Accept the Challenge, so that You may Feel the Exhilaration of Victory !

maandag 21 november 2011

A Marcos 1600 GT 1968



A Marcos 1600GT uit 1968,
4 cilinders (blok Ford Crossflow),
1599cc, gew. 700 kg 130 hp.

Marcos is in 1959 opgericht door de Heren 
Jem Marsh* en Frank Costin.

The Marcos "Ugly Duckling" G128 Gullwing

*Jem Marsh heb ik diverse keren gefilmd tijdens
the European Historic Grand Prix op Circuit Terleamen te Zolder (B)
en ook tijdens de 2e Historic Grand Prix Zandvoort 1987 .



(Video-8 Snapshots 1987)

1960 - The first Marcos GT cars are strikingly different from other cars and have gullwing doors, high roof (required by Jem's height) and 4 piece split windscreen. Known as the 'Ugly Duckling' they are powered by Ford 1 litre and 1.2 litre engines and achieve considerable racing success in the hands of Jem Marsh, Jackie Stewart and others.

MGS
-------
Laatstgenoemde heeft ook onder andere de body ontworpen van de Lotus XI,
een aantal Lister Jaguars, de Maserati 450S CoupĂ© LM ’57 en de Vanwall.
De eerste Marcossen zagen er niet uit, maar waren wel snel vanwege hun goede stroomlijn en lage gewicht. De auto’s waren zo licht dankzij hun monocoque van vliegtuigmultiplex, naar het voorbeeld van de De Havilland Mosquito, een jachtbommenwerper waaraan Costin in de oorlog had meegewerkt.




Mijn exemplaar is gebouwd in 1968, en is inderdaad nog voorzien van een houten chassis. Overigens schijnt in het historisch racen een houten chassis veiliger te zijn dan een stalen; hout heeft betere energie-absorberende eigenschappen dan staal. Ook is het beter bestand tegen de tand des tijds dan een stalen chassis. Marcos is ook alleen maar overgestapt op staal omdat dat goedkoper was; het oude chassis bestond uit maar liefst 386 onderdelen, die allemaal aan elkaar moesten worden verlijmd. Mijn auto heeft de Cortina GT-motor (beetje getuned), en levert ongeveer 130 pk. De auto weegt 700 kg, dus dat is helemaal niet gek.
Nu wilde ik al ongeveer twintig jaar een Marcos hebben, maar toen ik eenmaal had besloten dat de tijd rijp was, heb ik toch nog ongeveer een jaar gezocht voordat ik mijn exemplaar vond bij iemand in Zweden die al een aantal van deze auto’s had gerestaureerd. Mijn Marcos verkeerde in slechte staat, dus ik dacht ‘m met een gerust hart te kunnen achterlaten, nadat er wat afspraken waren gemaakt over de te verrichten werkzaamheden, zoals het oplappen van het chassis, motor en het kaalmaken en spuiten van de body. De afspraak was dat de restauratie ongeveer een half jaar zou duren, omdat veel onderdelen al gereviseerd en wel op de plank lagen.
De Marcos in goed gezelschap van
de TVR Taimar en MG MG RV8

Drie jaar en ontelbare telefoontjes later was de Marcos nog steeds niet af. Daarom ben ik ‘m gewoon maar gaan halen op een trailer. De eerste indruk was niet slecht, op een verzakking in de motorkap na zag het spuitwerk er mooi uit, alleen stond de Marcos vrij hoog op z’n pootjes. Eenmaal in Nederland bleek er toch wel meer aan de hand; de motor liep niet mooi, de remmen werkten niet goed, hij stuurde slecht etc. Gelukkig kwam ik via via op het spoor van een monteur die veel met Ford Cortina GT’s doet, en zich met liefde over de Marcos ontfermde.



Bij nadere beschouwing bleek de motor dusdanig slecht dat we ‘m bij het oud ijzer hebben gezet. Trommels achter waren links/rechts verwisseld en ondersteboven gemonteerd enz enz. Afgelopen winter is dan ook besteed aan het compleet demonteren van de aandrijflijn en het opbouwen van een nieuw Ford Crossflowblok. Inmiddels rijdt de Marcos een stuk beter, hoewel we deze winter het onderstel stevig onder handen zullen nemen.
Ondanks dat er nog wel het een en ander aan moet gebeuren, is het rijden in de Marcos bijzonder. De zithouding is erg comfortabel, ook op langere ritten. De stoelen maken deel uit van het chassis en zijn dus niet verstelbaar; in plaats daarvan verschuif je de pedalen dmv een grote draaiknop op het dashboard. Het zicht rondom is lang zo slecht niet als je zou vermoeden. Maar onderweg een goed gesprek voeren zit er niet in, omdat het motorgeluid vrijwel ongedempt doordreunt in de cockpit. Dat is ook wel weer lekker bij het terugschakelen. Heel hard rijden over bochtige weggetjes is heerlijk (zolang ze maar netjes geasfalteerd zijn) vanwege het directe stuurgedrag en de uitgebalanceerde wegligging, alleen het drukke Nederlandse verkeer vindt-ie niet fijn.



Al met al is het een bijzondere auto. De restauratie leverde flink wat problemen op, maar het eind komt nu in zicht, en onderweg heb ik veel geleerd over het bezit van een klassieke auto, dus misschien is het wel goed dat het niet allemaal van een leien dakje is gegaan.
 Komend voorjaar maar eens zien wat de Marcos vindt van Stelvio.


Thanks to VRM Guest-Writer: Remco Bruins.

Marcos op de Autorai stand in 1973
(kleur-scan)
Victrace-archief
Copyrights MGS'73

Het betreft hier een Marcos 1800 GT
 met een Volvo B18 motor.
(zwart-wit scan)

SO





STEEDS VERRASSEND, ALTIJD DICHTBIJ

Motoring George Spauwen


Sponsored by
VICTRACE RETRO MEDIA

A MOTORING SPIRIT !


Facebook

vrijdag 18 november 2011

AutoRAI 1987

Autorai 1987

Van 5 t/m 15 Februari werd de traditionele
Autorai 1987, nog jaarlijks, gehouden.
Van Nederlandse bodem is er mooi nieuws, de Volvo 480 ES,
een opmerkelijk gelijnde coupe met veel elektronica aan boord.
Tegenwoordig een populaire Youngtimer.


Primeur:
De allereerste beelden....
Rob Koch
Oud Volvo Topman & Volvo 480 Designer
tijdens Topmobiel Interclassics 2011

Een stukje Historie...
Van 1964 tot 1973 was hij chef van 
de DAF-sportwagen divisie.
DAF Tecno Formule 3 1968 tijdens het
Historisch Automobiel Festival Eindhoven 1988
met zoon Rob Koch (jr)

DAF Tecno F3  Circuit Zandvoort


Deze Nederlandse autofabrikant heeft met succes deelgenomen
aan de Rallye competitie en Rally Cross.

Daf is er in geslaagd om met beide auto's in Londen-Sydney rally
 1968 te finishen.
Dit was de zwaarste rally ooit gehouden. 
Daf wist te eindigen 17e en 56e.


Dat werd in de 1993 editie nog eens over gedaan
met Rob Koch wederom als Teamleider.
Equipe No 15: Van Doorne-Van Lennep

Equipe no 54: Vermeer-Vermeer

(Victrace video snapshots
London-Sydney Marathon 1993)
Stage: Tihange (B)


Nadat DAF werd overgenomen door Volvo Zweden werd Rob Koch
 chief styling bij Volvo Car BV in Nederland.
De 480 ES zag er sportief uit met zijn aerodynamische neus met inklapbare koplampen en een lange daklijn, maar was geen pure sportwagen; het was eerder een sportieve coupe. De ontwerpers hadden voorbeelden zoals de legendarische Volvo P1800 en de futuristische Reliant Scimitar. Het moest de voortrekker worden voor een nieuwe serie kleinere Volvo gezinswagens. De 480 ES was de eerste voorwielaangedreven Volvo. De Volvo 480 is onder leiding van Rob Koch ontworpen op de stylingafdeling van Volvo Car (later NedCar) in Helmond (Nederland) en werd gebouwd door de fabriek van dit bedrijf in Born Nederlands-Limburg. Het was het eerste model van de 400-serie,


die later werd aangevuld met de 440 en 460. Alle 400-modellen zijn gebouwd op een en het zelfde onderstel. Voor het model van de 480 zijn door verschillende ontwerpstudio's meerdere ontwerpen gemaakt. De uiteindelijke versie is getekend door de Nederlander John de Vries onder leiding van Rob Koch . Dit ontwerp werd verkozen boven de andere ontwerpen van Bertone, Coggiola en Volvo-Zweden.

Dit resulteerde in de Volvo 480 ES.
De Volvo 480 ES Cabrio,
is helaas in kleine aantal op de markt gekomen.

Volvo 480 ES Cabrio

13-14 oktober 2012 
Home Boxx
Exhibition Centre 
Nieuwegein.

De huidige eigenaren...

De Volvo 480 is dus een geliefde Youngtimer

Na de 480 ES was Rob verantwoordelijk voor de 440, 460, de S40 en de V40.

In het jaar 1993 ging hij met pensioen.

Daarnaast was hij de Organisator van het
Historisch Automobiel Festivals Eindhoven,
en treedt hij vaak op als jurylid van onder meer
Concours d’Ă©lĂ©gance Paleis Het Loo.

Boeing Stearman

De genietende Rob hier tijdens het "
*primen" van de stermotor

*(Voor het starten kan men met de primer
(of the trottle) wat brandstof in de cylinders spuiten).
van een vliegende Cabrio ( Boeing Stearman ), voor de start .

Oh dat moest ik met mijn X ook :) MGS
Verder geniet hij nu als Instrukteur-Aviateur van
 de vliegsport en rijdt hij nu ook diverse MG's...
Zijn MG PA 847 cc 1935 zoals hij hem kocht in 1959.
Nu reeds 53 jaar in zijn bezit!

De zelfde PA in de jaren `70, nu met "cycle-wings ",
hier gezellig nu samen genieten met zijn vrouw.
"GS-SR" :) in de garage naast de Fraaie MG PA.

De "knappe"motorrruimte"van zijn MG MGB GT 1968

met moderne "pop-up" lampen



Nee dit is geen schaalmodel...
"out of the box"







Reactie:

Rob Koch

Hi "Motoring George",
Dank voor dit indrukwekkende overzicht en
je eindeloze enthousiasme voor alles wat rijdt !
Zelf wordt ik er bijna verlegen van !
Ik hoop je weer te treffen op de volgende Interclassics beurs
( 2012), die so wie so weer in mijn agenda staat !

hartelijke groet,

Rob



Volvo 780 Coupe by Bertone




een verlengde 760 GLE





Nog maar even "nederlands" blijven...




De Donkervoort S8A

met strak kappie...

en mooi kleur lakkie.




Op schaal gemaakt : Junior.


"Een echte vent heeft een oud Nardi stuur...

(*NARDI 1968) aan de muur !"

Rolls-Royce Corniche Convertible

De Tomaso Pantera



Maserati Biturbo Spider


Lancia Thema...
8.32 dus

8.32
Lancia Thema met de 3 liter
V8 cyl 32 kleppen Ferrari motor.



Ferrari Testarossa


Ferrari 400 i 2+2 V12
Ferrari 328 GTS

Lekker zo'n Alfa Romeo 75
met dikke side-pipe-sound,
in rallye-uitvoering.





Morgan 4/4 1600 two seater



Een snelle Peugeot...
de Peugeot 205 GTI
een van de eerste "bommetjes"...



de Peugeot 309 GTI

De Proxima...

uiterst futuristisch...
met o.m. beeldschermen...

en zonnecellen...



het prototype van Peugeot



AutoRAI Amsterdam 1987:
*in het dashboard zit een monitor
waarop zelfs de wegenkaarten verschijnen !

Rallyrijder John Bosch signeert...
Hier in actie met zijn Audi Quattro tijdens


de 34e Internationale Tulpenrallye 1986


&

tijdens de 4e Internationale Ferrari Meeting FCN,


Circuit Zandvoort 1986



Ford RS 200


Stig Andervang - Anja Lieuwma









 



Porsche 959

911 Turbo
911 turbo
924 S
944
944 Turbo
928
Tja...de Opel Omega 2000
Internationaal gekozen tot
Auto van het jaar 1987
VW Proto... Scooter


MG was er ook met een prototype de EX-E...

de voorloper van de huidige MG F zo te zien.


de Lotus Turbo Esprit HC

met de "Rover SD"achterlichten...
de Lotus Excel S.E.



de V12 Jaguar motor

de XJS

Daimler
Als "uitsmijter" wil U deze "Bugatti 55S"
niet onthouden...


een heuse nepperd voorzien van een echte
5 cylinder BMW motor!

Daar wil je snor wel van gaan krullen..


"Ain't nothing but the real thing!"


Dragers: VIDEO-8
TAPENR: 012 Videofootage: 1.02.35 min

(VIDEO SNAPSHOTS COPYRIGHTS MGS'87)

SO
STEEDS VERRASSEND, ALTIJD DICHTBIJ
Motoring George Spauwen
Sponsored by