the car was retrieved by Colin Crabbe and sold to enthusiast Paul Michael.
During the 1980s the unique V12-engined 250F was sold extensively to American restorer and historic racer Stephen Griswold. He completely rebuilt the car with a 3.5 litre V12 engine that had originally been used in one of Briggs Cunningham's 'Birdcage' sports cars. Griswold's plan was to reduce the engine's size once the car was fully was fully sorted. British expert Neil Twyman was commissioned to sort the body of which at least 90% had survived. Once completed the car was raced several times by Griswold with some good finishes and even victories as a result.
Griswold eventually sold the car to a German enthusiast, who continued to race it throughout the 1990s in historic events before selling it to the current owner. In recent years it has only rarely been seen in public. At one exception it is pictured above in the hands of the son's owner at the 2010 Goodwood Festival of Speed where 60 years of Formula 1 was celebrated. In its current guise, this 250F T2 'V12' sports a 3.5 litre engine, which produces well over 350 bhp and around 350 Nm of torque.
(Bron: The Ultimatecarpage)
# 008 Alexander van der Lof : Maserati 250F 2500 cc 1956
# 027 *Bart Rosman : Bugatti Type 37 1495 cc 1925
*De man die als geen ander de show stal met vaardig driftwerk op uiterst
smalle bandjes van zijn toendertijd meer dan 60 jaar oude Bugatti Type 37.
Super Sports Cars Group VI:
Lola T70
Historic GTS Cars Group III:
^ John Young #1115 *Jaguar E-Type Semi-Lightweight 3781 cc 1961
*(ex- Bruce McLaren
Albert Westerman - Jan Lammerse
Aston Martins DB4 van Paul Bosman +/+ James Murray (GB)
Alfons Wijffels - Rinie van der Velden
Eh....Ojee 😞
Shell-Pokal Historic Touring Cars Group IV Div.1:
Renault R8 Gordini
Renault R8 Gordini 1296 cc 1966
Shell-Pokal Historic Touring Cars Group V Div.2:
Super Sports Cars Group VI:
(1e Training)
5000 cc V8 Super Sports Cars
met soms 700 pk vermogen.
Historic Grand Prix Cars Group I:
(2e training)
# 006 Stephen Griswold (GB) : Maserati 250F V12 2500 cc 1967
1967:
Chassis 2531 was the second 250F built specifically for the new V12 and the only one campaigned with this engine. It was tested extensively in the summer of 1957 before making its racing debut at Monza in the hands of Jean Behra. Later in the year it was seen twice more in practice but it was not raced again. At the end of the season it was sold, less engine, to Brazilian Antonio Mendes de Barros. He fitted a Fout! De hyperlinkverwijzing is ongeldig. V8 engine and extensively raced the Maserati on the South American continent. In 1972 the car was retrieved by Colin Crabbe and sold to enthusiast Paul Michael.
During the 1980s the unique V12-engined 250F was sold extensively to American restorer and historic racer Stephen Griswold. He completely rebuilt the car with a 3.5 litre V12 engine that had originally been used in one of Briggs Cunningham's 'Birdcage' sports cars. Griswold's plan was to reduce the engine's size once the car was fully was fully sorted. British expert Neil Twyman was commissioned to sort the body of which at least 90% had survived. Once completed the car was raced several times by Griswold with some good finishes and even victories as a result.
Griswold eventually sold the car to a German enthusiast, who continued to race it throughout the 1990s in historic events before selling it to the current owner. In recent years it has only rarely been seen in public. At one exception it is pictured above in the hands of the son's owner at the 2010 Goodwood Festival of Speed where 60 years of Formula 1 was celebrated. In its current guise, this 250F T2 'V12' sports a 3.5 litre engine, which produces well over 350 bhp and around 350 Nm of torque.
(Bron: The Ultimatecarpage)
# 008 Alexander van der Lof : Maserati 250F 2500 cc 1956
# 027 *Bart Rosman : Bugatti Type 37 1495 cc 1925
*De man die als geen ander de show stal met vaardig driftwerk op uiterst
smalle bandjes van zijn toendertijd meer dan 60 jaar oude Bugatti Type 37.
#023e Ludivic Lindsay met de beroemde Era B 1987 cc uit 1936
"Lindsay flamboyantly flinging his ex-Prince Bira ERA B-type R5B ‘Remus"
#028 Michel Oprey met zijn snelle Grand Prix Bugatti T51 2300 cc uit 1932.
#016 Barry Gillies Riley Brooks Special 1952 +/+ #026 Peter Mann Era B 1936
#005 Sidney Hoole (GB)Cooper T53 2600 cc 1960
Bugatti / Maserati
Historic Touring Cars Group VII:
# 501 Uwe Schaper VOLVO PV 544 1961 & # 056 Ton Fick Volvo PV 544 1965
Renault Dauphine Gordini / Austin Cooper S
# 032 Cor van Kuijk Opel A Kadett 997 cc uit 1964
Zondag 28 augustus 1988:
RACING DAY:
Historic Grand Prix Cars Group I:
# 008 Alexander van der Lof : Maserati 250F 2500 cc 1956
#001 DAVID HAM HWM Jaguar 3442 cc 1975
#028 Michel Oprey met zijn snelle Grand Prix Bugatti T51 2300 cc uit 1932.
#028 Michel Oprey met zijn snelle Grand Prix Bugatti T51 2300 cc uit 1932.
^
# 027 *Bart Rosman : Bugatti Type 37 1495 cc 1925
Vintage Bugatti Racing !
# 008 Alexander van der Lof :
Maserati 250F 2500 cc 1956
Super Sports Cars Group VI
Shell-Pokal Historic Touring Cars Group IV Div.1
De onfortuinlijke #034 Henk Izaks & zijn Fiat Abarth 850 TC
998 cc 1964 crashed in de Panoramabocht tijdens de
Shell-Pokal Historic Touring Cars Group IV Div.1 race.
Historic GTS Cars Group III:
Het wordt donker...
donkerder...
^ John Young #115 *Jaguar E-Type Semi-Lightweight 3781 cc 1961
*(ex- Bruce McLaren
Bij de GT's was er vooral spektakel in de kop, van het veld.
John Young (GB) had snel een voorsprong in zijn zilvergrijze
lichtgewicht Jaguar E-type en stond die niet meer af.
Maar dat werd goedgemaakt door Alfons Wijffels in zijn
5,4 ltr Chevrolet Corvette,die Rinie van der Velden in een
Ferrari 250 SWB de tweede plaats wist af te snoepen.
^Rinie Van der Velden
Alfons Wijffels ^
Pieter Boel +/+ Eiso Bergsma in de Alfa Romeo's TZ 1
( 1988 )🤔 HistoCAR RAI Amsterdam
Aston Martin DP 114/2 Prototype 1955 🧐
( Video-8 snapshots)* my first 🎥 camera 😉
en Nat...
vervolgens een HOOSBUI...
Daarna rijden de Rescue Cars de plassen weg...
Historic Touring Cars Group VII:
# 056 Ton Fick Volvo PV 544 1965
#048 Nico Koel in Zijn Alfa Romeo 1600 GTA 1965
# 501 Uwe Schaper VOLVO PV 544 1961 ^
Historic Grand Prix Cars Group I:
Racen vereist opperste concentratie...
# 008 Alexander van der Lof : Maserati 250F 2500 cc 1956
# 027 *Bart Rosman : Bugatti Type 37 1495 cc 1925
*De man die als geen ander de show stal met vaardig driftwerk op uiterst
smalle bandjes van zijn toendertijd meer dan 60 jaar oude Bugatti Type 37.
TAPENR: 041 Videofootage: 1.19.55 Min
TAPENR: 042 Videofootage: 1.19.00 Min
TAPENR: 043 Videofootage: 1.19.00 Min
TAPENR: 042 Videofootage: 1.19.00 Min
TAPENR: 043 Videofootage: 1.19.00 Min
(VIDEO-8 SNAPSHOTS COPYRIGHTS MGS'88 )
Hey Roger,
There is much Mo(o)re behind the door!
Moe... maar voldaan op huis aan.
- SP - 123 GT